Maastopyöräily

Treenivinkkejä maastopyöräilykilpailuun

6.8.2016 Teksti: Elina Hovinen

Saimme loistavia treenivinkkejä Saariselkä MTB:n järjestäjiltä ja jaan ohjeet ja vinkit teillekin. Me Heidin kanssa olemme aloittelijoita lajin parissa ja kaikki vinkit ovat tulleet enemmän kuin tarpeeseen. Ajattelin, että ehkä joku teistä miettii, että haluaisi osallistua maastopyöräkilpailuun, mutta ei ole vielä uskaltautunut. Tässä ehkäpä rohkaisua ja vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin.

Nämä vinkit ovat laadittu erityisesti juuri Saariselkä MTB-kilpailuun valmistautumiseen, mutta ehkä niistä on hyötyä ihan muutenkin.

Mikäli haluat ilmoittautua mukaan tapahtumaan, vaikkapa vain yhteen osakilpailuun, voit ilmoittautua täällä.

Valmistautuminen & harjoittelu

Kolmipäiväinen etappikisa on sen verran rankka kestävyyssuoritus, että kestävyyskunnon eteen ei pysty näin kuukautta ennen tekemään juuri mitään. Suorituskyvystä tällainen suoritus ei ole kiinni ainakaan kuntoilijoilla, joten yltiöpäiseen intervallikuuriin ei ole aihetta.

Kannattaa pitää huoli siitä, että aineenvaihdunta toimii esimerkiksi tekemällä yksi pitkä rauhallinen lenkki viikossa. Jos maastoajosta ei ole kamalasti kokemusta, kannattaa pyöräilylenkit tehdä mahdollisuuksien mukaan maastossa. Saariselän maasto ei ole mitenkään erityisen teknistä, mutta suurin osa matkasta ajetaan kuitenkin ihan oikeassa maastossa. Kannattaakin totuttaa itsensä polkuajon täristykseen, jota Saariselän polut tarjoaa 200km matkalta. Jos maastotekniikka on ihan hakusessa kannattaa hakeutua paikallisen pyöräilyseuran yhteislenkille, jossa oppii samalla ryhmäajon sääntöjä.

Muuten treeneissä kannattaa edetä itselle tutun treeniohjelman mukaan, mutta maastopyöräilyä painottaen. Kilpailua edeltävällä viikolla voi olla hyvä hieman keventää harjoittelua, niin että pääsee starttaamaan kisaan hyvissä voimissa.

Pyörä

Pyörän osalta kannattaa ennen tällaista kisaa tarkistaa, että pyörä toimii hyvin. Tarkistakaa ainakin:

– renkaat
– vaihteet
– jarrut

Tarkistakaa, että renkaat ovat ehjät, eikä esimerkiksi renkaan reunoissa näy viiltoja. Vaihteet kannattaa käydä läpi niin, että kaikki vaihteet varmasti toimii ja vaihtaminen on jouhevaa. Jarrujen on myös hyvä olla kunnossa, ja tarvittaessa kannattaa vaihtaa jarrupalat.

Jos pyörässä tuntuu olevan jotain vikaa, eikä asialle osaa tehdä itse mitään, kannattaa viedä pyörä huoltoon asiantuntevalle mekaanikolle. Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin ajaa kilpaa pyörällä, joka ei toimi!

Lisäksi etapeille kannattaa varata mukaan muutama sisärengas ja välineet renkaan vaihtoon. Aiempina vuosina kisassa on ollut melko paljon rengasrikkoja, joten ihan kevyimpiä ja ohuimpia renkaita ei kannata muutenkaan laittaa alle.

Ravinto/tankkaus

Tällaisessa pitkässä ja raskaassa suorituksessa energioiden riittävyydestä kannattaa pitää huolta. Mihinkään yltiöpäiseen tankkaukseen ei kuitenkaan kannata ryhtyä, jos sellaisesta ei ole aiempaa kokemusta. Älkää muutenkaan kokeilko mitään uutta ihan kisan alla. Kannattaa edetä aiemmin hyviksi havaituilla kuvioilla. Hyvällä perus ruualla pääsee jo pitkälle!

Itse etapeille kannattaa ottaa mukaan riittävästi juomista ja syömistä. Juominen on tärkeää aloittaa heti alkumatkasta. Sopiva rytmi voisi olla esimerkiksi noin 20min välein juomista, ja vähintään 60min välein geeli, urheilupatukka, banaani tms. Mukaan kannattaa valita entuudestaan tuttuja ja hyviksi havaittuja tuotteita.

Ja lopuksi: Mukaan kannattaa varata reilu annos hyvää mieltä ja seikkailun halua! Reitin varrella mieleen saattaa tulla monenlaisia ajatuksia, mutta tärkeää on muistaa nauttia siitä mitä tekee! Urheiluhan on iloinen asia! 😉

* * *

Tässä alkaa olla viimeiset treenihetket käsillä ja olen kuluneen viikon yskinyt keuhkojani pihalle. Tänään uskaltauduin varovaiselle pyörälenkille. Tarkkailin sykkeitä ja kuulostelin oloa. Lenkki tuntui tosi hyvältä ja lenkki venähtikin 2,5 tunnin pituiseksi, sykkeet pysyivät maltillisesti alle 130. Mä tulisin hulluksi ilman liikuntaa, meinasin olla jo todella turhautunut ja äkäinen viikon treenaamattomuuden vuoksi. Nyt on hyvä fiilis, jaksaa huomenna paiskia töitä Kampissa Narinkkatorilla Urban Street Festivaleilla. Tulkaahan moikkaamaan!