Hyödynnä kaikki hetket, jolloin voit tarjota itsellesi mahdollisuuden liikkua.

Piiloliikunnan avulla kulutat enemmän energiaa kuin kuntoilemalla

Liikkuminen ei ole suoritus vaan luonnollinen tapa olla olemassa. Kun pyöräilet tai kävelet työmatkoja, älä ajattele, että kuntoilet – silloin tulet liikkuneeksi tehokkaimmin.

Piiloliikunta on huomaamatonta päivittäistä liikehtimistä, jonka avulla voit kuluttaa toimistotöissäkin satoja kaloreita enemmän viikossa.

Arkiliikunnan avulla kuluttaa enemmän energiaa kuin kuntoliikunnalla, koska aikaa liikkumiseen on periaatteessa rajattomasti.

Näin saat piiloliikuntaa

  • Vaihtele istuessasi asentoa ja liikehdi. Pidä tunnin välein jaloittelutauko.
  • Istu osa työpäivästä kuntopallon päällä.
  • Sijoita kopiokone ja kahvinkeitin mahdollisimman kauas työpisteestäsi.
  • Kävele samalla, kun puhut puhelimessa.
  • Älä käytä hissiä.
  • Älä lähetä sähköpostia samaan rakennukseen, vaan käy kertomassa asiasi suullisesti.

Lakkaa ajattelemasta hyötyliikuntaa kuntoilemisena

Keho kaipaa liikettä päivää. Se kyllä osaa kertoa sinulle, milloin olet istunut riittävästi ja on aika vaihtaa asentoa. Se virkistyy, kun kävelet pysäkiltä seuraavalle sen sijaan, että odottaisit vihaisena myöhässä olevaa bussi.

Jos keholta kysyttäisiin, mitä mieltä se on liukuportaista, invapaikalle pysäköimisestä tai kaiken fyysisen työn muuttamisesta istumahommiksi, se pyytäisi paluuta menneeseen aikaan. Silloin potkukelkka oli vielä kulkuneuvo ja matot pestiin juuriharjalla eikä painepesurilla.

Kun siis pyöräilet tai kävelet työmatkoja, lakkaa ajattelemasta, että kuntoilet.

Liikkuminen ei ole suoritus, vaan paluuta juurille – luonnollisempi tapa olla olemassa.

Lue myös:

Muuta kävely tehotreeniksi – personal trainerien ohjeet

Haluatko polttaa enemmän kaloreita? Tee nämä 3 pientä muutosta treeniin

Riittääkö pelkkä hyötyliikunta vai pitääkö käydä myös salilla?

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *