Ruokavalio

Ruokavaliokuulumisia

4.4.2017 Teksti: Elina Hovinen

*Yhteistyössä Alku.fi

Minulla meni vuosia löytää itselleni sopiva ruokavalio. Vuosikausia ihmettelin vatsaoireita, joille en millään löytänyt yhteistä nimittäjää. Samoihin aikoihin rääkkäsin itseäni treenaamalla hirveitä määriä ja näännyttämällä itseäni aivan liian niukalla ruokavaliolla. Ei ollut mitenkään poikkeuksellista, että korvasin lounaan karkkipussilla. Toisena päivänä saatoin syödä pelkkää leipää ja sitäkin ihan liian vähän. Jo näitä kun miettii, niin onpa kumma, että vatsa oli kipeä ja olo nuupahtanut.

Minulle sopiva ruokavalio löytyi aikoinaan Alku.fi-ruokavaliokokeilun avulla. Samalla löysin tasapainon syömisiini. Olin ennen tätä aina tuijottanut vain vaa’an lukemaa. Vain painolla oli väliä eikä siltä miltä kehossa tuntuu tai minkä näköinen muija peilistä katsoo. Aamuinen painolukema määritteli minulle päivän fiiliksen. Tuohon aikaan en osannut ajatella, että illalla tehty kova treeni näkyy vaa’alla samoin huonosti nukuttu yö. Kävin vaa’alla joka aamu ja väitin tuolloin kirkkain silmin, ettei mulla ole mitään ongelmaa syömisten tai kehonkuvani kanssa. Tuolloin en uhrannut ajatustakaan sille, että olisi tärkeämpää voida hyvin.

Löysin tasapainon elämääni sekä oikean polun hyvinvointiini pitkän ja kivikkoisen tien kautta. Kivikkoisesta taipaleesta voitte lukea tarkemmin Vaakakapina-sivustolle antamastani haastattelusta. Aloin vähitellen ymmärtää, mitä hyvinvointi tarkoittaa. Se ei tarkoita jatkuvaa itsensä ruoskimista eikä näännyttämistä, eikä sitä että on mahdollisimman laiha tai timmi. Kehoa täytyy rakastaa ja kunnioittaa, sille pitää antaa riittävästi ravintoa, että jaksaa suoriutua arjesta ja treeneistä. Treenaava ihminen tarvitsee proteiinia, hiilihydraatteja ja rasvoja sopivassa suhteessa. Se, mistä nämä ravintoaineet ottaa, on jokaisen itsensä päätettävissä. Toinen tekee valinnat puhtaasti makrojen perusteella, toinen suosii puhdasta käsittelemätöntä ruokaa ja toisen valintoja, kuten minua, ohjaa suolistovaivat. Nyt tuntuisi käsittämättömältä, että söisin ruokaa, josta joudun kärsimään.

Kuva: Alice Pittacolo

Minun elimistöni ei siedä lähestulkoon mitään lisäaineita eikä myöskään fodmap-hiilihydraatteja, koska minulla on ärtyvän suolen oireyhtymä, joka tarkoittaa sitä, että ohutsuoleni ei kykene imeyttämään näitä hiilihydraatteja. Oireiden voimakkuus vaihtelee päivästä, stressitasosta ja hormonitoiminnasta riippuen hyvin paljon. Toisinaan siedän vähän vaikkapa valkosipulia, toisina päivinä pienikin määrä tekee olosta sietämätöntä. Noudatan siis fodmap-ruokavaliota, mutta vatsani kestää kuitenkin jonkin verran viljoja ja syön niitä aamuisin.

Kun lopetin itseni näännyttämisen ja rupesin syömään sen verran, että jaksan treenata ja olla hyväntuulinen. Ai mitä kävi? No, mahdun edelleenkin samoihin vaatteisiin, lihas alkoi tarttua paremmin ja minusta tuli terveemmän näköinen. (Ainakin omasta mielestäni.) Tärkeintä kaikessa on kokonaisvaltainen hyvä olo – sellainen rauha, että näin on hyvä. Vatsa ei oireile, ihokaan ei ole enää jatkuvalla kukinnalla ja treenit kulkee. Minulla ei ole ylimääräisiä kiloja, vaan ylläpidän tätä painoa mukailemalla Alku-ruokavaliota (syön vähän enemmän hiilareita, koska treenaan paljon).

En palaisi mistään hinnasta entiseen ruokavaliooni. Voinnissani on tapahtunut niin merkittäviä muutoksia. Nykyään jos syön jotakin minulle sopimatonta, kärsin siitä monin tavoin. Minulle ei tule pelkästään vatsa kipeäksi, vaan se heikentää mun tehoja suoriutua arjesta ja mielialakin laskee. Suosittelen kyllä kaikkia karsimaan ruokavaliosta ainakin lisäaineet pois, voisin kuvitella, että pelkästään se saa olon kohenemaan.

Haluaisitko sinä opetella ruokavalion, jota noudattamalla saat syödä tarpeeksi ja siitä huolimatta mahdolliset ylimääräiset kilot karisee? Alku-ruokavalio ei ole näännyttämistä, vaan loppuelämän kestävä ruokavalio. Haluatko ottaa selvää, miltä tuntuisi voida hyvin? Voit voittaa ilmaisen valmennuksen kommentoimalla tätä postausta. Saan arpoa teille kolme ilmaista valmennusta. Muista jättää postauksen yhteydessä sähköpostiosoitteesi. Tässä valmennuksessa kirsikka kakun päällä on aktiivinen facebook-ryhmä, josta saa vertaistukea ja voi kysyä asiantuntijoilta vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin, ryhmän jäsenyys pysyy valmennuksen päätyttyäkin. Arvonta päättyy sunnuntaina 9.4.

Ps. Haluan painottaa, että jokaisen täytyy itse löytää itselleen sopiva ruokavalio. Alku-valmennus ei ole fodmap-ruokavalio, jos fodmap-ruokavaliota haluaa noudattaa, sen soveltaminen onnistuu Alku-ruokavalioon, kun korvaa fodmap-hiilareita sisältävät ruoka-aineet jollakin toisella.

ARVONTA PÄÄTTYNYT!