Mustikka on supermarja, joka tutkimusten mukaan vähentää hiljaista tulehdusta.

Taltuta kehon hiljainen tulehdus ruokavaliolla – 13 tulehdusta ehkäisevää ruoka-ainetta

Paras lääke hiljaisen tulehduksen sammuttamiseen ei välttämättä löydy apteekista vaan ruokakaupasta. Listasimme 13 ruoka-ainetta, joita syömällä matala-asteinen tulehdus voi talttua.

Tulehduksen tehtävä on suojata kehoa ikäviltä vihollisilta, kuten haitallisilta mikrobeilta tai kemikaaleilta. Tällaista tulehdusta kutsutaan infektioksi.

Elimistöön voi puhjeta tulehdus myös huonon ruokavalion, stressin tai tupakoinnin seurauksena. Tällainen salakavala, hiljainen tulehdus on elimistölle vaarallinen. Matala-asteinen tulehdus eli inflammaatio ei välttämättä tunnu miltään tai näy päällepäin, mutta se on yhteydessä ainakin sydänsairauksiin, syöpiin, tyypin 2 diabetekseen, Alzheimerin tautiin ja ylipainoon.

Syömällä seuraavia ruokia voit vähentää inflammaatiota ja pienentää ikävien sairauksien riskiä.

1. Rasvainen kala

Omega-3-rasvahappo auttaa vähentämään tulehdusta. Rasvainen kala, kuten lohi, on erinomainen omega-3-rasvahappojen lähde. Jos kala ei sovellu omaan ruokavalioon, omega-3-rasvahappoja voi nauttia esimerkiksi ravintolisän muodossa.

2. Tummanvihreät kasvikset

Tutkimusten mukaan E-vitamiini saattaa olla avainasemassa tulehduksen torjunnassa. Hyviä E-vitamiinin lähteitä ovat tummanvihreät kasvikset, kuten parsakaali, lehtikaali ja pinaatti. E-vitamiinin lisäksi näissä kasviksissa on tärkeitä mineraaleja, kuten kalsiumia ja rautaa.

3. Kasviöljyt

Käytä ruoanvalmistuksessa rypsiöljyn sijaan oliivi-, avokado- tai camelinaöljyä. Niissä on paljon terveellisiä rasvahappoja, jotka auttavat torjumaan tulehdusta. Oliivi- ja avokadoöljy toimivat hyvin myös salaatinkastikkeina.

4. Tomaatti

Tomaatti on oikea voimavihannes, sillä siinä on paljon C-vitamiinia, kaliumia ja lykopeenia. Paitsi että lykopeeni tekee tomaatista väriltään punaisien, sillä on tulehdusta ja jopa syömää estäviä ominaisuuksia. Erään tutkimuksen mukaan tomaattimehun juominen vähensi ylipainoisilla naisilla merkitsevästi tulehdusmarkkereita.

Koska lykopeeni on rasvaliukoinen karotenoidi, se imeytyy elimistöön parhaiten silloin, kun ruoka sisältää hieman rasvaa. Tomaatin hyödyt saadaankin parhaiten irti kypsentämällä sitä tilkassa oliiviöljyä.

5. Mansikka ja mustikka

Kaikki hedelmät ja marjat voivat auttaa torjumaan tulehdusta, sillä niissä on vain vähän rasvaa ja paljon antioksidantteja. Erityisesti mansikalla, mustikkalla ja kirsikalla näyttää olevan tulehdusta vähentäviä ominaisuuksia.

Nauti marjoja esimerkiksi maustamattoman jogurtin tai viilin kanssa tai ihan vain sellaisenaan.

6. Kurkuma

Kurkuma sisältää kurkumiini-nimistä ainetta, jolla on tulehdusta vähentäviä ominaisuuksia. Kurkumaa voi laittaa esimerkiksi smoothien tai teen sekaan tai käyttää kasvissosekeiton mausteena.

7. Pähkinät

Myös pähkinät ovat tulehdusta torjuvien rasvojen lähteitä. Parhaimpia pähkinöitä ovat mantelit, joissa on runsaasti kuituja, kalsiumia ja E-vitamiinia, sekä saksanpähkinät, joissa on paljon omega-3-rasvahappoja.

Pähkinät – kuten myös kala, lehtivihannekset ja oliiviöljy – ovat osa Välimeren ruokavaliota, jonka on todettu vähentävän tulehdusta jopa kuudessa viikossa.

Vältä seuraavia ruokia, sillä ne voivat aiheuttaa inflammaatiota:

  • Vaalea leipä ja leivonnaiset
  • Ranskanperunat
  • Limut ja muut sokerijuomat
  • Punainen liha ja prosessoidut lihatuotteet

Lähde: Harvard

8. Valkosipuli

Valkosipulia on käytetty lääkkeenä erilaisiin vaivoihin jo tuhansien vuosien ajan. Valkosipuli näyttää esimerkiksi alentavan kolesterolia ja verenpainetta, ja se saattaa myös vähentää kehon hiljaista tulehdusta.

9. Punajuuri

Punajuuri ja punajuurimehu voivat vähentää sekä tulehdusta että torjua syöpää ja sydänsairauksia. Punajuuressa on kuituja, C-vitamiinia ja antioksidantti betalaiinia, joka antaa punajuurelle purppuran värin.

10. Matcha-tee

Vihreä tee ja siitä valmistetut ravintolisät näyttävät vähentävän tulehdusta.

Japanilainen matcha-tee on kaikista ravinteikkain vihreä tee. Laadukkaassa matchassa voi olla jopa 17 kertaa enemmän antioksidantteja kuin mustikassa.

11. Hapatetut ruoat

Hapatetut ruoat, kuten kefir, kimchi ja hapankaali, tekevät hyvää suoliston mikroflooralle. Ne voivat auttaa kehoa pääsemään eroon haitallisista myrkyistä ja aineista, jotka aiheuttavat matala-asteista tulehdusta.

12. Granaattiomena

Granaattiomena ja granaattiomenamehu näyttävät torjuvan tulehdusta. Eräässä tutkimuksessa lasillinen granaattiomenamehua päivässä kolmen kuukauden ajan vähensi tulehdusmarkkereita kolmanneksella.

13. Tumma suklaa

Jos matala-asteisesta tulehduksesta haluaa eroon, karkkipussit kannattaa jättää kauppaan. Täysin herkutonta elämää ei kuitenkaan tarvitse elää, sillä tumma suklaa, jossa on vähintään 70 prosenttia kaakaota, voi vähentää tulehdusta.

Lähteet: Authority Nutrition, Health, Healthline, Pronutrionist

Lue myös:

Selitys hiusongelmiin: kehon hiljainen tulehdus?

Ruokavalio ja syöpä – Syövän ehkäisy ravinnon avulla

Löydä paras Välimeren ruokavalio – Kreikkalaisen, italialaisen ja espanjalaisen ruokavalion hyödyt ja haitat

Kommentit

Pitääkö paikkaansa että maitoproteiini estää antioksidanttien imeytymisen?Olen joitain tutkimuksia nähnyt joissa näin väitetään.Jos näin on niin miksi aina kehotetaan syömään marjoja esim. jogurtin kera?

Onko tutkittu, torjuuko juuri granaattiomena tätä tulehdusta paremmin, kuin muista hedelmistä, (Vai onko se marja, näyttää marjalta,) saatu mehu? Tuokin ihmetyttää, että pitää kaikki hedelmätkin nauttia mehuina, eikä voisi vaan syödä sitä hedelmää sitten?

Nyt mainostetaan ties mitä ulkomaanmarjoja, vaikka meillä on taatusti maailman terveellisimmät marjat omissa mettissä ja merenrannoilla.

Nyt et selvästi itsekkään tiedä mistä puhut, mikä on ”elimistön tulehdus”? Suonistossa sen sijaan jyllää tulehdustila jonka saa aikaan O3 ja O6 epätasapaino, tutkippa viime vuonna valmistunut tutkimus. Kun tuo tasapaino on kunnossa niin ei hätää, oheisesta blogista voit lukea jälleen yhden tohtorin joka irtosi laumasta ja kertoo mikä tilanne on todella. Toinen virheesi on lauseke punainen liha ja prosessoidut lihatuotteet! Et voi mitenkään laittaa niitä samalle viivalle, kyllä punainen liha on erittäin hyvä vaihtoehto proteiinin lähteeksi eikä sillä ole mitään tekemistä prosessoidun lihan, kuten muidenkaan prosessoitujen elintarvikkeiden kanssa, ne ovat täyttä huttua, tapettuja raaka-aineita joita herätetään henkiin sokerilla ja värjäyksellä. Pitäisi myö aina muistaa kertoa että yksi suurimpia syitä suonistotulehdustilaan on juuri sokeri ja jättämällä pois viljat ja perunan, sekä tietysti sokerin, ollaan jo heti paremmalla suunnalla, niin kuin listasitkin. Oikeat rasvat terveelliseen ruokavalioon ovat voi, kylmäpuristettu oliiviöljy sekä kylmäpuristettu kookosöljy. Mm. intia oli 80-luvulle tultaessa lähes sydänsairaaton maa, silloin tuotiin markkinoille kasviöljyt ja sydäkuolleisuuskäyrä nousi lähes suoraan ylöspäin.http://sundqvist.blogspot.fi/2010/06/sydankirurgi-myontaa-erehtyneensa.html

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *