Juoksu

Mitä syödä pitkän lenkin jälkeen?

18.3.2019 Teksti: Elina Hovinen

Erään viikonlopun yhteislenkin jälkeen yksi juoksijoista kysyi minulta, mitä kannattaisi syödä lenkin jälkeen. Tokaisin siihen, että ”ruokaa”. Vastasin kysyjälle niin ylimalkaisesti, että se jäi pyörimään mieleen ja päätin kirjoittaa aiheesta postauksen. Itselleni nämä ravintoasiat ovat vihdoinkin niin selkäytimessä, etten enää aktiivisesti mieti mitä syön. Moni aloitteleva aktiiviliikkuja varmasti pohtii asiaa ja etsii vielä itselleen sopivaa tapaa syödä.

En ole ihan hirveästi kirjoittanut blogissani ruoasta. Siihen on pari syytä. Syön niin tavallisesti ja tylsästi, ettei siitä ole paljoa näytettävää, etenkään mitään sellaista, mitä olisi kiva katsoa. Smoothiebowlien näpräämiset ja muut kauniilta näyttävät annokset eivät kuulu arkeeni. Lisäksi olen vierastanut sitä ajatusta, että antaisin tarkkoja ohjeita syömiseen. Some ja blogit ovat täynnä erilaisia ohjeita ja itse koen, että ne ohjeet vain saavat ihmisten ajatukset entistä enemmän sekaisin. Syömisestä tulee helposti sellainen kuva, että se on ihan kamalan vaikeaa ja vaatii kauheasti kaikkia kummallisia lisäravinteita ja superfoodeja.

Kuten tiedätte, mulla oli ennen häiriintynyt suhde syömiseen ja liikkumiseen. Ennen ruoka ohjasi mun elämää. Mietin ruokaa ja sen vaikutuksia itseeni jotenkin ihan kohtuuttoman paljon. Herkuttelu oli suurin synti ja koin onnistuneeni, jos pystyin pitämään itseäni pienessä nälässä koko ajan.

Nykyään syön normaalia kotiruokaa ilman kummempia kikkailuja. Herkuttelen silloin kun huvittaa ilman omantunnontuskia ja pidän huolta ateriarytmistä. Ainoa asia, joka nykyään ohjaa syömisiäni on herkkä vatsa. Pyrin välttelemään niitä ruokia, jotka aiheuttaa vatsakipuja. Ainakin enimmäkseen. 😉

Miten kannattaa syödä pitkän lenkin jälkeen?

Hyvä nyrkkisääntö on se, että syö ja juo aina heti treenin jälkeen. Pitkän lenkin jälkeen se voi olla pullollinen vettä ja joku hiilihydraattipitoinen välipala. Tärkeintä on se, että syö jotakin pian lenkin loputtua. Lihaskuntoharjoittelun jälkeen kannattaa syödä sellaista, jossa olisi hiilihydraatin lisäksi myös proteiinia.

Mielestäni treenin voi jättää treenaamatta, jos sen jälkeen ei osaa huolehtia riittävästi palautumisesta. Jos treenin jälkeen jättää syömättä, palautuminen ei pääse käyntiin ja pahimmassa tapauksessa elimistösi ottaa puuttuvan energian lihaksista.

Syöminen ja juominen laittaa palautumisen käyntiin, eli muista aina syödä ja juoda viimeistään puolen tunnin päästä treenistä. Kannattaa yrittää ennakoida näitä tilanteita, että saatavilla olisi jotakin sellaista, jota voi napata heti treenin jälkeen. Joku pieni välipala on hyvä ensiapu, kunhan vaan syöt jotakin ja juot päälle.

Kahden tunnin päästä harjoituksesta olisi hyvä syödä ihan kunnollinen ateria. Monesti huomaan, että naiset arastelevat syömistä lihomisen pelossa ja sen vuoksi syövät aivan liian vähän. Syöminen on tärkeää ja etenkin riittävä ravinnon saanti. Kun liikkuu paljon, ruokailurytmi on todella tärkeää, koska yhtälailla nälkäisenä treenaaminen on turhaa eikä siitä ole mitään hyötyä. Treenaaminen on niin paljon kivempaa, jos energiavarastot on täynnä ja olo on hyvä.

* * *

Haluaisitteko, että tekisin ruokapäiväkirjapostauksen?

Kuvat: Heidi Tainio