Liikunta

Työmatkapyöräily säästää aikaa ja rahaa ja lisää hyvinvointia! 10 vinkkiä pyöräilijälle

Tekisikö mieli polkea työmatkat pyörällä, mutta liikenne pelottaa ja takapuoli on hellänä ajatuksestakin? Ratkaisimme työmatkapyöräilyyn liittyvät ongelmat puolestasi, jotta sinun olisi helpompi nousta satulaan.

Teksti:
Elisa Hurtig
Kuvat:
Istock

Tällä rouvalla on hyvä vauhti päällä, mutta hän on unohtanut kypärän kotiin. Älä ota hänestä mallia!

Tekisikö mieli polkea työmatkat pyörällä, mutta liikenne pelottaa ja takapuoli on hellänä ajatuksestakin? Ratkaisimme työmatkapyöräilyyn liittyvät ongelmat puolestasi, jotta sinun olisi helpompi nousta satulaan.

Tympiikö sinua istua työmatkoilla mennen tullen ruuhkassa, kun ajan voisi käyttää tehokkaammin? Ahmaiseeko työmatkoihin kuluva polttoainelasku ison osan tuloistasi? Entä houkutteleeko sinua työpäivän jälkeen enemmän sohva kuin jumppasali?

Jos vastasit yhteenkin kysymykseen kyllä, ongelmiisi on helppo ratkaisu: työmatkapyöräily. Pyöräillessä ei tarvitse jonotella, pyörää ei tarvitse tankata ja työmatkat polkemalla päivän liikuntasuoritus tulee tehtyä melkein huomaamatta. Kysyimme pyöräliiton projektipäällikkö Mira Kokolta vinkit työpaikkapyöräilyyn.

1. Haluaisin pyöräillä, mutta en uskalla sujahtaa muun liikenteen sekaan.

Liikenne pelottaa monia siksi, että he eivät koe olevansa pyörän kanssa sujut. Siksi pyörän hallintaa kannattaa opetella rauhallisilla alueilla, missä ei ole juuri muuta liikennettä. Kun teet säännöllisesti pieniä lenkkejä hiljaisilla kujilla, pyöräilyyn tulee pikkuhiljaa varmuutta, ja alat luottaa siihen, että pärjäät myös vilkkaammassa liikenteessä.

2. Pyöräni on ikivanha ja harkitsen uuden ostamista, mutta en tiedä, millainen pyörä minulle sopii.

Mieti ensin, millainen pyöräilijä olet: missä ajat, millaisia matkoja ja millaisissa olosuhteissa. Jos työmatkasi on yhteen suuntaan 30 kilometriä, kannattaa valita kevyt ja aavistuksen kilpapyörätyyppinen pyörä. Jos matkasi kulkee metsän poikki, maastopyörä sopii sinulle. Vai kuljetko osan matkasta bussilla ja pyöräilet vain pienen pätkän? Valitse silloin taittopyörä. Kysy lisää vinkkejä pyöräliikkeestä, ja pyydä tarjous parista liikkeestä.

3. Takamukseni kipeytyy pitkillä matkoilla.

Satulasi voi olla sinulle huono. Naisilla istumaongelmat ovat tavallisia, joten satsaa hyvään satulaan. Kun satula on sopiva, se vähentää istuinkyhmyjen painetta, mikä taas vähentää alapään verenkierto-ongelmia. Satulan lisäksi voit hommata pehmustetut pyöräilyhousut, jotka tekevät pitkistä matkoista miellyttäviä.

Tarkoitus on, että satulassa istutaan koko painolla. Jos yrität vähentää takamukseesi kohdistuvaa painetta keventämällä istumista, reitesi ovat pian jumissa.

4. En tiedä, mikä on sopiva satulan korkeus.

Satula on kutakuinkin oikealla korkeudella, jos satulasta istuessasi varpaasi yltävät maahan. Säätöihin ei kuitenkaan ole yhtä oikeaa vastausta, sillä pyöräilijöiden mittasuhteet ovat erilaiset saman mittaisillakin ihmisillä. Vain kokeilemalla löydät sopivat säädöt.

Pyörä kannattaa säätää kunnolla, koska ergonomia ja asento vaikuttavat niskojen kipeytymiseen ja selkäsärkyyn. Väärän kokoinen ja väärin säädetty pyörä on myös turvallisuusriski, jos jalat eivät yllä kunnolla polkimille.

5. Kuntoni ei ole kummoinen, ja epäilen, etten selviä työmatkasta.

Mieti, voisitko kulkea osan matkasta pyörällä ja osan bussilla. Tai pyöräile alkuun vain toiseen suuntaan: vuoropäivinä kotoa töihin ja töistä kotiin. Koko ajan ei myöskään tarvitse paahtaa täysillä, vaan voit ajaa hitaasti nautiskellen. Kunto kasvaa nopeasti, ja se motivoi jatkamaan pyöräilyä.

6. Reiteni eivät ole tottuneet rasitukseen. Haluaisin vahvistaa niitä, mutta en tiedä, miten.

Reisilihaksia kannattaa vahvistaa myös kuntosalilla: kyykky ja jalkaprässi ovat pyöräilyn kannalta hyviä liikkeitä. Jos sali ei houkuttele, kehonpainolla tehtäviä jumppaohjeita on netti pullollaan, joten voit treenata myös kotona pyöräilyn päätteeksi.

7. Työmatkani on niin tylsä, etten jaksa polkea sitä monta kertaa viikossa.

Vaihtele eri reittejä ja poikkea pienelle lisälenkille. Tai pysähdy paluumatkalla tienposkeen tekemään kuntopiiriä. Moni kuuntelee kuulokkeilla musiikkia piristääkseen työmatkaa, mutta siinä piilee turvallisuusriski: musiikkia luukuttaessaan ei välttämättä kuule lähestyvää autoa.

8. Vaaterumba mietityttää. En haluaisi hikoilla työpuseroani märäksi.

Pakkaa työvaatteet laukkuun tai säilytä niitä työpaikalla ja lähde liikkeelle urheiluvaatteissa. Älä mieti ulkonäköä vaan sitä, mikä on miellyttävää.

Kerrospukeutuminen on suositeltavaa, sillä silloin voit vähentää ja lisätä vaatteita lennossa. Tuulisella kelillä päällimmäiseksi kannattaa pukea tuulitakki. Suojaa kylmällä kelillä pää pipolla, ja sadekeleillä voit suojata kenkäsi sateenpitävillä kenkäsuojilla. Pyörään kannattaa hommata sivulaukut, jotta sinun ei tarvitse kantaa mitään selässäsi.

Jos vaaterumba tuntuu hankalalta, mutta sinun tekee mieli pyöräillä, harkitse sähköpyörää. Sillä polkiessa selkä ei ole litimärkä.

9. En ole mikään puuhapete, enkä osaa huoltotoimenpiteitä.

Kaikkien ei tarvitse olla mekaanikkoja, mutta jokaisen pyöräilijän olisi hyvä osata muutama perusasia. Huuhtaise pyörä aina rapakelin jälkeen ja puhdista pienet kolot hammasharjalla, sillä hiekka ja pöly takertuvat pieniin osiin. Rasvaa komponentteja säännöllisesti pyörärasvalla. Mitä enemmän pyörässä on liikkuvia osia, sitä useammin se pitäisi pestä ja rasvata. Pyörän käyttöikä kasvaa huomattavasti, kun siitä pitää hyvää huolta.

Jos työmatka on pitkä, kannattaa myös opetella paikkaamaan kumi. Youtubessa on selkeitä opasvideoita siihen. Kun kumin osaa itse paikata, pääsee haverin sattuessa nopeasti jatkamaan matkaa, eikä tarvitse taluttaa pyörää pyöräliikkeeseen.

10. Ajattelin tuunata vanhan pyöräni ajokuntoon, mutta en tiedä, mitä pakollisia varusteita siinä pitää olla.

Syksyllä illat pimenevät, joten pyörässä täytyy olla valot. Pimeällä ilman valoja ajamisesta voi saada jopa sakot. Vain valkoinen etuvalo on pakollinen, mutta taaksepäin suunnattu punainen valo auttaa takana tulevaa havaitsemaan edessä ajavan pyöräilijän. Moni ajattelee vilkkuvan etuvalon olevan tehokkain valo, mutta se saattaa häiritä muita pyöräilijöitä.

Pyörässä täytyy olla myös valkoinen etuheijastin, punainen takaheijastin sekä valkoiset tai ruskeankeltaiset sivuheijastimet.

Lue lisää:

Maastopyöräily on loistavaa treeniä luonnossa: kehittää lihaksia, koordinaatiota ja tasapainoa

Mallorca on pyöräilijän unelmakohde

Pyöräily on nivelystävällistä

X