Juoksu 2.11.2014

Kaamoksentorjuntaa

Teksti: Elina Hovinen

Minulla on ollut tänä syksynä projektina keksiä sellaiset selviytymiskeinot kaamoksen varalle, että niiden avulla suoriutuisi talven yli mahdollisimman virkeänä ja hyvävointisena kaikin tavoin. Kerron teille vinkit, jotka toimivat minulle.

Ruokavalio

Täytyy syödä hyvin. Pitää syödä riittävästi hyviä, laadukkaita ja maistuvia ruokia. Ruokarytmi on myös erittäin tärkeää. Keho tarvitsee säännöllisesti polttoainetta jaksaakseen ja pysyäkseen hyvässä kunnossa. Huonolaatuinen ruoka, liian vähäinen syöminen tai epäsäännöllinen ruokarytmi vain väsyttää ja tekee pahantuuliseksi. Sokeri väsyttää ja vähäinen sokeripitoisuus taas piristää. Huono tai vääränlainen ruokavalio pahimmillaan aiheuttaa suolisto-ongelmia, jotka vaikuttavat mielialaan. Herkuttelu on kuitenkin välillä aivan paikallaan, älä vaan aloita mitään dieettejä ja kuureja kaamosta vasten (äläkä muutenkaan). Pieni nippelitieto: kasvissyöjille riittää vähempi uni ja lihansyöjät nukkuvat enemmän.

Liikunta

Liikunnan merkitys on omassa jaksamisessani keskeinen tekijä. Liikunta ei saa olla suorittamista ja pakkopullaa. Pitää tehdä sellaisia asioita, joista tulee hyvä olo ja joista nauttii. Käveleskele ulkona, joogaa tai tee vaikka raivokasta salitreeniä, mutta älä tee mitään sen takia, että pitää, vaan tee sen takia, että se on sinusta kivaa. Nauti liikunnasta!

Uni

Tämä on mulle se vaikein kohta. Uni on tosi tärkeää jaksamisen kannalta, mutta myös kehon palautuminen ja kunnon kohoaminen vaatii kunnollista lepoa. Uni ja riittävä lepo on oikeastaan ihan kaiken a ja o. Tuolla meidän nupissa kun on koko koneisto, joka pyörittää tätä pakettia ja jos se kovalevy ei pääse koskaan lepotilaan, niin miten mikään muukaan osa-alue voisi toimia? Olen aika hätäinen luonne, enkä monesti malta mennä nukkumaan riittävän ajoissa saadakseni ideaalin pitkät yöunet. Sain osittaisen synninpäästön unta tutkineelta lääketieteen professorilta Markku Partiselta, joka piti Philipsin tapahtumassa luentoa unesta. Suhteellisen kova treeni lähellä nukkumaanmenoa antaa paremman levon aivoille, koska keho rasittuneena nukkuu paremmin, tällöin vähäisempi unen määrä riittää.

Kirkasvalo

Olen tuon Philipsin luennon jälkeen ollut ihan vakuuttunut kirkasvalon tehoista kaamosmasennuksen torjuntaan. Se tutkitusti auttaa selviytymään väsymyksestä, koska kirkasvalo antaa signaaleja tuonne meidän aivojen suprakiasmaattiseen tumakkeeseen (opin uuden sanan), joka uskottelee meille, että valoa on riittävästi ja jaksamme virkeämpinä puskea menemään. Valon lisääminen saattaa heikentää halua hakea mielihyvää esimerkiksi ruoasta. Kirkasvaloa on tarkoitus ottaa aamuisin 20 minuutista tuntiin. Itse istuskelen Philips EnergyUp -lampun välittömässä läheisyydessä aamupalan ajan ja ihan kuin se jo vaikuttaisi.

Mieli ja hyvinvointi

Kaikkien näiden edellä mainittujen asioiden lisäksi mä psyykkaan itseäni monin eri tavoin. Yritän pitää mielen kirkkaana ja positiivisena. Ajattelen kivoja asioita ja pidän mielessä pitkän tähtäimen suunnitelmia, jotka auttavat jaksamaan talven yli. Asetan itselleni juoksutavoitteita, fiilistelen tulevaa purjehduskautta, asetan itselleni työhön ja uraan liittyviä tavoitteita, visioin kaikkia kivoja pieniä asioita, joiden tekemisestä ja pelkästään ajattelemisesta tulee hyvä mieli. Turha varmaan edes sanoa, että aina ei aurinko paista, mutta kaikista hankaluuksistakin pääsee yli, kunhan on rohkeutta kohdata asiat ja käsitellä ne.

Olen tässä vasta viime aikoina tajunnut, että hyvinvointi ei ole sitä, että olet hyvässä kunnossa, eikä sitä että syöt terveellisesti, eikä sitä että nukut hyvin tai että olisit aina iloinen ja positiivinen, vaan se on näiden kaikkien asioiden summa. Hyvinvointi on kokonaisuus. Pidä huoli itsestäsi ihan kaikilla osa-alueilla. Rakasta itseäsi, siitä se lähtee.

Tässä mun yks fiilistelybiisi. Tämä biisi saa lähestulkoon aina paremmalle tuulelle, kun tämän kuuntelee.

 

*Yhteistyössä Philips