Eltsu testaa 11.1.2015

Talvijuoksupukeutuminen

Teksti: Elina Hovinen

Viimeksi kirjoittelin talvipyöräilystä. Nyt voisin kirjoittaa muutaman sanan talvijuoksusta. Olen pyöräilyn lisäksi juossut ympäri vuoden jo useamman vuoden. Tässäkin lajissa varusteet ja pukeutuminen on avainasemassa. Sama pätee itse asiassa melkein lajiin kuin lajiin näillä leveysasteilla tähän vuodenaikaan. Juoksussakin olen vähitellen kokemuksen kautta oppinut miten pukeudutaan mihinkin säähän.

Lämpöasteiden ollessa lähellä nollaa puen talvijuoksutrikoot tai windstoppertrikoot ihan pelkältään, yläosastoon riittää kerrastopaita ja ohut tuultapitävä takki. Kengiksi kelpaa normaalit juoksukengät. Pipoakaan en välttämättä laita, tai hanskoja, koska olen sen verran kova hikoilemaan. Sadekelillä täytyy vähän tarkemmin miettiä mitä materiaalia pistää päälle, koska lämpöasteiden ollessa lähellä nollaa, luonnollisesti sadekin tuntuu kylmältä. Sadekelillä valitsen usein normaalien kenkien sijaan goretex-kengät, jotka on ihan ykköset huolimatta siitä, että ovat vähän raskaammat. Märissä sukissa on vaan niin nihkeetä olla.

-5 – 10 ° C pakkasella laitan normitrikoiden alle jo jotakin välikerrosta, usein paras ratkaisu on jonkintyyppinen villamateriaali. Mun käytetyimmät kerrastohousut on ostettu Lidlistä. Ihan huiput. Yläosastoon valitsen kerrastopaidan lisäksi takin sen mukaan onko kovakin tuuli. Reisissä kylmä tuntuu helpommin kuin yläkropassa. Tässä vaiheessa päällä on jo hanskat ja pipo.

-10 – 20°C pakkasella jalkaan lähtee windstoppertrikoot tai softshelltrikoot ja näiden alle tietysti kerrastohousut, keskivartaloa suojaan tuubilla, jonka kiskon myös takapuolen päälle. Yläosaan laitan kaksi kerrastopaitaa päällekkäin ja näiden lisäksi tuulitakki. Näillä pakkasilla kauluri on must, jonka voi vetää hengityssuojaksi, jos pakkanen tuntuu hengityksessä.


Kuvissa Salomonilta testissä olevat Windstopper-trikoot ja Salomonin Speedcross 3 -trailrunning lenkkarit, joissa on goretex-kalvo. Ihan ygöset kylmällä ja märällä säällä ja pitää yllättävän hyvin myös liukkaalla. Vähän klohmot nämä tietty on verrattuna kevyihin ja tuettomiin, mutta kaikkea ei kai voi saada. Nuo tuulta pitävät trikoot on kyllä huiput ja istuu jalkaan hyvin. Yläosassa Lidlin tuulitakki – joskus halvalla voi saada hyvääkin. 🙂

-20 – 25°C pakkasella mä jatkan juoksemista. 😀 Näillä pakkasasteilla on pakko nöyrtyä vetämään tuulihousut trikookerrosten suojaksi, laittaa säärystimet jalkaan ja edellä mainittujen kerrosten lisäksi melkein kommandopipokin on aika kova sana. Näillä pakkasilla on pakko hengittää jonkinlaisen ohuen buff-huivin tai kommandopipon läpi. Joskus olen yläkroppaa suojannut ihan fleecelläkin. Tässä vaiheessa pukeminen on jo yhdenlainen urheilusuoritus. Pakkaslenkille lähteminen vaatii jo vähän asennetta, mutta kannattaa nähdä se vaiva. Pakkasjuoksussa on sitä samaa hohtoa kuin sadekelin lenkeissä. Niistä saa jotenkin ekstrahyvän fiiliksen.

Unohdinko jotakin oleellista? Kysykää lisää, jos jokin asia jäi arveluttamaan. Iloisia pakkashuuruisia lenkkejä!

Ps. Silloin kun silmäripset ja kulmakarvat on pakkaselenkin jälkeen huurussa, on suorastaan pakko ottaa selfie ja postata se someen. 😀

Kommentit (12)

Eipä kestä, kiva jos oli iloa! 🙂

Moikka! Sulla on kiva blogi. Olen itsekin innostunut juoksusta ja mietin, että onko nastalenkkarit tarpeelliset? Et tainnut mainita niitä jutussasi. Olen vasta aloitteleva juoksija ja ihan kaikkeen vaatetukseen en ole raaskinut panostaa. Täällä juostaan hiihtopuvulla. Entä miten venyttelet? Itsellä ainakin lonkankoukistajat kiristää.

Mulla ei ole nastalenkkareita, joiden puuttuminen ilmeisesti koitui mulle rasitusvammaksi. Ota sinä siis oppia mun virheistä ja hommaa sellaiset. Ne varmasti helpottaa ja tuo varmuutta liukkaalla juoksemiseen.

Hiihtopuku on varmasti aivan oivallinen treeniasuste juoksuunkin. En minäkään joka lajiin ole omia kamoja ostanut, kenellä sellaiseen olisi varaa?

Lonkankoukistajien ja sisäreisien venytykset ovat ihan ehdottomati, lisäksi takaketju menee helposti juntturaan. Putkirullailu tuntuu välillä mielekkäämmältä kuin venyttely, joten näiden avulla. 🙂

Kerroit,että suojaat keskivartaloa tuubilla. Millainen se siis on? Mistä olet hankkinut? 🙂

Tuubitopin olen kiskonut peban suojaksi, eli mielikuvitusta peliin. 😀 Voit leikata sellaisen vaikka vanhasta topista. 🙂

Piti kommentoida jo tuonne pyöräily-postaukseen mutta jäi tekemättä mutta tärkein tähän: minä <3 työmatkapyöräily! Itsellä matkaa on 16-18km suuntaansa ja tämä talvi on ensimmäinen kun poljen ympärivuoden. Itse olen kokenut hyviksi pyöräilyhousuiksi hiihtohousut, niissä on etupuoli tuultapitävää ja takapuoli ohuempi, läpäisevämpi ja korkea vyötärö. Sitten suosin shortsi-mittaisia 'vaippahousuja' ja vajaa mittaisia, teknisiä kerrastohousuja. On minulla yhdet shoftshell-housutkin mutta en tarkene niissä ollenkaan! Nuo capri-mittaiset kalsarit on mielestäni loistavat koska harvemmin sääriä palelee ja pitkävartisilla sukilla voi sitten kompensoida puuttuvat lahkeet. Ja pisteet myös Lidlin urheiluvaatteille!

Meitä on näköjään muitakin! 🙂 <3

Hyviä vinkkejä, kiitos!

Minkälaisia hanskoja käytät kovemmilla pakkasilla? Kädet on hankalat, kun ne yleensä lämpeää nopeasti, mut jos on pakkasta ja tuulee, ni ne on ihan kalikat….. En haluis mitään lapasia pitää, kun räpellän kelloa aina välillä

Buffia tms tehokkaampi hengityksensuoja on ihan oikea hengityksenlämmitin. Lievänä astmaatikkona en pysty ilman lämmitintä talviliikuntaa harrastamaan kylmässä kelissä.
http://www.jonas.fi/

Sivuvaikutuksena tosin näyttää Hannibal Lecterilta, mutta ei urheillessa aina ulkonäköä jaksa miettiä 😀

Hei,

mullakin kiinnostais tuo tuubi, jolla suojaat keskivartaloa. Millainen se on? Jostakin syystä mulla on monesti reidet ja pakarat ihan kylmät, kun tulen lenkiltä. Olen suunnitellut ostavani jotkut villabokserit :).

Tuubina käytän tosiaan ihan vain jotakin tuubitoppia.

Jee, kiitos postauksesta! 🙂

Eipä kestä, kiva jos oli iloa! 🙂

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *