Ajatuksia 11.6.2014

Juoksua, juoksua, juoksua

Teksti: Elina Hovinen

Ei mulla taida nykyään olla muuta kirjoiteltavaa kuin juoksujuttuja. Juoksu on näin kesällä mulle se ykkösjuttu. Kaikki into ja treeniin käytettävä aika menee juoksuun. Toisaalta samaan aikaan tekee mieli kokeilla kaikkea uutta kivaa. En ole vieläkään kokeillut SUPpaamista ja Annan joogaan on pitänyt mennä pitkään, melontaa olen halunnut kokeilla jo monta kesää ja Sportsetterin passit vanhenee kohta. Ehkä nyt heimon loppumisen jälkeen olisi paremmin aikaa kaikkeen tähän. Toisaalta nyt haluan keskittyä enemmän perheeseen ja tehdä treenejä lasten kanssa. Sali ei tällä hetkellä kiinnosta yhtään. Näin se vaan menee, sykleissä. Välillä painaa satasella salia ja toisena ajankohtana tekee mieli vain juosta.

Helsinki Half Marathonin jälkimainingeissa haluan vielä kirjata muistiin sen, että tämä oli ensimmäinen puolimaraton, jonka jälkeen mun maha ei kipeytynyt. Syynä tähän oli todennäköisesti se, etten juonut urheilujuomaa koko matkalla. Mukava havainto tapahtuman jälkeen oli sekin, että nivunen ei ole milläsäkään juoksusta. Se vaiva on nyt vihdoinkin kokonaan selätetty! Jaloissa tuntuu puolimaratonin jälkeen pelkkää lihaskipua. Kolmas ihana asia on se, että penikat ovat olleet oikeastaan koko kevään ihan hissukseen. Aivan pientä ja olematonta tuntemusta, mutta käytännössä ei mitään, mitä voisi sanoa ongelmaksi. Aiempina keväinä penikat ovat vaivanneet ihan kiusaksi asti. Tämä on lupaava merkki muita kesän juoksutapahtumia ajatellen.

Tänä vuonna nähtävästi luuhaan kaikki mahdolliset juoksutapahtumat läpi. Seuraava tavoite on Pullukka Run, joka juostaan Vierumäellä lauantaina 12.7. Tapahtumaa mainostetaan hauskimpana juoksutapahtumana, koska keulahahmona on Sami Hedberg ja juoksutapahtuman osallistumiseen sisältyy myös maan suosituimpien koomikkojen luotsaama iltaohjelma. Itse olen mukana tässä tapahtumassa Run for Good -hengessä keräämässä rahaa jälleen kerran Lastensairaalalle. Aiomme lähteä Vierumäelle koko perheen voimin. Vierumäellä on myös Flowpark, jossa meidän on tarkoitus käydä. Pullukka Runille mulla ei ole asetettuna aikatavoitetta, vaikka kyllähän mä haluaisin tänä vuonna saada juostua puolikkaan aikaan 1:45. En tiedä onko sen aika nyt seuraavassa juoksutapahtumassa, vai vasta syksyllä, kun maratontreenit ovat pääseet kunnolla vauhtiin.

Olen tosi kiitollinen siitä, että pystyn taas juosta. Muistatteko tekään enää, että olin tosi pitkään kokonaan juoksematta? Helmikuusta toukokuulle. En mäkään meinaa enää muistaa. Se aika oli ihan tuskaa, vaikka nyt ajateltuna aika meni tosi nopeasti. Kaikesta oppii, niin tästäkin kokemuksesta. Olen hehkuttanut heimoa ja tätä kevättä heimon kautta, mutta kyllä tämä kevät on ollut monesta eri näkökulmasta tarkasteltuna sellainen elämän korkeakoulu, että moriens. Hyvässä mielessä. Tällä hetkellä olen onnellisempi ja tasapainoisempi kuin ehkä ikinä. Suurin syy tai ansio tämän saavuttamiseen on se, että vihdoinkin hyväksyn itseni. Viihdyn nahoissani, rakastan itseäni sopivasti ja annan minun olla minä. Kuinka vapauttavaa!

Tänään kävin availemassa jalkoja puolikkaan ja työmatkapyöräilyjen jäljiltä. Sain huijattua miehen mulle treeniseuraksi. Teimme samantyylisen treenin minkä teimme pitkien intervallien jälkeisenä päivänä – alkulämpö, viisi spurttia tasaisella, kymmenen mäkivetoa ja loppulämpö.

Hyvä fiilis, kaikesta! Toivottavasti sullakin!

Kommentit (12)

Sanopa muuta. 🙂

Hyvä postausidea. Juoksusta pitäisi tehdä muutenkin vähän kattavampi postaus.

Melonta, aivan superihanaa, lipua siinnä veden pinnalla, päästä ohikiitävän veneen aallon harjalle-se on vapauden tunne! Ota ne tyttösi mukaan, melonta on koko perheen juttu. Fiilistelyllä ei pääse ihan koville sykkeille, mutta rasvanpolttoon joo – ja koko kroppa tekee duunin. Suosittelen, siihen jää koukkuun….

Voin kuvitella! Kuvailit tuon niin ihanasti, että pakko mennä testaamaan. Ei sitä aina pidä hikiurheilla, vaan tuollainen rauhottuminen luonnon äärellä on ihan parasta. 🙂

Mitäpä jos viettäisit lastesi kanssa ihan tavallista arkea ilman liikuntahössötystä? Ja rakkulalähikuvia emme enää haluaisi nähdä, usko tai älä.

Meidän tavallinen arki ei ole liikuntahössötystä, tavalliseen arkeen kuuluu liikunta ilman hössötystä.

Pahoittelen, jos sait rakkulakuvasta pysyviä traumoja.

Olen seurannut blogiasi reilun vuoden verran, ja viihtynyt ’seurassasi’. Pidan tavastasi kuvata ja kirjoittaa, ja saan blogistasi inspiraatiota omaan liikkumiseen.

Toivon, ettet pahoittanut mieltasi edellisen kommentoijan karkkaista sanoista. Teilla vaikuttaisi olevan suloinen perhe, joka nauttii yhteisesta ajasta – myos liikunnan parissa.

Ulkomailla asuvana kuvasi Suomen luonnosta ovat erityisen mieluisia. Pidin kovasti myos viime kesan purjehdustunnelmista.

Olen paattanyt osallistua elamani ensimmaiselle puolimaratonille syyskuussa. Olisi mukava kuulla sinun valmistautumisestasi pidemmille matkoille; myos kaikki vinkit ovat tervetulleita! Kiinnostaisi myos kuulla sinun mietteitasi siita kuinka parhaiten tukea juoksuharjoittelua – riittaako(han) etta juoksee ja venyttelee, vai olisiko syyta yhdistaa harjoitteluun myos esimerkiksi kuntosalitreenia. Makuasioitahan nama toki ovat mutta ehkapa esimerkiksi Adidas heimo-treeneissa otettiin tahan kantaa.

Aurinkoista ja onnellista kesaa sinulle ja perheellesi.

Reetta

Kiitos! Olipa ihana kommentti!

Itsekin olen viime päivinä palannut viime kesän purjehdusreissun tunnelmiin. Hirveä polte merelle. Toivottavasti pääsen pian.

Hyvä idea, voisin toteuttaa jonkin puolimaratonille valmistautumiseen liittyvän postauksen nyt kun treenaan itsekin taas seuraavalle puolikkaalle ja maratontreenitkin tästä pääsevät kunnolla vauhtiin- Aihe on siis itsellekin ajankohtainen. Samat valmistelut kuuluvat kuitenkin kummallekin matkalle.

Aurinkoista kesää sinullekin! Tuli tosi hyvä mieli sun kommentista.

Elina

Moi! Juoksu on niin huippua, että siitä voikin kirjoittaa paljon 🙂 Edellisen kommentoijan tavoin minuakin kiinnostaisi kuulla kisoihin valmistautumisesta. Toki kaikki juoksuun liittyvä kiinnostaa. Itsekin juoksen, joten on aina kiva kuulla miten muut treenaavat. Kisaraportit ovat myös kivaa luettavaa.
Olen juossut muutaman puolikkaan ja suunnittelen syksylle ensimmäistä kokonaista maratonia. Omista treeneistäni olen kirjoittanut tänne: http://juoksuttaa.blogspot.fi/

Kivaa kun on muitakin juoksusta höyrähtäneitä. 🙂

Mihin tapahtumaan menet juoksemaan kokonaisen? Tsemppiä treeneihin. Mulle maratontreenit on kesän kohokohtia.

Syyskuussa olisi maratonit Kuopiossa ja Jyväskylässä, yritän varmaan niistä jompaan kumpaan. Näin ensikerralle toivoisin mahdollisimman helppoa reittiä ja kuulemma Jyväskylän reitti olisi nopea. Vinkkejä hyvistä reiteistä otetaan vastaan.

Finlandia marathonia on kehuttu, ehkä se on hyvä. 🙂 Pääkaupunkiseudulla tykkäsin Espoon Rantamaratonista, vaikka reitin alkuosa oli aika mäkistä.

Nyt mua houkuttelee ulkomaan tapahtumat vaihteluna. 🙂

Voi herttinen tuota yhtä kommentoijaa…. Eihän blogissa kaikkea näytetä, ehdit vallan hyvin viettämään lasten kanssa tavallista arkea vaikkei sitä täällä näkyisikään…HUOH.

No enivei, pyydän nöyrimmästi että kirjoitat enempi siitä miten pääsit eroon penikkataudista? Haluaisin harrastaa juoksua enemmän muuten pysty juuri penikoiden takia. Kerro omat vinkkisi! 🙂 (Mulla oli piiiiitkä tauko blogien seuraamisessa niin siksi tässä nyt vähän myöhään reagoin tähän postaukseen :D)

Sanopa muuta. 🙂

Hyvä postausidea. Juoksusta pitäisi tehdä muutenkin vähän kattavampi postaus.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *