ABC kampaajalla käyntiin
Halusin kirjoittaa sellaisen opuksen, eli ABC:n kampaajalla käyntiä varten. Voi kuulostaa hassulta, mutta ehkä tämän idea avautuu lukemalla postaus loppuun. On paljon asioita, joita asiakas ei välttämättä tule ajatelleeksi. Tässä en todellakaan ala neuvomaan, että ole paikalla ajoissa tai peru aikasi, jos et pääsekään paikalle sovittuna aikana. Ne kuuluvat jokaisen toisia ja toisen työaikaa kunnioittavaan käytökseen ja siitä todellakin kampaaja saa laskutta, jos aikaa ei peruta. Niin tekevät lääkärit ja hammaslääkäritkin. Mutta sen sijaan keskityn vinkkaamaan asioista, joista asiakas hyötyy tietona ja lopputuloksena. Kampaajalla säännöllisesti käyvä, jolla on pitkä asiakassuhde kampaajaansa, tämä postaus ei välttämättä niin hyödytä, mutta 1-2 kertaa vuodessa tai harvemmin käyville varmasti onkin.
Kampaajan valinta
Jos sinulla on jo se vakikampaaja, ja olet hänen työhönsä tyytyväinen, niin pysy hänelle uskollisena. Jos haluat vaihtelua, jopa radikaaliakin sellaista, niin ilmaise se selkeästi esimerkkikuvin. Pitkässä asiakassuhteessa saattaa käydä niin, että kampaaja ei enää ehdota suuria muutoksia, jos olet vuosia pysytellyt tutussa ja turvallisessa.
Jos sinulla ei ole vakiokampaajaa ja joudut sellaista haeskelemaan, niin kysele ystäviltäsi ja tutuiltasi, että missä he käyvät. Mieti myös mitä olisit mahdollisesti haluamassa. Jos kyseessä on tavallinen tyvivärjäys, pituuksien sävytys ja jotkut raidat, niin ne hoituvat missä tahansa kampaajalla. Mutta jos haaveissasi on jotain vasta nyt muotiin tullutta hiustyyliä, kuten nyt esimerkiksi kaikki Guy Tang -tyyliset värjäykset, niin haeskele kampaajaasi suositusten ja ihan somen perusteella. Monella nykyajan kampaajalla on Facebook-sivut ja Instagram-tilit, joista näkee mitä he ovat luoneet asiakkaille ja malleille. On aivan inhimillistä, että kampaaja, jonka asiakaskunta koostuu luonnollisia värejä haluavista, ei ehkä ole ensimmäisten joukossa trendivärjäyksien taitaja. Jos niitä ei pääse tekemään, ei voi tietää miten ne tehdään. Eri asia tietysti on sitten, jos kampaaja työnsä lisäksi kouluttautuu ja treenailee vapaa-ajallaan uusia tuulia. Jos taas haet permanenttia, niin itse ainakin etsisin kampaajan, joka on ollut työssään jo permanenttien kulta-ajoilla tai sitten ehkä vasta koulunpenkiltä valmistuneelle. Jokaisen on nämä täytynyt opetella valmistuakseen ammattiinsa, mutta permanentti ei ole enää ollut niin yleisessä muodissa, joten saattaa olla, että kampaaja ei ole niitä pahemmin tehnyt koulusta valmistumisen jälkeen. Jotkut kampaajat eivät edes tee permanentteja, koska ammattitaito ei ole päässyt kouluaikojen jälkeen kehittymään.
Ajanvaraus
Nykyään kampaamoilla on kätevästi nettiajanvaraukset. Nyt tulee asia, jota haluan painottaa, koska tästä on ihan omakohtaisia kokemuksia kampaajaopiskelun ajoilta. Jos käytät varausjärjestelmää, niin sinun tulee tietää, mitä haluamasi hiustenkäsittely vie aikaa. Jos olet pitkähiuksinen, niin et voi varata aikaa lyhythiuksisen käsittelyyn vain, koska se on halvempi. Kampaajasi laskuttaa sinulta pitkähiuksisen käsittelyn anyway, mutta aiheutat itsellesi hallaa, jos kampaajalla on sinun aikasi jälkeen seuraava asiakas. Kampaajasi joutuu tekemään kompromisseja ja tekemään työn nopeammin, tai hän joutuu sanomaan, että tässä ajassa ei ehditä haluamaasi. Värien levitys, vaikutusajat, pesut, kuivaukset jne. vievät sen minkä vievät. Älä koskaan mene kampaajallesi sanomaan, että kuinka paljon siinä menee aikaa, että hiuksesi värjätään. Mitä jos joku tulee sinun työllesi asettamaan ajan, että siitä leikataan puolet pois, kun joku muu tietää paremmin, että sen ehtii lyhyemmässäkin ajassa? Kampaamoalalla on kyllä työaika vedetty aika minimiin, jotta sekin olisi kustannustehokkaampaa, koska se on tämän nykymaailman elinehto – pitää olla kustannustehokas, jotta palkkaa jää käteen.
Minun neuvoni on, että soita kampaamoon tai vielä parempaa, mene käymään, jos et ole tuttu asiakas heille. Jos soitat, niin kerro puhelimessa hiuksistasi mahdollisimman tarkasti ja kerro, mitä käsittelyä haluaisit. Pelkkä värjäys ei kerro riittävästi, jos tarkoitatkin vaalennusta. Jos haluat erikoisvärjäyksen, on tärkeää kertoa siitä. Nämä kaikki trendivärjäykset ovat erikoisvärjäyksiä ja ne vaativat aikaa. Harvoissa tapauksissa ne pystytään luomaan samassa ajassa, kuin suklaanruskea ja vaaleat raidat. Ilmaise mahdollisimman tarkasti hiustesi historiasta, mitä ne ovat nyt ja minkälaisiksi ne haluaisit. Näin kampaaja pystyy varaamaan riittävästi aikaa työlleen.
Jos varaat aikaa lisäksi tai pelkästään leikkaukseen, jossa olisi tarkoitus tehdä mallinmuutos, niin kerro siitä aikaa varatessasi. Latvojen tasaus on eri asia, kuin tehdä täysin uudenlainen leikkaus ja muoto hiuksiin. Se vie enemmän aikaa. Sinun ei tarvitse aikaa varatessasi tietää mallia, mutta ilmaise, että haluaisit uuden mallin hiuksiisi.
Ennen kampaajalle menoa
Tässä tulee muutama vinkki erityistapauksille.
Jos vedessänne on paljon metalleja, niin olisi hyvä, jos pystyisit ennen kampaajalle menoa tekemään hiuksillesi metallipoiston. Parasta olisi, jos pääsisit pesemään hiuksesi muutaman kerran muualla, kuin kotonasi – eli pesemään sellaisella vedellä, jossa ei ole samanlaisia määriä metalleja. On olemassa shampoita, jotka poistavat metalleja. Jos tiedät metalleista, niin voit aikaa varatessasi kertoa kampaajallesi siitä ja kysyä, jos hänelle olisi ohjeita sinulle ennen kampaaja-aikaasi.
Jos hiuksissasi on suoraväriä ja haluat jotain aivan muuta, kuin aikaisemmin, niin olisi parasta, jos saisit pestyä suoraväriä mahdollisimman paljon pois ennen kampaajalle menoa. Tämä siis helpottaa ja nopeuttaa kampaajan työtä, sekä parantaa saamaasi lopputulosta. Suoravärit ovat siitä kinkkisiä, että joissakin tapauksissa ne ovat todella tiukasti kiinni hiuksissa. Vaalennusaine ei välttämättä tehoa niihin, koska suoraväri ei ole hapeteväri. Hopeashampoossa on suoraväripigmenttejä. Hiuksesi ovat saattaneet imaista paljon sinisiä ja violetteja pigmenttejä, joten muutaman kerran syväpuhdistus olisi paikallaan ennen kampaajalle menoa. Tämä siis ole välttämätöntä, mutta ei siitä haittaakaan ole. Vaalennuskäsittelyssä saattaa suoravärit heittää hassuiksi. Minullakin oli kerran mintunvihreät hiukset pelkästään hopeashampoon vuoksi. Onneksi vaalennuspesukäsittely puri pigmentteihin lopulta ja se mintunvihreäkin saatiin pois. Aina ei välttämättä tapahdu tällaista, eli joskus väri ei vaan irtoa ja menee tuntien työ putsailussa tai sitten suoravärit saattavat irrota ihan helposti.
Kampaajalla
Vaikka olisit varannut ajan soittamalla ja kertonut mitä haluat, niin ota silti mukaan kuva, jota tavoittelet hiuksiisi. Instagram ja Pinterest ovat mahtavia kuvaideapankkeja, joista varmasti hakusanalla ja hashtagilla löydät kuvia, joilla selittää kampaajallesi toiveesi. Mitä selkeämmin pystyt argumentoimaan toiveesi ja näyttämään kuvin, sen paremmin kampaajasi tietää mitä lähteä tavoittelemaan ja mitä SINÄ haluat. Kukaan ei ole ajatustenlukija, vaikka sellaista itsekin joudun toisinaan työssäni tekemään.
Usko kampaajaasi, jos hän sanoo, ettei tätä voida yhdellä kertaa toteuttaa. Se että Guy Tang ja muut vastaavat tekevät hurjia muutoksia, ei tarkoita että niitä samoja voitaisiin tehdä jokaiselle samassa ajassa. Lisäksi tulee ottaa huomioon, että Guy Tang on saattanut pakertaa joidenkin hiuksien kanssa koko päivän, eli 8 tuntia. Jos sinulle on varattu 4 tunnin aika, niin samaa tulosta ei voida tehdä puolet lyhyemmässä ajassa. Lisäksi tulee ottaa huomioon sekin, että jokaisen hius on yksilöllinen ja niillä on omat historiat. Suomalainen hiuslaatu on hennompaa, kuin aasialainen. Olen huomannut, että Guy Tangilla on paljon aasialaisia malleja kuvissa – hius on paljon vahvempaa. Suomalaishiuksistakin musta väri lähtee eri tavalla purkautumaan. Toisilla se voi olla hyvin helppo juttu ja toisilla viedä vuosia.
Sitten vielä yhdestä asiasta haluan huomauttaa. Jos olet varannut ajan hiusten värjäykseen, niin älä vasta kampaajan penkissä kerro, että värjäsit itse ja leikataankin vain latvat. Jos muutat mieltäsi, niin ilmoita siitä mahdollisimman pian, jotta kampaajasi voi täyttää tyhjäksi jäävän ajan muilla asiakkailla. Jos kyseessä on yrittäjä, niin se on sama, kuin sinulle pomo ilmoittaisi, että tässä keskellä päivää sinulle ei olekaan mitään työtehtävää, jonka vuoksi et saa palkkaakaan.
Hiusten leikkauksesta sen verran, että mitasta tarkkojen kannattaa näyttää paljon leikataan. Olen kuullut kaikenlaisia ja minun on vaikea käsittää miten kampaaja on muka 2 sentin sijaan leikannut 10 senttiä. Kait sellaistakin on sattunut. Kuitenkin luulen suurimmaksi syyksi ristiin puhumisen. Sanotaan puolihuolimattomasti vain, että kaikki kuivat pois ja sillä asiakas tarkoittaakin yhtä senttiä, kun kampaaja katsoo, että koko latva on 5-10 sentin verran tärviöllä ja leikkaa, kuten asiakas on pyytänyt. Mutta olen minä lapsena saanut ihan jäätävän huonon ja ruman leikkauksen, jossa otsatukkani oli lähes hiusrajalla ja päässä pata. Olin muistaakseni 5 tai 6-vuotias. Sanoin silloin äidilleni, että en enää koskaan menen harjoittelijalle. Olen kyllä käynyt harjoittelijoilla ja opiskelijoilla, ja saanut kauniit hiukset.
Hinta
Hinnat vaihtelevat kampaamoittain ja paikkakunnittain. Ei voida suoraan sanoa, että kallein olisi automaattisesti ammattitaitoisin, mutta jos kampaamossa tekijät kouluttautuvat säännöllisesti ja päivittävät ammattitaitoaan, niin silläkin on hintansa. Eihän kukaan kuvittele, että kampaaja saa 100 euron värjäyksestä kaiken suoraan käteen? Kun jokainen ymmärtää mitä oma työnantaja joutuu työntekijänsä palkkansa lisäksi maksamaan, valkenee paremmin mistä kampaajan tuntiliksa koostuu. Me asiakkaana maksamme toki aineistakin, mutta pääasiassa se on työajasta, josta kampaaja maksaa lukuisia muita maksuja ja työskentelypaikkansa kuluja. Tämän hetkinen alv-prosentti on 24, joka menee asiakkaan maksamasta hinnasta valtiolle. En ole kuullut liiketyöskentelyssä työskentelevästä kampaajasta, jolla olisi huikeat tulot. Jos alat tinkaamaan hintaa, niin mieti ensin, että olisitko itse valmis vähentämään päivästä toiseen omaa palkkaasi? Jos olet ja teetkin sen, niin tinkaa vasta siinä vaiheessa. Luin jostain, että kampaajan (yrittäjän) tuntipalkka on 8-20 euron välillä. Jos listat eivät ole täysiä tai asiakas tekee oharit, tuntipalkka laskee. Noista tuntipalkoista pitäisi sitten jemmata itselleen säästöön sairaslomia ja kesälomia varten. Eipä siis ole ihme, että moni yrittäjä Suomessa tulee sairaana töihin (kahdesta syystä: asiakasta miellyttääkseen ja taloudellisista syistä) ja pitävät vähemmän lomaa (jos ollenkaan), kuin palkkatyöntekijät.
Kun päädytte hankkimaan suuria muutoksia, niin varautukaa, että se maksaa. Jos se pystytään tekemään yhdellä kertaa, mutta työaikaa se vie 5-6 tuntia, niin satasella on turha odottaa selviävänsä. Monille tulee yllätyksenä, että 5-6 tunnissa mustasta kupariksi tai jopa tummanvaaleaksi (harvoin mahdollista) maksaa 300-400 euroa. Niin se vaan on, että toisen työajasta kuuluu maksaa, eikä suuria muutoksia pystytä tunnissa toteuttamaan. Kun minun hiukseni värjättiin laventelisiksi, niin lähtökohta oli aika ihanteellinen. Pohja oli jo harmaa. Silti se vei 4 tuntia. Hiuksiani ensin vähän vaalennettiin tyvestä latvaan lappuraidoituksella, tyvi värjättiin tummalla ja lappujen ulkopuolelta hiukset värjättiin lilalla. Pesupaikalla jouduttiin vielä raitojakin värjäämään ja lisäämään väriä muuallekin. Suoravärit eivät ole aina niin helppoja ja vaativat pitkiä vaikutusaikoja. Trendivärit eivät siis ole halpoja. Ne vievät paljon työtunteja ja aineita.
Lopputulos
Pidätkö lopputuloksesta? Hyvä, jos pidät. Nauti uusista hiuksista ja olosta, jossa koet olevasi uudelleen syntynyt. 🙂
Jos et, niin mieti, että miksi? Joskus kampaajatkin mokaavat ja ammattitaitoinen kampaaja sen heti ilmaisee, että nyt ei mennyt ihan putkeen. Aika saattaa olla lopussa, joten kampaaja ei voi toisen asiakkaan vuoksi tehdä enempää juuri sillä hetkellä. Mutta usein kampaaja sanoo siinä vaiheessa asiakkaalle, että jos tämä ei ole tyytyväinen lopputulokseen, hän voi tulla korjauttamaan maksutta. Mutta se ei tarkoita sitä, että maksutta hiukset värjätään joksikin ihan muuksi, vaan siinä haetaan enemmän sitä lopputulosta, jota alun perin lähdettiinkin hakemaan. Noin pari viikkoa on reklamointiaika. On turha mennä kuukauden päästä valittamaan, sillä kaikki tietävät tämän keplotteluksi, jolla yritetään hankkia ilmainen käsittely hiuksiin, kun tyvikasvu on alkanut pilkistämään.
A photo posted by Minna / Glitz & Glam (@glitz8glam) on
Jos et ole ollenkaan tyytyväinen, niin ilmaise se heti. Hyväkäytöksinen ihminen ilmaisee sen muuten, kuin huutamalla tai uhkailemalla somen voimasta. Jokainen tietää, että kohteliaalla käytöksellä saa paljon enemmän ja kaikilla on parempi mieli. Joskus ei kampaajan taidot riittäneetkään tai hiuksissasi oli jotain yllättävää. Kampaaja tekee kemiallisia käsittelyjä ja niissä on monta vaikuttavaa osaa, joihin ei aina voida varautua. Ymmärrystä siis ja mahdollisuus korjata työ.
Nykyään kuulen paljonkin tapauksia, joissa asiakas lähtee tyytyväisenä, kuukauden päästä tehdään reklamaatio, On saatettu käydä toisessa kampaamossa ja vaaditaan nyt edellisestä käsittelystä rahoja takaisin ja vaaditaan maksamaan se toisen kampaamon lasku. Uhitellaan Kuluttajasuojalla ja somella. Hyi, hävetkää jokainen loinen, jotka olette noin tehneet! Kuluttajasuoja ei ole ihan niin yksiselitteinen, että asiakas voi aina vaan kaikessa vedota siihen. Kannattaa tutustua sen tarjoamaan suojaan kunnolla ennen, kun käyttää sitä aseena huijausyrityksissään.
Sitten kaikille viileänvaaleille haluan sanoa, että älä arvioi hiustesi viileyttä vessasi keltaisessa valaistuksessa. Siellä harmaakin näyttää beigeltä. Se ei ole kampaajan virhe, että hiusväri näyttää erilaiselta eri valaistuksessa. Valon määrä ja sen sävy vaikuttaa siihen miltä hiusten väri näyttää – minkä väristä valoa se hius sitten heijastaakin.
Sitten on vielä se valitettava totuus, että joskus se haluamamme väri ei tunnukaan omalta, mutta se ei ole kampaajan virhe. Joskus väri ei näytäkään omassa päässä siltä, kuin sen oli mielessään kuvitellut. Sekään ei ole kampaajan virhe. Monesti on niin, että muutoksien kanssa pitää hetki elää, jotta oma silmä tottuu. Muistatteko, kun puhuin kaipuustani takaisin harmaaseen ja mainitsin postauksessa siitä, että jos nyt hiukseni värjättäisiin luonnonvaaleiksi tai beigeksi, niin kokisin värin omassa päässäni aivan keltaiseksi. Silmäni ovat tottuneet todella kylmään sävyyn, joten siinä menisi hetki totutellessa.
Värin kestävyys on vähän kinkkisempi juttu. Suoravärien pysyvyys on yksilöllistä, kuten myös hapetevärienkin. Usein tarvitaan monen kerran värjäys ennen kun väri alkaa pysymään paremmin. Suoravärit usein tarvitsevat jatkuvaa kotihoitoa, kuten harmaakin. Nykyään on onneksi paljon erilaisia mahdollisuuksia värin ylläpitoon, joten kampaajalla käyntiä ei tarvita värin vuoksi kuukauden välein, kun se ensin saadaan riittävästi ”kyllästettyä” halutuilla pigmenteillä.
Realiteetit
Tosiaan aina ei ole mahdollista päästä yhdellä käsittelyllä haluttuun tulokseen. Otetaan nyt esimerkiksi harmaa, eli granny. Minullakin vei aikaa, että se harmaa oli kunnolla harmaa. Ei ole kampaajan ammattitaidottomuutta, että jotain tulosta ei saada yhdellä kertaa juuri sellaiseksi, kuin asiakas oli sen kuvitellut. Jos hiuksissa on paljon lämpöisiä pigmenttejä, niin joskus kylmyyttä täytyy lisätä useampi kerta, että lopputuloksesta saadaan sellainen, kuin halutaan. Tämä granny nyt oli vain yksi esimerkki. Realiteetit tulee ottaa aina huomioon. Myös kampaajan tulee niistä ilmoittaa etukäteen. Monesti asiakkaalle kerrotaan, että tässä on se ja se riskinsä ja tämä ei vielä välttämättä tule olemaan täydellinen, mutta ehkä seuraavalla kerralla. Asiakkaan tulee ymmärtää mitä hänelle kerrotaan.
A photo posted by Minna / Glitz & Glam (@glitz8glam) on
Tässä pieniä vinkkejä kaikille. On monta asiaa, joita ei ehkä tule ajatelleeksi tai ei ole tiennytkään. Kirjoitin tämän sen vuoksi, että tieto lisääntyisi asiakkaiden keskuudessa. En itse ole kampaaja, mutta opiskellut oppisopimuksella vuoden verran, niin postauksessa on pointteja kampaajan näkökulmasta, sekä ihan kuluttajan. On omakohtaisia huomioita, sekä niitä kuultuja, sekä luettuja – niin kampaajien, kuin asiakkaiden. Kun puhut kampaajasi kanssa yhteistä kieltä ja ymmärrätte toisianne, sekä sisäistät realiteetit hiuksiasi kohtaan, koet harvemmin enää pettymyksiä tai yllätyksiä.
Jokaiselle on taatusti sattunut joku ikävä tapaus kampaamossa ja on saanut huonon lopputuloksen. Kuten kerroin, niin omalla kohdallani pahin on lapsuudessa. Aikuisena niitä ei ole sattunut. Siis onhan minulla ollut permanentti, joka kesti pidempään, kuin olisin halunnut – ei kampaajan syy. Vaalennuskäsittely 2000-luvun alussa, jossa hiukseni kärventyivät. Kampaaja käytti 1,9% hapetetta ja silti hius meni purkaksi. Hän varoitteli, että vanha permanentti pohjalla voi olla huono juttu, mutta sitkeästi halusin vaaleammat hiukset – en laske kampaajan syyksi. Tummasta vaaleaksi kesti vuoden verran ja monta käsittelyä – ei kampaajien syy. Harmaa ei ollut heti kunnolla harmaa, eikä kestänyt pitkään ilman kotihoitotuotteita – ei kampaajan syy, koska kylmiä pigmenttejä piti kyllästää muutaman kerran, jotta harmaa oli kunnolla harmaa.
Mutta tiedän tapauksia, joissa kampaajakäsittelyn jälkeen hiukset näyttävät, kuin kotona itse kyhäillyiltä. Eräässäkin tapauksessa selvisi sitten, että kampaaja oli yrittänyt liian lyhyessä ajassa tehdä monen tunnin työn. Se on kampaajan vika, kerta asiakas oli ilmaissut, että vaalennuksesta on kyse. Kampaaja oli silti lähtenyt koittamaan onneaan ja epäonnistunut, kun ei voinut antaa aineiden vaikuttaa riittävästi. Eli en sitä sano, että syy olisi aina asiakkaassa. Postaukseni tarkoitus on vähän avata erilaisia kantoja ja lisätä tietoa. Joskus vaan meidän asiakkaiden realiteetit ja tieto on puutteellinen, jonka vuoksi petymme, koska odotamme suoranaista ihmettä mahdottomassa tilanteessa. Sanotaanko näin, että suuria muutoksia aloittaessa kannattaa olla pessimisti – pessimisti ei pety, vaan yllättyy positiivisesti, jos saa parempaa, kuin odotti. ;D
Onko teillä yllättäviä onnistumisia? Saanut paremmat, kuin osasi odottaa. Vai onko kertakaikkisen hirveitä katastrofeja, joissa syy on ollut ammattitaidottomassa kampaajassa?
Seuraa minua Facebookissa, Instagramissa, Bloglovin´ssa, sekä Youtubessa
Kommentit
Kuulostaa kyllä uskomattomalta. Valitettavasti aina ammattilaisten joukkoon mahtuu näitä ”ammattilaisia” ihan joka alalla. 🙁 Kuulostaa kyllä kummalliselta koko tapaus. Jos olet pyytänyt raitoja, joilla häivyttää tyvikasvua, niin miten kampaaja päästää penkistään asiakkaan joka ei ole saanut sitä mitä on pyytänyt. Mieleeni ei tule mikään muu selitys, kuin se, että kampaaja ei ole tiennyt mitä haluat, eikä ole tuosta tekniikasta kuullut. En tiedä, mutta hyvin outoa ja tosi harmillista sinun kannalta. 🙁
Kommentit
Omalle kohdalle ei onneksi ole pahia mokia tapahtunut, aina ei ehkä lopputulokseen ole ollut niin tyytyväinen kuin mitä olisi halunnut, mutta kuten tuossa mainitsitkin niin siinä ehkä en ole itse sitä todellista lopputulosta omassa päässäni realistiseksi kuvitella. Yhden kampaajareissun jälkeen jäin kyllä pohtimaan olisiko minun pitänyt asiasta mainita, mutta en sitten tietenkään tullut suutani avattua; kampaajareissu meni muutoin hyvin, mutta yleensä rentouttava hiustenpesuhetki oli jotain muuta kun kampaaja nyki pitkiä märkiä hiuksia.. Tästä on jo vuosia aikaa ja olen samassa kampaamossa käynyt sen jälkeen, mutta eri kampaajalla – tämä kyseinen ei kai enää edes siellä töissä ole..
Hyvä postaus kyllä kaikkinensa missä monet asiat sopivat muutoinkin palvelualoilla asioimiseen. 🙂
Joo, hei minullekin on sattunut pari kertaa niin, että on tuntunut, että hiukset katkee ja venyy. Se on kauhea tunne. Siinä tekisi mieli sanoa, että voisitko aloittaa latvoista jollakin muulla, kuin tiheällä kammalla? Mutta joo… en ole itsekään avannut suutani. Mutta noista on aikaa vuosia.
Totta! Moniin yrittäjiin ja palvelualoihin. 🙂
Pakko tuota alvia kommentoida, että valtiolle tilitetään n. 1/5 asiakkaan maksamasta hinnasta. Jos asiakas maksaa satasen kampaajalle, menee valtiolle 19,35 euroa.
Hei, totta! Puheessa käytetään tuota lähes 1/4 osa, mutta laskukaavahan ei mene suoraan niin. Unohdin tuon seikan aivan täysin kirjoittaessani tätä yön pikkutunneille asti.
Mulla on luottokampaaja, jolla olen käynyt kohta jo nelisen vuotta. Nyt viimeisen 1,5 vuoden aikana olen käynyt hänen luonaan vain kolmesti, sillä väri on saatu hyvin tumman ruskeasta punaiseksi ja olen tyytyväinen tällä hetkellä kotivärjäykseen (sillä se tulee halvemmaksi) ja ylläpitoon oikeilla tuotteilla.
Hänen luotaan olen aina lähtenyt tyytyväisenä ja ymmärsin sen, että tummasta ruskeasta ei voi päästä punaiseen mitenkään nopeasti mikäli halutaan hiusta suojella. Tein aiheesta postauksenkin (hiusvuosi ruskeasta punaiseen) ja siinä juuri selitin, että hiukset ovat niinkin hyväkuntoiset siksi, että homma tehtiin asteittain. Hänen kanssaan myöskin toteutettiin tämä hiusten kasvatusprosessi, sillä hän tiesi ja ymmärsi että asteittain kohti pitkää mennään ja osasi käsitellä tätä paksua hiusta niin, ettei malleista tullut tönkköjä. Ilman häntä olisin varmasti luovuttanut ja leikannut jälleen lyhyen.
Luottokampaaja on kultaa ja joskus ihmetyttää, miten asiakkaat voivat kuvitella lyhyessä ajassa suurien muutosten tapahtuvan – saatika halvalla. Maksan mielelläni kampaamokäynnistä silloin kun sinne menen – jos ei ole siihen valmis voi katsoa peiliin ja kävellä kauppaan hakemaan värit.
hanna
http://www.hannamariav.com
Jep, kotona värjäys tulee halvemmaksi, kun kyseessä on ylläpito. 🙂 ja tulee se joissakin muutoksissakin. Mutta joskus jotkut jutut kannattaa käydä teetättämässä ammattilaisella, niin saa sitten hyvän. Vaikka minulla on jonkun verran tietoa ja taitoa, niin kertaakaan ei käynyt mielessä, että lähtisin vaalennusprosessiani tekemään itse. Kun tiedän miten monta juttua voi mennä vikaan, niin en lähde itsekseni yrittämään sellaisia.
Hienoa, että olet löytänyt hyvän kampaajan. 🙂
Niin, tulee muistaa, että jokaisella on hintansa. Siitä en pidä, että on alettu ehdottamaan, että hapetevärit poistettaisiin kuluttajilta. Vaikka suosittelen monissa tapauksissa ammattilaista, niin tuollainen muutos tekisi sen, että vähätuloiset olisivat värjäämättömissä hiuksissa ja hyvätuloisilla olisi värjätyt hiukset. Karrikoiden ilmaistuna: kuten aikoinaan ylhäistön vaaleasta hipiästä näki varallisuuden ja orjan/työläisen päivettyneestä ihosta köyhyyden. Mutta eihän kaikki värjää hiuksiaan, vaikka olisi varaa siihen joka kuukausi kampaajalla, mutta nyt siis ten tällaisen yleistävän pointin.
”Pessimisti ei pety…” -> Heh heh, voi olla myös, että pessimstin hiukset vaan kasvaa kasvamistaan, kun ei uskalla mennä kampaajalle 😉 Nimim. kaksi vakiokampaajaa poissa kuvioista ja uutta etsimässä. Paitsi että luulen että tällä viimeisellä kokeillullla ehkä käyn toisenkin kerran.
Hyvä kun mainitsit tuon, että hopeashampoolla peseminenkin kannattaa ottaa huomioon ennen värjäystä. Mulla on viime kevään vaalennus ja sävy kasvanut pois, mutta olen silloin tällöin käyttänyt hopeashampoota silti. 1) Pullo nyt on vaan niin järkyttävän iso näin lyhyille hiuksille käytettäväksi muutamana kuukautena. 2) Näyttää käyvän shampoosta näin tummillekin hiuksille.
Voi ei! Onko sinulla huonoja kokemuksia? 🙁 Hei, kerro lisää ihmeessä. Minusta näistäkin on hyvä puhua ääneen. Blogiani lukee moni kampaaja ja heille on varmasti arvokasta tietoa lukea, että missä työssään voi mennä vikaan. Hei, tehdääkö asiakkaiden näkökulmasta oma postaus? Yleensä meinaan kyseessä on se, että asiakas ja ammattilainen eivät puhu yhteistä kieltä. Kommunikaatio-ongelmat ovat syy monen asian epäonnistumiseen. Taitaa olla yleisin syy avioliittojenkin kariutumisiin.
Joo, silverit sopivat myös tummillekin hiuksille. Joillekin niistä voi olla apua sinimustan viileän vivahteen säilyttämisessä. 🙂
Heh, ei nyt viime aikoina, kai niitäkin on joskus ollut.. 🙂 Perusdilemma on se, että pitäisi ns. nyhjätä tyhjästä eli kampaajan tarttis olla taitava ja luova. Kun kirjoitin, että hiukset kasvaa kasvamistaan, niin eihän ne toki kasva niin että mulla olis loistava leijonanharja, joka olis kampaajan unelma työskennellä. Ehei, kasvaa kyllä mallista yli, muttei sitten muuten tai ainakaan tasaisesti eikä edes kannata kauheasti kasvattaa, kun on sellainen liuhuletti. Lyhyenä pidän. Eli haastava on tukka ja asiakaskin on sellainen, että tahtois kuitenkin jotain uutta ja piristävää. Olen toki melkein liiankin realistinen, joten ei edes tule etsittyä kuvia malliksi, kun arvelen, ettei kuitenkaan onnistu. Eli mistä löytyisi taitava, luova ja innostava tekijä..? Kampaajahan voi olla jopa taiteilija käsityöläisyyden lisäksi, mutta ei kai heitä joka oksalla kasva 🙂
Ja joo, kommunikointi asiakkaan ja kampaajan välillä -sanasto olis hyvä! Ja vaikka juttu asiakkaankin näkökulmasta, ellei näissä kommenteissa jo tullut ylitsevuotavasti siitä juttua 😉 Kyllä mä ainakin aina haen sanoja, millä ilmaista itseni, että kampaaja todellakin ymmärtää, mitä tarkoitan.
Todella hyvä postausidea, erittäin avartavaa! 🙂 Itsekin asiakaspalveluammateissa työskennelleenä toivoin monesti, että kaikilla asiakkailla olisi jonkinlainen kosketus tilanteen toisellekin puolelle. Tää on kyllä aivan loistoblogi. Ihanaa kevättä!
Joo, itse olen tehnyt aspaa 15-vuotiaasta asti. Olisi lukuisat tarinat kerrottavana. 😀 Uudessa ammatissani tilanteet ovat ihan ok, enkä ole muuta joutunut selittelemään, kuin sen, että Madonnan ”nuoruus” on orjalliten elintapojen, veitsen ja Photoshopin aikaansaannosta. 🙂 Nuoremmat tietysti nämä tietävät mutta iäkkäämmille olen joutunut selittämään, että meikissä on voimaa, mutta sekään ei ihmeisiin pysty. Muutenhan kenenkään ei tarvitsisi käydä plastiikkakirurgilla näyttääkseen nuoremmalta. 🙂
Mutta juuri tuo sanomasi kosketus tilanteen toiselle puolelle molemmilla on paikallaan. 🙂
Kiitos sinulle Sarppa ja ihanaa kevättä sinullekin! 🙂 Vaikka tässä takatalvelta nyt tuntuukin, niin eiköhän elokuussa sitten ole lämmintä. 😀
Olipa kattava postaus!
Muistan olleeni yläasteikäisenä ahdistunut, kun kampaajalla käymisen jäljiltä hiukseni olivat eri tavalla (aavistuksen rikotusti) leikatut eri puolilta kasvoja. Se on varmaan pahin kokemukseni kampaajalla käymisestä 😀 Veljeni taas on saanut parturissa haavan korvaansa saksista, mikä on mielestäni pahempaa kuin hieman epätasainen leikkaukseni. Muuten on ollut melkeinpä pelkästään tosi positiivisia kokemuksia 🙂
Ymmärsinkö oikein, että ne olivat eri paria?
Auts! Minä muuten just muistin, että kerran eräällä kampaajalla minä sain saksista takaraivoon ja sieltä alkoi vuotaa verta. Sattui ihan julmetusti. Se oli vahinko ja siinähän kävi lopulta niin, että minä lohdutin tuota kampaajaa. 🙂 Tästä on jo 10 vuotta aikaa. En tuon syyn vuoksi vaihtanut kampaajaa, vaan vaihdoin lopulta nuorempien ja innovatiivisempien tekijöiden luokse, koska alkoi kausi jossa halusin muotihiuksia ja erikoisempia värjäyksiä. Tuli ne pinkit ja muut sähäkät värit muotiin, jossa niitä käytettiin osioissa, ei palkkiraitoina.
Auts :S Joo, hiukset oli kampaajareissun jälkeen kasvojen molemmilla puolilla eri tavoin leikatut, jos sitä meinasit 🙂
joo, sitä meinasin. 🙂
Itselläni on vain kerran sattunut huono kokemus, jossa lopputulos ei ollut sinne päinkään, mitä sen piti olla enkä tosiaankaan halunnut samaan paikkaan mennä virhettä korjauttamaankaan. En sitten tiedä oliko vika mun hiuksissa vai kampaajassa, mutta ei kampaaja ainakaan kommentoinut missään vaiheessa, että ei onnistunutkaan (ei kehdannut myöntää virhettään?). Halusin siis sellaiset vähän punertavat hunajanvaaleat hiukset, lähtökohtana noin 5cm juurikasvu ja punertavanruskeat latvat, itselläni aika voimakas punapigmentti eli se punaisuus oli puskenut läpi pitkän värjäysvälin takia. Istuin kampaajalla 4,5h ja lähdin sieltä kylmän sävyisillä hiuksilla, pohjalla sellainen ruskeanharmaa ja seassa hopeashampoovioletteja raitoja, vaikka lämmintä sävyä lähdettiin jo valmiiksi lämpimälle pohjalle luomaan… Kerran on myös vaaleaksi värjätessä latva ollut huuhtelussa niin purkkaa, että tuntui ettei jää yhtäkään hiusta päähän, kun kampaaja kaikin voimin repi sitä kumista raidoitushattua mun päästä
Joo, tuo on moka! 😀 Sinun olisi kuitenkin ollut hyvä sanoa siitä suoraan ja kysyä, että onko tämä lopputulos hunajanvaaleat? Mutta tietysti on ymmärrettävää, että kun luotto menee täysin, niin ei uskalla enää mennä uudelleen. Varsinkaan, jos kampaaja ei ollenkaan kommentoi itse epäonnistumistaan. Sitä herkästi alkaa miettimään, että miten haluttuun lopputulokseen voitaisiin edes päätyä, jos kampaaja ei nähnyt tässä epäonnistumista? Olisi tuossa tilassa luullut kampaajan ehdottavan korjausta… ihan oma-alotteisesti.
Tiedätkö, minä tein huppuraitoja kotona joskus ysärillä. Pakotin äitiäni virkkuukoukulla noukkimaan minun piiiitkiä hiuksia hupun läpi. Kun huuhtelin vaalennusaineen, ei huppu meinannut lähteä päästä. 😀 En muista mitä kaikkea hoitsikkaa siinä sitten hölväiltiin, että saatiin huppu pois päästä. 😀 Nyt naurattaa, mutta silloin meinasi tulla paniikki ja päätin, että en ikinä enää kotona kikkaile näillä vaalennusaineilla. 😀
Nyt oli pakko kommentoida, kun aihe on niin tuoreena omassa mielessä! 😀 Luottokampaajani muutti toiselle paikkakunnalle ja sen jälkeen olen venyttänyt kampaajalle menoa, kun alla on sen verran paljon huonoja kokemuksia. Lopulta kyllästyin huonokuntoisiin, takkuuntuviin latvoihin ja kävin äskettäin kampaajalla. Olin kasvattanut hiuksiani vaivalla 4 vuotta ja olin tyytyväinen, kun minulla kerrankin oli pitkät hiukset. Olin toki varautunut, että jonkin verran pituudesta lähtee, koska latvat olivat huonossa kunnossa. Alkuun keskustelimme kampaajan kanssa toiveistani ja kerroin, että haluaisin säilyttää hiukset mahd. pitkinä, mutta huonokuntoisimmat latvat saisi suosiolla lähteä. Kampaajan kanssa sitten yhdessä ääneen totesimme, että leikataan 3-4cm. Kun lähdin kampaajalta, oli hiukset ainakin 10cm lyhyemmät kuin sinne tullessa. Eli kyllä, näinkin voi käydä. Ei siinä, ainakin latvat on nyt hyvässä kunnossa, mutta sinne jäi kampaamon lattialle 3 vuoden hiustenkasvatusurakka… 😀
En halua kuulostaa epäilevältä, mutta miten ihmeessä? :O Miten kukaan voi mielivaltaisesti päättää, että 3 senttiä onkin 10 senttiä? Joo, näitä kuulee paljonkin, mutta olen välillä epäillyt, että voisko kyseessä olla kommunikaatiokatkos? Minulle on meinaan opiskeluaikoina sanottu, että kaikki kuivat pois. Kun osasin uumoilla, että pitkähiuksinen asiakas ei ole valmis sellaiseen muutokseen, näytin hänelle mitan, joka lähtisi ja kysyin, että oletko aivan varma? No ei ollut, sillä asiakas kiljaisi, että ei noin paljon, sentti maksimissaan! Että se siitä kaikkien huonokuntoisten leikkaamisesta. 😀 Itse pitkähiuksisena osaa samaistua pitkähiuksisten tarkkuuteen pituudessa, joten olen ymmärtänyt olla tarkkana. Mutta on minulle käynyt niinkin, että olen leikannut kahteen kertaan, kun eräältä asiakkaalta en leikannut tarpeeksi ekalla leikkauksella. 😀 Tuntui hurjalta lyhennykseltä ja kysyin monta kertaa, että ootko varma? Ekan raakaleikkuun jälkeen asiakas toivoi lisää pois.
Uskon kyllä, että usein kyseessä voi olla kuvailemasi kommunikaatiokatkos. Olen siihen itsekin useita kertoja sortunut ja monta vuotta ihmettelin itsekseni, miksen saa hiuksiani kasvamaan. Vastaus oli niinkin yksinkertainen, etten tajunnut selittää kampaajalle tarpeeksi selvästi, että yritän kasvattaa hiuksiani, joten joka kerta leikattiin pois kuivat latvat = vaivalla kasvatettu mitta. Mutta tässä viimeisimmässä tapauksessa en kyllä ymmärrä, missä se kommunikaatiokatkos oli, kun kerta kampaaja itse ääneen sanoi tuon 3-4cm ja lopputulos oli jotain aivan muuta. Onneksi hiusten malli oli muuten mieleinen, joten nyt vaan kasvattelen hiuksia taas seuraavat 3 vuotta… 😀
Heh, joo ei niihin hiuksiin pituutta saa, jos niitä leikataan aina saman verran pois, kun niihin on ehtinyt kasvaa. Kuitekin sellainen 6 senttiä on noin puoli vuotta kasvatusta. Ei sellaista aikaa saa mennä huolimattomuudella mennä turmelemaan.
En tiedä sinun hiusten kasvuvauhtia, mutta jos se on normaali, niin saat sen 10 senttiä takaisin 6-12 kuukaudessa. Mutta kyllä sekin on pitkä aika. Jos asioista pitää etsiä jotain hyvää (itse aina yritän tehdä niin), niin sinulla on hyväkuntoiset latvat sitten vuoden päästäkin vielä, kun leikattiin reilusti pois. 🙂
Hyödyllinen postaus, kiitos. Mitään varsinaista uutta tässä ei tosin tullut, mutta näitä on aina hyvä lukea ja pohtia asioita välillä omaa nenää pidemmälle.
Itse olen löytänyt jo 17 vuotta sitten vakkarikampaajani. Hänellä olen käynyt lähes aina sen jälkeen, hänen äitiyslomiaan ja parin vuoden hairahdusta lukuun ottamatta. Hairahdus oli hyödyllinen ja johtui juurikin tuosta samaan tyyliin jämähtämisestä. Vaikka kerroin mielestäni selkeästi mitä haluan, lopputulos oli silti lähes sama joka kerta ? En voi sanoa, ettenkö olisi silti aina ollut tyytyväinen. Pieni tauko teki hyvää, nyt ei enää olla jämähdetty ja olen palannut oman ”ihmeidentekijäni” asiakkaaksi. Hänen asiakkaanaan voin luottaa siihen, että jälki on aina vähintään onnistunut.
Välillä sitä epäilee kun porukka rutisee, että hiukset eivät ole sellaiset kuin oli toivottu, että kyse onkin siitä miten asiakas on osannut kertoa mitä tahtoo ja onko tämä ymmärretty samalla tavalla. Onko oltu ns. samalla sivulla.
Esim. asiakas pyytää rikkomaan pitkän tukan latvaa ja käyttää sanaa kerrostaa. Kampaaja tekee tämän ja asiakas on kauhuissaan: sehän leikkasi ne päällimmäiset hiukset kunnolla lyhyemmäksi.. Niin eikö sitä juuri pyydetty? Miten muuten voi rikkoa latvaa ts.kerrostaa kuin keventää päällimmäisiä hiuksia?
Toki on kampaajia ja kampaajia, toiset taitavampia kuin toiset. Joku on taitava kaikessa, toisella on hyvä värisilmä, toisella leikkuutekniikka. Itse arvostan kampaajani taitoa toteuttaa vaativiakin muutoksia, silmää sanoa mikä minulle sopii sekä sitä, että hänellä on aina jokin ehdotus mitä tehtäisiin jos itse en osaa päättää. Kuva on tosiaan hyvä apu kun haluaa muutosta. Toki pitää muistaa, että taitavakaan kampaaja ei saa ohuista hiuksista leijonanharjaa ilman lisäkarvoja, eikä sitä naamaa sopimaan hienoon tukkaan jos malli tai väri ei vain sovi kasvonmallille tai ihonväriin.
Huh, taas romaani 😀
Kiitos kivasta blogista, paljon hyviä vinkkejä olen saanut sulta mm. kosmetiikan osalta.
Sitä tapahtuu herkästi kampaajille, eli jämähdetään asiakkaan kanssa samaan. Siitä meinaan toitotetaan kampaajien koulutuksissakin. Rohkaistaan keksimään niitä uusia ideoita sillekin, joka on 10 vuotta halunnut saman leikkauksen ja värin. Asiakas muuten jossain vaiheessa kuitenkin vaihtaa kampaajaa, jos ei uusia ideoita edes ehdotella. Kiva, että olette ”löytäneet” toisenne uudelleen. 🙂
Tuo on totta. Kuulin itsekin termeinä ihan erilaisia pyyntöjä, kuin mitä tarkoitettiin. Kun olin itse opiskelija ja kuitenkin vielä ulalla kaikesta, niin oli helppoa pyytää tarkennuksia toiveista ja siitä ne sitten selvisi, etten tehnyt vääriä leikkauksia.
Jooh, se on yleistä, että halutaan leikkaus, joka esitetään kuvan avulla. Kuvassa vaan mallilla on tuuheat pitkät hiukset ja ne on laitettu kuvausta varten. Minäkin marssin kampaajalle 90-luvulla Frendien Rachelin kuvan kanssa. Ei ollut lopputulos samanlainen. 😀 Tai olisihan se ollut, jos olisin osannut laittaa hiukseni niin, kuin ne Rachelille aina laitettiin, siis Jennifer Anistonille.
Romaanit eivät haittaa, päinvastoin! 🙂
Kiitos sinulle kommentistasi ja kehuista. <3
Todella hyvä postaus :). Omalle kohdalle ei onneksi ole pahoja mokia sattunut, tosin en ole mitään brunettea ja raitoja ihmeempää hiuksiini pyytänytkään. Toivoisin, että kampaaja ehdottelisi rohkeasti uusia ideoita hiuksiin, koska mielelläni kokeilisin jotain uutta. Toisaalta voisihan sitä itsekin avata suunsa tai antaa vapaat kädet. Minun kohdallani on varmaan sattunut tuo sama mistä tekstissä mainitsit, kampaaja ei ehdottele koska niin kauan tehty samalla idealla. Toivoisin blogiisi myös vinkkejä siitä miten hiuksia kannattaa käsitellä ennen kampaajalle menoa. Eli kannattaako hiukset pestä/jättää pesemättä, muotoilla arkityyliin vai jättää ilman muotoilutuotteita yms? Erityisesti kiinnostaa voiko muotoilutuotteiden käyttö heikentää värin tarttumista tms.?
Kuluttajasuojalla uhkailu on muutenkin valitettava nouseva trendi kuluttajien keskuudessa. Erityisesti niiden kuluttajien, jotka eivät ole lukeneet tai ymmärrä lainkaan lain sisältöä.. Kovasti uhkaillaan ja unohdetaan myös toimivalta kysymykset sujuvasti. Tällaista uhkailua en pidä asiallisena, mutta toisaalta minusta kampaajankin kuuluu varoittaa asiakasta etukäteen, jos kampaajakäynti tulee maksamaan normaalia enemmän. Tuntitaksoja on asiakkaan vaikea ennakoida ja kaikille mukavinta jos loppusumma ei ylitä asiakkaan maksukykyä tai -halua.
Kiitos toiveestasi. Laitetaan tulemaan jossain vaiheessa sellainen postaus. 🙂 Sanon jo nyt, että hapetevärit ovat sen verran vahvoja ”myrkkyjä”, että muotoilutuotteet eivät heikennä niiden toimivuutta.
Minä kehotan sinua nyt ihan rohkeasti sanomaan kampaajalle, että nyt jotain uutta! Sano se vaikka aikaa varatessasi, niin kampaaja laittaa tarvittaessa lisäaikaa, tai aloittaa ajatustyön etukäteen.
Olen vähän ymmärtänyt, että kuluttajasuojakortti vedetään nykyään vähän joka paikassa.
Tuo on kyllä totta. Varoitus on hyvä antaa. Nythän on alettu olemaan tarkkoja siitä, että hinnat pitää olla selkeämmät asiakkaille. On vähän hankala juttu siinä mielessä, kun työt ovat erilaisia ja jokaisella asiakkaalla hiukset erilaiset. Kampaaja ei välttämättä voi antaa suuresta työstä tarkkaa hintaa, mutta haitarin hän voi antaa. Ilmeisesti aika moni kampaaja nykyään varoittelee etukäteen hinnasta, että esimerkiksi ponitukka ei ole satasen juttu, kuten se vuosien ajan tehty tavallinen värjäys tummalla ja raidat. 🙂 Että joo, hinnoittelu ja niiden helppo tulkittavuus olisi paikallaan. Olen siitä samaa mieltä. Netistä aika moni nykyään hintoja katselee, niin sinne on helppoa sisällyttää esimerkkitapauksia.
Ai kauhukertomuksia kaivataan? En oikeasti uskaltanut käydä moneen vuoteen kampaajalla, kaveri leikkeli mininaalisesti kuivia pois. Tais kolme-neljä vuotta vierähtää. Ekan kerran lukiossa kampaaja leikkasi pitkän otsatukan ihan lyhyeksi, ei yltänyt edes puoleen otsaan ja oli vino. Huusin kauhuissani että mitä teit! Kampaaja totesi seuraavalle asiakkaalle että eikös ole söpö. Totesin että olen motoristi, en halua näyttää söpöltä. Lyhyt otsatukka yhdistettynä pyörteisiin oli painajainen. Tämän jälkeen kun olin saanut juuri hiukset siedettäviksi, lupauduin hiusmalliksi, koska tapahtumaan oli unohdettu hakea malleja. Menin sillä ehdolla, että hiukset pysyvät pitkinä. (Lapaluiden alle) ja kampaajat totesi, että OK, käy kyllä. Väri oli kyllä uskomattoman hieno, mutta hiukset ylsivät hädin tuskin olkapäille. Puoli vuotta meni hiukset joka päivä nutturalla ollen, koska en tykännyt niistä lyhyistä olleenkaan. (Mitä nyt olisi kyllä kiva kokeilla). Tästä vuosien jälkeen uskaltauduin perhetutulle käsittelyyn, kun hän oli vasta ekaa vuotta opiskelemassa kampaajaksi. Hän sai tälle ikiblondille upean kirkkaan punaisen tukan, mitä kaipaan vieläkin, ja neljässä kuukaudessa takaisin blondiksi, kun en enää jaksanut ylläpitää punaista. Kertaakaan ei ole kyllä tullut petettyä. Nyt raitojen ja sävytteiden avulla yli puoli päätä omaa väriä, ja silti upea lopputulos <3 siinä iltaromaani 😀
Oijoi… minulla oli lapsena otsari hiusrajassa asti. Ihan kauhea! 😀
Hiusmalliksi… hmm… minä sanon tutuilleni aina rehdisti, että jos menet hiusmalliksi näytökseen, niin varaudu, että sinulle tehdään ihan muuta, kuin on luvattu. Jos menee kampaajien koulutukseen malliksi, jossa kampaajat tekevät mallien hiukset, niin siellä vielä kuunnellaan asiakasta, mutta maahantuojien näytöksissä tehdään hyvin erikoisia juttuja ja siellä pitkät hiukset saavat kyytiä. Hiusmallina olo sopii sellaisille, jotka antavat vapaat kädet, ovat avoimia muutoksille ja ovat muutenkin rohkeita. Itse en ikinä menisi hiusmalliksi. 😀 Niin monet näytökset nähnyt ja kampaajille tarkoitetut hiusdemot, että huhheijaa. 😀 Eli en koskaan suosittele sellaiselle, joka haluaa säilyttää hiuksensa samanlaisena. Vaikka se on ilmainen leikkaus ja värjäys, niin ei se ilmaista ole. Pätee sanonta, että ei ole ilmaisia lounaita. 🙂
Kiva, että olet löytänyt perhetutusta kampaajan itsellesi. Ei opiskelijat automaattisesti ole osaamattomia. Opiskelija ei vaan vielä osaa kaikkea ja joissakin tapauksissa se on vaan hyvä juttu. 🙂 Minulla oli eräs rouva vakioasiakkaana opiskeluaikani. Hän oli kovin pettynyt, kun lopetin opiskelun. Sitten myöhemmin mummoni muutti tuon entisen hiusasiakkaani naapuriin ja he tutustuivat. Selvisi sitten, että tuo rouva oli minun asiakkaani, kun opiskelin hiusalaa. Hän oli ollut minuun tyytyväinen, eikä kukaan koskaan ollut leikannut hänen hiuksiaan niin hyvin, kuin minä. Myönnän, että repesin nauruun, kun mummoni kertoi tuon minulle. Olinhan vasta 1. vuoden opiskelija ja muka leikannut parhaiten, kuin kukaan koskaan. Mutta sitten aloin asiaa pohtimaan. Ei se aina ole tekninen täydellisyys joka ratkaisee, vaan se miten asiakas itse hallitsee omat hiuksensa kampaajan käsittelyn jälkeen ja miten hän haluaa nähdä omat hiuksensa. Olin tehnyt juuri hänen makuunsa olevat hiukset, vaikka olin vielä kaukana ammattilaisen taidoista.
Ompa ihana kirjoitus näin kampaajan näkökulmasta! <3 Erittäin asiallinen tietopaketti asiakkaalle. Jospa tää pikkasen lisäis arvostusta meitä kohtaan ja lisää tietoutta ettei kaikki oo aina niin yksinkertaista. Iso kiitos 🙂
Kiitos itsellesi kommentistasi! 🙂 Tiedän että ei tämä asia kaikkia lukijoita miellytä, koska jotenkin nyt vallitsee kulttuuri, että itse tehdään kotona parempaa, kuin ammattilainen. Oli sitten kyseessä kampaaja tai putkimies. Itse taas haluaisin, että kulttuurissamme arvostettaisiin enemmän joka alan ammattilaista, eikä kuviteltaisi itseään paremmaksi, kuin sellainen, joka on oman alansa ammattilainen. Tai noh, kuvitella saa jokainen mitä haluaa, mutta ei sellaista sanomaa toitotettaisi ympäriinsä, koska se ei pidä paikkaansa.
Pari kertaa oon pettynyt värjäykseen joten vaihdoin parempaan ja huolellisempaan. Tosin samassa kampaamossa viereiseen tuoliin 😀
Kerran oikeesti itkin kotimatkan kampaajalta ja onneksi sain korjauksen. On muuten vaikeaa sanoa ettei tykkää lopputuloksesta. Oon sen kaksikertaa tehny eikä ollu helppoo.
Minusta on hyvä käydä aina samassa kampaamossa kun sielä on historia tiedot mun päästä 🙂
Jee ens viikolla harmaat vihdoin. Tammikuussa alkanut projekti tummasta tyvestä vaaleaan vihdoinkin toteutuu 🙂
Tuo on totta. On vaikeaa mennä sanomaan, että tää ei nyt menny ihan putkeen. Tai oikeastaan toisilta se käy luonnostaan ihan joka asiaan, kiltimmille ja empaattisille ihmisille se on vaikeaa. Minulle myös. En osaa antaa kritiikkiä, kun pelkään loukkaavani, vaikka joissakin tapauksissa pitäisi vaan pystyä ja ajatella itseään enemmän.
Jee, kohta siis olet tavoitteessasi. 🙂
Ihan huippua, että teit tällaisen postauksen! Avaa mukavasti näkökulmia niin asiakkaalle kuin kampaajallekin. Itse syyllistyn varmasti tuohon, etten niin usein ehdotakaan muutoksia sellaisille asiakkaille, jotka ovat vuosikaupalla kieltäytyneet kaikesta uudesta. Jotenkin kai siihen itsekin urautuu, että tälle ei tehdä mitään jännyyksiä. Joskus myös on hillittömän vaikea saada asiakkaasta irti, että mitä sille tukalle nyt tehdään. Halutaan muutosta, mutta ei otsatukkaa eikä pituuttakaan saisi ottaa pois kuin muutaman sentin. Väriäkin vois muuttaa, mut ei kyllä mitään radikaalia, eikä tummaa mut ei vaaleetakaan. Hermohan siinä meinaa mennä 😀 Näitä on tullut yllättävän paljon vastaan tässä kuukauden sisään. Onneksi mulle suuntaa usein sellaiset asiakkaat, jotka ajattelevat kuten minä: hiukset ovat leikkimistä varten. Miksi ihmeessä pysyttelisi tylsässä tukassa, kun sitä voi käyttää itsensä ilmaisuun ja luovaan iloitteluun!
Oon kyllä niin samaa mieltä, että toi ”leikataan 2cm – lähtikin 10cm” ei kyllä voi olla mistään muusta kuin kommunikaatiokatkoksesta kiinni, ei kai kukaan niin tampio voi olla.. tai voi, tietenkin :’D
Kiitos taas huippupostauksesta! ♥
Hah, joo… ”Saat vapaat kädet, mutta ei saa värjätä liian tummaksi, vaaleaksi, eikä punaiseksi. Raidat ei oikein ole myöskään mun juttu. Niin eikä sirpit, eikä palkitkaan. Hiuksia ei saa leikata paljoa, koska kasvatan, enkä pidä rikotusta tyylistä. Otsari ei sovi ollenkaan, joten sitä ei saa leikata. Mutta noin muuten vapaat kädet, sillä haluan jotain uutta ja jännää.”
😀
Kuulostaa kyllä käsittämättömälle tunarille sellainen, joka leikkaa noin monta senttiä liikaa. Onko sitten kampaajan oma mieli niin vahva, että tekee kuten itse asian näkisi paremmaksi, eikä välitä toiveista, koska on itse niin ”oikeassa” näkemyksensä kanssa? En tiedä, mutta aina nuo hämmentää minua, että kuinka 3-4 senttiä onkin 10 senttiä? Kuulen näitä jonkun verrankin.
Kiitos itsellesi Sini kommentistasi! 🙂
Minulle oli tarkoitus tehdä raidoitus vaaleaan tukkaan ja samalla peittää sillä tyvikasvu. Kampaaja myös puhui raidoituksesta joten luulin että hän ymmärtäisi edes jollain tasolla mistä on kyse. Hän ei kyllä kysynyt enempää mutta ajattelin että hän varmaan saa jotakin tehtyä oletetusti ammattilaisena. Huomasin sitten jossain vaiheessa että hän ei teekään mitään raitoja vaan laittaa ainoastaan blondausainetta epäilyttävän tasaisennäköisesti tosin ei juureen asti. Noh, olin pettynyt jo mutta aikaa mennyt sen verran ettei voisi enää keulaa kääntää….
Vieläkin luotin että hän kumminkin osaa ruman juurikasvun häivyttää sitten edes ja olin tyytymässä siihen. Mutta mitä vielä… Lopputuloksena ei ollut yhtään mitään! Ei siis raidan raitaa ja juurikasvu oli edelleen siinä kuon sille ei oltaisi tehty mtn, korkeintaan milli sitä oli hävinnyt eli käytännössä lähdin täysin samannäköisenä kuin olin tullutkin. Tämä on kyllä kauhea esimerkki siitä miten kampaajankin kommunikointikyky voi olla puutteellinen vai mikä tämän sitten selittäisi. Yleensä en kyllä ole nirso tuloksen suhteen mutta että ei käytännössä minkäänlaista tulosta on aika hämmentävää.
Kuulostaa kyllä uskomattomalta. Valitettavasti aina ammattilaisten joukkoon mahtuu näitä ”ammattilaisia” ihan joka alalla. 🙁 Kuulostaa kyllä kummalliselta koko tapaus. Jos olet pyytänyt raitoja, joilla häivyttää tyvikasvua, niin miten kampaaja päästää penkistään asiakkaan joka ei ole saanut sitä mitä on pyytänyt. Mieleeni ei tule mikään muu selitys, kuin se, että kampaaja ei ole tiennyt mitä haluat, eikä ole tuosta tekniikasta kuullut. En tiedä, mutta hyvin outoa ja tosi harmillista sinun kannalta. 🙁