Juoksu 15.6.2015

Juoksijan kehohuolto, osa 3

Teksti: Elina Hovinen

Viimeinen osa juoksijan kehonhuolto-postaussarjasta tulee tässä. Viimeinen osa käsittelee liikkuvuutta. Itse teen liikkuvuutta ja venyttelyä samaan aikaan ja niiden välille on vaikea vetää rajaa. Oikeastaan nämä kaikki kolme aihepiiriä – lämmittely, venyttely ja liikkuvuus nivoutuvat yhteen. Koitan nyt kuitenkin vähän avata käsitystäni liikkuvuusharjoittelusta.

Tutustuessani Movement-harjoitteluun, eli oman kehon painolla tehtävään liikkuvuustreeniin, olen oivaltanut mikä merkitys liikkuvuudella on. Movement-harjoittelu on opettanut tunnustelemaan kehoa ja samalla olen oppinut uusia taitoja ja liikkuvuus on parantunut. Siinä vähän kuin huomaamatta myös tulee sitä venyvyyttä lisää. Kehonpainoharjoittelu on miellyttävä tapa liikkua ja tulee huomaamatta tehtyä raskaitakin treenejä, kun ajattelee, että tässähän vain oman kehon painolla tehdään juttuja. Osittain samalla periaatteella Helsinki Bootcampkin suoritettiin, siinä vaan jäi se liikkuvuus ja taitoelementit vähemmälle. Yksinkertaisimmillaan kehonpainoharjoittelu on kyykkyyn-ylös.

Liikkuvuusharjoittelu on vähän kuin venyttelyä, mutta kuitenkin oikeastaan liikeratojen hakemista. Esimerkiksi lonkkien ja nivusten avaaminen liikkuvuusharjoittelulla on auttanut mua tosi paljon ja vienyt nivuskipuja pois. Alla muutama havainnollistava video näihin liikkeisiin. Lämmittelypostauksessakin taisi olla liikkuvuutta edistäviä liikkeitä.

Tämä liike avaa nivusia ja lonkkia.

http://youtu.be/1qysP_-Et9w

Tämä liike parantaa nivusien ja sisäreisien liikkuvuutta ja on myös hyvä lihaskuntoharjoitusliike juoksijalle.

https://youtu.be/6X62Oq7QkhY

Tämä liike puolestaan tuo jalkoihin lisää voimaa, mutta samalla tuo lisää liikkuvuutta nivusten ja sisäreisien alueelle.

https://youtu.be/vIUGVFHPeoU

Alla oleva liike tuo myös lisää liikkuvuutta.

https://youtu.be/XRxATwigyPo

Juoksijan liikkuvuusharjoituksista video tämän kevään juoksukouluprojektin kuvauksista.

https://youtu.be/d6GZzGhGbLc

Lisää vastaavia videoita ja enemmän lihaskuntoharjoitusvinkkejä täällä.

Lopuksi vielä kuvia mun omista liikkuvuusharjoituksista.

Liikkeen alkuasento, vähän kuin aurinkotervehdys, muttei kuitenkaan. Alla loppuasento.

Hivuttaudutaan yllä olevan kuvan asennosta tähän ja palataan takaisin samaa reittiä takaisin, mahdollisimman lähellä maata koukistaen polvet ulospäin. Liike näyttää vähän hassulta ja alkuun tuntui ainakin itselleni hankalalta, mutta hyvä liike, kannattaa kokeilla.


Siirrä jalkoja mahdollisimman lähelle kämmentä yrittäen pitää rintakehän mahdollisimman liikkumattomana ja kiinni maassa.


Koukista polvi vatsan päälle, ota polvesta kiinni ja liikuta jalkaa kohti kainaloa ja ulkokautta alas. Avaa hyvin nivusta ja lonkkaa.

Aikaisemmat postaukset:
Lämmittely
Venyttely

Ps. Jatko-osa aiheesta tulossa, jossa on asiantuntijakommentteja.