Kävelylenkki raikkaassa ilmassa auttaa karkottamaan ylensyöntiä seuranneen ähkyn.

Näin selätät jouluähkyn – 8 vinkkiä kevyempään oloon

Jouluna on lupa nautiskella herkullisesta ruoasta, mutta parin päivän herkuttelu voi tehdä olosta vetelän ja vatsasta turvonneen. Jouluähky on onneksi mahdollista selättää yksinkertaisilla ja helpoilla keinoilla.

Kun joulupöytä notkuu ihania ruokia, moni saattaa huomaamattaan tulla syöneeksi enemmän kuin olisi ollut tarpeen.  Sarjamaratonien äärellä myös piparkakkuja, joulutorttuja ja suklaakonvehteja sujahtaa suuhun lähes automaattisesti.

Liiallista syöpöttelyä seuraa kuitenkin usein ähky ja raskas olo. Vatsa turpoaa, housut puristavat ja laiskuus iskee. Ylensyöminen voi aiheuttaa myös vatsavaivoja, närästystä ja ummetusta.

Mikäli kevyempi ja energisempi olotila houkuttelee, seuraavat keinot voivat auttaa.

1. Tärkein ensin: älä tunne syyllisyyttä

Joulu on kerran vuodessa vaan, kuten laulussa sanotaan. Jouluherkuttelusta ei kannata tuntea syyllisyyttä, sillä se ei johda mihinkään. Parissa päivässä kehoon ei vielä edes ehdi kertyä varsinaisia liikakiloja vaan lähinnä ylimääräistä nestettä.

Kuinka paljon jouluna voi lihoa? Tutkimus paljastaa huojentavan faktan.

2. Juo vettä

Voi tuntua epäloogiselta juoda vettä, kun olo on turvonnut ja täysi, mutta vedenjuonti on avain parempaan oloon.

Aloita aamu isolla lasillisella vettä, ja juo päivän mittaan vielä 8 lasillista lisää. Jutta Gustafsberg neuvoo juomaan jopa vielä enemmän.

Voit lisätä veden juokkoon sitruuna- tai appelsiiniviipaleita, niin saat veden mukana myös piristäviä vitamiineja!

3. Aamupalaksi puuroa tai mysliä

Yksi suurimmista virheistä ylensyönnin jälkeen on alkaa jättää aterioita välistä ja sekoittaa aineenvaihdunta kokonaan.

Aloita aamu kuitupitoisella aamiaisella. Kaurapuuro marjojen kera tai kulhollinen sokeritonta mysliä ja luonnonjogurttia ovat mainioita ja terveellisiä aamupaloja. Kuidut tukevat ruoansulatusta ja pitävät olon kylläisenä pitkään.

4. Nouse ylös sohvalta ja lähde liikkeelle

Liikunta pitää aineenvaihdunnan toiminnassa ja piristää mieltä. Hikoile itsellesi parempi olo kuntosalilla tai spinning-tunnilla, lähde uimaan tai kävelylle tai tee kotona joogavenytyksiä. Jo pienikin määrä liikuntaa tekee hyvää.

5. Syö puhdasta ruokaa

Sinun ei tarvitse aloittaa mehupaastoa tai valmistaa erityisiä detox-smoothieita, mutta syö parhaasi mukaan niin puhtaasti kuin voit. Vältä prosessoitua ruokaa, pikaruokaa, alkoholia, suuria määriä sokeria ja suolaa, kofeiinia ja valkoista viljaa. Syö sen sijaan mahdollisimman paljon erivärisiä kasviksia, hedelmiä, marjoja ja täysjyvää.

Pidä ateriavälit tasaisina ja annoskoot maltillisina, niin kehosi kiittää sinua myöhemmin.

6. Kokeile teetä

Kamomillatee, piparminttutee ja vihreä tee voivat helpottaa ähkyä ja saada vatsan toimimaan paremmin. Lakritsitee puolestaan voi viedä mahdollisen makeanhimon mennessään.

7. Herkkuhimon iskiessä odota 10 minuuttia

Tutkimusten mukaan tyypilliset mieliteot kestävät vain 10 minuuttia. Eli ennen kuin avaat konvehtirasian, pidä pieni tauko. Tuottaisiko joku muu asia sinulle hyvää mieltä suklaan sijaan? Lähde pois herkkujen luota ja tee jotain, josta tulet hyvälle tuulelle.

8. Nuku kunnon yöunet

Riittävä nukkuminen auttaa pitämään mielen virkeänä, aineenvaihdunnan toiminnassa ja mieliteot hallinnassa.

Huolehdi siitä, että nukut 7–9 tuntia joka yö. Vältä iltaisin älylaitteiden tuijottelua ja lue sen sijaan vaikka kirjaa, niin unensaanti helpottuu. Jos olet vapaapäivinä valvonut myöhään ja nukkunut pitkään, palauta unirytmi takaisin säännölliseksi.

Lähteet: Popsugar, Prevention, Real Simple, StylecasterWikihow

Lue myös:

Kehon puhdistuskuuri poistaa kuonat elimistöstä viikossa – Päiväkohtaiset ohjeet

Tämä superjuoma saa rasvan palamaan – sirt-mehu tehostaa aineenvaihduntaa

Eroon harmaasta ihosta ja turvotuksesta – Näin toteutat detox-kuurin

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *