Glitz & Glam

Pitääkö kosmetiikkatuotteiden olla samaa merkkiä?

Teksti: Minna / Glitz & Glam

Glitz & Glamin lukija esitti hänen mieltään pitkään askarruttaneen kysymyksen: Pitääkö seerumin ja voiteen olla samaa merkkiä?

Vastatessani kysymykseen totesin tällaisen pohdinnan olevan ymmärrettävää, koska brändimarkkinointi antaa niin vahvasti sellaisen mielikuvan, että käytettyjen tuotteiden tulisi olla samaa merkkiä/tuotelinjaa.

Pohdin jo kysymykseen vastatessani, että tässä olisi hyvä postauksen aihe, mutta sen lisäksi kysyjä ehdotti sitä myös itse. Kiitän toiveesta sekä kysymyksestä, sillä tänään pureudutaan tuohon aiheeseen ihan kokonaisen postauksen verran.

Kysymykseen, pitääkö seerumin ja voiteen olla samaa merkkiä, voisin laittaa jo tähän alkuun Klikinsäästäjien tyyliin lyhyen vastauksen: ei tarvitse olla samaa merkkiä. Suosittelen kuitenkin lukemaan myös perustelut sekä kaikki toisaalta sitä ja toisaalta tätä -pohdintani.

Kuvitan tätä blogipostausta erilaisilla tuotekuvilla, joita olen ottanut. Nämä brändit eivät liity konkreettisesti blogitekstissä olevaan sisältöön, vaan toimivat sisällön kuvituskuvina.

Markkinoinnin ja henkilökohtaisen myyntityön kautta olemme varmasti jokainen kuulleet myyntiä edistäviä puheita siitä, että käyttämällä tuotetta X ja yhdistämällä siihen vielä saman brändin tuotteen Z saavuttaa parhaimmat tulokset.

Toki ensin tulee määritellä, mikä on se paras tulos. Mitä ratkaisua ja mihin ongelmaansa haluaa parasta tulosta? Asiat kun eivät ole käytännössä koskaan niin yksinkertaisia, että voitaisiin ehdottomasti todeta jotain.

Vaikka aiheesta nyt kirjoitankin, en voi sanoa, että minun näkemykseni olisi yksi ainoa totuus. On tiettyjä faktoja ja mielikuviin vaikuttamisia, joiden joukosta kannattaa hakea itsellensä totuutta.

Lue myös: Kosmetiikan mainonta ja sen epärealistiset lupaukset

 

Vain saman merkin tuotteiden käyttäminen tuotteiden toimivuuden kannalta ei välttämättä ole aivan täysin tuulesta temmattua, mutta siinäkään kyse ei ole brändistä.

Esimerkki, jolloin saman merkin tuotteiden käyttäminen parhaimman lopputuloksen saavuttamiseksi on perusteltua

Haet apua iho-ongelmaasi kosmetologilta. Hän on ihonhoidon asiantuntija. Hän saattaa jopa tuntea sinun ihosi vuosien asiakkuuden vuoksi. Kosmetologilla on tyypillisesti muutama ammattilaismerkki, joita hän käyttää työssään sekä hänellä on kuluttajamyyntiin tarkoitetut tuotteet. Riippuen iho-ongelmastasi, saattaa hän suositella sinulle 2-5 tuotteen kokonaispakettia samalta merkiltä.

Kosmetologi tuntee tuotteensa, joita käyttää ja jälleenmyy. Tuotteet kotona käytettäväksi on valittu tarkasti tukemaan toisiaan iho-ongelmassasi. Tarvitset ehkä yhdistelmän, jossa on tehokasta puhdistusta, kuorintaa, tasapainotusta sekä kosteutusta.

Miksi sama kosmetologi suositteleekin kotihoitosettiä, jossa on kahden eri merkin tuotteita?

Mutta aivan yhtä hyvin kosmetologisi saattaisi ehdottaa kotihoitotuotteet iho-ongelmaasi kahden eri merkin väliltä. Edustamiensa tuotteiden ja ihonhoidon asiantuntijana hän saattaa ehdottaa 2-5 tuotteen settiä, jossa onkin kilpailevien merkkien tuotteita.

Syy on tietenkin kokonaisuudessa. Kosmetiikkatuotteet koostuvat loppujen lopuksi samoista raaka-aineista, vaikka niitä onkin todella paljon. Kenelläkään valmistajalla ei ole uniikkeja raaka-aineita käytössään, mutta kosmetiikkakemistit saattavat kehittää erilaisia yhdisteitä niistä ja yhdistelevät ainesosia tuotteeseen.

Kosmetiikan raaka-aineet toimivat brändin kuin brändin tuotteessa samalla tavalla, mutta niiden yhdistely on sitten oma tieteenlajinsa. Kosmetiikkakemisti hakee jotain tiettyjä ominaisuuksia valitessaan tietyt raaka-aineet kehittämäänsä tuotteeseen.

Tuotteessa käytetyt ainesosat eivät siis tiedä, minkä brändin logo ja nimi pakkauksen kylkeen on painettuna. Siksi yksinkertaistettuna voidaan murtaa myytti siitä, että kosmetiikkatuotteiden tulisi olla samaa merkkiä. Ei niiden tarvitse olla.

Lue myös: Mitä on kosmetiikassa käytetty hyaluronihappo?

 

Sen sijaan, että keskittyisit valitsemaan saman merkin tuotteita vain koska siten tuotteet tehoaisivat parhaiten, keskity valitsemaan tuotteet tarpeidesi mukaan. Merkillä ei väliä, jos tuote vastaa ihosi tarpeita ja sopii käytettäväksi muiden ihonhoitotuotteidesi kanssa.

Tästä nyt vain esimerkkinä, ettei samankaan merkin kaikki tuotteet sovellu yhteen samaan aikaan käytettynä. Näitä ovat esimerkiksi erilaiset happokuorinnat, joiden kanssa ei suositella mm. C-vitamiinituotteita.

Mutta perustuotteet kyllä yleensä aina soveltuvat yhteen – olivat ne sitten samaa tai eri merkkiä. Itse käytän niin iholle kuin hiuksille monen eri merkin tuotteita. Yhdistelen myös erilaisia tuotelinjoja. Minulla saattaa olla kuivalle iholle tarkoitettu seerumi, mutta sekaiholle suunnattu kasvovoide.

Erityisesti hiustuotteissa havaitsee helpommin, ettei saman merkin ja saman tuotelinjan shampoo ja hoitoaine aina anna yhdessä käytettynä mieluisaa lopputulosta. Eli vaikka monesti tuotelinjat onkin suunniteltu tuomaan parhaimman lopputuloksen yhdessä käytettynä, se ei ole kaikille paras lopputulos.

Minulla ainakin saattaa olla niin, että shampoo X ja hoitoaine Z tekevät yhdessä käytettynä todella likaiselta tuntuvat hiukset. Mutta käyttäessäni shampoota X eri merkin hoitoaineen kanssa, hiukseni ovatkin parhaimmat ikinä.

Joskus taas voi olla niinkin, että hoitoaine W toimii hiuksissani parhaiten, kun käytän saman merkin shampoota.

Jos olet sitä mieltä, että käyttämällä vain saman merkin tuotteita saat parhaimmat tulokset ihon- tai hiustenhoidossa, niin silloin on varmaankin niin. Sinä itse määrittelet, mikä on paras lopputulos.

Mutta suosittelemalla ystävällesi vain merkin perusteella tuotteita, et välttämättä tee palvelusta ystävällesi. Hänellä saattaa olla aivan erilaiset tarpeet ja odotukset kuin sinulle. Siksi kannattaa merkin suosittelun sijaan enemmin peilata tarpeisiin ja siihen käytettyihin ratkaisuihin tuotteiden muodossa. Kerro hänelle, mikä oli lähtökohtasi ja mitä hyötyjä sait tuotteelta sen sijaan, että suosittelet vain tiettyä merkkiä.

Kosmetiikka pystyy tarjoamaan erilaisia ratkaisuja ja kosmeettisia illuusioita, mutta loppujen lopuksi sen parhaimman tuloksen arvioinnin tekee tuotteita käyttänyt. Miten hän kokee saavutetut tulokset, ja minkälaiset ne ovat aikaisempiin kokemuksiin verrattuna.

Lisäksi, vaikka emme haluakaan itsellemme myöntää, kokemuksiimme vaikuttavat brändimarkkinointi ja -viestintä. Niiden avulla meille syntyy mielikuvia, jotka vahvistavat kokemuksiamme merkin tuotteiden ainutlaatuisuudesta. Näin se on minullakin – ja tähän taustaksi kerron, että työskentelen näiden asioiden parissa sekä opetan ja koulutan siitä. Tiedän paljon asioita, mutta tunnustan itselleni myös markkinoinnin vaikuttavan mielikuviini.

Mutta on kyllä joitakin tuotteita, joiden vertaista en ole löytänyt. Tällöin kyse on kuitenkin yksittäisistä tuotteista, eikä brändin koko repertuaarista. Toki olen myös viehättyneempi joistakin merkeistä enemmän kuin toisista, koska markkinointi, käyttökokemukset, visuaalinen kokonaisuus ja kaikki kolahtavat minuun vahvemmin.

Suositko aina saman merkin tuotteita vai yhdisteletkö eri brändien tuotteita tarpeidesi mukaan?

Sitten loppuun mainostus Kauneusbloggaajien joulukalenterista

Unohdin aivan kokonaan mainita Kauneusbloggaajien joulukalenterista maanantaisessa, joulukalentereita käsittelevässä postauksessani. Joukko kauneusbloggaajia on järjestänyt joulukalenterin. Jos et ole vielä ”avannut” ensimmäisen luukun blogia, niin vielä tänään ehdit hypätä mukaan.

Oma luukkuni on 13. päivä, jolloin olen järjestänyt teille lukijoille myös arvonnan. Tilasin ”ostohysteriaviikonloppuna” ihan älyttömän makeita juttuja arvottavaksi. Mutta ennen omaa luukkuani, käy availemassa muiden kauneusbloggaajien luukkuja ja jää seuraamaan tulevien luukkujen postauksia.

2.12. www.dioriina.fi @dioriina
3.12. https://mariaglow.com @mariaglow1
10.12. www.dioriina.fi @dioriina
12.12. https://www.glitteriaddikti.fi @glitteriaddiktiofficial
13.12. https://anna.fi/glitz8glam/ @glitz8glam 👈 Minun luukkuni!!!
15.12. https://viilankantolupa.com / @viilankantolupa
17.12. www.instagram.com/SmartGirlCode @smartgirlcode
19.12. www.gingerbiscuit.fi @tiitu_gingerbiscuit
20.12. http://huulipunamania.blogspot.fi @huulipunamania
21.12. www.nenasofias.fi @nenasofias
22.12. www.beauty-highlights.fi @mia_beautyhighlights
23.12. www.hennav.fi @henna.vee
24.12. Yhteinen luukku!

 

Lue myös:

Kosmetiikan mainonta ja sen epärealistiset lupaukset

Faktaa vai fiktiota: Hius tottuu tuotteisiin

Lukuvinkki: Onko alkoholi haitallisia iholle?

Lue myös

X