Eltsu testaa 31.3.2015

Ruokavaliokokeilun ensimmäinen viikko

Teksti: Elina Hovinen

Aloitin reilu viikko sitten Alku-ruokavaliovalmennuksen, jonka mukaan olen yrittänyt totutella uuteen ruokavaliooni. Koska tarkoituksenani ei ole laihtua, en ole noudattanut ruokavaliota ihan puhdasoppisesti, vaan olen pitänyt ohjenuorana vältellä maitoa ja gluteenia. Hiilareita olen lisännyt omaan ruokavaliooni, koska liikun paljon ja tarvitsen niitä jaksaakseni.

Ensimmäisinä päivinä taisin kiukutella kun en tiennyt mitä olisin syönyt vanhojen tuttujen juttujen sijaan. Yllättävän nopeasti kuitenkin löytyi sopivia korvaavia ruokia ja kiukuttelutkin vähenivät. Rahkaa ei ole enää tehnyt mieli, koska tiedän mikä olo siitä tulee. Olo ei vatsassa kuitenkaan ole ihan täysin helpottanut, vaan turvottelua ja pulputtelua on vieläkin. Te fiksut lukijat ehdottelittekin mulle jo FODMAD-ruokavalioon perehtymistä ja se taitaakin olla mulla se seuraava vaihe. Ensireaktiona ajattelin, että kamalan vaikeaa kun purkkakin pitää jättää pois, mutta itse asiassa olen jo jättänyt ison osan listan jutuista pois, koska en halua kärsiä.

Alku-ruokavalion myötä olo on kuitenkin pirteämpi ja parempi. Uskomatonta on se, että viikossa huomaan ulkoisia muutoksia, vaikka puntarin lukemat pysyvät ihan samoissa. Vatsa on kaikesta oireilusta huolimatta enimmäkseen litteämpi ja reisien selluliitti on vähäisempää. Ennen ja jälkeen kuvia ei valitettavasti ole luvassa. Haha.

Isoimpina muutoksina minulle on tullut aamu- ja iltapalat, jotka olivat ennen pääasiassa rahkaa tai leipää. Nykyisin syön näiden sijaan kananmunia, leikkeleitä, salaattia ja muita kasviksia, eilisen ruoan jämiä (näistä tulee aina Sari mieleen) :D, riisihiutalepuuroa, riisikakkuja, avokadoa, smoothieita. Minä, Elina Inkeri, olen ottanut myös superfoodit päivittäiseen käyttöön! Rastia seinään, että meikä lotraa sitruunaveden sekaan aamuisin MSM:ää ja kuuliaisesti nielen tuon hieman kitkerän makuisen nesteen kurkustani alas. Lisäravinteista päivittäisessä käytössä on omega kolmonen ja monivitamiini (Bion3 Adult), joka mulla on ollut sentään syksystä saakka käytössä. Eihän tässä olla temmelletty näiden aiheiden äärellä kuin viisi vuotta ja nyt alkaa mullakin paksupäällä mennä kaaliin. 😀 Ei ole helppoa, jos on laiska.

Täytyy kuitenkin tunnustaa, että viikonloppuna gluteenittoman pitsan päälle meni juustoa, suuhun livahti sunnuntaina pieni pala tavallista pitsaa ja jauhelihapihveihin laitoin hieman korppujauhoja gluteenittomien jauhojen lisäksi. Pienin askelin ja armollisesti suhtautuen paksukalloisuuteeni. Itsepähän kärsin, jos syön huonosti.

Kommentit (5)

Iso peukku täältä suunnalta, hyvältä kuulostaa! 🙂

Hienoa Elina! Mun mielestä sun kasvoissa näkyy selvä muutos, ainakin tuon kuvan perusteella. Oikeasti!
itselläni on hyvin samantyyppisiä ongelmia vatsan kuin sinulla ja ihan samojen asioiden kanssa kamppailen, laiskuus ja joistain ruuista luopumisen tuska. Maitotuotteista olen jo pääosin luopunut, mutta se juusto! Myös kaurapuuro ja ruisleipä on mulle henki ja elämä… olevinaan 😉
No, ehkä mä saan tästä sun kokeilusta tsemppiä itsellenikin!
ps. mä olen huomannut myös itsellä sen, että jos samalla lautasellisella menee hirveästi erilaisia ruokia, niin siitä maha ei kans tykkää… tylsää.

Jos innostut, niin testaappa lisäksi vielä sellaista maitohappobakteerivalmistetta, joka kantaa nimeä VSL#3. Sitä pitää osata pyytää apteekista, kun on jääkaappitavaraa. Yhdessä pakkauksessa on 10 pussia ja sillä voi tehdä itselleen sellaisen muutaman päivän tehokuurin, jolla pitäisi huonossakin kunnossa oleva vatsa saada rauhoittumaan niin, että varmasti uudet ruokavaliot yms. imeytyy vielä paremmin. Ko. tuotetta on onnistunein tuloksin käytetty mm. kroonisten suolistosairauspotilaiden ”lisälääkkeenä” 🙂

Hei sä syötkin kaikissa sykesportin videossa purkkaa, ihan hyvä jos se jää pois

Juu edelliseen piti kuulua myös hymiö loppuun 🙂 purkka-addikti itsekin. .

Iso peukku täältä suunnalta, hyvältä kuulostaa! 🙂

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *