Ruokavalio

Vinkki energisempään arkeen

27.3.2018 Teksti: Elina Hovinen

*Mainos: Den Lille Nøttefabrikken

Otsikko kuulostaa siltä, että aikoisin jakaa jonkin mullistavan vinkin, mutta kyseessä on niinkin arkinen vinkki kuin välipala. Minulle toimivan arjen edellytys on riittävä ravinto. Jos en syö tarpeeksi, minusta tulee väsynyt ja kärttyinen. Väsyneenä ja kärttyisenä mistään ei tule mitään, varsinkaan treeneistä. Vaikka tiedän tämän niin hyvin, silti unohdan välipalan ihan jatkuvasti. Ihan liian usein skippaan välipalan syystä tai toisesta ja vasta sitten, kun se kostautuu, muistan miksi olisi niin tärkeää syödä myös välipala. Ihan liian usein lähden jopa treenaamaan nälkäisenä. Ihan kuolleena syntynyt ajatus.

Minun kohdalla välipalan syöminen ja muistaminen kaatuu näihin muutamaan juttuun:

a) En muista ennakoida, eli unohdan ottaa välipalan mukaan kotoa.
b) Jos muistan ennakoida, niin silloin kotona ei ole mitään sellaista välipalaksi kelpaavaa, mitä voisi ottaa kouluun mukaan.
c) Olen liian optimistinen. Välipalanälän yllättäessä ajattelen, että en nyt jaksa mennä ostamaan mitään, koska kohta menen kuitenkin kotiin syömään. Ja ylläripylläri kotiin päästyä nälkä on kiljuva, olen kiukkuinen ja vatsa suuttuu pitkästä ateriavälistä.

Välipala on oikeasti tosi tärkeä! Välipalan ansiosta nälkä ei pääse kasvamaan liian suureksi ja kaikki ylimääräiset mielihalut jää syntymättä.

Mitä välipalaksi?

Koulun kahviosta saa periaatteessa ihan järkeviä välipaloja, mutta en millään raskisi maksaa välipalasta viittä euroa, jos lounas maksaa vain 1,63 euroa (tarkalleen 😀 ). Samaan hintaan saan jo ison pähkinäpussin, josta riittää välipaloja moneksi päiväksi. Haluan syödä myös välipalaksi jotakin sellaista, joka vie nälän ja joka on ravintoarvoiltaan järkevä.

Suosin luonnollisesti helppoutta, koska olen äärimmäisen laiska enkä jaksa viettää aikaa keittiössä, siksi Den Lille Nøttefabrikenin pienet on the go -pähkinäpussit on juuri minunkaltaiselle laiskimukselle oivallisia. Pähkinäpussukan voi kiskaista ääntä kohti ihan sellaisenaan, mutta sillä voi myös tuunata monia välipaloja ja pähkinöiden avulla välipalasta saa heti täyttävämmän ja proteiinipitoisemman. Tuunaan pähkinöillä esimerkiksi koulun salaattiannoksen, joka on minulle ainoana ateriana liian pieni tai heitän pähkinöitä rahkan, jogurtin tai smoothien sekaan.

En viihdy lainkaan keittiössä, siksikin nämä yltiöhelpot välipalaratkaisut on minun juttu.

Tässä muutama arkinen tilanne ja välipalavaihtoehto minun arjesta.

 

Tilanne 1. Pitäisi mennä vielä kauppaan, miettiä illan ruoka ja ennen ruokaa vielä treenata. Pakko syödä äkkiä jotain -välipala. Vedän tämän setin joskus myös pahimpaan makeanhimoon, silloin lorautan päälle vielä vähän siirappia tai hunajaa. Tuo NøttiFrutti -sekoituksen pähkinä-hedelmäsekoitus on herkkua! Toimii myös salaateissa!

Tilanne 2. Olen lähdössä uimaan ja yllättäen siinä vaiheessa muistan, että pitäisi syödäkin jotakin. Nappaan treenikassiin pussillisen pähkinöitä, jotka pelastavat useamman kiperän tilanteen. Nämä pähkinät soveltuu hyvin esim. kana-kasvis-wokkiin.

Tilanne 3. En malta keskeyttää hyvää opiskeluflowta valmistaakseni välipalaa, joten nappaan viereen pussin pähkinöitä, joita napostelen opiskelun lomassa.

Tilanne 4. Tarvitsen kouluun välipalaksi jotakin helppoa, joten valintani on pieni pussi pähkinöitä ja banaani. Tämä on kiva kombo, joiden kaveriksi voi vielä halutessaan ostaa kahviosta jogurtin tai rahkan, jonka sekaan nuo molemmat voi pilkkoa (kotoa ei jaksa kuljettaa, koska se ehtii lämmetä ennen syömistä).

Tilanne 5. Treeneihin lähtiessä muistan jälleen kerran, että syödä pitäisi ja nappaan mukaan tuon pussukan, jonka vetelen jo matkalla salille.

Haluaisitko samaan juoksutiimiin mun kanssa?

Olen kasaamassa neljän hengenDen Lille Nøttefabriken -juoksutiimiä, joka treenaa juoksuvalmentaja Tommy Ekblomin johdolla toukokuussa juostavalle Helsinki City Maratonviestiä varten. Etsin juoksutiimiin kolmea muuta juoksijaa minulle kaveriksi. Jokainen tiimin jäsen juoksee neljäsosamaratonin. Tiimiin voi hakea Instagramissa. Sinulla pitää olla julkinen tili, jonne lisäät kuvan tai videon, jolla haet mukaan tiimiin. Tämän lisäksi laita @nottefabrikensuomi seurantaan. Kirjoita postaukseen hashtag: #DLNjuoksutiimi ja merkitse postaukseen @endorfiinikoukussa &  @nottefabrikensuomi.

En malta odottaa! Tästä keväästä tulee huippu! Olen maailman onnellisin, jos saan itseni edes jonkinlaiseen juoksukuntoon ja parasta on jakaa nämä ilonhetket muutaman seuraajani kanssa. Tällä hetkellä ilmassa on jalan suhteen varovaisen lupaavia merkkejä! Kärvistely, valittaminen ja ennenkaikkea maltti ja kärsivällisyys on tehnyt tehtävänsä.

Juoksutiimi valitaan 4.4., joten pistä hakemuspostaus pikaisesti eetteriin.