Ajatuksia 14.11.2017

Irti negatiivisesta ajatusrallista

Teksti: Elina Hovinen

Tiedättekö, kun joskus ajatukset kiertävät negatiivista kehää, joka vain syvenee? Kaikki on paperilla hyvin, mutta mieli tummuu tummumistaan ja on vaikea saada otetta mistään mukavista tai positiivisista ajatuksista.

Olen pitkään ollut väsynyt ja stressaantunut. En ollut muistanut ottaa aikaa itselleni, enkä oikein osannut eritellä mistä kaikki johtuu. Sitten tuli stoppi. Voimat vain loppuivat ja oli pakko miettiä mistä kiikastaa. Viime ajat ovat menneet juurikin tuossa negatiivisten ajatusten kierteessä. Nyt alan vähitellen saada otetta myös niistä valoisammista ajatuksista.

Minulle on toiminut nämä jutut:

  • Riittävä lepo, eli tarpeeksi yöunta ja aikaa palautua myös velvollisuuksista. (Tämä tarkoittaa sitä, ettei saa tehdä liikaa töitä.)
  • Päivittäinen ulkoilu.
  • Hengästyttävää reippaampaa liikuntaa muutaman kerran viikossa.
  • Oma aika. Olen ottanut joka päivä edes lyhyen pätkän aikaa itselleni. Olen opetellut jälleen kuuntelemaan omia ajatuksiani.
  • Ihmisten kanssa keskusteleminen. Omien ajatusten ääneen sanominen auttaa jäsentelemään ajatuksia. Ääneen sanottuna kuulee itsekin, miten hassuja jotkut ajatukset ovat. Omassa päässä pyöritettynä itsekin alkaa uskoa mitä kummallisimpiin asioihin.
  • Kiitollisuuspäiväkirja, hyviin asioihin keskittyminen pitää mielialaa korkeammalla. Jos aina keskittyy asioihin, joihin haluaa muutosta tai jotka ovat huonosti, eikä niihin asioihin, jotka ovat hyvin, tuskin muutostakaan koskaan tapahtuu.
  • Mukavien ja iloa tuottavien asioiden tekeminen.

Kyllä sitä täältä taas. Miten sulla menee?

Kommentit (3)

Minä uuvuin vuosi sitten totaalisesti ja olin puoli vuotta sairauslomalla. Palasin töihin täydellä työajalla ja alkoi taas kertyä ylityötunteja. Nyt muutama viikko sitten aloin huomaamaan jälleen samoja merkkejä ja päätettiin lääkärin kanssa pysäyttää homma ja olen nyt saikulla kuukauden. Töihin palaan osa-aikaisena ja opettelen hallitsemaan kalenteriani paremmin. Negatiiviset ajatukset, ylämäkeen taapertaminen on hiton raskasta, mutta yritän myös löytää iloa joka päivä. Tsemppiä sinulle!

Kiitos taas hyvästä ja rehellisestä postauksesta. Voin samaistua nuihin tuntemuksiin, johtuuko syksystä vai kiireestä vai mistä, joskus jään tuollaiseen kierteeseen. Sitten tahtoo tulla herkuttelu kuvioihin ja se pahentaa vain tilannetta…nyt aloinki sitten jouluun asti karkkilakkoon, jospa tästä piristyisi.
Tsemiä❤ tää on ihan lempiblogi, oon vuosia seurannut.
-vakkarilukija

Samoja fiiliksiä ollut täälläkin. Kiitos noista vinkeistä!
PS. postaustoive: lisää vaellus juttuja, tällä hetkellä nimittäin paha vaelluskuume Lapin erämaihin.

Minä uuvuin vuosi sitten totaalisesti ja olin puoli vuotta sairauslomalla. Palasin töihin täydellä työajalla ja alkoi taas kertyä ylityötunteja. Nyt muutama viikko sitten aloin huomaamaan jälleen samoja merkkejä ja päätettiin lääkärin kanssa pysäyttää homma ja olen nyt saikulla kuukauden. Töihin palaan osa-aikaisena ja opettelen hallitsemaan kalenteriani paremmin. Negatiiviset ajatukset, ylämäkeen taapertaminen on hiton raskasta, mutta yritän myös löytää iloa joka päivä. Tsemppiä sinulle!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *