Terveys 22.11.2016

Raporttia erkaantumaprojektin etenemisestä + KUTSU HYVINVOINTI-ILTAAN

Teksti: Elina Hovinen

*Yhteistyössä Hyvinvointistudio Lupaus

Aloitin treenit Hyvinvointistudio Lupauksella kohta kuukausi sitten. Treenit ovat olleet antoisia, mutta välillä myös turhauttavia. Erkauman treenaaminen ei ole nopeaa eikä mikään tapahdu ilman kärsivällistä duunia. Olen nyt ensimmäisen synnytyksen jälkeen, eli reilut 13-vuotta, kannatellut kehoani tietyllä tavalla, tehnyt vatsalihaksia tietyllä tavalla, juossut, kävellyt, seissyt, kyykännyt… JA OLEN TEHNYT KAIKEN VÄÄRIN! Voitte vain kuvitella kuinka vaikeaa on opetella näistä tavoista pois. En ehkä ihan kaikkea ole tehnyt väärin, mutta ainakin aluksi tuntui vahvasti siltä. Samaa fiilistä olen kokenut myös silloin kun olen ollut juoksuvalmennuksessa.

”Röps”, sanoo Sara ja näpäyttää jumppakepillä vatsaani. Ei noin, Elina. Kaikella rakkaudella minä muistutan, mutta älä seiso noin. Yritän taas hakea oikean ryhdin ja käännän selän notkon pois, pyöräytän hartiat taakse ja yritän mennä kyykkyyn. Unohdan jälleen lantion asennon viimeistelyn ja vatsa pulpahtaa pömpölleen. Kuinka vaikeaa tämä voi olla, ajattelen. Kohta yritän saman uudestaan ja muistaa kaiken. Kun muistan yhden asian, unohdan toisen. Sain heti ensimmäisellä harjoituskerralla kotiläksyjä, jotka täytyy suorittaa joka aamu. Teen joka aamu tietyt vatsalihasharjoitteet, joiden avulla on tarkoitus saada rutiinia siihen, miten tehdä liikkeet oikein ja vahvistettua keskivartaloa oikealla tavalla.

Ennen treenien aloittamista en oikein tiennyt mitä odottaa ja suoraan sanottuna luulin, että minua opetetaan jännittelemään lantionpohjalihaksia. Onnekseni saan tehdä paljon kokonaisvaltaisempaa treeniä, joiden yhteydessä lantionpohja aktivoituu vähän kuin siinä sivussa. Sara paneutuu ihailtavasti juuri minun ongelmakohtiin ja pyrkii antamaan minulle työkaluja niihin asioihin, joita teen studion ulkopuolella. Ollaan esimerkiksi hiottu mun kyykkyasentoa. Rami ihmetteli tässä joku kerta salilla, miten mun kyykkytekniikka on yhtäkkiä niin paljon parempi. Tämä ihme tapahtui suoristamalla alaselän notko ja aktivoimalla lantionpohja. Tällä rituaalilla saa kummasti paremman tuen keskivartalosta! Kuulostaa ehkä helpolta, mutta ei tosiaan ole sitä, ei ainakaan minulle.

Olen tässä muutaman viikon aikana mielestäni oppinut paljon ja päässyt hyvään vauhtiin, mutta tiedän, että tämä on vasta alku pitkälle matkalle. Tarvitsen vielä pitkään Saran apua ja tarvitsen rutkasti kärsivällisyyttä ja nöyryyttä. Olen hiukan himmaillut myös painonnostotreeneissä painojen kanssa ja keskittynyt enemmän tekniikkaan.

Harjoittelut siis jatkuvat ja kerron myöhemmin taas lisää mitä olen oppinut, mutta nyt ÄIDIT, tsekatkaa alta kutsu.

* * *

KUTSU HYVINVOINTI-ILTAAN

Sain luvan kutsua 25 synnyttänyttä tai odottavaa äitiä Hyvinvointistudio Lupauksen äitien hyvinvointi-iltaan tiistaina 13.12. klo 18.30.

Ilta on tarkoitettu tuleville ja hiljattain äideiksi tulleille. Käsittelemme illan aikana raskausajan liikuntaa, synnytyksestä palautumista sekä vatsalihasten erkaantumaa.

Illan aiheita ovat muun muassa:

  • muutokset kehossa raskauden aikana
  • muutokset kehossa synnytyksen jälkeen (mm. vatsalihasten erkaantuma ja mistä sen tunnistaa)
  • miten aloittaa treeni turvallisesti synnytyksen jälkeen
  • lantionpohja-asiaa – miksi on tärkeää treenata

Illan asiantuntijana toimii raskaus- ja äitiysliikuntaan perehtynyt Personal Trainer Sara Nevalainen, jolla on lähes 20vuoden kokemus liikunta- ja hyvinvointi alalta. Illan aikana pääset halutessasi testauttamaan oman vatsalihasten erkaantumasi ja kysymään mieltäsi askarruttavia kysymyksiä.

Mikäli haluat mukaan, ilmoittaudu minulle osoitteeseen endorfiinikoukussa@gmail.com. Ensimmäiset 25 ilmoittautunutta pääsee mukaan!