Kilpailu 11.10.2016

I love me -messulippuarvonta

Teksti: Elina Hovinen

I love me -messut lähestyvät kovaa kyytiä. Ne ovat 21.-23.10 Helsingin Messukeskuksessa. Sain töistä (Evoke Natural Goods) 4 kpl messulippuja arvottavaksi, joten pistetään arvonta pystyyn.

Messujen nimi saa miettimään hyvinvointia. Mitä itsensä rakastaminen ja hyväksyminen taas tarkoittaakaan? Mitä se sulle tarkoittaa? Miten huolehdit itsestäsi? Mitkä on niitä arkipäivän valintoja, joita teet oman hyvinvointisi eteen?

Eilen pohdiskelin asiaa. Teen nykyään paljon enemmän konkreettisia tekoja oman hyvinvointini eteen. Ennen kuvittelin, että mahdollisimman paljon treeniä ja armotonta itsensä ruoskimista olisi hyvinvointia.

Viimeisten vuosien aikana elämäni on muuttanut suuntaa. Nykyään huolehdin itsestäni paljon paremmin ja paljon kokonaisvaltaisemmin.

Mikä on muuttunut?

  • Syön säännöllisesti neljä kertaa päivässä, joista kaksi on lämmintä ateriaa, joskus toinen voi olla kylmäkin, mutta se on sentään ateria.
  • Menen nukkumaan viimeistään yhdeltätoista.
  • Treenaan lähes yhtä monta kertaa viikossa kuin ennenkin, mutta en tuntimääräisesti yhtä paljon.
  • Lämmittelen ennen jokaista treeniä! Teen liikkuvuutta ja venyttelen. Ihmeesti kroppa voi paremmin nykyään.
  • En kiellä itseltäni mitään enkä pakota itseäni tekemään mitään mitä en halua, sen sijaan suhtaudun itseeni ymmärtäväisemmin ja lempeämmin.
  • Pidän puoliani ja pidän kiinni itselleni tärkeistä asioista.
  • Toteutan arvojani arjessa, enkä vain unelmoi niistä.

Voit osallistua arvontaan kommentoimalla postausta. Arvon kaksi lippua kerralla, että pääset kaverin kanssa messuilemaan. Kerro kommentissa ajatuksiasi hyvinvoinnista ja itsestä huolehtimisesta. Arvonta on auki sunnuntai-iltaan 16.10. Jätä kommentin yhteydessä sähköpostiosoitteesi, josta saan sinut kiinni. Sähköpostiosoite näkyy vain minulle. Arvonnan voittajalle on luvassa messuosastollamme pikkuinen yllätys. Meidät löytää osastolta 6t111.

Kommentit (50)

Omaan hyvinvointiin kuuluu niin omasta terveydestä huolehtiminen, mutta minulle yksi tärkeimmistä asioista on rakkaiden ihmissuhteiden ylläpitäminen <3 Kun välittää jostakin, niin silloin tulee myös itse välitetyksi.

Itselläni hyvinvointiin ei riitä pelkkä liikkuminen, vaan liikkuminen ulkona. Ajatusten nollaus ulkoilmassa on paras tapa pitää itsensä parempivointisena.

Mun ajatukset hyvinvoinnista juuri nyt, tässä hetkessä ja elämän pyörityksessä on se, että mä olen armollinen. Yritän kaikkeni, etten ajattele että pitäisi tehdä sitä ja tuota ja tätä, vaan teen sitä, mihin rahkeiltani juuri nyt kykenen. Yritän tietoisesti jättää ne asiat vähemmälle, mitkä saa vähemmän hyvän olon aikaan. Lisään hyviä asioita, mutta ottamatta stressiä, jos en ehdikään tehdä jotain (tässä olen aika huono, joten lapsenkengissä mennään vielä). Hyvin vahvasti kelailen sitä, että muista voi pitää huolta vasta sitten, kun ensin on itse kunnossa – ja se heijastuu juuri nyt mun omaan hyvinvointiin kaikin puolin. <3

Mä tiedän jo kenet ottaisin messuille mukaan. Ystävän, ketä on rohkaissut asioissa eteenpäin ja on itse kokenut myös hyvin samanlaisia juttuja, mitä itse viime aikoina. On helpottavaa, kun on joku kenelle voi purkaa fiiliksiä ihan avoimena ja alastomana henkisesti. Se myös on sitä tärkeää hyvinvointia, joka toivottavasti kuuluu jokaisen elämään.

Kehon kuunteleminen on se juttu. Hyvän tasapainon löytäminen liikunnan ja riittävän levon välillä ei aina ole niin helppoa. Mutta siihen pyrin viikottaisen liikunnan suunnittelussa.
Mukaan messuille ehdottomasti lähtisi juoksuun innostanut ystäväni <3

Odotan esikoisiani, kaksosia. Odotusaikana on paljon tullut mietittyä mitä on hyvinvointi ja mikä tekeminen tekee olosta hyvän. On tärkeää kuunnella omaa kehoa ja olla armollinen itselle, vaikka usein kuulee korvassa kuiskutuksen, että en ole tänäänkään tehnyt mitään.
Mukaani messuille lähtisi varmasti siskoni 🙂

Varmasti suurin avain omaan hyvinvointiini on ollut riittäväksi opetteleminen. Se että kolme tai neljä treeniä viikkoon on riittävästi. Se että joskus juokseekin vähän hitaammin, on riittävästi. Se, että vaikka joskus tekee työnsä vain 80 prosenttisesti, on riittävästi. Ja ennen kaikkea se, että vaikka joku ei pidä minusta, ei tarkoita, ettenkö riittäisi itselleni tai jollekin muulle. Siinä on opettelemista riittänyt ja riittää kilpailijan luonteelle edelleen, mutta hyvää kohti ollaan menossa. Ja se että vaihtaa joskus treenin kaverin kanssa ensitreffit alttarilla -ohjelman katsomiseen on riittävästi sekin. Voi kuulostaa laiskalta ja tylsältä, mutta onpa ollut opetteleminen :)!

Hyvinvointi on armollisuutta, itsensä kuuntelemista, kovaa treeniä, monipuolista ruokaa, riittävästi unta ja lepoa. Se on ystäviä, perhettä ja oma koti.

Armollisuus, armollisuus ja armollisuus. Onneksi ikävuodet ovat tätä opettaneet!

Moikka Elina.
Omaan hyvinvointiin kuuluu nykyään terveellinen, minun kropalle sopiva ruokavalio ja sopivasti liikuntaa. Henkisellä puolella olen sopinut etten pakota itseäni mihinkään vaan teen sen mukaan mitä haluan. Tällä hetkellä voin fyysisesti hyvin, henkisellä puolella on miettimistä ja työstämistä vielä, taas ja edelleen.
Oli ihana nähdä yksi päivä. Toivottavasti nähdään taas livenäkin 🙂
Heli

Hyviä ajatuksia. Itsellä kuluneen vuoden aikana ovat korostuneet omien arvojen mukaan eläminen (ja tietysti ne arvot pitää tunnistaa ensin) ja ulkona liikkuminen (josta olen toki pitänyt aina). Ja mielelläni olen mukana lippuarvonnassa 🙂

Olen itse ollut nuorempana äärimmäisen ankara itselleni liikunnan ja ruuan suhteen. Sairastelin jatkuvasti mutten halunnut avata silmiäni omalle toiminnalleni. Nyt kun ikää on tullut enemmän, niin näen kaiken selkeästi ja otan hyvällä omallatunnolla rennosti! ☺

Koitan levätä ja nukkua kunnolla ja syödä terveellisesti

Mä voin hyvin kun liikun, syön riittävästi ja nukun. Ulkoilen, joka päivä.
Kun tekee asioita joista pitää niin onhan se hyvinvointia edistävää. Välillä on kiva mässyttää karkkia. Joskus mukava olla yksin ja nauttia siitäkin.
jenskuojanen@gmail.com

Hei! Hyvinvointi oikein hyrrää kehossa ja mielessä, kun yöunet ovat riittävät, ruokavalio ravinteikasta ja värikästä, liikunta monipuolista ja ympärillä on ihmisiä, jotka rakastavat ja joita rakastaa. Terv. Taru

Itselleni hyvinvointi on myös aikaisemmin tarkoittanut tarkkaan suunniteltuja treenejä ja aterioita. Luen blogiasi, koska pystyn monella tavalla samaistumaan niihin asioihin, joista kirjoitat ja saan niistä myös inspiraatiota. Olen vähitellen myös ymmärtänyt, että hyvinvointi on kokonaisvaltainen asia. Se ei ole kiinni yhdestä epäonnistuneesta päivästä vaan siitä, että on onnistunut hankkimaan elämäänsä sellaista sisältöä, joka tukee henkistä ja fyysistä hyvinvointia. Tällaisia asioita ovat minulle esim. Luonnossa liikkuminen, ruuasta nauttiminen ja ystävät. Myös terveellisistä elämäntavoista voi nauttia, kun lopettaa ylimääräisen stressaamisen!

Sun oma listauksesi kattaa omat mietteeni… Kylläkin alleviivaisin ja korostaisin kolmea niistä viimeistä. Eletyt ja koetut vuodet kai osaltaan vaikuttavat ajatusmaailmaan ?

Olen oivaltanut tämän vuoden aikana olla rankaisematta itseäni liikaa. En vaadi itseltäni mahdottomia enkä yritä laittaa itseäni samaan muottiin muiden kanssa. Yritän olla vertailematta itseäni muihin ja hyväksyä itseni tällaisena kuin olen.
Liikunnasta ajattelen nykyään, että liikun silloin kun haluan ja sillä tavalla kuin haluan. Metsässä samoilu on parasta terapiaa mitä voi saada.
Messuille lähtisin mielelläni haistelemaan uusia tuulia ja mukaani lähtisi oma äiti.
Ehkä voin itselleni joskus vielä todeta ’i love me’ <3

Hienoa kuulla että olet saanut mukavan rytmin elämän. Itsekin olen hieman muuttanut treenitapojani ja treenaan nykyään hieman harvemmin ja lyhyempiä aikoja mutta kuitenkin tehokkaasti. Messuille olisi mahtavaa päästä ja näkemään mikä tulevan vuoden juttu terveyden saralla on! 🙂

Armollisuus itseäni kohtaan. Tai sen opettelu. Olen suorittajaluonne ja tämä luonnollisesti heijastuu kaikkeen. Onneksi minäkin olen oppiva yksilö ja muutosta parempaan tapahtuu asia kerrallaan ❤️

Hyvinvointi on hyvin kokonaisvaltaista. Tässä elämäntilanteessa se tarkoittaa kaikkien meidän talouden tyyppien hyvää oloa, ravinteikasta ruokaa, kepeää yhdessäoloa ja turvallista unta ja läheisyyttä.

Hyvinvointiin luen luonnollisesti ravinnon, liikunnan ja levon sopivassa suhteessa. Tärkeää on myös mielekäs tekeminen, sosiaaliset suhteet, henkisyys ja hengellisyys, läheisyys rakkaiden kanssa ja kokemus siitä, että ei ole yksin. Saa jakaa ymmärrystä muiden kanssa. 🙂

Ekologisuus, eettisyys ja hyvinvointi kulkevat käsikädessä. Ei turhia kemikaaleja iholle eikä kotiin, puhdasta ruokaa ja sellaiset kulutusratkaisut esimerkiksi ruoan, kosmetiikan ja tavaroiden osalta, että voi puhtaalla omatunnolla ja hyvällä mielellä seisoa ostamiensa tuotteiden edustamien arvojen takana.

Terveellinen ruoka, sopivasti kuormittava liikunta ja riittävä määrä lepoa ovat avaimet omaan hyvinvointiini. Rento suhtautuminen elämään ja salliva suhtautuminen itseeni auttavat myös paljon. Tuo sinun listasi kuulostaa oikein hyvältä!

Säännöllinen liikunta itseään kuunnellen, etenkin työmatkapyöräily. Hyvä, terveellinen ruoka, mutta myös lupa herkutella. Riittävät yöunet. Ennen kaikkea nauttia jokaisesta päivästä ja löytyy pieniä hetkiä itselleen sekä läheisille.

Terveellinen ruoka suurimman osan viikkoa, liikuntaa ja lepoa. Sitä mikä hyvältä tuntuu. Siinä reseptini kropan ja mielen hyvinvointiin 🙂

Hyvinvointiin liittyy urheilu, ulkoilu, riittävä uni ja järkevä ruokavalio.. Heti kun illat pimenee väsyttää enemmän, joten enemmän lepoa, mutta sopivasti raikasta ilmaa myös.

Nappaan noista tekemistäsi elämänmuutoksista itselleni tuon, että venyttelisin ja lämmittelisin aina ennen treeniä. On alkanut iän myötä kroppa vaatimaan sitä! Messuille lähtisi mukaan mieheni.

Yritän huolehtia riittävästä palautumisesta, käyn viikonloppuisinkin uinumaan jo kymmenen aikaan ja venyyttelen ja rullailen kun ehdätän. Toisaalta, jollen kerkiä, en säti ja soimaa itseäni vaan pyrin petraamaan. Ennen soimasin itseäni lähes kaikesta, mutta nykyään olen yrittänyt opetella olemaan armollisempi itseäni kohtaan ja ajatella kuten moni professori-tittelinkin omaava on suositellut: ei tarvitse olla 10 – 7 miinuskin riittää.
Muita konkreettisia hyvinvoinnin tukipilareita on hyvänmakuinen, terveellinen ruoka sekä herkuttelu kun sille päälle satun – hyvällä omalla tunnolla. Ylipäätään itsensä mollaaminen on väistynyt (toki siihen joskus vielä sortuu, mutta harvemmin kuin aiemmin) ja koitan mieluummin katsoa eteenpäin ja kiittää itseäni siitä – pienestäkin – mitä on tullut tehtyä. Päivittäinen ulkoilu on henkireikä, mutta myös terveyttä ja hyvinvointia edistävä teko kroppaa ja mieltä kohtaan, kuten myös armollisuus niissä. Koin eilen dejavun kun kävin juoksemassa: olo oli nuutunut, joten päätin lähteä hölkälle vailla tavoitteita enkä edes vilkuillut sykkeitä. Kun mieli oli niin avoin enkä pakottanut itseäni lain, oli lopputulos lähiaikojen paras ja pisin lenkki aikoihin! 🙂
Pieniä arjen tekoja on myös valmistella miehelle aamupala, käydä sohvan sijaan lattialle istumaan jotta koira saa ängetä syliin, sekä soitto mummille ihan vaan kuulumisia kysymään. Pieniä, mutta tärkeitä asioita nekin 🙂

Yritän parhaani ja menen aikaisin nukkumaan. Huolehdin itsestäni?

Mulle melkein tärkeimmältä hyvinvoinnin kannalta on tuntuu olevan uni ja ulkoilma. Arki on kiireistä ja työmatkoihin en pysty liittämään ulkoilua, mutta olen huomannut että pienetkin leppoisat kävelylenkit illalla rentouttaa ja tuo parempaa unta, vaikka oikealle lenkille ei ehtisikään. Liikunta itsessään mulla ei riitä, vaan tarvii ulkona raikkaassa ilmassa lenkkeilyä tai kävelyä. Nyt kun ruska on kauneimmillaan ihan täällä etelässäkin niin mieli lepää.

Omaan hyvinvointiini kuuluu terveellinen ravinto, liikunta (rakastan luonnossa liikkumista) ja lepo (nukun vähintään 8-9 tuntia yö). Tänä syksynä olen jättänyt sokerin pois ruokavaliostani ja lisännyt huomattavasti kasvisten ja marjojen määrää ja täytyy todeta, että olen ollut paljon virkeämpi ja en voisi olla tyytyväisempi olotilaani nyt!

Omaa hyvinvointia voi parantaa juuri tuo mainitsemasi lämmittely ennen treeniä. Ja lihakuntotreeni, se tuppaa unohtumaan, kun lenkkeily ois paljon kivempaa.

Itsekin olen huomannut, että olen alkanut armollisemmaksi itselleni. Ja juuri se on lisännyt hyvinvointia!:) Kehon kuunteleminen on mielestäni erityisen tärkeä taito oman hyvinvoinnin parantamiseksi/ylläpitämiseksi, sillä se kyllä tietää ja kertoo milloin on aika lähteä vetämään sprinttejä ja milloin on parempi jäädä sohvalle (raaka)suklaan kanssa:)

Olen kova stressaamaan ja olenkin viimeaikoina pyrkinyt kiinnittämään siihen huomiota yhä enemmän. Olen alkanut antamaan itselleni myönnytyksiä ja armollisuutta, jotta työt ja koulu eivät tuntuisi vain jatkuvalta suorittamiselta. Ja tietysti riittävä uni ja hyvä ruoka auttavat jaksamisessa!

Minusta voi parhaiten huolehtia minä itse. Toki läheiset ja perhe, myös hyvä työyhteisö, on oleellinen osa tätä pakettia.
Hyvinvointi ei tule itsestään. Päivä päivältä opettelen olemaan lempeämpi itseäni kohtaan, huolehtimaan hyvinvoinnistani ja kuuntelemaan kroppaani; mitä minulle kuuluu. Tähän pisteeseen olen tullut erinäisten kuormitusten, niin henkisen ja fyysisen, minäni puolella. Kohtuullisuus on avainsana moneen, sekä armollisuus ja lempeys. Terveyden ja terveellisten elämäntapojen merkityksen löydettyäni aion varmasti jatkaa tällä tiellä! Voikohan tässä(kään) tulla ihan valmiiksi koskaan? Riittävästi ainakin ❤

Mulla olis oman hyvinvoinnin parantaminen asialistalla.. välillä tuntuu että viimeisenä. Siihen pitäisi saada muutos pikimmiten. Perhe ja opinnot vievät tällä hetkellä ison osan ajasta, mutta itsellekin pitäisi ottaa aikaa. Ei sitä jaksa jos ei pidä itsestä huolta. Lenkit ulkona, hyvä ruoka ja kunnon unet, niistä se on tehty!

Kasvisruoka on itselleni tärkeä hyvinvoinnin lähde. Tämän lisäksi siirtyminen luonnonkosmetiikkaan tuo puhtaamman olon iholle, ympäristölle sekä mielelle!

Oma hyvinvoinnin parantaminen ja keinot siihen on tällä hetkellä mulla vielä vähän työn alla. Opettelen pikku hiljaa nauttimaan liikunnasta ja etsin itselleni sopivaa ruokavaliota. Ois kiva mennä messuille saamaan inspiraatiota!
<3

Pyrin elämään terveellisesti, en vain fyysisesti, mutta myös henkisesti. Ihminen on psyko-fyysis-sosiaalinen kokonaisuus, joten tervellinen elämä ja hyvinvointi koostuu itselleni siitä, että nämä kolme asiaa ovat tasapainossa ja sulassa sovussa keskenään. Hyvinvointiin mielestäni kuuluu myös se, että välillä täytyy haastaa itseä ja mennä sieltä mukavuusalueelta pois, vaikka hankalaa olisi. Terve mieli tarvii joskus pientä perseelle potkimista, vähän niin kuin kroppakin treenatessa 😉 Olis ihanaa päästä messuille! Koskaan en kyseisillä messuilla ole ollut, mutta monesti ajatellut, että siellä olis itselleni varmasti jotain annettavaa.

Yritän keskittyä hetkeen ja nauttia jokaisesta päivästä. Kiire tuppaa aina rohmuamaan ison osan arjesta, mutta työmatkapyöräily ja juokseminen auttaa raivaamaan tilaa omille ajatuksille. Jaan sun ajatuksen itselle armollisena olemisesta. ”Pitäis, täytyis” on kiva välillä jättää taka-alalle ja suunnata vaikka lounas-pizzalle ?

Lähes kymmenen vuoden syömishäiriö- ja masennushistorian ”ansiosta” hyvinvointi ja etenkin itsensä rakastaminen ei tosiaankaan ole itsestäänselvyys. Työskentelen jatkuvasti tämän eteen, mutta itselle haitallisten defenssien korvaaminen toisilla, vegaaninen elämäntapa, läheiset ja unelmat – niistä saa voimaa.

Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen on asia jota on tullut jo aika monta vuotta harjoiteltua, ja hiljalleen se alkaa jo onnistumaankin 🙂
Tykkään hakea inspiraatiota eri paikoista, kuten blogeista ja muualta netistä. Myös messuilla on parina vuonna tullut käytyä.

Oma hyvinvointi on alkanut tulla todella tärkeäksi itselle, ja olen tehnyt uhrauksia sen eteen. En kuitenkaan vaihtaisi tätä hyvää olo mihinkään! 🙂 Ihmetelkööt muut kun menen viikonloppuisinkin ennen puolta yötä nukkumaan ja herään sitten ajoissa päivän puuhiin.

Hirmu hyvin sanottu tuo ”Toteutan arvojani arjessa, enkä vain unelmoi niistä”. Paljon puhutaan että mikä olisi hyvä ja kuinka pitäisi tehdä. Harvoin tehdään.

Kokonaisvaltainen hyvinvointi on mullekin tosi tärkeää! Kyseisille messuille olis kiva päästä ekaa kertaa ikinä! 🙂

Oman hyvinvoinnin suurimmaksi haasteeksi koen kolmivuorotyön ja etenkin öiden valvomisen töissä, mitä vanhemmaksi tulee, sitä hankalampaa niistä toipuminen on.. Tämä on asia, jolle tulisi tehdä jotain, ja panostaa enemmän asioihin, joista tulee hyvä olo 🙂

Tänä vuonna olen toteuttanut projektia, joka on syönyt vähän ennemmän kuin olisin itse ollut halukas antamaan. Vaikka hyvinvointi onkin aina kiinnostanut ja ylilyöntien kautta koen jo aikaisemmin löytäneeni hyvän tasapainon, olen tässä kiireen keskellä hoksannut jotain uutta ja merkittävää- olemassaolostani ei tee yhtään enempää merkittävää se, että pidän itseäni ahtaalla ja kiireisenä. Päinvastoin. Elämä maistuu paremmalta ja tavallinenkin taakka tuntuu kevyemmältä kun malttaa antaa itselleen siimaa. Vähän klisee mutta onnellinen oivallus ?

Yritän nykyään olla armollisempi itselleni. Ja nukkua enemmän 🙂 Mitä sitä turhia stressaamaan

Syön mahdollisimman terveellisesti, mutta sallin itselleni myös herkuttelun. Kuuntelen kehoani ja lepään kun se tuntuu olevan tarpeen

Olen tällä hetkellä tosi onnellinen ja elämä on parasta just nyt. Syy tähän on varmasti tasapaino kaiken välillä, uusi opiskelupaikka ja samanhenkiset ihmiset joiden kanssa voin vapaasti olla oma itseni. Pitkään on ollut vaikeuksia pitää lepopäiviä tai ylipäätänsäkään levätä tarpeeksi. Nyt olen oppinut olemaan lempeämpi itselleni ja kaikki on paremmin kuin ikinä!! 🙂

Omaan hyvinvointiin kuuluu niin omasta terveydestä huolehtiminen, mutta minulle yksi tärkeimmistä asioista on rakkaiden ihmissuhteiden ylläpitäminen <3 Kun välittää jostakin, niin silloin tulee myös itse välitetyksi.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *