Elokuva: Paholainen pukeutuu Pradaan

David Frankelin ohjaama elokuva Paholainen pukeutuu Pradaan on 106 minuutin muotinäytös. Katsojan eteen levitetään Graalin malja Chanelia, Pradaa ja Guccia. Modernissa tuhkimotarinassa prinsessojen menestys syntyy suoristusrautojen ja reisisaappaiden avulla. Samaistuttavan juonen ja hyvin näyteltyjen hahmojen lisäksi elokuvasta saa samanlaista haaveilevaa tyydytystä kuin vaatekuvaston selailusta.

Anne Hathawayn hahmo Andrea Sachs on tavallinen tyttö, joka käsitys siististä asusta on lisätä valkoinen kauluspaita tekokuituneuleen alle. Andrean huulipuna on huulirasva, kynsilakka läpinäkyvää ja kengänkorot ovat matalat.  Kasvuprosessi muodin ihmeisiin alkaa Andrean päätöksestä jättää lakiopinnot lähteäkseen New Yorkiin tavoittelemaan unelmaansa journalistin urasta. Ainoa työpaikka lehtialalta löytyy muotilehti Runwayn päätoimittaja Miranda Priestlyn (Meryl Streep) avustajana. Uudessa muotitietoisessa ympäristössä idealistinen Andrea huomaa, etteivät neutraalit ruskean ja sinisen sävyiset villapaidat ja vakosametti riitäkään. Vaikka Andrea vakuuttelee itselleen, että työpaikka on väliaikainen, muoti turhaa ja muut työntekijät pinnallisia, vähitellen muotimaailma viettelee naisen. Hän omaksuu pomonsa Mirandan tyylin, intohimon muotiin ja omaksi kauhukseen myös toimintatavat. Miranda on paholainen ja Andrea myy sielunsa.

Elokuvan puvustajana toimi Patricia Field, joka tuli tunnetuksi työstään televisiosarjassa Sinkkuelämää. Sinkkuelämän Carrie Bradshawn omaperäinen ja kokeellinen tyyli nousi yhdeksi sarjan suurimmista valteista. Tällä kertaa Field etsi inspiraatiota Aamiainen Tiffanylla elokuvasta ja sen asuista. Field ei halunnut tehdä Paholainen pukeutuu Pradasta vain muotielokuvaa, vaan tavoitteena oli tehdä itse elokuvasta muotia. Tähän olikin käytössä valtava budjetti ja Fieldin kontaktit alalla, joten elokuvassa on esillä loputtomasti huippusuunnittelijoiden luomuksia.

Polyesteristä Chaneliin

Andrean työ on uuvuttavaa tasapainottelua Mirandan mahdottomien vaatimusten kanssa, jota pahentaa työtovereiden jatkuva piikittely vaatevalinnoista. Andrean ulkoisen muutosprosessin laukaisee tavallista epätoivoisempi työpäivä, jolloin hän taipuu myöntämään ulkoisen olemuksen merkityksen. Kun ruma ankanpoikanen puetaan Chaneliin, alkaa työelämänkin luistamaan ja Mirandaltakin löytyy enemmän ymmärrystä. Andrean asuista suurin osa onkin Chanelin kokoelmista ja loput sekoitus Calvin Kleinia, Dolce&Gabbanaa, Yigal Azrouelia ja muita suunnittelijoita. Nähdäänpä hänen jaloissaan myös Jimmy Choon korkokengätkin. Andrean arvojen ja suhtautumisen muuttuessa, hän alkaa muistuttaa Mirandaa myös ulkoisesti. Italialaisen suunnittelijan Elsa Perettin hento hopeakoru vaihtuu Mirandan koruja muistuttavaan Chanelin massiiviseen kultakoruun ja nappikorvakorut muuttuvat roikkuviin malleihin. Suorien villapaitojen alta löytyy vyötärö, jota korostetaan vöillä ja vaatteiden leikkauksilla. Andrea ei ainoastaan pukeudu parempilaatuisiin vaatteisiin, vaan oppii pukeutumaan vartaloaan ja tilannetta varten sopiviin asuihin.

Paholainen Valentinossa

Mirandan hahmon puvustuksessa Field haki inspiraatiota naisjohtajilta, kuten auktoriteettia huokuvista jakkupuvuista tunnetulta Yhdysvaltain ulkoministeri Condoleezza Riceltä. Mirandan päällä nähdään Bill Blassia, Donna Karania, Dennis Bassoa, Valentinoa ja tietenkin Pradaa.  Fieldin lempisuunnittelija Valentino teki mittatilaustyönä Meryl Streepin Mirandalle iltapuvun elokuvaa varten. Asuihin haettiin tietoisesti kalliita vaatteita ja materiaaleja, kuten turkiksia ja timantteja osoittaakseen Mirandan sosiaalista statusta. Hahmon uskottavuuden kannalta oli myös oleellista, että suuren muotilehden päätoimittajalla on oma uniikki tyylinsä. Tätä itsevarmuutta luotiin runsailla kultakoruilla, suurilla aurinkolaseilla ja valinnalla antaa Mirandalle rohkeasti valkoiset hiukset. Mirandan päällä nähdään paljon vahvoja värejä, kuten mustaa, valkoista, kultaa ja punaista.

Huolimatta siitä, että elokuvan suurin viehätys on päästä etuoikeutetuksi jäseneksi elitistiseen muotimaailmaan, se kuvataan tyhjänä ja arvoiltaan vääristyneenä. Vain Miranda Priestlylle on annettu oikeus nauttia pukeutumisesta ja muiden työnä on mukautua hänen näkemyksiinsä ja miellyttää. Väärät vaatteet aiheuttavat pakokauhua, kun pukeutumisen standardit ovat korkealla. Muotiin pukeudutaan kuin haarniskaan, jonka avulla pärjätään työelämässä ja jonka taakse piilotetaan persoonallisuus. Kun työ on edustamista sekä Mirandalle että Andrealle, meikistä tulee maski. Mirandan pestessä kasvonsa hän laskee myös suojaustaan henkisesti. Mitä enemmän merkkivaatteita Andrea pukee ylleen, sitä kauemmas ne työntävät hänen unelmiaan, ystäviään ja perhettään. Muodilla on elokuvassa tärkeä rooli, mutta vain välineenä tuoda esiin muita arvoja, juuri niin kuin sen on tarkoituskin.

Katso elokuvan traileri Kaistalla ja osallistu kilpailuun!

Kuvat: FS-Film

Kommentointi

joo tosi hyvä, kantsii kattoo. siis mun mielestä toi oli hyvä koska siel oli samanlaisii vaatteita ku mulla, just esim, chanelii ja guccii :—D eli siis kattokkaa toi. salee hyvä !

Ihan elokuva ! tosi hienoi vaatteita ja mieli lepäs ku katsoin ton. suosittelen !

Kävin katsomassa elokuvan viimeviikolla ja elokuva oli pettymys. Todella kevyttä kamaa. Tuollaisia leffoja on tehty tuhansia! En suosittele…

ps. Burberry on ällö, halpis tuote.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *