Treenipäiväkirja 14.10.2014

Salitreeni kyllästyttää

Teksti: Elina Hovinen

Kävin eilen pitkästä aikaa salilla. Ei olisi huvittanut, mutta jalat olivat sen verran tönköt, ettei lenkki houkutellut ja kuitenkin teki mieli urheilla. Treenaaminen on lähes poikkeuksetta kivaa, mutta jotenkin sen painojen vispaaminen tuntui hölmöltä. Pitäisi kehitellä jotain uusia virityksiä treenirintamalle. Talvisin ei tule niin paljon juostua ja tulee treenattua enemmän sisällä. Joku oman kehon painolla tehtävä treeni tuntuisi mielekäältä, tai jokin ihan uudenlainen lähestymistapa lihaskuntotreeniin. Joogaa joku ehdotti Instagramissa ja se voisikin olla yksi hyvä vaihtoehto. En olekaan pitkään aikaan joogannut. Haluaisin kehittyä myös kehonhallinnassa ja saada notkeutta. Tanssikin tuntuisi ihanalta vaihtoehdolta, mutta olen siinä ihan järkyttävän huono.

Mitä mä sit eilen tein salilla…

Rinnallevetoja kyykkyyn

Vatsalihaksia

Maastavetoja

Vedin leukoja

Haukkaa, ojentajaa, penkkiä, lisää vatsoja, käsilläseisontoja… ja leikin GoProlla. 😀

Mun tekee mieli nykyään koko ajan seisoa käsilläni, vaikka pysyn tuossa asennossa vain pieniä hetkiä kerrallaan.

Ehdottakaa mulle taas syksyn piristykseksi uusia lajikokeiluja? Ainiin! Tankotanssia mun on pitänyt jo pitkään mennä kokeilemaan. Se ainakin seuraavaksi. TFW-salin meininkikin tuntui myös heti paljon mielekkäämmältä kuin perus puntti, mutta se on mulle ihan väärässä suunnassa. Jotain vaihtelua nyt on saatava. Kyllästyttääkö muita salitreeni? Mikä on auttanut?

Kommentit (35)

Veli pelaa capoeiraa… Pitäisikö sitä uskaltaa joskus kokeilemaan?

Heippa! Oletko käynyt kokeilemassa crossfittiä? Veikkaisin, että se olis aika hyvä laji sulle.

No en! Ehkä olisi syytä!

Moi! Viimeinen vuosi on tullut juostua ja lihaskunto on jäänyt tosi vähälle, joten oikeastaan jo odotan että talvikauden voisi käydä salilla. Kerran olen tuota tankotanssia kokeillut, mutta ei se ollut minun juttu. Satutin itteni siinä vaan monta kertaa..
Mites erilaiset jumpat saleilla, löytyiskö niistä jotain mielenkiintoista?

Talvisin sitä itsekin odottaa, että voi vähän vapaammin tehdä kaikkea. En ole pitkään aikaan edes ajatellut meneväni ryhmäliikuntatunnille, mutta sieltä tosiaan voisi saada uutta inspiraatiota. 🙂 Kiitos ehdotuksesta!

I feel you! Sali ei oikein houkuttele muakaan eikä mitkään pumpitkaan tällä hetkellä, mutta tiedän, että lihaskuntoon pitää taas alkaa panostaa! Viime aikoina se on juoksun ohella jäänyt tosi vähälle! Ootko kokeillu crossfittiä? Se vois olla sulle kiva uus laji! 🙂 Mä tykkäsin siinä eniten just toiminnallisista WOD:eista! Ja jooga on kyllä kivaa, kun pääsee siihen sisälle (mulla kestää aina hetken) ja Bodyattack!! Siinä yhdistyy kivasti aerobinen ja lihaskunto! Hyviä treenejä!

Crossfit voisi hyvinkin olla mun laji ja jooga siihen hyväksi vastapainoksi.

Mullakin vähän sama ongelma… Miten olisi crossfit? Olen joskus miettinyt, että miten et ole siihen hurahtanut 🙂 Mä haluaisin aloittaa, mutta opiskelijalle nuo crossfit salien kuukausimaksut on vähän liian yläkanttin :/

Sitä mä oon välillä itsekin ihmetellyt. 😀 En vain ole saanut aikaiseksi mennä kokeilemaan.

Mielestäni kuvailusi osuu niin täysin crossfittiin että äkkiä etsimään lähin crossfit-sali 🙂 Itse ainakin olen hurahtanut täysin ja siellä tehdään juuri kuvailemiasi asioita. Liikkuvuuksia, kehonpainon juttuja yms. Käsilläseisomaankin pääset varmasti 🙂 Toinen vaihtoehto olisi joku aikuisten telinevoimistelu?

Molemmat vaihtoehdot kuulostais tosi kivalta! Crossfit vielä ehkä enemmän. Telinevoimistelu menis reippasti epämukavuusalueelle, mutta siitäkin huolimatta kiehtova ajatus.

Mulla tulee aina välillä kyllästyminen salitreenin ja oon tyytyväinen, että pikajuoksuun treenaavalle on niin paljon kaikkea muutakin ettei haittaa jos jättää puntit vähäksi aikaa vähemmälle huomiolle. Eli sit teen enemmän kaikkia loikkia, mäkivetoja ja omalla keholla kuntopiiriä (ja hassuja pikku temppuratoja). Sit se into aina kyllä palaa 1-2 viikon matalaliidon jälkeen. Toivottavasti sulle löytyy joku uusi mielenkiintoinen treenitapa.

Tuo pikajuoksu on kyllä edelleen mulle sellainen juttu, jota on pakko kokeilla. Eli siitä yksi vaihtoehto vielä. 🙂

Itse vannon astangajoogan nimeen, harmi vaan että nyt ulkomaille muuton jälkeen siihen on tullut taukoa. Se saa keskittymään ihan eri tavalla kun vaikka salilla, missä sorrun useasti vain tekemään jotain ilman mitään kunnon suunnitelmaa ja jo salille mennessä ajatukset on jo jossain ihan muualla kun treenissä.. Astangan myötä katosi selkä-ja lapajumit ja se vaan tuo jotenkin niin kokonaisvaltaisesti hyvän olon. Juoksu ja astanga on omat henkireikäni. Ehkä tykkäisit siitä myös sen takia kun sarjoihin kuuluu käsilläseisontaa ja muita ”temppuja” ja tasapainoharjoituksia? Suosittelen ehdottomasti käydä tutustumassa lajiin ihan ”oikealla” joogasalilla. Kivaa syksyä!:)

Jooga tekisi monessa mielessä hyvää. Milloinkahan sitä saisi aikaiseksi mennä tunnille?

Pyydä Vauhtisammakon Mikolta uusi saliohjelma, ei ole tylsää ”perussalia” ja tukee juoksua.

Ei huono. 🙂

No kahvakuulatunnit tietty 🙂 !
Ja tosiaan, toi crossfit mitä moni jo edellä ehdottikin. Vois olla sun laji, eikä vissiin laisinkaan tylsää.

🙂

Crossfit! Huippulaji kun niin monipuolinen ja jatkuvasti löytää kehitettäviä taitoja. Heh, hauska kun niin moni ehdottanut! Minähän tän ajan trendilaji onkaan:) vaikka nyt syksylle kyl ennustettiin et joogat yms korvaa viime kevään muodissa olleet kovan sykkeen (esim. Crossfitin) treenit! Mut vaihtelua kyl tarvii oli laji mikä tahansa! Se on itelki haaste et kuinka säilyttää kiinnostus tiettyä treenimuotoa kohtaa kun aina ei jaksas olla uutta keksimäs!

Pitäiskö mun olla antiswägä ja innostua lajista näin vuosia boomin alkamisen jälkeen? 😀

Itse harrastan juoksun lisäksi nyrkkeilyä Savate Clubilla Sörnäisissä ja heillä on tarjolla kamppailulajien lisäksi Kuntokurssi, joka koostuu kaikista lajia tukevista oheistreeneistä. Tykkään älyttömästi perus kuntopiiristä, SandBell-tunneista sekä Power Circuitista! Erityisesti viimeeksi mainittu on loistava. Käy tsekkaamassa: http://www.savate.com/peruskurssit/kuntokurssi/harjoitusajat.php

Nyrkkeily! Tykkäisin ihan varmasti.

Testaa sauna- tai lentojoogaa. Tai niitä trapetsitunteja, joita on kai jollain normiketjullakin ollu ohjelmistossa. Miten olis miekkailu? Kenties kuntonyrkkeily. Kiinnostaisi itseäkin kuulla niistä kokemuksia.

Molempia on pitänyt jo pitkään kokeilla.

Moi, itse kävin viime syksynä kokeilemassa viisi kertaa tankotanssia kun sai groupon-diilillä melko edullisesti ja tykkäsin älyttömästi! Siinä huomasi jo ihan parin kerran jälkeen kehittyneensä ja kylläpä kipeyty paikat ihan eri tavalla kun vaikka salitreenin jälkeen (hyvässä mielessä). 🙂 Loistavaa kehonhallinan treeniä ja hauskaa sekä haastavaa. Olisin jatkanut ehdottomasti jos olisi lähempänä joku tankotanssisali. Nyt lähtee viikon päästä akrobatia testiin. 🙂 Kyllä on alkanut itseäkin salitreeni tylsistyttämään ja jotain uutta pitäisi löytää rinnalle talveksi. Toivottavasti löydät jonkun mielenkiintoisen lajin!

Tätä pitää siis ehdottomasti kokeilla.

Moi!

Tuli mieleeni, että ootkohan kokeillut ikinä soutua muuten kuin salin lämmittelynä? Erittäin monipuolista, miellyttävää ja helppoa lähteä soutamaan esimerkiksi pitkää kestävyysmatkaa tai intervalleja; intervalleja esimerksi 5x500m täysiä ja sarjojen välissä 5min tosi kevyttä soutua tai kestävyysmatkoja esimerkiksi tietyllä sykealueella 5000 – 10 000m.

En, eikä ole tullut edes mieleen. Ehkä sitä voisi kokeilla. 🙂

Suosittelen lämpimästi Ideal Stregthiä!! Oon käynyt muutamalla kokeilutunnilla ja odotan, että ihmiset innostuisivat enemmän, jotta tästä tulisi säännöllinen viikkotunti jonnekin. Itse oon innostunut liikkumaan vasta viimeisen vuoden aikana aktiivisesti mm. tanssimalla, juoksemalla ja joogaamalla. Ja oon pitkään etsinyt jotain ”aikuisten voimistelua”, jossa yhdistyisi notkeus sekä kehon vahvuus ja hallinta. Mulle kuntosali on aina ollut vieras ympäristö ja harjoittelen mieluummin kehon painolla, kuntosali tuntuu musta niin luonnottomalta. http://www.himoclub.fi/ideal-strength ja https://www.facebook.com/pages/Ideal-Strength/697348207023129?sk=timeline

Kuulostaa kyllä just sellaiselta, jota itsekin kaipaan.

Jooga, tanssi ja käsilläseisonta innostaa? Käy testaan capoeiraa. Siinä tulee vähän noita kaikkea (kehonhallintaa, akrobatiaa ja lihaskuntoa) sekä yleensä musaharjoituksia hyvässä porukassa. Treenasin sitä opiskeluaikoina ja aina treeneissä tuntui kuin olis ollu Brasilian auringon alla eikä suomalaisessa liikuntasalissa. Itse olen liikunnallisesti lahjaton ja se hetki kun oppi tekeen kärrynpyörän ja päälläseisonnan oli ehkä huikeinta ikinä. Enkä usko, et se olkapääkään rajoittaa. Paljon tehään kuitenki pystyssä.

Veli pelaa capoeiraa… Pitäisikö sitä uskaltaa joskus kokeilemaan?

Jooga, tanssi ja käsilläseisonta innostaa? Käy testaan capoeiraa. Siinä tulee vähän noita kaikkea (kehonhallintaa, akrobatiaa ja lihaskuntoa) sekä yleensä musaharjoituksia hyvässä porukassa. Treenasin sitä opiskeluaikoina ja aina treeneissä tuntui kuin olis ollu Brasilian auringon alla eikä suomalaisessa liikuntasalissa. Itse olen liikunnallisesti lahjaton ja se hetki kun oppi tekeen kärrynpyörän ja päälläseisonnan oli ehkä huikeinta ikinä. Enkä usko, et se olkapääkään rajoittaa. Paljon tehään kuitenki pystyssä.

Tässä mun mielestä aika hyvä youtube-videoita regionali-tyylin edustajista (toinen tyyli on sit angola) http://www.youtube.com/watch?v=Cvv56TcZjZc

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *