Liikkuminen tekee hyvää sekä keholle että mielelle, kun liiallisen puskemisen sijaan muistaa kuunnella kehon tarpeita.

Intuitiivinen liikunta nostaa treenin uudelle tasolle – opi antamaan kehollesi sitä, mitä se tarvitsee

Onko aika korjata vinoutunut suhde liikuntaan? Unohda sykemittarit ja kaloritaulukot. Intuitiivinen liikunta on liikkumista kehon tuntemuksia ja tarpeita kuunnellen.

Intuitiivinen liikunta perustuu mindfulness-filosofiaan. Se tarkoittaa liikkumista kehon tuntemuksia kuunnellen ja kunnioittaen.

Jopa huippu-urheilijoiden valmentajat ottavat esimerkiksi väsymyksen ja lihaskivut vakavasti, me kuntoliikkujat sen sijaan saatamme puskea kehon signaaleja vastaan, kalorimittaria tuijottaen. Kuvittelemme tietävämme, millaista rytkettä keho tarvitsee pysyäkseen kunnossa, ja liikumme luonnollisten tarpeidemme vastaisesti. Tai sitten teemme keholle päinvastaista väkivaltaa: kiellämme siltä liikkumisen.

Näin aloitat kehon kuuntelemisen

Kehon kuuntelemisen voit aloittaa asettumalla selinmakuulle lattialle. Hengitä rauhallisesti ja kuulostele rauhassa, miltä olo tuntuu. Nouse sitten hitaasti ylös. Kävele, ravistele jalkojasi ja käsiäsi, kääntele päätä. Mihin kehosi on valmis tänään? Onko se levännyt ja hyvinvoiva, vai tuntuvatko lihakset painavilta? Suhtaudu kehon tuntemuksiin hyäksyvästi ja kunnioittaen.

Haluaisiko kehosi tänään lyhyen, rivakan juoksupyrähdyksen vai pitkän kävelylenkin? Tai ehkä se toivookin vain hiukan vatsalihaliikkeitä ja vartin joogaa. Huomenna, kun keho on levännyt, se pyytää jotakin reippaampaa – kunhan vain kuuntelet sitä.

Tunnista väsymys

Vähitellen opit erottamaan myös väsymyksen eri laatuja. Aamulla väsyttää melkein aina. Silloin mikään ei tepsi paremmin kuin pieni ulkoilu. Jos käyt ennen työpäivää vaikkapa kuntosalilla ja huomaat, että keho pitää tällaisesta päivänavauksesta, olet ilmeisesti nukkunut riittävästi. Kun liikut aamulla sopivasti, saat siitä virkeän olon koko päiväksi. Jos liikut liikaa, päivä menee nuokkuessa.

Työpäivän jälkeinen uupumus on usein henkistä ja kaikkoaa liikkumalla, kun taas fyysinen väsymys painaa lihaksissa ja saa liikkumisen tuntumaan nihkeältä. Silloin on viisainta vain venytellä ja heittäytyä pitkälleen saunan lauteille.

Lähteet: Ajoyfulintuition, Matt Schifferle: Intuitive Exercise vs Highly Structured Exercise Programs – The Pros And Cons And How To Use Both, Ezinearticles

Lue myös:

Peppu, reidet ja vatsa kuntoon! Tehokas 3 liikkeen kotitreeni

Opi tunnistamaan, mitä intuitio kertoo sinulle!

Eikö kunto kohoa, vaikka treenaat kovaa? Tarkista sykevälivaihtelusi

Intuitio – Näin vahvistat sisäistä ääntäsi

 

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *