Reissuvuosi 2016

Oikein hyvää alkavaa vuotta 2017! Aika älytöntä, kuinka nopeasti aika kuluu!

Mun mielestä on oikein kiva tapa vähän summailla kulunutta vuotta näin uuden vuoden alussa. Kun elää päivä kerrallaan ja paljolti kiinni arjessa, sitä helposti unohtaa, mitä kaikkea kivaa onkaan vuoden aikana ehtinyt kokea. Vuosi 2016 on kieltämättä pitänyt sisällään niin valtavasti kaikkea, että turha edes yrittää mahduttaa koko vuotta samaan postaukseen.

Vuosi on ollut osittain kiireinen, toisinaan jopa stressaava ja arkea on eletty paljon, mutta päällimmäisenä tunteena on onni ja rakkaus.

Yksi iso osa kulunutta vuotta ovat ehdottomasti olleet ihan älyttömän onnistuneet reissut. Vuonna 2016 olen matkustanut enemmän kuin aikaisempina vuosina yleensä ja veikkaanpa, että esimerkiksi tulevana vuonna emme ihan tässä määrin reissaa ulkomailla, vaan tulemme keskittymään enemmän veneilyyn ja kotimaan matkailuun. Haluankin aloittaa viime vuoden summailemisen kuluneen vuoden upeilla matkajutuilla. Tässä siis kokoelma ja aika älytön määrä kuvia vuoden matkakohteistani. Niitä ovat olleet Barcelona, Budapest, Riika, Tallinna, Vietnam ja Kambodza.

Laittelin mukaan myös linkit muihin kyseisistä matkakohteista kertoviin postauksiin.

Barcelona

Barcelonaan suuntasimme heti vuoden alussa kahdestaan Nikon kanssa. Vaikka  olemme kumpainenkin Espanjassa aiemmin käyneet, oli monien hehkuttama Barcelona jäänyt molemmilla aiemmin välistä.

Barcelona on yhdistelmä rantaa, kaupunkia, kultturia, ihania tapaspaikkoja ja loppumattomia shoppailumahdollisuuksia. Vaikka matkustimmekin tammikuussa, kiipesivät lämpöasteet viileän aamun jälkeen päivällä parhaimmillaan yli kahteenkymppiin. Vaikka emme rantakeleistä päässeetkään nauttimaan, pystyi Gaudín upeita rakennelmia kiertää ilman takkia ja olo oli kivan keväinen. Tuntui hyvältä tuntea aurinko taas iholla kahden Suomen talvessa vietetyn kuukauden jälkeen.

Jonoja ja ihmistungosta sen sijaan riitti myös tammikuussa! Hyvänä vinkkinä Barcelonaan reissaavalle onkin ostaa liput nähtävyyksiin etukäteen netistä, jolloin säästyy jonottamiselta.

Lisää juttuja Barcelonasta:

Budapest

Lopputalvesta suuntasimme pitkäksi viikonlopuksi Budapestiin yhdessä ystäväpariskuntamme kanssa. Budapestissä viehätti erityisesti juutalaiskorttelin rauniobaarit, hyvät ja todella edulliset ravintolakokemukset, upea arkkitehtuuri, sekä kylpylä Széchenyin kylmässä ulkoilmassa höyryävät ulkoaltaat.

Suosittelen Budapestiä lämpimästi reissukohteeksi! Sinne tekee helposti lyhyemmänkin reissun ja kaupungissa pärjää todella pienellä budjetilla. Toki kaupungissa on nähtävissä myös runsaasti Itä-Eurooppalaisia vaikutteita ja esimerkiksi köyhyyttä, joten sinne kannattaa suunnata avoimin mielin ja ehkä ennemmin kulttuurin ja kokemusten kuin luksuksen perässä. Kuulemma kevät on kaikkein ihaninta aikaa reissata Budapestiin, mutta talvinen ajankohta toimi meille oikein hyvin!

Lisää juttuja Budapestistä:

Riika

Riikaan suuntasimme puolestaan tyttöjen reissulle. Lähdimme nauttimaan hyvistä ravintolakokemuksista, kauniista arkkitehtuurista, upeista puistoista ja loputtomista syvällisistä keskusteluista Annin ja Maijun kanssa. Nämä kaksi naista ovat muodostuneet minulle ihan henkireiäksi täällä Jyväskylässä ja jaammekin yhdessä niin arjen kuin juhlan, ilot, surut ja monet harrastukset. Siksi olikin mahtavaa päästä myös reissuun tällä porukalla.

Vaikka kaupungissa oli paljon kauniita rakennuksia ja joukosta löytyi muutamia ravintolahelmiä, Riika oli makuuni ehkä vähän liian täynnä turisteja. Kaupungissa tuntui olevan paljon polttareita aika railakkaasti viettäviä poikaporukoita ja kaikkialla tuntui olevan brittituristien suosimia kaljaterasseja, joissa pauhasi bilemusiikki ihan täydellä ääneenvoimakkuudella. Vähän kauempana vanahan kaupungin vilskeestä löytyi jokien varsilta tosin myös mukavan rauhallisia paikkoja.

Lue lisää blogista:

Tallinna

Tallinnaan suuntasimme taas samalla porukalla, jolla teimme onnistuneen reissun Budapestiin. Lähdimme viettämään juhannusta edellisvuosista poiketen mökkimaisemien sijasta kaupunkiin ja varasimme kivan kylpylähotellin Tallinnan keskustasta. Tällä porukalla ruokaturismi on se juttu ja homma toimii älyttömän hyvin.

Söimme hyvin, shoppailimme, kiertelimme kauniissa Kadriorgin puistossa ja lilluimme hotellimme kylpyläosaston altaissa. Tallinnaan tekee mieli suunnata yhä uudestaan etenkin hyvien ravintolakokemusten perässä.

Ravintolavinkkejä Tallinnanreissuille:

Vietnam

Viimeisimpänä, muttei todellakaan vähäisimpänä, olivat meidän tämänvuotiset Aasian kohteet pidemmällä reissullamme. Tältä reissulta on vielä vaikka mitä postattavaakin jäljellä, melkoisen paljon kerkesimme noina viitenä viikkona kokea.

Vietnam oli ensimmäinen kohteemme. Vietnamissa oli henkeäsalpaavan upeita maisemia, erittäin hyvää ruokaa, kauniita rantoja, ikiaikaista kulttuuria ja todella edullinen hintataso. Aasian mittapuulla maassa oli myös siistiä, mutta englantia ei osattu kovin laajasti. Vietnamiin matkustaessa onkin hyvä idea ladata puhelimeen joku offline-sanakirja tai kääntäjä avuksi. Liikenne oli suurissa kaupungeissa täysin hullua, joten viihdyimmekin paremmin pienemmissä paikoissa ja rannoilla.

Lensimme Hanoihin, josta kävimme Ha Long Baylla ja jatkoimme 18 tuntia junalla Keski-Vietnamiin Da Nangin kautta Hoi Aniin ja An Bag Beachille. Siellä viihdyimme ihan älyttömän hyvin, nautimme rennosta rantaelämästä, pyöräilimme fiilistelemään Hoi Anin vanhaa kaupunkia ja menimme kihloihin superkuun aikaan. Jatkoimme matkaamme jälleen junalla Nha Trangiin, tuolle venäläisten valtaamalle turistirannalle, jossa melkein ainoana hyvänä asiana oli huvipuisto meren yli taitettavan kaapelihissimatkan päässä. Jatkoimme matkaamme Mui Neen, jonka luonto hurmasi meidät molemmat ja viimeinen etappimme oli huomattavasti Hanoita länsimaalaisempi Ho Chi Minh city.

Lue lisää Vietnamista:

Kambodza

Ho Chi Minh citystä jatkoimme bussilla rajan yli Kambodzaan ja ensimmäinen kohteemme oli Phnom Phenn. Halusin pysähtyä maan pääkaupungissa myös tässä välissä, sillä tiesin suuren kansanmurhan näyttämönä toimineen Killing Fieldsin olevan aika raju kokemus, enkä halunnut sen jäävän viimeiseksi fiilikseksi reissustamme. Ja kuten arvata saattaa, meni kokemus aika syvälle.

Näin unta, jossa Harry Potterin Voldemortin näköinen Hitler nousi Suomessa valtaan ja itse kuuluin vastarintaliikkeeseen. Unessa en pystynyt pitämään kaikille kansalaisille pakollista ylistyspuheenvuoroa tuolle diktaattorille, joten lähdin maanpakoon varmana, että minut vielä tapetaan.

Todellisuudessa Kambodzassa Punaiset Khmerit ottivat tehtäväksi tuhota maan koulutetun väestön, jotta se ei olisi uhka hallinnolle. Kokonaisia sukuja vangittiin ja tapettiin vauvasta vaariin, sekä väestöä siirrettiin pakkotöihin. Vaikka Kambodzalaiset olivat ihan oikeasti kokeneet sen kaiken kauheuden, oli heidän elämänilonsa ja asenteensa ihailtava. Jotain, mistä meidän kaikkien olisi toisinaan hyvä ottaa mallia.

Phnom Phenistä jatkoimme Siem Reapiin, jossa halusimme nähdä nuo Angkor Watin temppelit. Vaikuttavien temppeleiden lisäksi kaupungissa oli paljon ravintolatarjontaa, elämää ja reissaajia. Vaikka Siem Reapissa olisi varmaan viihtynyt periaatteessa pidempäänkin, teki parin päivän jälkeen mieli matkustaa jälleen rannalle ja suuntana oli Sihanoukville. Yövyimme Otres II beachilla, söimme hyvin ja nautimme rantelämästä. Otresilta matka jatkui reissumme parhaalle osalle, kun suuntana oli Kambodzan edustan saaret. Vietimme Koh Rongilla ja Koh Rong Sanloemilla yhteensä kahdeksan ihanaa päivää. Tuota rentoa saarielämää paratiisissa tulee varmasti ikävöityä eniten.

Juttuja Kambodzasta:

Viimeisimmältä reissulta on tosiaan luvassa vielä paljonkin postauksia, en ole tässä kaiken arkeen palaamisen ja  jouluhumun keskellä vielä ehtinyt  uhrata niille ajatustakaan.

Kommentit

Tallinnassa olen minäkin ollut kerran kesäretkellä. Tutustuin paikalliseen nykytaidemuseoon.

Tallinna on kyllä kiva kohde kerrasta toiseen 😊

Ihania reissukuvia! Tallinnan ravintolavinkkisi täytyykin muistaa, kaikki olivat minulle uusia.
Hyvää uutta vuotta sinne! 🙂

Hyvä, jos reissujen fiilis välittyy 😊 noi on kyllä kaikki huippuja ravintoloita. Kiitos samoin sinulle 😊