Glitz & Glam

Tallinnassa

Teksti:
Minna / Glitz & Glam

Tänään postaan vähän meidän reissustamme Tallinnaan.

Tällä kertaa päätimme tehdä matkan Tallinnaan niin, että yövyimme ensimmäisen yön laivalla. Menimme Tallinnaan Siljan Europa-laivalla. Söimme hyvin, kävimme vähän shoppailemassa ja istahdimme molemmat muotokuvataitelijan penkkiin.

Aamu Tallinnassa valkeni hyvin sumuisena. Utuisena näkyvä tumma viiva ei ole horisontti, vaan satamaa. Meitä ei kerta kaikkiaan säät suosineet reissullamme, joten postaus ei sisällä kuvia kauniista maisemista tai vanhasta kaupungista.

Hotelliksi olimme valinneet Hotel Palacen, joka avautui muutama päivä ennen meidän matkaamme. Hotelli oli ollut aikaisemmin eri omistuksessa, mutta nyt se on täysin remontoitu ja uudessa omistuksessa. Siksi periaatteessa voidaan puhua täysin uudesta hotellista. Hotellista voi käydä lukemassa lisää täältä.

Hotellilla oli meneillään paljon pressitilaisuutta. Mediaa löytyi paikalta ja kaikenlaista muutakin vierailijaa, jotka olivat selvästi kutsuttuja paikalle. Bloggaajia ei näyttänyt olevan muita, kuin minä ja minäkin olin vain turisti.

Hotelli on hyvin tyylikäs ja avara. Olisin voinut kuvailla enemmänkin, mutta täyteen buukatussa hotellissa, missä on vilkas PR meneillään, on paljon ihmisiä käytävillä. En siksi kehdannut kuvailla, jotta kuvaan ei vaivaudu.

Hissit kiilsivät uutuuttaan.

Meidän huoneemme sijaitsi kerroksessa 4.

Pitkän käytävän perällä sijaitsi sviittimme. Päätimme satsata huoneeseen, sillä olihan meillä juhlan aihetta. Oli meidän ensimmäinen hääpäivä, mieheni synttärit & nimpparit ja meidän seurustelun aloituksesta tuli kuluneeksi 16 vuotta. Kaikki kivasti viikon välein.

Sviittimme olohuone näytti oikein viihtyisältä.

Koska emme enää ole kovia bailaamaan, niin olohuoneessa oli mukava illalla katsella jalkapallon MM-kisoja.

Hedelmävati oli kiva yllätys huoneessa. Kirsikat ja mansikat maistuivat taivaalliselle. Hotellin johtajalta löytyi juuri meille nimetty viesti, jossa toivottaa tervetulleeksi ja pahoittelee, että vasta avatussa hotellissa heidän henkilökunnalle saattaa vielä sattua virheitä jne. Olimme aivan ymmärtäväisiä kyllä, sillä olihan sellaista pientä ”sekoilua” vierailumme aikana. Ei mitään valitettavaa kuitenkaan, sillä henkilökunta oli ystävällinen ja todella palvelualtis. Hotelli oli tosiaan vasta 4. päivää auki kun saavuimme sinne.

Kylpyhuone oli ihana ja viihtyisä.

Kylpyamme on aina niin luksusta. Joskus muinoin, kun asuimme vielä kerrostalossa, se oli meille arkea ja sauna luksusta. Nyt on toisinpäin.

Oli mukavaa, että kylpyhuoneesta löytyi myös erillinen suihku.

Meikkauspeilikin löytyi, mutta minä koin kylpyhuoneen valon liian hämäräksi (olen tottunut todella kirkkaisiin valoihin kotona), joten meikkasin makuuhuoneessa luonnonvalossa.

Sänky oli erittäin kutsuvan näköinen.

Kylpytakit ovat aina ihania sviiteissä ja bisnesluokan huoneissa.

Sviitti sisälsi erittäin paljon oleskelupaikkoja ja istumatilaa. Aika reilusti näin kahdelle.

Yksi miinus minulla on kuitenkin annettavana, mutta se on hyvin vähän, jos saa vain yhden. Sviitillä on parveke, mutta ovi on lukossa, eli sitä ei saa vieraat käyttää. Hieman hassua, mutta emme tiedustelleet, että miksi ihmeessä?

Hotel Palace on siirtynyt nykyaikaan ja siellä (ainakin sviitissä) on tabletti, jossa tervetulotoivotus ja yleistä tietoa hotellista.

Olen ollut nuoresta asti aika huono nukkumaan muualla, kuin omassa sängyssä. Hotel Palacen sänky ja tyynyt olivat loistavat! Hyvin nukutti… tai sitten olin vain niin väsynyt.

Pienen levon jälkeen lähdimme kävelemään Kaubamajalle, jonne kesti kävellä noin 10 minuuttia.

Petyin, kun huomasin Too Facedin kadonneen Kaubamajalta. The Balm kuitenkin löytyy sieltä ja Artdeco on ilmestynyt sinne. Vai onko se aina ollut siellä? Miksi minä en muista nähneeni sitä aikaisemmin?

Olisin halunnut tehdä paletin MACin refill-luomiväreistä, mutta sain vasta nyt tietää, että Tallinnan Kaubamajassa ei myydä refillejä. En sitten ostanut MACilta mitään. Muutenkin olin vähän flegmaattinen shoppailija. Miehenikin ihmetteli, kun en haalinut tavaraa. Ostin hyvin vähän, vaikka alejakin oli. Ei vain ollut mitään minua kiinnostavaa. BYSiä oli vaikka millä mitalla muutaman euron hintaan ja selektiivistäkin löytyi melkein joka brändiltä.

Illalla kävimme jo tutussa ravintolassa. Viime kesänä söimme Mix Fusion Restoran nimisessä ravintolassa. Täältä löytyy vuoden takainen postaukseni ravintolasta.

Ihastuimme jo tuolloin ravintolaan niin paljon, että halusimme käydä siellä uudestaan. Tarkistimme, että olisiko taas tarjolla tarjousta TableOnlinen kautta ja olihan siellä. Neljän ruokalajin yllätysmenu, kaksi yhden hinnalla. Eli kuvissa näkyvät ruoat keittiön tervehdyksineen maksoivat meiltä kahdelta 39 euroa. Menun idea on olla yllätys, mutta se voidaan toteuttaa ruokavalion mukaisesti, kuten kasvisvaihtoehtona tai allergioiden mukaan.

Luonnollisesti otimme myös viinit aterioillemme, jotka tarjoilijamme meille valitsi.

Ruoka on aivan käsittämättömän hyvää ja laadukasta. Se on yllätyksellistä, sillä Mix Fusion Restoranin idea on sekoittaa aasialaista ja eurooppalaista keittiötä luovalla tavalla. Upeita makuelämyksiä ja kaunista katseltavaa. Tämä viihtyisä ravintola sijaitsee vanhassa kaupungissa, osoitteessa Pikk 33.
Palvelu on myös aivan käsittämättömän huomioivaa. Ehkä tottumattomille suomalaisille jopa vaivaannuttavan hyvää. Tarjoilija pitää kaiken aikaa huolen, että kaikki on hyvin. Tällä kertaa meille tarjoili vaaleahiuksinen nuori mies, jonka muistimme viime vuoden käynniltämme. Hän ei tuolloin palvellut meitä, mutta kävi kerran tai pari luonamme tiedustelemassa, että onko kaikki hyvin jne. Tämä mahtava persoona kertoi meille hyvin tarkasti ruoista, joita meille tarjoiltiin ja kuvaili valitsemiaan viinejä. Kertoi niistäkin paljon tarinoita ja syitä miksi hän on ne valinnut ravintolaan. Aloimme mieheni kanssa epäillä, että meitä palvelee ravintolan toinen omistaja.

Tämä ravintola tulee jäämään meidän vakiopaikaksi Tallinnassa. Menu oli tälläkin kertaa täydellinen, viinit loistavasti valittuja ja palvelu todella ammattitaitoista ja ystävällistä. Yllätysmenut sopivat loistavasti meidänlaisille, joilla ruokavalio on laaja ja emme ole kovin ennakkoluuloisia. En valitettavasti koe lehtipihviä ranskalaisilla kovin herkullisena… paitsi dagen efter -päivänä. Suosittelen ehdottomasti Mixiä!

Illalla olikin aika pulahtaa rentouttavaan kylpyyn Lushin kylpypommin ja mieheni kanssa.

Seuraava päivä olikin sitten todella sateinen ja kurja. Päätimme lähteä jonnekin ostoskeskukseen kiertelemään. Kun minä hieman laittauduin, niin mieheni katseli googlettamalla, että mistä minulle löytyisi sitä Too Facedia. (ihana mies minulla!)

Lähdimme taksilla Rocca al Maren kauppakeskukseen. Taksi maksoi suuntaansa noin 10 euroa. Rocca al Mareen kulkee myös ilmainen bussikuljetus. Niistä löytyy lisätietoa laittamani kauppakeskuksen omilta nettisivuilta.

Rocca al Mare on siitä kivasti suunniteltu, että liikkeet sijaitsevat omien kategorioiden mukaisesti. Kauneusliikkeet ovat omassa osastossa, vaateliikkeet omalla käytävällä ja lastenliikkeet omalla alueella.

Ideaal Kosmeetika on kosmetiikkaliike, joka muistutti hyvin paljon Kicksiä. Oikeastaan samat merkit löytyvät täältäkin, pienillä eroavaisuuksilla. Löytyy selektiiviset, markettimerkit ja edullisimmat. Myös merkkejä, joita ei Suomesta löydy. Ideaalista löytyy myös Make Up Factorya.

I.L.U. on astetta tyylikkäämpi, kuin edellinen liike. Olin aivan ällikällä lyöty miten siistejä hyllyt olivat ja kuinka siellä testerit ovat hyvässä kunnossa, niin edullisissa, kuin kalliimmissakin merkeissä. En sitten tiedä satuinko vain siivouspäivän jälkeen sinne vai onko I.L.U. aina näin siisti? Jotenkin kiinnitin huomiota noin yleisesti, että Tallinnassa kosmetiikkahyllyt ovat siistimpiä, kuin Suomessa.

I.L.U.:sta löytyi nyt sitten Too Facedia. Harmikseni vain hylly oli hieman vajavainen. Onko merkki katoamassa sieltäkin vain onko se vasta tuloillaan? Pohjustajia ja irtopuuteria ei ollut ja juuri niitä olisin ostanut itselleni.

Debenhams on tavaratalo, jossa myydään myös selektiivisiä kosmetiikkamerkkejä. Valikoima oli minusta hieman suppea. Lisäksi huomasin Diorin hyllyllä keikkuvan vieläkin syyskokoelma Mystic Metallics. Oli aika yllätys minulle, sillä ko. kokoelman viisikot olivat jo talvella poistomyynneissä meillä Suomessa, niin tuolla Debenhamsissa ne olivat normaalihintaisina hyllyssä. Oli minulle hieman hämmentävää.
Voin suositella Debenhamsissa enemmän vaateosastoa, kuten lasten tai miesten, kuin kosmetiikkaosastoa.
Kiertelimme valtavaa kauppakeskusta, mutta en oikein jaksanut lähteä aleja koluamaan. Kauppakeskuksessa on aivan mieletön määrä vaate- ja kenkäkauppoja, jotka löytyvät Rocca al Maren nettisivuilta.
Äkkiä se päivä kului siellä kauppakeskuksessakin ja oli aika matkata takaisin hotellille siistiytymään iltaa varten. Toisena iltana illastimme Hermitage nimisessä ravintolassa, joka sijaitsee vanhassa kaupungissa, hotelli St. Petersbourgin yhteydessä. Oli meidän yhtenä vaihtoehtona ko. hotelli, mutta päädyimme lopulta Hotel Palaceen. Ehkä sitten seuraavalla kerralla St. Petersbourgiin?
Harvoin kuvailen ravintolassa levitteitä, mutta tällä kertaa oli hyvin erilainen levitetarjoilu. Oli tavallista voita, karamellivoita, mustekalan musteella maustettua voita ja yrttivoita. Lempparini oli karamellivoi.

Söimme täälläkin yllätysmenun, joka oli kuusi ruokalajia ja viinien kanssa otettuna menu maksoi 69 €/hlö. Eli edullinen oli tämäkin.

Huomioin, että Hermitagessa käytettiin paljon kukkia somistamaan annoksia ja jopa drinkkejä.

Ensimmäisen kerran kävi niin, että jätin yhden ruokalajin väliin. Söin puolet tästä kampasimpukkacarpacciosta, mutta kaikkea en pystynyt. En oikein pidä kypsentämättömästä simpukasta. Kampasimpukat maistuvat paremmin paistettuina minulle. Kun en kehdannut jättää omaani syömättä, niin pakotin mieheni syömään minun simpukat ja vetosin yhteen vanhaan juttuun. Mieheni tuli 9 vuotta sitten kipeäksi Tallinnassa ja ei pystynyt syömään afrikkalaisessa ravintolassa ruokiaan. Minä tyttö jouduin vetämään about 20-30 isoa kanansiipeä. Pääruoaksi ollut antilooppi ei enää meinannut maistua minullekaan, kun olo oli aika ähky. Tätä kirjoittaessa muistin, että silloin olimme meidän ensimmäisten häiden jälkeisellä häämatkalla Tallinnassa. Kyseessä oli toinen iltamme, jonka minä loppujen lopuksi vietin Salkkareita katsoen ja kipeää miestäni hoitaen. Onneksi olimme silloin monta yötä Tallinnassa, niin ei meillä mennyt, kuin yksi ilta vähän huonosti.

Ruoka oli kampasimpukoita lukuun ottamatta erinomaista ja siinäkin syy oli minussa, kun en pidä kypsentämättömistä simpukoista.

Tämä ruokakuva on vähän hassu. Olimme ehtineet jo aloittaa borssikeiton syömisen, kunnes saimme vielä ateriaan kuuluvan juoman. Jääkylmää virolaista vodkaa. Jaiks! Hyvin mielenkiintoinen kokemus juoda raakaa vodkaa keiton kanssa. Venäjällä hyvin tavallista, mutta meille suomalaisille hieman eksoottinen. Minä jätin puolet juomatta, koska en halunnut olla aivan tillintallin.

Ravintola oli erittäin viihtyisä ja ruoka hyvää. Palvelu oli ihan hyvää. Ei ylistettävää, mutta ihan hyvää. Tosin meillä oli tarjoilijana harjoittelija, joten aivan ymmärrettävää, että hän ei ollut kaikkein supliikein. Oli kuitenkin todella herttaista, kun hän halusi sanoa meille suomeksi hyvää ruokahalua. Seuraavan annoksen kohdalla hän sanoi saman venäjäksi ja minä pääsin yllättämään hänet vastaamalla spasiba. (osaan kaksi sanaa venäjää ja toinen on tuo kiitos)

Hermitage on hieman venäläistyyppinen, mutta todella modernilla twistillä. Mielenkiintoisia ruokalajeja, jotka olivat kiinnostavia ja laadukkaita. Jos Hermitage kiinnosti, niin se löytyy vanhasta kaupungista, osoitteesta Rataskaevu 7.

Illalla sade oli vihdoin lakannut ja pääsimme rauhassa kävelemään vanhan kaupungin katuja. Raatihuoneenaukiolla on aina elämää. Terassit ovat viihtyisiä ja ihmiset iloisia. Me emme jääneet tällä kertaa terassille, vaan suuntasimme paikkaan, jonka bongasin edellisenä iltana.

Labor on baari, joka on laboratorio.

Kadun molemmin puolin löytyy samanniminen ja -näköinen baari. En käynyt tässä toisessa ollenkaan, joten en nyt tiedä, että onko tämä yökerho vai pienempi pubi? Vaikuttaa pienemmältä.

Labor on hyvin omintakeinen ja veikeä. Koko baari on hyvin tyylille uskollinen ja hauska.

Valaistus on toteutettu laboratoriopulloja ja ”litkuja” hyväksi käyttäen. Koko paikka oli niin erilainen, kuin mihin olen tottunut, että ihaillen katselin ympärilleni.

Pakko sanoa, että baarin sisustus virittelee hyvin tunnelmaan. Mutta mitä tällaisessa paikassa sitten juodaan?

Drinkkilista on hyvin hauska ja kekseliäs. Minä halusin kokeilla drinkkiä, jonka nimi oli Perfume. Nuori ja komea laborantti valmisti juomani, joka tarjoiltiin 10:stä näyteputkesta.

Perfumesta tuli mieleen parfyymi. Anis antoi siihen tuoksua ja voimakasta makua. Kippis! Vedin kaikki 10! Yhdessä putkessa on juuri suullisen verran, eli ei paljon.

Innostuin ottamaan vielä toisen, jonka nautimme miehen kanssa puoliksi jääveden kera. Drinkin nimi oli Knockout. Absinttia (ei aitoa) ja ananasmehua.

Labor on hauska ja erilainen paikka ja tapa nauttia juomia. Hintataso on meidän suomalaisten mittapuussa edullinen. Labor sijaitsee vanhassa kaupungissa, osoitteessa Suur-Karja 10 ja 11. Baari on avoinna (jos ymmärsin oikein) su-to 17.00-04.00 ja pe-la 17.00-06.00.

Sitten se olikin aika mennä nukkumaan, sillä seuraavana päivänä meillä alkoi kotimatka. Siitä minulla ei ole juurikaan kerrottavaa, sillä poistuimme hotellista klo 11.00 ja laivamme lähti kohti Suomea 12.30. Söimme lounasbuffassa ja shoppailimme laivalla.

Pieni reissumme oli ihanan rentouttava ja oli mukava päästä nauttimaan kahden keskeisestä ajasta ilman kiirettä, vain olla ja mennä miten itse haluaa. Kuitenkin oli ihana palata kotiin ja junassa aloimme olla jo aika malttamattomia, että pääsemme näkemään lapsemme. Oli meillä ikävä ja oli lapsillakin vähän ollut.

Mukavaa viikkoa kaikille! Kuka on menossa vielä tänä kesänä Tallinnaan?