Pyöräily 27.2.2015

Toivepostaus: Pyörän valinta

Teksti: Elina Hovinen

*Yhteistyössä Crescent

Pyörämallien viidakossa on tullut seikkailtua ja ihmeteltyä, mitä eroa kaikilla niillä eri pyörämalleilla on. Muutamat mallit on helppo silmämääräisesti erottaa toisistaan, mutta itselläni oli aluksi vaikeuksia hahmottaa esimerkiksi cyclocrossin, fitnesspyörän ja maantiepyörän erot. Yritän nyt parhaani mukaan vääntää rautalangasta, mitä näissä malleissa on eroa ja kertoa mihin tarkoitukseen ne ovat omiaan.

Itselläni on käytössä kolme eri pyörämallia – maantiepyörä, maastopyörä ja cyclocrossi. Aiemmin pyöräilin vuoden ympäri maastopyörällä, mutta nyt pyöräilyyn enemmän hurahdettua pyöräilen työmatkoja vaihdellen cyclocrossilla ja maastopyörällä, kesällä pyöräilen pitkiä lenkkejä maantiepyörällä. Talvisin laitan pyörään tietysti nastarenkaat, että pyöräily olisi mahdollisimman turvallista.

Lähden esittelemään pyörämalleja perinteisemmästä päästä ja etenen siitä sitten vähitellen hifistelypyöriin.

Classicpyörä, mummopyöränä tai citypyöränä paremmin tunnettu

Mummopyörä sopii kauppapyöräksi, kruisailuun, fiilistelyyn ja miksei työmatkapyöräilyynkin. Klassikkopyörä on pyörien pyörä. Classicpyörää saa yksivaihteisena tai vaihteiden kanssa. Jalkajarruinen ja napavaihteinen pyörä on oivallinen valinta satunnaiseen pyöräilyyn ja pitkäaikaiseksi kulkupeliksi. Yksinkertaisuudensa vuoksi pyörää ei tarvitse kauheasti huoltaa.

 

Hybridi

Hybridipyöräkategoria on laaja. Hybridipyörässä yhdistyy maasto- ja retkipyörien ominaisuudet ja tämän ansiosta se taipuu hyvin muhkuraisempaan maastoon, mutta parhaimmillaan se on kaupunkiympäristössä. Hybridipyöriä löytyy sporttisen näköisinä ja riisuttuina tai varustellumpana ja perinteikkäämmän näköisenä. Erinomainen työmatkapyörä.

Fitnesspyörä

Fitnesspyörä on vähän kuin cyclocrossi tai vähän kuin hybridi. Suomeksi sanottuna se on riisuttu hybridi ja cyclocrossi suoralla ohjaustangolla. Fitnesspyörä on riisutun varustelunsa ansiosta nopea, mutta järeämpien jarrujensa ansiosta turvallinen työmatkapyörä.


Kuva: Crescent

 

Maastopyörä, MTB

Maastopyörä soveltuu nimensä mukaisesti parhaiten kadun ulkopuolelle. Leveät ja kohokuvioiset renkaat ovat omiaan pitämään ajon turvallisena monenlaisella alustalla. Maastopyörän ajoasento on pysty, että havainnointi sokkeloisessa ja muuttuvassa ympäristössä on helpompaa. Maastopyörä soveltuu paksujen ja kuvioitujen renkaiden ansiosta myös talvipyöräilyyn. Maastopyörässä on runsaasti vaihteita, jotta sillä pääsee polkemaan jyrkkääkin mäkeä ylös. Maastopyörien alalajeja löytyy moneen eri tarkoitukseen ja pyörän saa jousitettuna tai ilman jousia. Äärimmäinen versio maastopyörästä on fatbike, jossa on tuplasti leveät renkaat. Läskipyörällä voi melkein pyöräillä vaikka vettenpäällä. 😀

Cyclocross

Cyclocross on maantiepyörästä cyclocross-kisoihin jalostettu malli. Cyclari on nopea ja kevyehkö pyörä, joka on omiaan pidempää työmatkaa polkevalle tai pyörällä lenkkejä tekevälle. Pyörän ajoasento on matala ja aerodynaaminen. Cyclocrossin erottaa maantiepyörästä suurempi maavara ja järeämmät jarrut. Cyclocrossin saa varusteltua hybridin suuntaan tai vaihtoehtoisesti riisua, jolloin silmämääräisesti cyclocrossin erottaminen maantiepyörästä voi olla vaikeaa.

Maantiepyörä, kilpapyörä

Tässä kohtaa lähtee mulla mopo käsistä ja alkaa valua kuola suupielistä. Maantiepyörässä on sileät, kapeat ja korkeapaineiset renkaat ja käyräsarvet. Maantiepyöriä saa alumiinirungolla tai hiilikuiturungolla tai erilaisiin käyttötarkoituksiin jalostettuina (triathlonpyörä, aika-ajopyörä). Mitä kevyempi pyörä, sitä nopeampaa pääsee. Myös pyörän osia saa monen eri tasoisia ja hinta saattaa kivuta tähtitieteelliseksi. Itse ajan alumiinirunkoisella pyörällä, joka riittää minun tarpeisiini vallan mainiosti, mutta säännöllisesti himoitsen uljaita hiilikuiturunkoisia kiitureita.

Sähköpyörä

Pyörän saa myös sähköavusteisena, joka tarkoittaa sitä, että pyörän liikkumista avustaa polkimia polkiessa sähkövoima. Sähköpoweri on tervetullut lisä esimerkiksi ylämäissä ja vastatuulessa. Sähköavustus loppuu, kun pyörä kulkee yli 25 km/h. Sähköpyörä on hyvä valinta pitkää työmatkaa polkevalle ihmiselle, joka nauttii ulkona olemisesta. Sähköpyöriä saa lähestulkoon missä mallissa tahansa, eli ei näytä miltään hassulta mopon ja jopon välimallilta, vaan ihan tavalliselta pyörältä.

Tärkeää

Pyörää valitessa suunnata pyöräliikkeeseen ja turvautua ammattilaisen apuun, että tulee varmistettua sinulle juuri sopiva rungon koko ja sopivat pyörän ominaisuudet. Väärän kokoinen pyörä on todella epämiellyttävä polkea ja saat vain selkäsi kipeäksi. Myös pyörän säätöjen

Fillarimessut

Viikon päästä alkaa GoExpo-messut, jonne minäkin olen menossa. Löydät minut Crescentin standilta joka päivä klo 13-15. Tule moikkaamaan ja testaamaan pyöriä. Saan arpoa teille lukijoille kuusi messulippua, joten osallistu arvontaan kommentoimalla tähän postaukseen jokin postaustoive. Arvonta päättyy tiistai-iltana 3.3.2015 klo 22, jotta ehdin keskiviikkona postittamaan liput voittajille ennen messuja. Muistathan ilmoittaa kommentoidessa voimassa olevan sähköpostiosoitteen, että saan voittajiin yhteyden. Sähköpostiosoite näkyy vain minulle.

Kommentit (49)

Musta olisi kiva kuulla sun ruokailuista!

Kiinnostaisi lukea vertailupostausta urheilualusvaatteista, siis ihan topeista/rintsikoista sekä alushousuista. Ne kuitenkin ovat ensimmäisenä ihoa vasten ja hikistyvät taatusti.

Meillä on molemmilla Radonin maastopyörät, Marko on tuunaillut omaansa ja nyt pyörä painaa alle 10 kg 🙂

Ihan kamala ikävä pyöräilyä! Voisin hankkia tälle kesälle Onnille vaunun pyörään (istuimet jotenkin pelottaa turvallisuuden puolesta), pääsisi polkemaan useammin. Jos ei enää polvikaan kiukustuisi… 🙂

Ai joo, tässähän oli myös arvonta! 😀 Mä toivoisin postausta kotitreeneistä ja miten saada persus ylös sohvalta 😉 😀

Postaustoive olisi kuulla sun juoksutreeneistä ja miten lähteä harjoittelemaan kohti ensimmäistä maratonia? Ja liput go expoon ois enemmän ku jees 🙂

Mua kiinnostais kuulla sekä koti-/kehonpainotreeneistä että sun juoksutreeneistä.

Ruoka- tai treenipäiväkirja olis kiva!

Olisi mahtavaa saada jonkinlainen pyöränhuolto for dummies -postaus, jossa kertoisit ja opastaisit, mitä yksinkertaisia pyörän huoltotoimenpiteitä tms. jokaisen aktiivisesti pyöräilevän olisi hyvä osata itse ja mitä välineitä jokaisella tulisi olla. Itse pyöräilen melko paljon ja olen jo pidempään harkinnut cyclocrossarin ostoa pidempiä työmatkoja ja satunnaisia lenkkejä varten, mutta epäröin mm. sen vuoksi, että paremman pyörän kanssa olisi hyvä osata itse edes jonkin verran huoltaa ja säätää pyöräänsä. Tai edes selviytyä kunnialla, jos renkaat kesken matkan puhkeavat tai ketjut irtoavat… 🙂 Omat taitoni rajoittuvat tällä hetkellä lähinnä renkaiden pumppaamiseen, ketjujen rasvaamiseen ja satulan/ohjaustangon korkeuden säätöön… 😀

Minäkin toivon tätä samaa, eli ohjeistus pyörän perushuoltoon for dummies.

Tämän tyyppistä sisältöä on tulossa. 🙂

Tämä oli postaus tarpeeseen. Pyörähankinta on edessä ja tästä on varmasti apua

Juoksujutut kiinnostavat aina. Lisäksi olisi kiva tietää enemmän siitä millaista ruokaa syöt, ateriarytmit yms. 🙂

Juoksuvaatepostaukset on aina kivoja (vaikka olisikin yhteistyömainos postauksia)

Olisi kiva kuulla vähän lisää sun normaaleista ruokailuista, eli mitä syöt päivän aikana, kuinka usein jne! 🙂

Moikka,
Musta ois kiva jos kirjottelisit vähän minkälaisia urheiluvaatteita suosit ja mitä treenivaatteilta vaadit 🙂

Ruokailujutut kiinnostaa jostain syystä aina 😀 ja musta on aina kiva lueskella sellaisia ”päivä tai viikko matkassani” -tyylisiä postauksia, eli jossa kertoisit tarkemmin jonkun ihan normipäivän tai -viikon ohjelmasta. Sun kohdalla kiinnostaa erityisesti, koska blogista saa ainakin sellaisen kuvan, että sun arki on tosi kiireistä ja täyttä, joten olisi kiva tietää miten aikataulutat kaiken.

Hyvä postaus, mulla on pyörän hankkiminen suunnitelmiss 🙂 Mä oon edellisten kanssa samaa mieltä, jotain ruokajuttuja olisi kiva lukea!

Toivoisin postausta urheilualusvaatteista tai ravintolisistä/vitamiineista, joita käytät tai käytötkö mitään 🙂

Kiinnostaisi kuulla lisää CompactFit Movementista, ihan vaikkapa joku päivän treeni -postaus.

Hyvä postaus ja ajankohtainen, kun ainakin täällä etelässä talvipyöräilyä vieroksuvillekin alkaa tiet olemaan pyöräilykunnossa.
En tiedä kuinka paljon voit kertoa, mutta olisi mielenkiintoista kuulla mitä kaikkea kuuluu työhösi sykesportilla.

Ruokajutut kiinnostaa, etenkin perheellisen näkövinkkelistä.

Moikka!

Haluisin kuulla sun vinkkejä juoksutossujen valintaan. Mistä merkeistä sulla kokemusta ja millä perustein valitset omat tossusi? Ja kaikki maantiefillarointiin liittyvät postaukset on toivottavia 🙂

Mua kiinnostaisi tietää, olisko sulla jotain hyviä kotitreenivinkkejä, jotka sopisivat erityisesti juoksijan lihaskuntotreeniksi. Sen lisäksi ruokapäiväkirja olis kans mielenkiintoinen ja kaikki hyvät ja terveelliset välipalavinkit otetaan ilolla vastaan! 🙂

Hieno pyörävertailu. Itsellä kiinnostaisi kovasti juoksun ja saliharjoittelun yhdistäminen. 🙂

Myös kiinnostaa CompactFit Movement ja esim päivä uudessa duunissasi 🙂
Niin, ja uusi lajipostaus vois olla se jos meitäis viimein yhdessä jollekin kivalle tanssitunnille, viime aikoina en ole vaan sellaisia itsekään löytänyt joten se asia pitäisi vaan ratkaista ensin..

Juoksulenkkaripostaus! Millä juokset itse? Monetko tossut sulla on?

Olisi mahtavaa jos treenaisit vaikkapa triathlonin pikamatkalle ja tekisit siitä kokonaisen postaussarjan 🙂 !!

Olisi kiva kuulla työmatkapyörän vuodesta eli millaisia huoltoja, renkaanvaihtoja tai varusteita yms yms. missäkin vaiheessa vuotta. Mäkin olen päässyt pyöräilyn makuun. 🙂

Arkirutiinien aikatauluista viikkotasolla. Liput jos sais, kävis kurkkaa mitä kevään pyörätuulia messuilla.

Jokin arjen ruokailuun liittyvä postaus voisi olla kiva.

Juoksujutut ja ruokapäiväkirja kiinnostaa 🙂

Löysin Endorfiinikoukussa taas pitkän pitkän blogienlukutauon jälkeen, jipii – onpas nykymeno ammattimaista!

Olen pitkän motivaatiolopahduksen jälkeen aloittelemassa aktiivisempaa kuntoilua, ja venyttely alkaa yleensä vähitellen unohtua ja jää parin minuutin vääntelyyn ennen nukkumaanmenoa. Vähän kuin veden juomisellekin pitää asettaa muistutuksia, muuten se unohtuu.
Millaista venyttelyä voisi tehdä huomiota herättämättä vaikka työpaikalla, taukohuoneessa tai bussipysäkillä? Mukaan voisi liittää myös rentoutumista edistäviä hengitysneuvoja.

Ehdottaisin myös videopätkien kuvailemista instagramiin, erityisesti nyt HCR-projektin aikana. Vaikka juoksukenkien solmimista, aamupalan tekemistä tai muuta arkista mutta yllättävän kiinnostavaa. Piristäisi nähdä urheilubloggaajan elämää liikkuvammassa muodossa.

Kuntosali treeniin liittyvä postaus. Jotain tyyliin tehokkaita lempiliikkeitä, kuinka olet salitreenissä kehittynyt, millä painoilla treenaat yms 🙂

Toivepostauksessani kertoisit siitä, miten koet voima- ja kestävyysharjoittelun yhdistämisen. Moni meistä tekee joko tai, voimaa tai kestävyyttä, mutta ei tosissaan molempia, kuten sinä teet. Jumittaako voimaharjoittelu kestävyyttä tai toisin päin? Aihe kiinnostaa, koska paljon puhutaan, että nämä sulkevat toisensa pois ja erityisesti voimaharjoittelijat kammoksuvat kestävyystreeniä.

Uintiharjoittelusta olisi kiva kuulla lisää!

Jatkopostaustoive aiheeseen liittyen: eri pyörävalmistajien laatuerot, onko mietteitä esim ensimmäistä ns. parempaa pyörää ostavalle? Kiinnostaa myös tuunailetko omia pyöriäsi:)

Kiva olis lukea siitä, miten liikut/ liikutko lasten kanssa eli ajatuksia toisaalta perheellisen ajankäytöstä ja toisaalta liikunnallisen elämäntavan siirtämisestä lapsille. Itse on helppo lähteä juoksemaan, mutta lasten innostaminen toinen juttu. Jos eivät siis valmiiksi innostuneet mistään lajista.

Ruokapäiväkirja ja välipaloihin liittyvää pouatausta olis kiva lukea. Helposti (valitettavasti) sortuu voileipien syöntiin, kun vähäkin hiukoo.

Mulla oli nimenomaan tollanen perus mummopyörä jolla aikaisemmin poljin 3 kilsan työmatkan ja lasten kanssa puistoon, uimaan yms. Viime vuoden syyskuussa työpaikkani muutti ja matka kasvoi 14 kilsaan. Tässä kohtaa peruspyöräni vaihtui hybridiin ja olen hurahtanut pyöräilyyn. Melkoista välineurheiluahan tämä on 🙂 Nyt on pyörässä nastat alla enkä malttaisi odottaa, että hiekotushiekat saadaan lakaistua pois ja pääsen taas kesärenkailla polkemaan, tuntuu meinaan aika raskaalta noilla nastoilla tällä hetkellä. Täällä haaveillaan tuosta cyclecrossista, ehkö sitten joskus….

Postaustoiveeni liittyy vatsalihaksiisi ja niiden treenaamiseen. Kerroit, että vatsalihaksesi repeytyvät ja nyt et suoria vatsalihaksia voi treenata. Täällä kohtalotoveri, joten kiinnostaisi tietää millaisia vatsatreenejä sinä teet?

Moikka! Tosi hyödyllinen postaus. Itsellä on pyörän osto edessä ja tästä oli todella hyötyä. Nyt tiedän vähän tarkemmin millaista mallia lähteä etsimää ja mistä. Kiitos! Postaustoiveina olisi juoksujutut, ruokapäiväkirja ja videoista tykkäisin myös paljon. Esim. Näin aloitat harjoittelemaan päälläseisontaa.

Moi! Olisi kiva lukea pyöränhuoltoon liittyvä postaus. Miten itse huollat pyörää? Myös kiinnostaisi lukea, että miten rytmität ravinnon treenien kanssa, esim. mitä syöt ennen treenejä ja niiden jälkeen sekä millä aikataululla.

Postaus onnistuneista ja vähemmän onnistuneista urheiluvarustehankinnoista. Esim. ”tämä tuote jäi kaapin perälle, koska…” ja ”tästä tuli luottotuote” jne.

Pyörän keväthuolto kotikonstein

Pieni vertailu kesärenkaista, ja esittelyä kesto vs mukavuus vs ”nopeus” ja tietenkin oma valinta. Yleensä rengasvertailut vain saman kategorian sisällä.

Mäkin liputan juoksujuttujen puolesta! Niitä ei voi olla liikaa! Oletko esim. testannut polkujuoksua? Siitä olisi kiva lukea.

Ihania fillareita! Odotan juoksupostauksiasi. 🙂

Siitä olisi kiva lueskella minkälaista kehonhuoltoa tarvitaan juoksun kanssa 🙂

Kysymys pyörästä. Tuo turkoosi hybridi on aivan… no, täydellisen näköinen!! Mutta en mistään löydä tuota mallia+väriä? Muistatko tai osaatko sanoa mikä malli tuo on ja koska ostettu?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *