Mainos

Elämää ärtyvän suolen kanssa

1.2.2019 Teksti: Elina Hovinen

*Mainos: Sabora Pharma

Pitkäaikaiset lukijani varmasti muistavat, että kärsin ärtyvän suolen oireyhtymästä (IBS). Olen koko aikuisikäni kärsinyt erilaisista vatsavaivoista, joihin olin jo ehtinyt turtua. En pitänyt mitenkään kummallisena jatkuvasti myllertävää vatsaa ja pidin normaalina jokapäiväistä ripulointia.

Aloitin säännöllisen liikkumisen äidiksi tultuani (2003). Liikunnan tultua elämääni kiinnostuin vähitellen myös hyvinvoinnin muista osa-alueista. En aluksi tiennyt, mitä tarkoittaa hiilihydraatti ja proteiini. Luin paljon erilaista kirjallisuutta ja etsin tietoa ravitsemuksesta ja liikkumisesta ja niiden vaikutuksista toisiinsa. Tiedon karttuessa ymmärsin, että jatkuvat vatsakivut ja suolen toiminnan häiriöt eivät ole normaali olotila.

Miten IBS löytyi?

Vuosien varrella tuli kokeiltua kaikenlaista, enkä millään meinannut löytää syytä vatsavaivoille. Oireet olivat enimmäkseen aika siedettäviä, mutta välillä vaivat äityivät pitkäksi aikaa. Myöhemmin ymmärsin stressin vaikutuksen vatsavaivoihin ja ylipäänsä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin merkityksen. Vaikeina vuosina vatsavaivat ovat olleet merkittävästi pahempia.

Kevättalvella 2015 kokeilin gluteenitonta ja maidotonta ruokavaliota, jonka kokeilemista olin lykännyt pitkään, koska en halunnut jättää maitokahvia ja aamupalaleipiä. Olin aivan varma, että tuossa ruokavaliossa olisi ratkaisu jatkuvaan vatsan turvotukseen ja iho-oireisiin. Yllätyksekseni tämä kokeilu sai vatsani todella pahasti solmuun, mutta syy ei ollut gluteenittomassa ja maidottomassa ruokavaliossa, vaan niitä korvanneissa raaka-aineissa. Korvasin viljaa sisältäneet välipalat muun muassa pähkinöillä, erilaisilla kasviksilla, hedelmillä sekä soija- ja mantelijogurteilla.

Olin kokeilun tuloksista aivan hämilläni ja neuvoton. Yritin selvittää mikä tässä uudessa ruokavaliossa sai vatsani ärtymään, kunnes löysin kaikille uusille tuotteille yhteisen nimittäjän: FODMAP-hiilihydraatit. Tuosta lähtien olen pyrkinyt välttelemään FODMAP-hiilihydraatteja ruokavaliossani. Näiden ruoka-aineiden vältteleminen on välillä vaikeaa, jos syö muualla kuin kotona ja stressaantuneena vatsa ärtyy todella vähästä.

Vatsan vaikea vaihe

Viime vuoden lopulla tiukan opiskelusyksyn jäljiltä vatsaoireet (ja iho-oireet) olivat tosi pahana. Lähdimme heti loman alkajaisiksi reissuun. Yleensä en reissussa kärsi vatsavaivoista, vaikka söisin hiukan rennommin. Se johtuu varmasti osittain siitä, että reissussa otan rennosti enkä stressaa. Tuolla reissulla vatsa oli aivan kamalan hankalana koko reissun. Onneksi minulla oli mukana iSay-kapselit, mutta olisi pitänyt olla fiksumpi ja ottaa mukaan myös maitohappobakteerit ja Gelsectanit.

Jälleen olin neuvoton vatsani kanssa. Kesti melkein koko kuukauden pituisen joululoman, että vatsa rauhoittui. Vatsan rauhoittuminen vaati melko järeät toimenpiteet: jätin kaikki FODMAP-hiilihydraatit pois, kun yleensä riittää, että jätän ne pahimmat. Sen lisäksi söin aamuin illoin Gelsectan-kapselin, jotka toivat selvää helpotusta oireiluun. Oireiden hellittämiseen menee aina ärsyttävän kauan aikaa ja siksi niiden oikeiden syiden ja vatsaa ärsyttävien ruoka-aineiden jäljille on niin vaikea päästä.

Vatsa oli joululoman todella pahana ja kun vatsa oireilee, se vaikeuttaa elämää. Tällä kertaa vatsa oli todella kipeä – oli ylävatsakipua, suolistsokipua ja kokonaisvaltaista kipua. Oli vuoroin ummetusta ja ripulia. Koskaan en voinut aamulla tietää kumpi päivä on tänään edessä. Oireiden loppumiseen meni noin kaksi viikkoa aikaa Gelsectanista ja ruokavalion täysputsauksesta huolimatta. Samaan aikaan myös stressi hellitti.

Gelsectan on IBS-oireiden tai lääkeaineiden aiheuttaman ripulin helpottamiseen tarkoitettu luontaistuote, jota otetaan ennen aamu- ja iltapalaa 2-4 viikon ajan. Tuoteselosteessa lukee, että valmiste sisältää ksyloglukaania, kasviproteiinia ja ksylo-oligosakkarideja. Ihmettelin, voiko tämä tuote auttaa IBS-oireisiin, jos se sisältää FODMAP-ainesosia, mutta kyllä se ainakin minulla hellitti oireita. Tämäkään tuote ei yksistään taio vatsavaivoja pois, vaan ruokavalio täytyy myös siistiä.

Vaivat alkoivat vaikuttaa myös mielialoihin ja mietin tosissani, onko mulla jokin vakava sairaus. Onneksi oireet vähitellen helpottivat, koska olin jo varaamassa lääkäriaikaa. Eikä se lääkärissäkäynti olisi pahitteeksi vieläkään. Jatkuva ripulointi ei voi tehdä elimistölle mitään hyvää.

Oireet ovat toistaiseksi pysyneet poissa tai ovat olleet hyvin lievinä (riippuen siitä mitä suuhuni laitan). Myös iho parani kummallisesti samaan aikaan, kun vatsaoireet hellittivät ja sitä mukaa myös yleinen vireystila on kohentunut. Vatsan kunnolla on ihan älyttömän iso merkitys hyvinvointiin. Toivottavasti vatsa pysyy nyt pitkään rauhallisena!

Lue myös