Etä-Äiti

Miten voimme saada rakkaus- ja mielihyvähormoneita kehoomme ilman, että olemme rakastumisvaiheessa – Resepti on yksinkertainen

Teksti: Helka Belt
Miten voimme lisätä arjessamme mielihyvä- eli rakkaushormonien määrää, vaikka emme olisikaan rakastumisvaiheessa?

Rakkaus haluun -kirja kertoo, miten voimme piristää elämäämme rakkaushormoneilla ilman, että olemme rakastumisvaiheessa.

Aluksi ajattelin, että mitä puppua. Kuulosti hyvin keinotekoiselta tavalta koettaa piristää elämäänsä. Kun aloin kuuntelemaan kirjaa, nopeasti kuitenkin ymmärsin, että rakkaustohtoriksikin tituleerattu Emilia puhuu täysin samoista asioista kuin minäkin olen jo pitkään puhunut. Siitä, miten teemme elämästämme mielekästä ja sellaista, että nautimme siitä.

Lue täältä lisää Emilian kirjasta Rakkaus haltuun.

Rakkaus haltuun on yllättävän maanläheinen ja hyödyllinen kirja.
Kuva:WSOY

Kirjassa puhutaan varsinkin kahdesta hormonista: dopamiinista ja serotoninista. Niitä vapautuu rakastumisen tilassa kehoomme valtavasti, jolloin saamme hyvänolon, euforian, kaikkivoipuuden, onnellisuuden ja stressittömän olotilan. Tuntuu, että kaikki on mahdollista ja emme voi ajatella mitään muuta kuin rakkautemme kohdetta. Jaksamme nukkumatta ja melkein syömättäkin.

Olisihan se mahtavaa, jos saisimme jaksamista, onnellisuutta ja hyvänolon tunnetta ihan yksikseenkin?

Emilia alkoi tutkimaan, voiko tällaisen tilan saada ilman rakastumista. Olisihan se mahtavaa, jos saisimme jaksamista, onnellisuutta ja hyvänolon tunnetta ihan yksikseenkin?

Kirjassa kerrotaan, miten näitä hormoneita saa vapautumaan kehossa. Dopamiinin vapautumista tulee muun muassa unelmista, tavoitteista, tavotteiden saavuttamisesta, menestymisestä, riskien ottamisesta ja onnistumisista omassa elämässään. Myös näiden mainittujen merkityksellisyys itselle on tärkeää.

Tämähän kuulostaa järkevälle. Meidän tulee löytää ITSESTÄMME ne unelmat, tavoitteet ja toiveet, joita haluamme elämältämme, ilman, että nämä nojaavat toiseen ihmiseen. Näin elämästä tulee myös varmempaa. Merkityksellisyys syntyy Vuorisalmen sekä onnellisuusfilsofi Frank Martelan mukaan mm. hyvän tekemisestä toisille, omien arvojen mukaan elämisestä ja itsensä toteuttamisesta.

Sain tehdä itselle merkityksellistä työtä, auttaa toista, saavuttaa ammatillisesti jotakin ja elää omien arvojeni mukaisesti. Mikä dopamiiniryöppy!

Dopamiinin tulon voi huomata. Eilen, erokurssilaispuhelun jälkeen, tunsin valtavaa hyvänolon tunnetta, vaikka olin ollut koko päivän hyvin väsynyt. Tuntui, kuin jokin voima olisi virrannut ylitseni. Ymmärsin, että tässä oli tapahtunut monta asiaa, jotka vapauttivat dopamiinia: sain tehdä itselle merkityksellistä työtä, auttaa toista, saavuttaa ammatillisesti jotakin ja elää omien arvojeni mukaisesti. Mikä dopamiiniryöppy!

Serotoniinia taas saa, kun rauhoittaa ympäristönsä, elää stressittömästi, rutiinit tuovat elämään järjestystä, koti on siisti ja turvallinen, katselemme rauhoittavaa maisemaa tai kuuntelemme rauhallista musiikkia ja saamme viettää turvallisten läheisten kanssa aikaa. Serotoniinin puute aiheuttaa mm. masennusta.

Kun serotoniini virtaa lävitsemme, tunnemme olevamme rauhassa, onnellisia ja turvassa.

Tämäkin kuulostaa hyvin järkevälle. Dopamiini on aktivoiva hormoni, serotoniini rauhoittaa ja maadoittaa meitä. Kun serotoniini virtaa lävitsemme, tunnemme olevamme rauhassa, onnellisia ja turvassa. Serotoniinia tulvii kehoomme, jos esimerkiksi halaamme läheistämme. Saman virtauksen voi saada aikaan, kun koti on siisti ja sisustukseltaan meille mieluisa. Oletko joskus ärtynyt, kun koti on sotkuinen ja epäsiisti ja tavaroita on joka paikassa? Tämä johtuu siitä, että emme saa kotonamme serotoniinia.

Luonnosta saa valtavasti rauhaa ja hyvää oloa. Serotoniini virtaaa kaunista maisemaa katsoessa.

Olen itse huomannut, miten tärkeä koti on hyvinvoinnilleni. Olen asunut kodissa ja paikkakunnalla, joka ei tuntunut omalle. Olin hyvin stressaantunut. Kun muutin nykyiseen kotiini, kaikki muuttui. Kun astun kotiin, mielen ympäröi rauha ja onnellisuuden tunne. Nyt opin, että serotoniini minussa vaikuttaa.

Suosittelen lämmöllä lukeamaan tämän kirjan. Ja tässä pikavinkit rakkaushormonien saamiseen arjessa:

  • poista sotku ja turhat tavarat kotoasi
  • sistusta kotisi sinua miellyttävällä tavalla
  • elä arvojesi mukaisesti
  • kirjaa itsellesi tärkeät tavoitteet ja unelmat sekä ala ponnistelemaan niitä kohti
  • uskalla yrittää jotain, joka voi pelottaakin. Onnistumisen tunne saa valtavasti hyvää oloa aikaan
  • auta toisia ihmisiä
  • toteuta itseäsi taiteellisesti
  • kuuntele rauhoittavaa musiikkia, meditoi säännöllisesti
  • huolehdi taloudestasi
  • soita hyvälle ystävälle

 

Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

 

Henkilön Helka Belt /Etä-äiti -blogi (@belthelka) jakama julkaisu

Lue myös:
Kassalta menestykseen – Näin tein sen
16 vuoden velkahelvetti päättyi, miten tein tämän?
Miten päästä viivyttelystä eroon?

Terveisin, Helka

 

Lue myös

X