Juoksu 30.3.2015

Juoksutekniikkaa ja lempparitossut

Teksti: Elina Hovinen

*Yhteistyössä New Balance

Juoksukenkien valinta on ihan älyttömän vaikeaa. Olen tässä juoksuhistoriani aikana huomannut muutamaan otteeseen, että kun kengät eivät sovi jalalle, niin ne eivät vaan sovi. Välillä mua on ottanut ihan urakalla päähän, kun on ostanut kalliit ja kauniit juoksukengät ja muutaman lenkin jälkeen ne ovat roskiskamaa. Itse olen kärsinyt muutamaan kertaan sinnikkäästä penikkataudista, josta eroon pyristeleminen on ollut tuskaista ja vaatinut kärsivällisyyttä. Saman merkin ja mallin ostaminen vuodesta toiseen ei myöskään ole välttämättä ratkaisu, koska nekin muuttuvat aina hieman.


Näillä kengillä on jo juostu muutama kymmentä kilometriä ja väritys onkin sen mukainen

Mulla penikkatautivaivoista eroon pääseminen on vaatinut uusien minun jalalle sopivien juoksukenkien lisäksi kehonhuoltoa, hierontaa, juoksutaukoa, mutta tärkeimpänä ja kauaskantoisimpana apuna on ollut juoksuaskelluksen muuttaminen. Juoksutekniikan parantaminen on osoittautunut asiaksi, jossa on loputtomasti työnsarkaa. Ennen mä vain juoksin miettimättä tekniikkaa sen kummemmin. Jossakin vaiheessa joku blogin lukija kertoi, että barefoot-kengät ja juoksutekniikan muuttamisnen saattaisi auttaa penikkavaivoihin ja kiinnostuin asiasta. Perehdyin juoksutekniikkaan lukemalla ja katsomalla videoita ja yritin muuttaa tekniikkaani niiden avulla. Adidasheimossa sain käytännönläheisempää opastusta tekniikkaan. Joonaksen ja Jarnon opeissa vähitellen loksahti kohdalleen muutama asia, mutta tekniikan muuttaminen ei ihan hetkessä onnistu, vaan vaatii paljon toistoja. Adidasheimon aikaan treenejä kuvattiin paljon. Kuvat ja videot ovat aika armottomia, koska niistä näkee todella selvästi mitkä asiat ovat pielessä. Toinen asia mistä oppi, on nähdä toisten juoksutekniikoita. Hyvällä juoksutekniikalla juoksevan juoksu näyttää rennolta, kimmoisalta, ryhdikkäältä ja nautinnolliselta. Siitä onkin vaikea analysoida, mitkä tekijät tämän kombon rakentaa. Huonolla tekniikalla juoksevan tekniikkaa seuraamalla saattaa naksahtaa kohdalleen mikä siinä on pielessä ja mitä asioita toisin tekemällä siitä tulisi helpompaa. Tekniikkaharjoitukset ovat jatkuneet vielä Vauhtisammakoiden opeissa ja tällä hetkellä juoksentelen viikoittain Jouni Leppäsaajon valvovan silmän alla. Tekniikka on kuvien ja videoiden mukaan parantunut huomattavasti, mutta kuten sanoin, jatkuvasti on parannettavaa.

Hyvä juoksutekniikka tarkoittaa minulle konkretian tasolla seuraavia asioita:

  • hyvä keskivartalon hallinta
  • ylävartalo ei pyöri puolelta toiselle
  • ryhdikäs asento, rintakehä auki
  • lantio pysyy suorassa, ns. ”napa ylhäällä”
  • hallittu käsityöskentely, rento 90° kulma ja kädet löyhästi nyrkissä, kädet heiluvat lähellä vartaloa
  • painopiste hieman eteenpäin
  • jalka tulee maahan vartalon alle, jalkaterä suorassa
  • ponnistus tapahtuu päkiällä
  • voima lähtee takareisistä ja pakaroista

Juoksukenkien osalta tekniikan muuttuessa olen siirtynyt tuetuimmista kengistä keveämpiin kenkiin. Tällä hetkellä käytän pitkillä lenkeillä vielä tuetumpia kenkiä, mutta intervallitreeneissä ja tekniikkatreeneissä neutraali ja kevyt kenkä antaa paremmin tuntumaa alustaan ja jalkaterän pienet lihakset aktivoituvat paremmin, joka myös osaltaan ehkäisee muita vaivoja. Tällä hetkellä mun lenkkarikaapin suosikiksi on muodostunut kevyt ja rullaava New Balancen uusi malli FreshFoam Zante, joka lanseerattiin maaliskuun alussa GoExpo-messuilla. Multa puuttuikin lenkkarivalikoimastani tuollainen kevyt kisakenkämäinen tossu. Zantet tuntuvat tosi hyviltä jalassa ja niillä saa hyvin tuntumaa alustaan. Nuo sähikäiset erottuvat vielä kivasti tuolla lenkkipolulla. Käyvät melkein heijastimista. Ei näitä turhaan ole valittu vuoden juoksukengäksi (Competitor Magazine).

Mikä on sun lempparitossu? Oletko käynyt liikeanalyysissä tai askelanalyysissa? Mikälaiset tossut sun jalalle sopii?

Ps. Sykesportin sivuilla arvotaan New Balancen juoksukenkiä – neljä viikkoa, neljät kengät.

Kommentit (5)

Mun parhaat juoksukengät on ollu vivobarefootit. Talvella niillä ei voi juosta ja olenkin saanut aina talvisin rasitusvammat, kun olen vaihtanut kenkiä epätietoisena siitä mitkä olis hyvät. Kävin askelanalyysissä ja mulla oikea lonkka linjaa väärin sekä jalka ylipronatoi. Pitäiskö ostaa oikeat juoksukengät vai ei? Ne vaan tuntuu niin tukalalta jalassa ja jalkapohjassa tuntuu liika pehmeys pahalta. Mul on ollu syksystä adidaksen neutraalit ja useamman vuoden icebugin juoksulenkkarit, joita välillä käyttelen ja ilmeisesti niillä olen saanut aikaan rasitusvammani.. Meillä harjoittelua vaikeuttaa se että tiet on huonossa kunnossa ja täällä on täys talvi vielä.

Kiva kun kirjoittelet nyt useammin!

joo siis juoksukenkien valitseminen on kyl tosi hankalaa! Pitää ottaa niin monta seikkaa huomioon. Oon tällä hetkellä etsimässä kesäksi hyviä ja tuettuja kenkiä. Tänäänkin pitkän aikaa mietiskelin jajuoksin kaupasta toiseen. vasta viimeisellä aloin hiffata minkälaiset oikeasti tarvitsen. Viikonlopuna vois ihan myyjän kanssa katella sopivat.

Yritysten ja erehdyksien kautta todennut että parhaimmat juoksukengät mun jaloille on neutraalit. Tällä hetkellä New Balancet. Parhaimmat kengät tähän mennessä! 🙂

Räjähdin hillittömään nauruun tuolle videolle aamubussissa, kiitos siitä 😀 Olen juoksua harrastanut kohta viisi vuotta ihan vain omaksi terapiaksi n. parinkymmenen kilometrin viikkotahdilla ja tästä blogista on usein ollut paljon apua pulmiin ja se on tuonut hurjasti välillä kadoksissa olevaa motivaatiota lähteä kurjaankin keliin ulkoilemaan. Kiitos paljon ja mukavaa pääsiäistä 🙂

Olen juossut New Balanceilla monia vuosia. En kyllä merkkiä vaihtaisi. Nytkin kolmet NB:t käytössä.

Mun parhaat juoksukengät on ollu vivobarefootit. Talvella niillä ei voi juosta ja olenkin saanut aina talvisin rasitusvammat, kun olen vaihtanut kenkiä epätietoisena siitä mitkä olis hyvät. Kävin askelanalyysissä ja mulla oikea lonkka linjaa väärin sekä jalka ylipronatoi. Pitäiskö ostaa oikeat juoksukengät vai ei? Ne vaan tuntuu niin tukalalta jalassa ja jalkapohjassa tuntuu liika pehmeys pahalta. Mul on ollu syksystä adidaksen neutraalit ja useamman vuoden icebugin juoksulenkkarit, joita välillä käyttelen ja ilmeisesti niillä olen saanut aikaan rasitusvammani.. Meillä harjoittelua vaikeuttaa se että tiet on huonossa kunnossa ja täällä on täys talvi vielä.

Kiva kun kirjoittelet nyt useammin!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *