Juoksu 26.5.2015

Polkujuoksun aakkoset

Teksti: Elina Hovinen

Olen polkujuoksuharrastuksen keltanokka. En ole juossut metsäpoluilla vielä kovin montaa kilometriä, mutta olen aivan rakastunut lajiin. Minua pyydettiin kertomaan kokemuksiani polkujuoksusta. Tässäpä niitä tulee.

Kengät
Metsäpolulle soveltuvat kengät ovat pohjasta kohokuvioidummat kuin asfaltille tarkoitetut. Usein polkujuoksukengät ovat myös nilkasta tuetummat, sillä nilkat ovat koetuksella epätasaisessa maastossa. Poluilla pystyy aivan hyvin juoksemaan myös tavallisilla kengillä, mutta hommasta tulee mielekkäämpää ja turvallisempaa, jos jalassa ovat polkujuoksukengät. Kallioiseen maastoon nastalliset juoksukengät ovat omiaan, varsinkin jos ilma on sateinen ja kallio liukas.

Vaatteet
Metsässä juostessa pitkähihaiset ja -lahkeiset vaatteet ovat parhaimmat, koska oksat raapii ja erityisesti rannikolla on punkkeja. Haastavaa pukeutumisesta tekee se, että niiden tulisi olla hengittävät ja kevyet ja samaan aikaan raapimista kestävät ja suojaavat. Itse suosin kompressiosukkia ja ylävartalon suojaksi näin kesäisin riittää tekninen urheilupaita. Sadesää tuo erityisesti syksyisin vielä vähän haastetta, näin polkujuoksukonkarit kertovat.

Juoksutekniikka
Metsäpolulla juokseminen on, noh kivaa, mutta myös eri tavalla haastavaa. Polku on alustana ihanan kimmoisa ja juokseminen metsässä on mielenkiintoista, koska jokaiseen askeleeseen täytyy keskittyä ja katsoa tarkkaan mihin astuu. Itse olen huomannut, että metsässä minun juoksun helmasyntini korjaantuu itsekseen, nimittäin polvien nostaminen. Metsässä on pakko nostella jalkoja korkeammalle kuin asfaltilla, koska muuten kompastuisi kantoihin, oksiin ja juurakoihin. Askelfrekvenssi, eli askellustahti, on metsässä tiheämpi, koska lyhyt askel on turvallisempi kuin pitkä, ehtii reagoida maaston muutoksiin paremmin.

Muuta huomioitavaa
Maastossa juokseminen on huomattavasti raskaampaa kuin tasaisella. Syke nousee helposti paljon korkeammalle ja kuormitus vastaa melkein tuplaten sen verran kuin asfaltilla juokseminen. Esimerkiksi kuuden kilometrin juoksu vastaa rasitukseltaan suurinpiirtein 10 kilometrin lenkkiä.

Tässä fiilisvideo Bodom Trailillta.

https://youtu.be/k7uHZtVXk6U

Kommentit (4)

Just hyvä! 😀

Hei kiitos tästä! Kävin minäkin yhdesti kokeilemassa polkujuoksua, ja nilkkojen rasittuminen tuli tosiaan huomattua… 🙂

Tykkäsitkö muuten? 🙂

Jalat on kyllä ihan eritavalla koetuksella metsässä, mutta hyvällä tavalla, kunhan muistaa olla varovainen.

Pääosassa poikaystäväni koivet! 😀

Just hyvä! 😀

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *