Juoksu 6.7.2017

Treenimarttyrointia

Teksti: Elina Hovinen

Juoksin tänä maanantaina ensimmäisen lenkin sitten maaliskuun lopun. Väliin toki mahtuu yksi Bodom Night, yksi juoksukoululaisille vedetty vetotreeni ja Jukolan viesti. Siinä on kaikki juoksut viimeisen kolmen kuukauden aikana. Jalkani ärtyi pahemman kerran huhtikuun alussa. Jalka oli tuntunut kireältä ja omituiselta jo pidempään, mutta sillä oli pystynyt hyvin tekemään monenlaista treeniä. Huhtikuun alun jälkeen olen antanut jalalle lepoa, sitä on hierottu, on vahvistettu takareisiä ja olen koittanut tehdä kaikkea korvaavaa treeniä, joka ei estäisi jalan paranemista.

Maanantaina päätin vihdoinkin kokeilla miten jalka kestää ihan kevyttä juoksua. Juoksu tuntui ihanalta! Oli harmaa, mutta yllättävänkin lämmin kesäaamu. Juoksin Heidin kanssa rennonletkeän kympin. Oli ihana vaihtaa pitkästä aikaa kuulumisia ja juosta yhdessä. Näitä lenkkejä on ollut ikävä! Kotiin päästyä ja lihasten jäähdyttyä jalkaa täytyi ontua ja takareittä/pakaraa kiristää edelleenkin oikein huolella. Harmittaa ihan vietävästi! Tänä kesänä piti juosta oikein sielun kyllyydestä ja nauttia kesästä parhaalla mahdollisella tavalla, eli juoksemalla pitkiä ja hitaita lenkkejä hyvässä seurassa tai yksin omien ajatuksien kanssa.

Juoksu on ollut mulle aina treeneissä se punainen lanka. Muut treenit ovat sellaista juoksua tukevaa ja lihastasapainoa ylläpitävää. Nyt kun se pohja on poissa, niin mua ei kiinnosta treenaaminen yhtään. Tarvitsen aina jonkinlaisen mielekkään tavoitteen treenaamiseen, että mua kiinnostaa lähteä treenaamaan.

Arkeni on aina aktiivista. Liikun joka päivä jonkin verran (työmatkat) ja sellaisena viikkona, jolloin ajattelen treenanneeni vähän, olen aina treenannut edes kolme tuntia. Ontto olo johtuu tavoitteen puutteesta. Toisaalta jonkin aikaa on ihanaa tehdä mitä milloinkin huvittaa, mutta pidemmän päälle siinä ei ole mieltä. Itse ainakin huomaan tuolloin, että ihan kuin joku olisi käynyt asentamassa sohvaan magneetin.

Minun varmaan täytyy nyt hetkeksi luopua juoksuhaaveista ja keskittyä treenaamaan Saariselkä MTB:tä varten. Nauttia tiistaiaamujen uintitreeneistä ja ottaa salitreeneistä kaikki irti. Laskekaa jo siitä – melko monta asiaa, joita voi täysipainoisesti tehdä.

*Kuvissa näkyvät Merrell-juoksukengät on saatu blogin kautta. Ne on mielettömän kevyet ja rullaavat polkujuoksukengät, joiden pohja pitää hyvin liukkaallakin kalliolla.

Kuvat: Ucceli