Kuntoutus

Onko sulla keskivartalo hallinnassa?

9.1.2018 Teksti: Elina Hovinen

*Postaus sisältää kaupallisia linkkejä

Jos tarinani keskivartalon kuntouttamisesta ja vatsalihasten erkaantumasta ei ole vielä tuttu, voit lukea alta aihetta käsittelevät postaukseni. Lisää aihetta sivuavia kirjoituksiani löydät tämän tunnisteen alta.

Vatsalihakset ja niiden välissä oleva kanjoni
Lupaus
Raporttia erkaantumaprojektin etenemisestä
Vahva keskivartalo on kaiken perusta
Yhteenveto keskivartalon kuntouttamisesta

Viimeisen vuoden ajan olen keskittynyt kuntouttamaan keskivartaloani ja opettelemaan treenaamaan ihan toisella tavalla. Olen opetellut kannattelemaan itseni uudella tavalla ja ylläpitämään uutta ryhtiäni kaikessa tekemisessä. Tämän vuoden aikana olen oppinut kunnioittamaan kehoani enemmän ja pitämään siitä parempaa huolta. Aiemmin olen viipottanut näppärästi perse edellä puuhun ja olen saanut kärsiä siitä. Minulla on ollut jatkuvasti joku paikka kipeänä. Olen treenannut aivan liian kovaa, aivan liian paljon ja aivan liian huonolla tekniikalla. Myös ravitsemuspuolella on ollut petrattavaa. Näistä syistä johtuen ongelmia alkoi ilmaantumaan. Lähdin hakemaan apua keskivartalon hallinnan opetteluun ja erkaantuman poistamiseen Hyvinvointistudio Lupauksesta. Mulla oli siis vatsalihasten erkaantuma vielä 13-vuotta ensimmäisestä synnytyksestä. Ei ole enää.

Tämä vatsalihasten kuntoutusprojektini on herättänyt valtavasti kiinnostusta teissä lukijoissa, Instagram-seuraajissani ja mun lähipiirissä. Heittäydyin tekemään tätä kuntoutusprojektia julkisesti, koska tiesin, etten ole yksin virtsankarkailuongelman ja muiden lantion hallinnan vaikeuksien kanssa. Näistä asioista ei vain oikein puhuta ääneen ja mikä eniten ihmetyttää, miksi näistä ei puhuta edes neuvolassa? Toivottavasti tilanne on omista raskaus- ja vauva-ajoista muuttunut ja nykyään näistäkin asioista valistetaan paremmin ja ohjataan oikeanlaisen avun piiriin.

Miksi mä sitten vouhkaan jatkuvasti tästä keskivartaloasiasta? Ihan ensimmäiseksi siksi, koska olen itse saanut keskivartaloni kuntoon ja minua vaivanneet ongelmat poistettua. Olen tähän ihan valtavan tyytyväinen ja onnellinen! Toisekseen siksi, koska keskivartalo on nimensä mukaisesti hyvin keskeinen osa tätä meidän ruumista ja keskivartalon toiminta vaikuttaa kaikkeen. Itselleni keskivartalon hallinnan perusteellinen opetteleminen on tuonut parempaa ymmärrystä myös muiden raajojen hallintaan ja lisännyt kehontuntemusta. Keskivartalon hallinnalla ja säännöllisellä oikeanlaisella treenaamisella on myös mukavat bonusvaikutukset myös makuuhuoneessa. Awink.

Minulle tämä kuntoutusprojekti on ollut käänteentekevää ja oivaltavaa, siksi haluan vinkata teille uusista verkkokursseista (alla lisätietoa), joiden avulla teidän on mahdollisuus oppia näitä samoja juttuja, tosin teiltä jää väliin Saraan tutustuminen ja henkilökohtainen opastus, mutta ehkä se on sitten seuraava askel? Tulen myös arpomaan Instagramissa pari paikkaa kursseille, joten menepäs mun tilille kärkylle.

Hyvinvointistudio Lupauksen perustaja on kehittänyt uuden Nordic Fit Mama -verkkovalmennuskonseptin keskivartalon kuntouttamiseen. Mikäli olet raskaana, vasta synnyttänyt tai tällainen myöhäisherännäinen, kuten minä, niin meille kaikille löytyy omat kurssit. Alla lyhyet kuvaukset kursseista, hinnat ja ilmoittautumislinkit. Suosittelen lämpimästi!

Raskaana oleville suunnatulla kurssilla käydään läpi nämä asiat viidessä viikossa (59 € norm. 99 €):
Kurssi alkaa 22.1.2018

  • Liikunta ja ravitsemus raskauden aikana
  • Hyvä ryhti & ravitse keho ja mieli virkeäksi
  • Korsetti kuntoon & laadukkaat proteiinin ja rasvan lähteet
  • Liikettä koko keholle & helposti hyvää lautaselle
  • Mielen hyvinvointi ja kehon aktivointi

Lisätiedot ja ilmoittautuminen raskaana olevien kurssille tästä linkistä.

Kuntouta keskivartalo -äitikurssi sisältää nämä teemat (79 €, norm. 99 €):
Kurssi alkaa 15.1.2018

  • Miten testata oma vatsalihasten erkauma
  • Kuinka saada tuntuma lantionpohjan lihaksiin
  • Miten palautat voiman keskivartaloon
  • Millaisia liikkeitä voit turvallisesti tehdä
  • Miten rentoutat epäergonomisista imetysasennoista kärsivää niska-hartiaseutua
  • Millaisilla, yksinkertaisilla päivittäisillä harjoituksilla (2-3 min) ylläpidät liikkuvan ja kauniin kehon
  • Miten lantionpohjan lihakset ja seksi liittyvät toisiinsa

Lisätiedot ja ilmoittautuminen äitikurssille tästä linkistä.

Kuntouta keskivartalo -äitikurssin jatkokurssi (59€, norm. 99 €), viiden viikon kurssi sisältää nämä teemat:
Kurssi alkaa 22.1.2018

  • Treenaat turvallisesti missä tahansa ja milloin tahansa
  • Saat raskausliikuntaan erikoistuneen Personal Trainerin laatimat treeni- ja liikkuvuusohjelmat
  • Lisäät tehoa treeniin turvallisella tavalla synnytyksen jälkeen
  • Aktivoit ja energisoit koko kehoa
  • Opit, mitä liikkeitä on turvallista tehdä ja harjoittelu etenee progressiivisesti
  • Opit kehossasi tapahtuvista muutoksista
  • Teet hyviä valintoja arkiruoan ja oman hyvinvoinnin ja terveyden suhteen
  • Nautit välillä haastavastakin elämäntilanteesta ja opit olemaan armollisempi sekä itseäsi että muita kohtaan

Lisätiedot ja ilmoittautuminen äitikurssin jatkokurssille tästä linkistä.

Kommentit (3)

Hei,

sain tällaisen vastauksen:

Ilman muuta ilman raskauttakin ja synnytystä voi osallistua kurssille. Kurssilla otetaan huomioon vauva-arki kokonaisuudessaan , jonka vuoksi sitä markkinoidaan ensisijaisesti synnyttäneille, mutta toki treeniliikkeet hyödyttävät naisia missä tahansa tilanteessa, kun haluaa vahvistaa lantionpohjaansa ja syviä keskivartalon lihaksia + ryhtilihaksia.

Mitä jos ei ole raskaana tai ei ole koskaan ollutkaan? Onko raskaus ainoa lähtökohta osallistumiselle? Ainakin minun korsetissani olisi kuntoon laitettavaa syystä tai toisesta muutenkin.

Hei,

sain tällaisen vastauksen:

Ilman muuta ilman raskauttakin ja synnytystä voi osallistua kurssille. Kurssilla otetaan huomioon vauva-arki kokonaisuudessaan , jonka vuoksi sitä markkinoidaan ensisijaisesti synnyttäneille, mutta toki treeniliikkeet hyödyttävät naisia missä tahansa tilanteessa, kun haluaa vahvistaa lantionpohjaansa ja syviä keskivartalon lihaksia + ryhtilihaksia.

Moi, selvitän asiaa ja palaan sulle pian.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *