Treeni

Kotitreenin vaikeus

5.1.2018 Teksti: Elina Hovinen

Ennen pahasti treeniriippuvaisena saatoin treenata kotona iltamyöhällä lasten nukkumaanmenon jälkeen, jos päivän treeni ei muuten mahtunut päivän ohjelmaan. Hiki oli saatava pintaan joka päivä. Heiluttelin hikipäässä kahvakuulia ja tein niillä kaikkea hauiskäännöstä kulmasoutuun.

Nykyään en enää treenaa kotona juuri lainkaan. Lähden mieluummin kolmen kilometrin päähän salille tekemään treenin, kuin kaivaisin kotona jumppamaton esille ja rupeaisin tiristämään hikeä pintaan.

Kotitreenistä vaikeaa tekee se, kun kotona on niin paljon muutakin, mihin voisi aikaansa käyttää. Aina on kotitöitä, jotka pitäisi saada ensin tehtyä. Salilla ei iske kiusaus siirtyä kesken treenin somettelemaan tai sohvalle katsomaan telkkaria.

Kuulokkeet: Plantronics Backbeat Fit 500 series *saatu ja erittäin hyviksi todettu!

Eilisen marmatuspostauksen jälkeen päätin, etten enää lähde salille, vaan teen kotona vähän jotakin. Luonnollisesti vitkuttelin treenin aloittamista tunnin, kunnes sain levitettyä jumppamaton ja alettua hommiin.

Kotitreeniin täytyy suhtautua vähän eri tavalla kuin salitreeniin. Kotitreenit ovat olosuhteista johtuen pitkälti kehonpainotreenejä ja mä tykkään, ettei se kotitreeni ole liian pitkä ja monimutkainen. Kotitreenissä asiat pitää pitää riittävän simppeleinä ja sellaisina, että treenin mahtuu tekemään suhteellisen pienessäkin tilassa ja vähillä välineillä. Itse en myöskään tykkää tehdä kotona sellaisia treenejä, joista lähtee kauhea möykkä ja pauke. Olenkin aiemmin tehnyt kotona mieluummin puhtaasti kehonhuoltoa tai joogaa, varsinaiset treenit olen tehnyt enimmäkseen salilla.

Eilen tein 25 minuutin napakan keskivartalopainotteisen treenin, jossa nostattelin sykettä varjonyrkkeilemällä. Tästä huitomisesta olisikin ollut vitsikästä saada videomateriaalia. Varjonyrkkeilyn tarkoituksena oli saada näitä jökkiniskoja vähän verryteltyä. En ole ihan varma auttoiko se, vai laittoiko punnerrukset niskat entistä enemmän jumiin, mutta onpahan tänään ainakin lihakset kipeät.

Kotitreeni, 3-4 kierrosta

  • 2 min varjonyrkkeily
  • Neljä eri vatsalihasliikettä, jokaista liikettä x 20 (joka kierroksella liikkeitä vähän vaihdellen)
  • 20 punnerrusta

25 minuuttia meni yllättävän nopeasti ja sain noinkin vähällä lihakset kipeäksi ja ryhdikkäämmän fiiliksen. Kotitreenit menee siis jatkoon.

Anna Saivonsalmi juuri sai kotitreenikirjansa julkaistua. Pitäisikin tutustua kirjaan, koska uskoisin, että sieltä saa hyviä vinkkejä mielekkäisiin kotitreeneihin.