Ajatuksia 24.11.2014

Burner 400 ja rapistunut kunto

Teksti: Elina Hovinen

Täytynee tässä kohtaa tunnustaa, että mun kunto on rapistunut ihan järkyttävästi. Mun kulisseissa on tapahtunut paljon sellaista, jonka vuoksi mun fokus on ollut vähän muualla kuin treeneissä. Työmatkaliikkuminen on ja pysyy. Tuo rutiini on mun pelastus. Salitreenirutiinin poisjäänti tuntuu ja näkyy. Työpaikalla on sali ja kotona voi treenata, mutta uusien tapojen opetteleminen ei käy kovin iisisti. Treenaaminen on mulle välttämätöntä, koska muuten mä en jaksa. Olenkin viime aikoina lähinnä juossut ja pyöräillyt.

En kirjoita tätä sillä, että olisin jotenkin tyytymätön tai pettynyt itseeni. Elämäntilanteet muuttuu ja samalla tärkeysjärjestys vaihtelee. Kroppani on nyt pehmeämpi kuin ennen. Voimaa ei löydy kuin pieni osa siitä mitä oli esimerkiksi viime keväänä. Olen silti tähän 63-kiloiseen ja noin 20 % rasvaa sisältävään ruhooni ihan tyytyväinen. Olen edelleen ihan hyväkuntoinen, vaikken ole voimatasoiltani ja kestävyydeltä yhtä hyvässä kunnossa kuin keväällä. Voin nyt henkisesti paljon paremmin ja pidän sitä tärkeämpänä asiana.

Olen pitkään puhunut, että haluaisin tehdä treenejä oman kehon painolla ja sitä, että kuntosali on siellä missä ikinä liikutkin. Nyt pitäisi vain vähitellen viedä sanat teoiksi. Eilen sitten päätin vihdoinkin kokeilla pelottavaa Burner 400 -treeniä, jonka personal trainer Tomi Kokko on kehittänyt. Kyseessä on juurikin oman kehon painolla tehtävä treeni. Katsokaa tämä Tikiksen tekemä video.

Treeni oli kamala. Sanalla sanoen. Se oli mun tämänhetkiselle kunnolle aika tiukka rypistys, mutta suoritin sen läpi noin 15 minuutissa löllöttelyviikonlopun päätteeksi. Treeni sai mut todella innostumaan ja motivoitumaan tämäntyylisistä treeneistä. Olen Instagramista seuraillut muutamia tilejä, joissa jaetaan tätä samaa ilosanomaa (esimerkiksi @jarnoharkonen, @liftedfi, @tomikokko, @tikisofficial). Haluaisinkin päästä kokeilemaan ohjatusti näitä treenejä, että saisi kasvatettua liikepankkia. Mulla oli eilen treenikaverina ystäväni. Kuvasin tämän meidän treenin videolle ja nauroin sitä katsoessa. En valitettavasti aio sitä tänne ladata. 😀 Siellä me kummatkin vuoronperään kirottiin treeniä ja anottiin armoa, en kyllä tiedä keneltä ja näytettiin kameralle kansainvälisiä käsimerkkejä. 😀 😀 Kannattaa kokeilla tuota, silti. Treeni näyttää erityisesti Tomin tekemänä helpolta, mutta sitä se ei ole. Ensi kerralla parempi aika. Lupaan. Meidän duunin salilla on uima-allas. Oli ihan täydellistä pulahtaa uimaan tuon treenin jälkeen. Tänään oon kyllä edelleen niskajuminen ja päänsärkyinen. Hieronta ei olisi pahitteeksi. Kohta juosten iltavuoroon.

Ihanaa alkanutta viikkoa! Jaksaa jaksaa!

Ps. Nyt katsoin tuon Tomin videon uusiksi ja huomasin, että tein vuorikiipeilijät tuplana. Tein siis 40 kertaa 20 sijaan. Oletin, että 20 x/jalka. Ensi kerralla siis senkin vuoksi aika paranee huomattavasti. 🙂 Nice.

Kommentit (8)

Hyvä! Ei ollenkaan huono suoritus. Laita ihmeessä! 😀 Kerro miten kävi!

Tiedän niin tunteen. Itse olen eroamassa raskaimman kautta pitkästä avoliitosta, jään kahden lapsen kanssa yksin, mikä pelottaa, jännittää, surettaa ja ahdistaa. Samalla edessä muutto uuteen kaupunkiin, työpaikan vaihto ja kokonaan uudet kuviot. Minä -sydämeltäni endorfiiniriippuvainen himourheilija- olen jotenkin aivan jumissa liikkumisen ja kuntoilun suhteen. Jaksan nippanappa minimit: koiran kanssa kävelylenkit ja pienet juoksulenkit, mutta kuntosali, jumpat ja nyrkkeilytreenit ovat jääneet kokonaan. Masentavaa, että samalla olen lohduttautunut iltaisin herkuilla, ja painoa on tullut varmaan 8 kiloa ihan huomaamatta. Mutta kai sitä on hyvä tajuta, että aina ei voi olla supervahva, täydellisen reipas ja kykenevä kaikkeen. Ja toivottavasti tästä suosta vielä nousen niin, että pääsen taas normaalikuntoon ja liikuntaintoon…

Voi että! <3 Kovasti voimia sulle. Kyllä asiat siitä loksahtelee. Ole armollinen itsellesi ja anna aikaa toipua. Halaus.

Tätä täytyy koittaa! Kiitos vinkistä 🙂

Suosittelen kyllä. Kerro sit mitä tykkäsit.

Kamalaa oli, 16 min meni selkävaivaisena keskikuntoisella ja kaikkia 20 😉

Hehe. Mut ei huono aika ollenkaan.

Kokeilin eilen juoksulenkin päälle. Ajaksi tuli 14min30sek. Ihanan kamalaa 😀 Meinasin äitin laittaa myös kokeilemaan tätä 😀

Hyvä! Ei ollenkaan huono suoritus. Laita ihmeessä! 😀 Kerro miten kävi!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *