
Asuntomessut synnyttivät modernin sisustuslehden: Deko haistaa uudet trendit ensimmäisenä
Suomen Asuntomessujen ja Otavamedian yhteistyöllä oli merkittävä vaikutus Deko-lehden syntymiseen 15 vuotta sitten. Samassa yhteydessä myös TM Rakennusmaailmasta tuli itsenäinen lehti.
Kuvassa ensimmäisen Deko-lehden säväyttävä kansi numerosta 1/2004.
Suomen Asuntomessujen ja Otavamedian yhteistyöllä oli merkittävä vaikutus Deko-lehden syntymiseen 15 vuotta sitten. Samassa yhteydessä myös TM Rakennusmaailmasta tuli itsenäinen lehti.
Asuntomessukäyntiä suunnittelevan katse alkaa haravoida kaupan lehtihyllyjä viimeistään heinäkuun alussa – jokohan Asuntomessujen viralliset messuluettelot ovat taas ilmestyneet? Deko- ja TM Rakennusmaailma -lehtien heinäkuun tuplapaksut numerot esittelivät tänä vuonna Kouvolan Asuntomessukohteet kattavasti.

Deko-lehti erottautui heti modernilla, raikkaalla otteellaan.
Dekon ensimmäisen julkaisuvuoden 2004 messuluettelo esitteli Heinolan Asuntomessukohteet. Samaan aikaan myös aiemmin Tekniikan Maailman erikoisnumerona ilmestyneestä TM Rakennusmaailmasta tuli itsenäinen lehti.
Työnjako muotoutui luontevasti: Dekon sisustusluettelo esittelee kaikki sisustetut kohteet, julkaisee niiden kalustetut pohjapiirrokset sekä sisustusyritysten yhteystiedot. TM Rakennusmaailman taloluettelo esittelee kaikki messukohteet, julkaisee kohteiden pohjapiirrokset sekä rakentamisen yhteystiedot. Lisäksi molemmissa lehdissä on aiheeseen, messuihin ja messupaikkakuntaan liittyviä artikkeleita.
Rakentamisen ja sisustamisen trendit on helppo bongata messuilla
Paitsi ennakkofiilistelyyn, messuluettelot sopivat mainiosti myös Asuntomessuilla käynnin suunnitteluun.
Rakentamisen ja sisustamisen trendit näkyvät nimenomaan Asuntomessuilla, toteavat messuluetteloita pitkään tehneet Dekon toimittaja Jenni Juurinen ja TM Rakennusmaailman tuottaja Ann-Mari Lehtonen, joka oli myös mukana perustamassa Deko-lehteä ja on ollut tuottamassa messuoppaita siitä lähtien.
– Kouvolan Asuntomessuilla näkyvät talojen kokojen pieneneminen ja ekologisen rakentamisen nousutrendi. Ja myös yleinen rakentamisen volyymin lasku. Viime vuosina messukohteiden sisustuksissa ovat ilahduttavasti korostuneet paikallisuus ja paikalliset yrittäjät, Ann-Mari Lehtonen sanoo.
– Kun tulin Dekoon vuonna 2007 teimme messuluetteloihin artikkeleita nimekkäiden suunnittelijoiden suunnittelemista kohteista. Nyt sitä on vähemmän, ja esittelemme asukkaiden itse palkkaamien sisustussuunnittelijoiden sisustuksia, kertoo Jenni Juurinen.
Esillä innovatiivista arkkitehtuuria, uusia materiaaleja ja korjausrakentamista
Vuosien varrella messuilla on esitelty paljon ja monipuolista, innovatiivista arkkitehtuuria ja materiaaleja.
– Rakennusteollisuus haluaa vastata haasteisiin. Messuilla on esitelty esimerkiksi kennotiiltä ja clt-rakenteita, ja puurakentamisen nousu on näkynyt yleisemminkin. Kouvolassa korostuu myös korjausrakentaminen. Se alkoi jo Porissa, jossa yleisö valitsi messujen parhaaksi kohteeksi nimenomaan korjausrakentamiskohteen, Lehtonen toteaa.
– Sekin on tärkeää, että messuilla on monimuotoista asumista, pientalojen lisäksi päiväkoteja ja palvelutaloja, rivi- ja kerrostaloasuntoja.
Ristomatti Ratia suunnitteli Hämeenlinnan Asuntomessuille vuonna 2007 Vaajatalojen kohteen sisustuksen. Helena Karihtala suunnitteli Wienerbergerin kohteen sisustuksen.
Sisustustrendit näkyvät erityisesti kalliimmissa asuintiloissa
Uusimmat sisustustrendit näkyvät aina hyvin asuntomessukohteissa, erityisesti kodin kalliimmissa tiloissa kuten keittiöissä, kylpyhuoneissa ja saunoissa.
– Trendit näkyvät myös pintamateriaaleissa kuten laatoissa, sekä kiintokalusteissa. Sen sijaan oleskelutilat sisustetaan useimmissa messukodeissa aika maltillisesti, Juurinen sanoo.
Moni Asuntomessujen kävijä kiinnittää huomiota myös pihasuunnitteluun ja -rakentamiseen sekä ulkotilojen sisustamiseen. Molemmissa messuluetteloissa on artikkeli pihasuunnittelusta.
Messuluettelosta inspiraatiota ja hyödyllisiä tuotetietoja
Virallisten messuluetteloiden teko käynnistetään hyvissä ajoin edellisenä syksynä ja ne tehdään usean tahon yhteistyönä. Asuntomessuorganisaation ja järjestävän kaupungin lisäksi tarvitaan myös rakentajien, talotehtaiden ja näytteilleasettajien panosta.
Asuntomessujen oheiskohteiden lisäksi Dekoon tehdään artikkeli messujen isäntäkaupungin tarjonnasta, esimerkiksi sisustusliikkeistä. TM Rakennusmaailma puolestaan tarjoaa järjestävälle kaupungille mahdollisuuden esitellä tapahtumiaan.
Tekijöilleen messunumerot ovat työllistäviä, tarkkuutta vaativia, mutta mieluisia tehtäviä.
– Joka vuosi sitä yllättyy, messukohteiden sisustuksissa on aina jotain uutta ja hienoa. Aina löytyy myös oma suosikki, sanoo Jenni Juurinen.
Ann-Mari Lehtonen haluaa nähdä messukohteet omin silmin joka vuosi, vaikka onkin työskennellyt niiden parissa jo hyvän tovin.
– Toivon, että messuluettelot inspiroisivat menemään Asuntomessuille. Pyrimme tekemään niistä mahdollisimman täydelliset paketit messukävijöille. Niitä myös säilytetään, koska niistä löytyvät tuotetiedot. Jos vaikka myöhemmin muistaa kohteen hienon kylpyhuonekalusteen, voi tarkistaa kuka sitä valmistaa
Kommentit