Glitz & Glam

ABC kampaajalla käyntiin

Teksti:
Minna / Glitz & Glam

Halusin kirjoittaa sellaisen opuksen, eli ABC:n kampaajalla käyntiä varten. Voi kuulostaa hassulta, mutta ehkä tämän idea avautuu lukemalla postaus loppuun. On paljon asioita, joita asiakas ei välttämättä tule ajatelleeksi. Tässä en todellakaan ala neuvomaan, että ole paikalla ajoissa tai peru aikasi, jos et pääsekään paikalle sovittuna aikana. Ne kuuluvat jokaisen toisia ja toisen työaikaa kunnioittavaan käytökseen ja siitä todellakin kampaaja saa laskutta, jos aikaa ei peruta. Niin tekevät lääkärit ja hammaslääkäritkin. Mutta sen sijaan keskityn vinkkaamaan asioista, joista asiakas hyötyy tietona ja lopputuloksena. Kampaajalla säännöllisesti käyvä, jolla on pitkä asiakassuhde kampaajaansa, tämä postaus ei välttämättä niin hyödytä, mutta 1-2 kertaa vuodessa tai harvemmin käyville varmasti onkin.

Kampaajan valinta

Jos sinulla on jo se vakikampaaja, ja olet hänen työhönsä tyytyväinen, niin pysy hänelle uskollisena. Jos haluat vaihtelua, jopa radikaaliakin sellaista, niin ilmaise se selkeästi esimerkkikuvin. Pitkässä asiakassuhteessa saattaa käydä niin, että kampaaja ei enää ehdota suuria muutoksia, jos olet vuosia pysytellyt tutussa ja turvallisessa.

Jos sinulla ei ole vakiokampaajaa ja joudut sellaista haeskelemaan, niin kysele ystäviltäsi ja tutuiltasi, että missä he käyvät. Mieti myös mitä olisit mahdollisesti haluamassa. Jos kyseessä on tavallinen tyvivärjäys, pituuksien sävytys ja jotkut raidat, niin ne hoituvat missä tahansa kampaajalla. Mutta jos haaveissasi on jotain vasta nyt muotiin tullutta hiustyyliä, kuten nyt esimerkiksi kaikki Guy Tang -tyyliset värjäykset, niin haeskele kampaajaasi suositusten ja ihan somen perusteella. Monella nykyajan kampaajalla on Facebook-sivut ja Instagram-tilit, joista näkee mitä he ovat luoneet asiakkaille ja malleille. On aivan inhimillistä, että kampaaja, jonka asiakaskunta koostuu luonnollisia värejä haluavista, ei ehkä ole ensimmäisten joukossa trendivärjäyksien taitaja. Jos niitä ei pääse tekemään, ei voi tietää miten ne tehdään. Eri asia tietysti on sitten, jos kampaaja työnsä lisäksi kouluttautuu ja treenailee vapaa-ajallaan uusia tuulia. Jos taas haet permanenttia, niin itse ainakin etsisin kampaajan, joka on ollut työssään jo permanenttien kulta-ajoilla tai sitten ehkä vasta koulunpenkiltä valmistuneelle. Jokaisen on nämä täytynyt opetella valmistuakseen ammattiinsa, mutta permanentti ei ole enää ollut niin yleisessä muodissa, joten saattaa olla, että kampaaja ei ole niitä pahemmin tehnyt koulusta valmistumisen jälkeen. Jotkut kampaajat eivät edes tee permanentteja, koska ammattitaito ei ole päässyt kouluaikojen jälkeen kehittymään.

Ajanvaraus

Nykyään kampaamoilla on kätevästi nettiajanvaraukset. Nyt tulee asia, jota haluan painottaa, koska tästä on ihan omakohtaisia kokemuksia kampaajaopiskelun ajoilta. Jos käytät varausjärjestelmää, niin sinun tulee tietää, mitä haluamasi hiustenkäsittely vie aikaa. Jos olet pitkähiuksinen, niin et voi varata aikaa lyhythiuksisen käsittelyyn vain, koska se on halvempi. Kampaajasi laskuttaa sinulta pitkähiuksisen käsittelyn anyway, mutta aiheutat itsellesi hallaa, jos kampaajalla on sinun aikasi jälkeen seuraava asiakas. Kampaajasi joutuu tekemään kompromisseja ja tekemään työn nopeammin, tai hän joutuu sanomaan, että tässä ajassa ei ehditä haluamaasi. Värien levitys, vaikutusajat, pesut, kuivaukset jne. vievät sen minkä vievät. Älä koskaan mene kampaajallesi sanomaan, että kuinka paljon siinä menee aikaa, että hiuksesi värjätään. Mitä jos joku tulee sinun työllesi asettamaan ajan, että siitä leikataan puolet pois, kun joku muu tietää paremmin, että sen ehtii lyhyemmässäkin ajassa? Kampaamoalalla on kyllä työaika vedetty aika minimiin, jotta sekin olisi kustannustehokkaampaa, koska se on tämän nykymaailman elinehto – pitää olla kustannustehokas, jotta palkkaa jää käteen.

Minun neuvoni on, että soita kampaamoon tai vielä parempaa, mene käymään, jos et ole tuttu asiakas heille. Jos soitat, niin kerro puhelimessa hiuksistasi mahdollisimman tarkasti ja kerro, mitä käsittelyä haluaisit. Pelkkä värjäys ei kerro riittävästi, jos tarkoitatkin vaalennusta. Jos haluat erikoisvärjäyksen, on tärkeää kertoa siitä. Nämä kaikki trendivärjäykset ovat erikoisvärjäyksiä ja ne vaativat aikaa. Harvoissa tapauksissa ne pystytään luomaan samassa ajassa, kuin suklaanruskea ja vaaleat raidat. Ilmaise mahdollisimman tarkasti hiustesi historiasta, mitä ne ovat nyt ja minkälaisiksi ne haluaisit. Näin kampaaja pystyy varaamaan riittävästi aikaa työlleen.

Jos varaat aikaa lisäksi tai pelkästään leikkaukseen, jossa olisi tarkoitus tehdä mallinmuutos, niin kerro siitä aikaa varatessasi. Latvojen tasaus on eri asia, kuin tehdä täysin uudenlainen leikkaus ja muoto hiuksiin. Se vie enemmän aikaa. Sinun ei tarvitse aikaa varatessasi tietää mallia, mutta ilmaise, että haluaisit uuden mallin hiuksiisi.

Ennen kampaajalle menoa

Tässä tulee muutama vinkki erityistapauksille.

Jos vedessänne on paljon metalleja, niin olisi hyvä, jos pystyisit ennen kampaajalle menoa tekemään hiuksillesi metallipoiston. Parasta olisi, jos pääsisit pesemään hiuksesi muutaman kerran muualla, kuin kotonasi – eli pesemään sellaisella vedellä, jossa ei ole samanlaisia määriä metalleja. On olemassa shampoita, jotka poistavat metalleja. Jos tiedät metalleista, niin voit aikaa varatessasi kertoa kampaajallesi siitä ja kysyä, jos hänelle olisi ohjeita sinulle ennen kampaaja-aikaasi.

Jos hiuksissasi on suoraväriä ja haluat jotain aivan muuta, kuin aikaisemmin, niin olisi parasta, jos saisit pestyä suoraväriä mahdollisimman paljon pois ennen kampaajalle menoa. Tämä siis helpottaa ja nopeuttaa kampaajan työtä, sekä parantaa saamaasi lopputulosta. Suoravärit ovat siitä kinkkisiä, että joissakin tapauksissa ne ovat todella tiukasti kiinni hiuksissa. Vaalennusaine ei välttämättä tehoa niihin, koska suoraväri ei ole hapeteväri. Hopeashampoossa on suoraväripigmenttejä. Hiuksesi ovat saattaneet imaista paljon sinisiä ja violetteja pigmenttejä, joten muutaman kerran syväpuhdistus olisi paikallaan ennen kampaajalle menoa. Tämä siis ole välttämätöntä, mutta ei siitä haittaakaan ole. Vaalennuskäsittelyssä saattaa suoravärit heittää hassuiksi. Minullakin oli kerran mintunvihreät hiukset pelkästään hopeashampoon vuoksi. Onneksi vaalennuspesukäsittely puri pigmentteihin lopulta ja se mintunvihreäkin saatiin pois. Aina ei välttämättä tapahdu tällaista, eli joskus väri ei vaan irtoa ja menee tuntien työ putsailussa tai sitten suoravärit saattavat irrota ihan helposti.

Kampaajalla

Vaikka olisit varannut ajan soittamalla ja kertonut mitä haluat, niin ota silti mukaan kuva, jota tavoittelet hiuksiisi. Instagram ja Pinterest ovat mahtavia kuvaideapankkeja, joista varmasti hakusanalla ja hashtagilla löydät kuvia, joilla selittää kampaajallesi toiveesi. Mitä selkeämmin pystyt argumentoimaan toiveesi ja näyttämään kuvin, sen paremmin kampaajasi tietää mitä lähteä tavoittelemaan ja mitä SINÄ haluat. Kukaan ei ole ajatustenlukija, vaikka sellaista itsekin joudun toisinaan työssäni tekemään.

Usko kampaajaasi, jos hän sanoo, ettei tätä voida yhdellä kertaa toteuttaa. Se että Guy Tang ja muut vastaavat tekevät hurjia muutoksia, ei tarkoita että niitä samoja voitaisiin tehdä jokaiselle samassa ajassa. Lisäksi tulee ottaa huomioon, että Guy Tang on saattanut pakertaa joidenkin hiuksien kanssa koko päivän, eli 8 tuntia. Jos sinulle on varattu 4 tunnin aika, niin samaa tulosta ei voida tehdä puolet lyhyemmässä ajassa. Lisäksi tulee ottaa huomioon sekin, että jokaisen hius on yksilöllinen ja niillä on omat historiat. Suomalainen hiuslaatu on hennompaa, kuin aasialainen. Olen huomannut, että Guy Tangilla on paljon aasialaisia malleja kuvissa – hius on paljon vahvempaa. Suomalaishiuksistakin musta väri lähtee eri tavalla purkautumaan. Toisilla se voi olla hyvin helppo juttu ja toisilla viedä vuosia.

Sitten vielä yhdestä asiasta haluan huomauttaa. Jos olet varannut ajan hiusten värjäykseen, niin älä vasta kampaajan penkissä kerro, että värjäsit itse ja leikataankin vain latvat. Jos muutat mieltäsi, niin ilmoita siitä mahdollisimman pian, jotta kampaajasi voi täyttää tyhjäksi jäävän ajan muilla asiakkailla. Jos kyseessä on yrittäjä, niin se on sama, kuin sinulle pomo ilmoittaisi, että tässä keskellä päivää sinulle ei olekaan mitään työtehtävää, jonka vuoksi et saa palkkaakaan.

Hiusten leikkauksesta sen verran, että mitasta tarkkojen kannattaa näyttää paljon leikataan. Olen kuullut kaikenlaisia ja minun on vaikea käsittää miten kampaaja on muka 2 sentin sijaan leikannut 10 senttiä. Kait sellaistakin on sattunut. Kuitenkin luulen suurimmaksi syyksi ristiin puhumisen. Sanotaan puolihuolimattomasti vain, että kaikki kuivat pois ja sillä asiakas tarkoittaakin yhtä senttiä, kun kampaaja katsoo, että koko latva on 5-10 sentin verran tärviöllä ja leikkaa, kuten asiakas on pyytänyt. Mutta olen minä lapsena saanut ihan jäätävän huonon ja ruman leikkauksen, jossa otsatukkani oli lähes hiusrajalla ja päässä pata. Olin muistaakseni 5 tai 6-vuotias. Sanoin silloin äidilleni, että en enää koskaan menen harjoittelijalle. Olen kyllä käynyt harjoittelijoilla ja opiskelijoilla, ja saanut kauniit hiukset.

Hinta

Hinnat vaihtelevat kampaamoittain ja paikkakunnittain. Ei voida suoraan sanoa, että kallein olisi automaattisesti ammattitaitoisin, mutta jos kampaamossa tekijät kouluttautuvat säännöllisesti ja päivittävät ammattitaitoaan, niin silläkin on hintansa. Eihän kukaan kuvittele, että kampaaja saa 100 euron värjäyksestä kaiken suoraan käteen? Kun jokainen ymmärtää mitä oma työnantaja joutuu työntekijänsä palkkansa lisäksi maksamaan, valkenee paremmin mistä kampaajan tuntiliksa koostuu. Me asiakkaana maksamme toki aineistakin, mutta pääasiassa se on työajasta, josta kampaaja maksaa lukuisia muita maksuja ja työskentelypaikkansa kuluja. Tämän hetkinen alv-prosentti on 24, joka menee asiakkaan maksamasta hinnasta valtiolle. En ole kuullut liiketyöskentelyssä työskentelevästä kampaajasta, jolla olisi huikeat tulot. Jos alat tinkaamaan hintaa, niin mieti ensin, että olisitko itse valmis vähentämään päivästä toiseen omaa palkkaasi? Jos olet ja teetkin sen, niin tinkaa vasta siinä vaiheessa. Luin jostain, että kampaajan (yrittäjän) tuntipalkka on 8-20 euron välillä. Jos listat eivät ole täysiä tai asiakas tekee oharit, tuntipalkka laskee. Noista tuntipalkoista pitäisi sitten jemmata itselleen säästöön sairaslomia ja kesälomia varten. Eipä siis ole ihme, että moni yrittäjä Suomessa tulee sairaana töihin (kahdesta syystä: asiakasta miellyttääkseen ja taloudellisista syistä) ja pitävät vähemmän lomaa (jos ollenkaan), kuin palkkatyöntekijät.

Kun päädytte hankkimaan suuria muutoksia, niin varautukaa, että se maksaa. Jos se pystytään tekemään yhdellä kertaa, mutta työaikaa se vie 5-6 tuntia, niin satasella on turha odottaa selviävänsä. Monille tulee yllätyksenä, että 5-6 tunnissa mustasta kupariksi tai jopa tummanvaaleaksi (harvoin mahdollista) maksaa 300-400 euroa. Niin se vaan on, että toisen työajasta kuuluu maksaa, eikä suuria muutoksia pystytä tunnissa toteuttamaan. Kun minun hiukseni värjättiin laventelisiksi, niin lähtökohta oli aika ihanteellinen. Pohja oli jo harmaa. Silti se vei 4 tuntia. Hiuksiani ensin vähän vaalennettiin tyvestä latvaan lappuraidoituksella, tyvi värjättiin tummalla ja lappujen ulkopuolelta hiukset värjättiin lilalla. Pesupaikalla jouduttiin vielä raitojakin värjäämään ja lisäämään väriä muuallekin. Suoravärit eivät ole aina niin helppoja ja vaativat pitkiä vaikutusaikoja. Trendivärit eivät siis ole halpoja. Ne vievät paljon työtunteja ja aineita.

Urbandecayglitterrock2

Lopputulos

Pidätkö lopputuloksesta? Hyvä, jos pidät. Nauti uusista hiuksista ja olosta, jossa koet olevasi uudelleen syntynyt. 🙂

Jos et, niin mieti, että miksi? Joskus kampaajatkin mokaavat ja ammattitaitoinen kampaaja sen heti ilmaisee, että nyt ei mennyt ihan putkeen. Aika saattaa olla lopussa, joten kampaaja ei voi toisen asiakkaan vuoksi tehdä enempää juuri sillä hetkellä. Mutta usein kampaaja sanoo siinä vaiheessa asiakkaalle, että jos tämä ei ole tyytyväinen lopputulokseen, hän voi tulla korjauttamaan maksutta. Mutta se ei tarkoita sitä, että maksutta hiukset värjätään joksikin ihan muuksi, vaan siinä haetaan enemmän sitä lopputulosta, jota alun perin lähdettiinkin hakemaan. Noin pari viikkoa on reklamointiaika. On turha mennä kuukauden päästä valittamaan, sillä kaikki tietävät tämän keplotteluksi, jolla yritetään hankkia ilmainen käsittely hiuksiin, kun tyvikasvu on alkanut pilkistämään.

Jos et ole ollenkaan tyytyväinen, niin ilmaise se heti. Hyväkäytöksinen ihminen ilmaisee sen muuten, kuin huutamalla tai uhkailemalla somen voimasta. Jokainen tietää, että kohteliaalla käytöksellä saa paljon enemmän ja kaikilla on parempi mieli. Joskus ei kampaajan taidot riittäneetkään tai hiuksissasi oli jotain yllättävää. Kampaaja tekee kemiallisia käsittelyjä ja niissä on monta vaikuttavaa osaa, joihin ei aina voida varautua. Ymmärrystä siis ja mahdollisuus korjata työ.

Nykyään kuulen paljonkin tapauksia, joissa asiakas lähtee tyytyväisenä, kuukauden päästä tehdään reklamaatio, On saatettu käydä toisessa kampaamossa ja vaaditaan nyt edellisestä käsittelystä rahoja takaisin ja vaaditaan maksamaan se toisen kampaamon lasku. Uhitellaan Kuluttajasuojalla ja somella. Hyi, hävetkää jokainen loinen, jotka olette noin tehneet! Kuluttajasuoja ei ole ihan niin yksiselitteinen, että asiakas voi aina vaan kaikessa vedota siihen. Kannattaa tutustua sen tarjoamaan suojaan kunnolla ennen, kun käyttää sitä aseena huijausyrityksissään.

Sitten kaikille viileänvaaleille haluan sanoa, että älä arvioi hiustesi viileyttä vessasi keltaisessa valaistuksessa. Siellä harmaakin näyttää beigeltä. Se ei ole kampaajan virhe, että hiusväri näyttää erilaiselta eri valaistuksessa. Valon määrä ja sen sävy vaikuttaa siihen miltä hiusten väri näyttää – minkä väristä valoa se hius sitten heijastaakin.

Sitten on vielä se valitettava totuus, että joskus se haluamamme väri ei tunnukaan omalta, mutta se ei ole kampaajan virhe. Joskus väri ei näytäkään omassa päässä siltä, kuin sen oli mielessään kuvitellut. Sekään ei ole kampaajan virhe. Monesti on niin, että muutoksien kanssa pitää hetki elää, jotta oma silmä tottuu. Muistatteko, kun puhuin kaipuustani takaisin harmaaseen ja mainitsin postauksessa siitä, että jos nyt hiukseni värjättäisiin luonnonvaaleiksi tai beigeksi, niin kokisin värin omassa päässäni aivan keltaiseksi. Silmäni ovat tottuneet todella kylmään sävyyn, joten siinä menisi hetki totutellessa.

Värin kestävyys on vähän kinkkisempi juttu. Suoravärien pysyvyys on yksilöllistä, kuten myös hapetevärienkin. Usein tarvitaan monen kerran värjäys ennen kun väri alkaa pysymään paremmin. Suoravärit usein tarvitsevat jatkuvaa kotihoitoa, kuten harmaakin. Nykyään on onneksi paljon erilaisia mahdollisuuksia värin ylläpitoon, joten kampaajalla käyntiä ei tarvita värin vuoksi kuukauden välein, kun se ensin saadaan riittävästi ”kyllästettyä” halutuilla pigmenteillä.

uusivari

Realiteetit

Tosiaan aina ei ole mahdollista päästä yhdellä käsittelyllä haluttuun tulokseen. Otetaan nyt esimerkiksi harmaa, eli granny. Minullakin vei aikaa, että se harmaa oli kunnolla harmaa. Ei ole kampaajan ammattitaidottomuutta, että jotain tulosta ei saada yhdellä kertaa juuri sellaiseksi, kuin asiakas oli sen kuvitellut. Jos hiuksissa on paljon lämpöisiä pigmenttejä, niin joskus kylmyyttä täytyy lisätä useampi kerta, että lopputuloksesta saadaan sellainen, kuin halutaan. Tämä granny nyt oli vain yksi esimerkki. Realiteetit tulee ottaa aina huomioon. Myös kampaajan tulee niistä ilmoittaa etukäteen. Monesti asiakkaalle kerrotaan, että tässä on se ja se riskinsä ja tämä ei vielä välttämättä tule olemaan täydellinen, mutta ehkä seuraavalla kerralla. Asiakkaan tulee ymmärtää mitä hänelle kerrotaan.

Tässä pieniä vinkkejä kaikille. On monta asiaa, joita ei ehkä tule ajatelleeksi tai ei ole tiennytkään. Kirjoitin tämän sen vuoksi, että tieto lisääntyisi asiakkaiden keskuudessa. En itse ole kampaaja, mutta opiskellut oppisopimuksella vuoden verran, niin postauksessa on pointteja kampaajan näkökulmasta, sekä ihan kuluttajan. On omakohtaisia huomioita, sekä niitä kuultuja, sekä luettuja – niin kampaajien, kuin asiakkaiden. Kun puhut kampaajasi kanssa yhteistä kieltä ja ymmärrätte toisianne, sekä sisäistät realiteetit hiuksiasi kohtaan, koet harvemmin enää pettymyksiä tai yllätyksiä.

Jokaiselle on taatusti sattunut joku ikävä tapaus kampaamossa ja on saanut huonon lopputuloksen. Kuten kerroin, niin omalla kohdallani pahin on lapsuudessa. Aikuisena niitä ei ole sattunut. Siis onhan minulla ollut permanentti, joka kesti pidempään, kuin olisin halunnut – ei kampaajan syy. Vaalennuskäsittely 2000-luvun alussa, jossa hiukseni kärventyivät. Kampaaja käytti 1,9% hapetetta ja silti hius meni purkaksi. Hän varoitteli, että vanha permanentti pohjalla voi olla huono juttu, mutta sitkeästi halusin vaaleammat hiukset – en laske kampaajan syyksi. Tummasta vaaleaksi kesti vuoden verran ja monta käsittelyä – ei kampaajien syy. Harmaa ei ollut heti kunnolla harmaa, eikä kestänyt pitkään ilman kotihoitotuotteita – ei kampaajan syy, koska kylmiä pigmenttejä piti kyllästää muutaman kerran, jotta harmaa oli kunnolla harmaa.

Mutta tiedän tapauksia, joissa kampaajakäsittelyn jälkeen hiukset näyttävät, kuin kotona itse kyhäillyiltä. Eräässäkin tapauksessa selvisi sitten, että kampaaja oli yrittänyt liian lyhyessä ajassa tehdä monen tunnin työn. Se on kampaajan vika, kerta asiakas oli ilmaissut, että vaalennuksesta on kyse. Kampaaja oli silti lähtenyt koittamaan onneaan ja epäonnistunut, kun ei voinut antaa aineiden vaikuttaa riittävästi. Eli en sitä sano, että syy olisi aina asiakkaassa. Postaukseni tarkoitus on vähän avata erilaisia kantoja ja lisätä tietoa. Joskus vaan meidän asiakkaiden realiteetit ja tieto on puutteellinen, jonka vuoksi petymme, koska odotamme suoranaista ihmettä mahdottomassa tilanteessa. Sanotaanko näin, että suuria muutoksia aloittaessa kannattaa olla pessimisti – pessimisti ei pety, vaan yllättyy positiivisesti, jos saa parempaa, kuin odotti. ;D

Onko teillä yllättäviä onnistumisia? Saanut paremmat, kuin osasi odottaa. Vai onko kertakaikkisen hirveitä katastrofeja, joissa syy on ollut ammattitaidottomassa kampaajassa?

 Seuraa minua Facebookissa, Instagramissa, Bloglovin´ssa, sekä Youtubessa

X