Treenipäiväkirja 2.2.2013

Aamusali

Teksti: Elina Hovinen

Seuraan instagrammissa muutamia inspiroivia sportti-ihmisiä, joista yksi inspiroivimmista on Tickle Your Fancy -blogin Sara. Hänen treenikuvat ovat aina sellaisia, että tulee välitön halu päästä salille. Nyt. Ja nuo inspiroivat kuvat saavat aamusalitreenit näyttämään tosi ihanilta. Mun aamutreeni on lähestulkoon aina joko pyöräily tai juoksu, mutta salilla en ole käynyt aamulla varmaankaan koskaan. Eilen menin. Päätin jo torstai-iltana, että huomenna aamulla menen salille. Nyt ymmärrän niitä ihmisiä, joille treenaamaan lähteminen on vaikeaa. Mulle tuollainen normaalirutiinista poikkeaminen tuotti melkoista organisoimista ja säätämistä. Halusin, tietenkin, mennä salille pyörällä, että pääsen salilta näpsäkästi myös töihin ja töistä kotiin pyörällä. Mun piti pakata reppuun treenikamat ja seuraavan päivän työvaatteet. Piti miettiä aikataulutus tarkkaan, että ehdin ensin pyöräillä salille, treenata siellä järkevän mittaisen treenin, syödä aamupalan, ehtiä ajoissa töihin ja siihen aikaan, että ehdin tehdä täyden päivän ja ehtiä vielä hakemaan päiväkotilaisen viideltä päiväkodista. Taas pieni palapeli askarreltavaksi. Oli aikomus lähteä kotoa kuudelta, mutta sainkin lähdettyä vasta puoli seitsemän jälkeen, olin salilla vähän seitsemän jälkeen ja töissä suihkun kautta varttia vaille 9. Aamupalan nappasin työpaikan kahviosta palaveriin mukaan.

Salilla oli yllättävän paljon porukkaa tuohon aikaan, joten en viitsinyt ottaa itsestäni kuvia eikä kyllä ollut aikaakaan, kun piti tehokkaasti suorittaa treeni.

Alkulämmittelynä pyöräily 25 min (7 km)
Kyykyt 3 x 15, 55 kg
Maastavedot 3 x 15, 55 kg
Jalkojen ja lantion nostot penkillä maaten 3 x 15
Penkkipunnerrus 3 x 10, 30 kg (teki tosi tiukkaa)
Ojentajadipit omalla painolla käsien varassa 3 x 5 enempää ei mennyt
Keskitetty hauiskääntö 3 x 10, noin 12,5 kg
Yhden jalan kyykyt narujen avulla 3 x 10/jalka
Vatsoja jalat naruissa ja kädet suorina, suorin käsin hooverista jalkoja koukistaen vatsan alle 3 x 15
Ojentajadippi penkin reunalla 3 x 15, sylissä 20 kg kiekko
Oman kehon nosto naruilla 3 x 10
Kulmasoutu 3 x 10, 40 kg
Olkapäät, kädet suoraksi eteen, sivulle, alas 3 x 15, 3 kg

Kesto: 40 min
Syke: keski – 138 bpm, max – 161 bpm
Kalorit: 255 kcal

Palautusjuomaa ja kahvia, sämpylä on mennyt jo kitusiin

Hyvä aamu!

Voisinpa yrittää tehdä tämän joku toinen aamu uusiksi. Mua houkuttelisi myös aamu-uinti, jota siskoni harrastaa. Ensin vaan pitäisi saada olkapää kuntoon. Kävin eilen lääkärillä. Sain lähetteen ortopedille, jospa nyt vihdoinkin selviäisi mikä tuota kättä vaivaa. Nyt työterveyslääkäri epäili olkapään pinneoireyhtymää. Huonokuntoisten ja ylipainoisten mummojen sairautta. Jee! Uskon vasta, kun ortopedi sanoo saman.

Kommentit (8)

Sonja: Siitä se lähtee, itsellänikin taas ensi viikolla, lupaan. 🙂

Anonyymi, Kiitos! Kello on Lambretta. En tiedä myydäänkö niitä missään täällä. Se yritys on lopettanut, josta mun kello on.

Mulla ois aamuisin tosi paljon aikaa treenata, mutta ei vaan onnistu! En oo yhtään aamuihminen ja treenaus on silloin viimeisenä mielessä 🙁 Aamutreenauksella sais kuitenkin hyvin päivän käyntiin ja se helpottas paljon muita kiireitä, ehkä vielä joku päivä…

Nella: Mäkään en ollut ennen yhtään aamuihminen, mutta oon oppinut nauttimaan aamuista ihan hirveästi. Se kun on nykyisin ainoa aika, jolloin saan olla ihan yksin. Luontokin on aamulla aivan ihmeellinen. Suosittelen kokeilemaan, siihen saattaa vaikka jäädä koukkuun. 🙂

Heip! Viittisitkö joskus esitellä mitä palautusjuomia käytät ja mitä hyötyä niistä on (ja mitä niissä on)? 🙂 Koska ite en tiiä niistä mitään mut oon joskus miettiny et kannattaiskohan käyttää…

Oon mielenkiinnolla seurannut sun treeniohjelmia ja oon pohtinut, että saliohjelma näyttää tosi täydeltä. Itse jakaisin esim. tän kerran liikkeet kahteen eri treenikertaan. Miten ehdit tehdä kaikki vain 40 minuutissa? Millaiset tauot pidät sarjojen ja eri liikkeiden välissä?

Oon itsekin suunnitellut meneväni salille aamulla. Vielä en ole edes yrittänyt, mutta herääminen on koko ajan helpompaa valoisampien aamujen vuoksi. Se vaatii vähän enemmän suunnittelua illalla, mutta toisaalta pakkaan muutenkin kamat valmiiksi jo illalla, ettei siinäkään ole hyvää tekosyytä olla menemättä 🙂

Coco: Mä en yleensä käytä palautusjuomia, mut nyt kun tiesin, että aamupala tulee olemaan normaalista poikkeava, niin otin palautusjuoman sämpylän täydennykseksi. Normaalisti juon palautusjuomana maidon ja pyrin pärjäämään normaalilla ruokavaliolla.

Sonja: Niin näyttää ja sitä se myös on. Mä treenaan aina niin, että teen kahta liikettä vuoroparein ilman palautuksia. Olisi ideaali jakaa treenit esim. kolmeen salikertaan, kädet, jalat ja keskivartalo, mutta mä en välttämättä pääse kuin kerran viikossa salille ja siksi yritän ahnehtia sitten kaikki kerralla. Mutta heei, jos mä jakaisin treenit kolmeen kertaan ja miettisin järkevän ohjelman, niin ehtisin tehdä kolme lyhyttä salitreeniä aamuisin. Lamppu syttyi! Tätä täytyy oikeasti harkita vakavasti. Tsempataan molemmat, jooko? 🙂

Mä laitoin ensi viikon kalenteriin aamutreenin. Siitä se lähtee 🙂 Käyn itse nykyisin pari kertaa salilla ja muuten jumpissa (tosin Elixiaan on just nyt ihan tuskallista päästä tunneille), ja yritän keskittyä tiettyihin lihasryhmini kerralla.

Hei, kiva blogi sulla! Ja vitsit miten ihana kello! Mistä mäkin tuollasen löytäsin? 🙂 Tsemppistä!

Sonja: Siitä se lähtee, itsellänikin taas ensi viikolla, lupaan. 🙂

Anonyymi, Kiitos! Kello on Lambretta. En tiedä myydäänkö niitä missään täällä. Se yritys on lopettanut, josta mun kello on.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *