Juoksu 15.9.2013

Aamulenkillä Heidin kanssa

Teksti: Elina Hovinen

Eilen oli piristävän erilainen lauantain aloitus. Mä olen yleensä viikonloppuaamuisin sohva-ameeba aina jonnekin puolille päivin. Syön hitaasti ja paljon, venyttelen ja rentoudun. Sovimme Heidin (On The Go -blogi) kanssa perjantaina illalla, että menemme lauantaiaamuna vähän ennen kymmentä juoksemaan. Arkena juoksen aamulenkit tyhjällä mahalla reppu selässä ja osoitteena työpaikka. Eilen heräsin sen verran myöhään (lenkkiin nähden), etten ehtinyt syödä mitenkään kovin tukevasti, joten tein itselleni smoothien, join pari kupillista kahvia ja vettä.

Heidi tuli meidän huudeille ja minä sain päättää reitin. En ollut ollenkaan suunnitellut reittiä etukäteen, mutta lähdimme juoksemaan minulle vanhaa tuttua rantaviivaa ja tulimme vähän tylsempää reittiä takaisin.

Juoksimme 14 kilometriä. Lenkki hujahti tosi nopeasti jutellessa. Oli tosi kiva juosta hyvässä seurassa. Mun treeniohjelmassa luki ihan jotakin muuta, mutta jos ensi viikon malttaisi ottaa ihan rennosti, niin eiköhän maraton mene. Nyt jännittää!

Heidi valoi muhun uskoa, että hyvin se menee. Yritän uskoa, että minusta todella on alittamaan neljän tunnin aika. Jos tuollainen juoksijanainen mulle sanoo, että musta on siihen, niin mä uskon. Heidi on itse juossut ihan käsittämättömiä aikoja. Muun muassa murtuneella jalalla New Yorkin maratonin loppuaikaan 3.42. Ei voi ymmärtää! Respect.

Asics DS Trainer -juoksijat taas liikkeellä. 🙂

Viimeinen kuva Heidin blogista. Minä ihan nakit silmillä vielä lenkin jälkeenin.

Kiitos seurasta ja otetaan pian uusiksi!

Lenkin jälkeen penikat ovat yhtäkkiä taas vähän kipeät. Sain viikko sitten lenkkareihini uudet Footbalancen pohjalliset, joista olen ollut aikeissa kirjoittaa. Pidemmällä totuttelulla ne ovat varmasti jalalle vain hyödyksi, mutta näin lyhyellä kokeilulla jalat eivät vielä tykkää, joten juoksen maratonin vielä ilman niitä. Maratonin ajattelu saa sykkeet nousemaan. Ensi viikko pitää malttaa tosiaan kevennellä ihan oikeasti. Mietin, että pitäisikö mun mennä töihinkin bussilla. En kyllä halua. Ehkä mä menen pyörällä, mutta pyöräilen ihan kevyesti. Tankkaaminenkin täytyy aloittaa – se paras asia valmistautumisessa. Saa luvan kanssa maata sohvalla ja syödä hyvin. 

Otan viimehetken vinkkejä ja varoituksia ilolla vastaan!

Kommentit (6)

Kiitos, mä maltoin. Alkuviikolla vielä pyöräilin, mutta loppuviikko on mennyt kevyillä lämmittelyillä ja venyttelyillä.

Apuaaa! Kiitos tsempistä!

MOIKKA,

mun viimehetken vinkki on se, että malta keventää harjoittelua iha reippasti ennen maratonia. Triathlonistina olen oppinut keventämisen hyödyn kantapäänkautta, mutta olen huomannut, että kun olen pitänyt pari todella rentoa viikkoa norm.harjoitteluun verrattuna on kilpailussa kulkenut paljon paremmin. Tsemppiä viimeisille päiville ennen maratonia :)! Hyvin se menee kun suoriuduit midnight runistakin nii loistavasti. 🙂

Kiitos, mä maltoin. Alkuviikolla vielä pyöräilin, mutta loppuviikko on mennyt kevyillä lämmittelyillä ja venyttelyillä.

Apuaaa! Kiitos tsempistä!

Kannattaa ehkä suosiolla unohtaa ne footbalancet. Minultakin sellaiset löytyy, mutta keväällä juteltuani asiantuntevan ortopedin ja fysioterapeutin kanssa jätin ne suosiolla kappiin. Fysioterapeutti suorastaan hermostui luennoidessaan FB:n pohjallisista, pohjallinen kun on liian ohut todella tukemaan jalkaa ja usein ihmisille on tullut enempi haittaa kuin hyötyä pilipalipohjallisista.

En mä niillä maratonille lähde, mutta ajattelin mä antaa niille vielä mahdollisuuden. 🙂 Mutta pitää kyllä perehtyä lisää aiheeseen.

Kiitos motivoimisesta Elina! Blogisi antaa inspiraatiota lähteä sportille. 🙂

Noora, mua kiinnostaisi tietää lisää Footbalancen haitoista, jos olet kerran kuullut niistä.. Avaa lisää, jos vaan jaksat! 🙂 Millaista tukea koet tarvitsevasi pohjallisilla, tai mitä niillä olet hakenut? Ja kertoiko fyssari vaihtoehtoisesti millainen olisi parempi pohjallinen? 🙂

Itse käytän footbalanceja vaihtelevasti eri kengissä, ja miellän ne itselleni sopiviksi. Tosin en päivittäiseen käyttöön, mutta päivittäin ei kait muutenkaan olisi kovin hyvä käyttää samoja pohjallisia/kenkiä.. Eri ärsykkeitä jaloille, se on ainakin mulla toiminut. Toisin sanoen siis käytän vaihtelevasti esim vaimennettuja (neutraaleja) lenkkareita, hiukan ”kovemman” tuntuisia lenkkareita, Nike free-kenkiä, tasapohjaisia tennareita jne.

Paljon tsemppiä maratonille!!

Kiitos ihanasta kommentista! 🙂

Ja kiitos tsempeistä! Mä palaan omien kokemusten kanssa myöhemmin Footbalance-aiheeseen. 🙂

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *