Juoksu

En juokse, koska…

15.2.2017 Teksti: Elina Hovinen

Moni kysyy minulta miksi ihmeessä juoksen ja tykkäänkö siitä muka oikeasti. En oikein osaa edes sanoa mitään yhtä yksittäistä syytä miksi juoksen, mutta sen tiedän, että juoksu on minulle laji, joka tuottaa ylivoimaisesti suurinta nautintoa. Olen usein miettinyt miksi näin on ja olen päätynyt siihen vastaukseen, että juoksemisesta saan kerralla kaikki ne tärkeät elementit, joita tarvitsen. Ne ovat luonto, liikunta ja yksinolo. Usein juoksen kaverin kanssa, jolloin saan vaihtaa ajatuksia ystävän kanssa. Välillä tekee hyvää juosta nimenomaan yksin ja välillä puolestaan kaipaa kipeästi seuraa erityisesti pitkille lenkeille.

Kun keskustelen ihmisten kanssa juoksemisesta, moni sanoo, että ”en tykkää juoksemisesta tai en pysty harrastamaan juoksemista, koska…” Listaan alle yleisimpiä kuulemiani syitä ja kerron oman mielipiteeni näihin väittämiin.

Vihaan juoksemista. Kuka hullu siitä muka tykkää?

Kaikille juoksu ei tietenkään sovi eikä pidäkään. Ei kaikkien tarvitse pitää juoksemisesta. Joidenkin ruumiinrakenne ei ole paras mahdollinen juoksemiseen tai jokin toinen urheilulaji on juoksun nautinnollisuuden esteenä. Punttipatelle juoksu ei varmasti ole nautinnollista. Olen itsekin kokeillut juoksemista kovan kyykkytreenin jälkeen ja voin kertoa, että silloin juoksu ei tuntunut yhtään hyvältä, ei niin millään muotoa.

Pissat tulee housuun, jos juoksen kovaa.

Tämä on naisille hyvin tyypillinen, mutta vaiettu vaiva. Jopa joka viides (!) nainen kärsii virtsankarkailusta. Tähän vaivaan löytyy ratkaisu, tai tarkemmin sanottuna useita erilaisia ratkaisuja. Lähden helpoimmasta: Ihan ensiksi suosittelen laittamaan keskivartalon kuntoon. Miten minusta tuntuu, että jankkaan tätä lähes jokaisessa postauksessa, mutta kun se vaan on niin totta. Keskivartaloon kuuluu myös lantionpohja. Vatsalihasharjoitteet oikein tehtynä aktivoivat samalla lantionpohjan. Usein heikot lantionpohjalihakset tai huono keskivartalon/lantion hallinta aiheuttaa sen, että pissat lirahtelee housuun juostessa. Mikäli kaipaat tähän ammattilaisen ohjausta, niin suosittelen kääntymään asiaan perehtyneen fysioterapeutin puoleen. Pääkaupunkiseudulla tiedättekin jo mitä paikkaa suosittelen: Hyvinvointistudio Lupaus. Juoksutekniikkaan kannattaa myös paneutua, sillä ammattitaitoinen juoksuvalmentaja näkee missä kohtaa homma menee pieleen. Muita ratkaisuja vaivaan: uretrarengas ja leikkaushoito. Ensimmäinen hätäapuna ja jälkimmäinen viimeisimpänä vaihtoehtona.

Kylkeen pistää juostessa.

Itsekin kärsin ennen siitä, kun kylkeen alkoi pistämään jo ennen kun olin saanut edes hikeä pintaan. Minulla vaivaan on auttanut rauhallinen juoksutahti. Ei kannata heti syöksyä täyteen vauhtiin, vaan lämmitellä ensin, tunnustella miltä keho tänään tuntuu ja kiihdyttää vauhtia tuntemusten mukaan. Alkulämmittelyn jälkeen kannattaa tehdä lyhyet venytykset ja jalkojen lisäksi venytellä myös myös kyljet ja hartiat. Pistämiseen itselläni auttaa myös luontevan, rauhallisen ja tasaisen hengitysrytmin löytäminen. Kymmenen vuotta sitten juoksemista aloitellessani muistan hokeneeni itselleni mantraa ”nenän kautta sisään, suun kautta ulos”, laskin myös, että sisäänhengitys ja uloshengitys olivat yhtä pitkiä=yhtä monta askelta. 😀

Juokseminen tuntuu pahalta.

Lähes aina väittäisin, että juoksu tuntuu pahalta siksi, koska juokset liian kovaa. Juoksemisesta tulee miellyttävää kun juokset niin hitaasti, että pystyt juttelemaan koko lenkin ajan. Maltti on valttia. Juuri näillä hitailla lenkeillä rakennetaan se tärkein, kaiken pohja, eli peruskestävyyskunto. Juokseminen voi tuntua pahalta myös, jos olet tehnyt raskaan voimaharjoittelun päivää-kahta ennen juoksua.

En jaksa juosta edes kolmea kilometriä.

Väittäisin, että melkein jokainen (normaali ja terve ihminen) jaksaa juosta kolme kilometriä, kun pudottaa vauhdin lähes kävelyvauhtiin. Tällä menetelmällä totutat jalat vähitellen iskutukseen. Jos maltat juosta hitaita lenkkejä, joita pidennät joka viikko hieman, olet nopeammin kuin arvaatkaan kovassa juoksukunnossa!

* * *

Mikä on sinun syysi olla juoksematta? Minkälaisista ongelmista sinä kärsit silloin kun aloittelit juoksemista? 

Suosittelemme