Juoksu 27.2.2015

Tähtäimessä HCR

Teksti: Elina Hovinen

Viime viikolla alkoi tosi hauska projekti, joka tähtää Helsinki City Runille. Projekti on tällä kertaa enemmän kuin juoksukoulu ja kivat juoksukaverit. Projektissa meillä on juoksuvalmentajana Jouni Leppäsaajo, jonka opastuksella tulemme tekemään lihaskuntoa, lihashuoltoa ja projektia kuvataan koko 12 viikkoa, eli pääsette seuraamaan tätä myös Sykesportin puolella. Luvassa on paljon hyviä vinkkejä juoksijoille. Pistäkää TÄMÄ linkki kirjanmerkkeihin, sinne tupsahtelee juttuja ja videoita tasaiseen tahtiin.

Projekti alkoi liikeanalyysilla Respectassa. Mika siellä laittoi minut könköttelemään juoksumatolla ja pyysi tekemään erilaisia liikkeitä, joiden perusteella hän analysoi, miten kehoni toimii. Lopputulemana todettiin, että vasen puoli vartalostani jotenkin pykii. Keskivartalon kannatuksessa on ilmeisesti jotain ongelmaa, mikä sitten heijastelee alaspäin. Suhtauduin aluksi hieman epäluuloisesti kommenttiin keskivartalon kannatuksesta, mutta nöyränä olen nyt sitten tullut itse samaan lopputulokseen. Se että vatsapalat näkyy, ei ole tae kunnolliselle tuelle. Minulla on syvien vatsalihasten kanssa ongelmia ja suoria vatsalihaksia en käytännössä voi tehdä lainkaan. Mun vatsalihakset nimittäin repesivät ensimmäisessä raskaudessa lähes koko pituudeltaan tuosta keskeltä. Vatsalihasteni välissä on rako koko matkalta.

Respectasta sain jatkoapua siihen, minkä Tuukka oli aloittanut. Siellä jalkaterapeutti ja osteopaattiopiskelija Anssi tutki jalan ja käsitteli sen pikaisesti. Lopuksi pistettiin vielä uudet teippaukset jalkaan. Jalka onkin näiden käsittelyjen jälkeen lähtenyt harppauksin menemään kohti parempaa. Mä jopa juoksin tiistaina, eikä jalka ärtynyt siitä! Aivan mahtavaa! Tosin siihen, että pystyin taas juoksemaan liittyi sellainen oivallus, joka hävettää edes myöntää. No okei, alkulämmittely, koordinaatioharjoitukset ja kehonhuolto. Pakko petrata näiden kanssa, nimittäin en ole enää ihan nuori.

Katsokaa tuolta alun linkistä juoksukouluprojektin ensimmäinen video ja katsokaa mitä mä menin taas möläyttämään. Oon ihan parantumaton.

@sykesport @candyontherun @juoksevahartsa @heidionthego @helsinkicityrun
#sykesportgoeshcr #hcrstreetteam #hcr2015 #sykesport

*Juoksuvaatteet saatu projektin mukana

Kommentit (7)

Juu, enkkahaaveen möläytin, mutta enpä usko, että tulee tapahtumaan. 🙂

Tosi kiva toi teidän projekti, ja tuun taatusti seuraamaan teidän juttuja! mitä sä möläyttelit.. enkkahaaveen vai? 😉 Jee, tosi kiva jos pääsisit pian taas juoksemaan kunnolla!

Juu, enkkahaaveen möläytin, mutta enpä usko, että tulee tapahtumaan. 🙂

Mua jäi kiinnostamaan mainintasi suorista vatsalihaksista. Ilmeneekö se suorien vatsisten erkaantuminen siis niin, että esim istumaannousuja tehdessä muodostuu pieni ”harjanne ” vatsan pinnalle? Ja miten olet pystynyt ”korvaamaan ” sen ettet voi paljoa treenata suoria vatsalihaksia. Tarkoitan että oisko sulla jotain vinkkiä siitä, mihin kannattais keskittyä jos on tällainen raskauksista jäänyt juttu vatsalihasten suhteen (itselläni on ja on kai se aika yleistäkin). Tuntuu ettei niihin suoriin vatsiksiin saa oikein edes kunnolla tuntumaa. .

Ilmenee juurikin noin ulkoisesti, toinen seikka on se, etten käytännössä kykene tekemään suoria vatsalihaksia, koska en saa vatsalihaksista riittävästi tukea. Teen syviä vatsalihaksia ja sivuvatsalihaksia tai suoria vatsalihaksia selinmakuulla nostamalla vain lavat irti matosta. Ajattelin nyt ottaa projektiksi kokeilla vahvistaa syviä vatsalihaksia laadukkaasti ja katsoa tapahtuuko muutosta. Voisin sitten kirjoitella havaintoja.

Minua myös kiinnostaa kovasti tämä vatsalihasprojekti. Minullakin on kolme lasta, ja itselläni vatsalihakset palautuivat kahdesta ensimmäisestä raskaudesta hyvin, mutta kolmannen jälkeen vatsalihasten väliin jäi rako, jonka leveys tuntuu vaihtelevan. Välillä se on vain sentin, välillä kolme. Jossain sanotaan, että tavallisia vatsalihasliikkeitä ei enää koskaan voisi tehdä, mikäli jotain vaurioita on tullut, ja pitäisi keskittyä syviin vatsalihaksiin. Olen kuitenkin vähän ihmeissäni, kun en tiedä, miten näitä syviä vatsalihaksia sitten kunnolla treenaisi, ja olen kyllä tehnyt myös ihan tavallisia istumaannousujakin. En tiedä, olenko tehnyt lihaksille vain hallaa, mutta tuntuu, että keskivartalo ei enää tunnu palautuvan entiselleen, vaikka synnytyksestä on jo useita vuosia. Ehkä nämä ovat myös asioita, jotka iän myötä on vain pakko hyväksyä! Ulospäin eroa ei varmaankaan edes huomaa, ja minullakin vatsalihakset erottuvat – joskaan eivät niin hyvin kuin sinulla.

Oletko koskaan kokeillut Pilatesta? Sillä tuntumalla mikä mulla on niin Pilates -harjoituksilla saisi varsinkin syviä vatsalihaksia parannettua. Pilates opettaja, jonka tunneilla olen käynyt kehui, että Pilates harjoituksilla on saatu hyviä tuloksia nimenomaan tuon raskauden takia erkaantuneiden vatsalihasten kanssa. Säännöllisesti oikeilla liikkeillä moni on kuulemma saanut vatsalihakset palautumaan paikoilleen.

Sen mitä olen ymmärtänyt tuon mun opettajan kautta, niin moni jalkavaiva aiheutuu väärästä keskivartalon hallinasta –> väärä jalan asento —> polveen rupee sattumaan. Pilateksella ainakin saa ainakin hyvää harjoitusta. Suosittelen lämpimästi, ellet ole jo kokeillut. 🙂

Moikka! Oon mä joskus muutaman kerran kokeillut kuntokeskuspilatesta.

Pilateksesta ja paremmasta keskivartalon hallinnasta olisi varmasti mulle paljon hyötyä.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *