Treeni 9.3.2016

Uimakoulussa

Teksti: Elina Hovinen

Kävin eilen uimaopetuksessa. Hommahan lähti siitä liikkeelle kun kirjoitin blogiin, että haluaisin oppia uimaan paremmin. Uimamaisteri eli Noora Valkonen otti minuun yhteyttä, että hän voisi pitää minulle pari uimatuntia. Mähän olin heti aivan innoissani ja kiitollinen tarjouksesta! Jos lapsena käytyjä uimakouluja ei lasketa, en ole koskaan saanut uimaopetusta.

Olen aina aika ajoin haaveillut triathlonista, mutta sen haaveen olen hyvin nopeasti sysännyt syrjään, koska en ole ollut mielestäni riittävän hyvä uimaan. Tästä seuraava ajatus on ollut uimaopetukseen meneminen, mutta into on lopahtanut ajatukseen altaan reunalla uima-asussa hillumiseen. En ole aiemmin ollut oikein kotonani mun kehossa. Se on tosin sivuseikka tässä, mutta yksi syy siihen, miksi en ole aiemmin hakeutunut uimaopetukseen. Tällä hetkellä en tosin haaveile triathlonista, koska se veisi kaiken mun kallisarvoisen vapaa-ajan, jonka vietän mieluummin rakkaiden seurassa. Tällä hetkellä viihdyn myös kehossani yllättävänkin hyvin, aiemman elämän mittareilla mun ei pitäisi olla lainkaan tyytyväinen.

Pöllähdin SYKin uimahallille sen verran kiireellä (yllätys), etten ehtinyt edes jännittää. Eikä mun tarvinnut jännittää muutenkaan, sillä Noora oli tosi helposti lähestyttävä ja kannustava opettaja. Uin aluksi pari altaanväliä omalla vapaauinnin tyylilläni, jonka jälkeen sain kommentit tekniikastani. Uimiseni näytti kuulemma heti alkuun ihan ookoolta. Iloinen yllätys! On nimittäin aika vaikea kuvitella miltä oma uiminen näyttää. Punttaamisessakin se on moneen kertaan todettu, että se miltä se tuntuu, ei välttämättä ole sama asia kuin se miltä se sitten näyttää.

Kylkipotkuharjoituksia

Alkulämmittelyn jälkeen siirryimme harjoittelemaan asentoa vedessä. Tärkeää on pitää vatsalihakset aktiivisina, että keho pysyy suorassa linjassa veden alla. Harjoittelimme tunnin aikana potkutekniikkaa useammalla eri tavalla, jonka ansiosta oivalsin paljon uintiasennosta ja sitten kun otimme kädet mukaan, oli jotakin kummaa tapahtunut tekniikassani. Uinti tuntuikin heti ihan erilaiselta – paljon rennommalta kuin ennen. Usein aiemmin on tuntunut, että hengästyn liikaa, jonka vuoksi rytmi hajoaa ja hengittäminen menee vaikeaksi. Nyt kun ymmärsin minkälainen uintiasento pitää vedessä olla, sain sitä kautta ihmeellisesti rentoutta uimiseeni. Sain jotain liu’un tapaista lisättyä kauhomiseen. Rintauinnin olen kokenut helpoksi liu’un ansiosta, koska sen avulla saa rytmitettyä hengitystä ja sitä kaivattua rentoutta uimiseen. Noora kehui, että uintitekniikkani on aika hyvä nyt jo! Aika huimaa.

Musta tuntuu, että opin ihan älyttömästi noinkin lyhyessä ajassa ja tavallaan tosi pienillä muutoksilla. Olen tosi iloinen, enkä malta odottaa, että pääsen taas huomenna altaaseen!

Uimaopettajani Noora Valkoinen alias Uimamaisteri

Suosittelen tosi lämpimästi uimaopetusta, jos uiminen vähääkään kiinnostaa. Ei kannata tehdä kuin minä ja miettiä kaikkea aivan epäolennaista. Pääkaupunkiseudulla opetusta antaa esimerkiksi tuo seura, jossa Noora opettaa, eli Orca Helsinki. Siellä opetusta voi saada ihan uinnin alkeista kilpatasolle saakka. Mun kanssa samaan aikaan viereisellä radalla oli aikuisten uimakoulu. Saunassa juttelin parin kurssilaisen kanssa ja he kehuivat saamaansa opetusta kovasti.

*Yhteistyössä Orca / Uimamaisteri

Kommentit (2)

Uinti on tosi ihanaa! En oikeasti malta odottaa iltaa ja uintitreeniä. 🙂

Kuvista kuuluu kiitos Nooralle. 🙂

Oo ihanaa. Uinti on kivaa ja varsinkin sitten kun joku opettaa sitä ja tajuaa edes vähän miten sitä olisi hyvä uida. Hienoja kuvia!

Uinti on tosi ihanaa! En oikeasti malta odottaa iltaa ja uintitreeniä. 🙂

Kuvista kuuluu kiitos Nooralle. 🙂

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *