Havaintoja parisuhteesta

40 selkokielistä ohjetta parisuhteen koossapitämiseksi osa 2

Teksti: Havaintoja parisuhteesta

 

  1. Lakkaa ajattelemasta, että parisuhde on sinun pelastajasi.
  2. Puolisosi ei ole ensisijainen vastuullinen sinun hyvinvoinnistasi.
  3. Elokuun hämärä ilta on täydellinen ilta viettää kynttilänvalossa, punaviiniä juoden paikassa, jossa on vain sinä ja hän.
  4. Anna hänen mennä muidenkin ihmisten kanssa ilman, että hänen tarvitsee kokea siitä syyllisyyttä.
  5. Jää hänen seuraan, vaikka sinut olisi kutsuttu toisaalle.
  6. Suudelma ei ole nopea hipaisu huulille, vaan suudelman aikana pitää ehtiä laulamaan mielessään Dingon Sinä ja minä -biisi. Sen kesto on vähän alle neljä minuuttia.
  7. Yhdyntä on vain yksi osa seksiä, ei edes välttämätön.
  8. Älkää antako elokuun mennä ohi vain maisemana asuntonne ikkunoista. Sama koskee koko elämää.
  9. Kun lapsesi pyytää sinua pelaamaan peliä kanssasi, niin pistä helvetti se puhelimesi pois.
  10.  Kun rakkaasi haluaa sanoa sinulle jotain, niin pistä helvetti se puhelimesi pois.
  11.  Jokainen ihminen tykkää siitä, kun siirtää sormenpäillään hänen hiuksensa korvan taakse. Jos hiukset eivät ole niin pitkiä, niin sinulla on mielikuvitus sitä varten annettu, että käytät sitä.
  12.  Me tulemme eläväksi vain toisen ihmisen katseesta.
  13.  Jos sinulle ei ole muuta sanottavaa kuin nälviminen ja kritisointi, niin ole hiljaa.
  14.  Älä käännä selkääsi, käännä sen sijaan puolisosi sinua kohti ja näytä hänelle hänen arvonsa sinun silmissäsi.
  15.  Muista, että hän on vapaaehtoisesti sinun kanssasi.
  16.  Parisuhteen arvo ei ole mitattavissa sen pituudessa, vaan leveydessä.
  17.  Jokaisesta parisuhdekriisistä voi selvitä, jos haluaa jatkaa hänen kanssaan parisuhdetta.
  18.  Ei ole olemassa liian köykäisiä syitä eroamiselle. Jokainen kokemus on subjektiivinen kokemus. Kukaan muu ei voi arvottaa toisen kokemusta omien kokemustensa perusteella.
  19.  Ole hänen kanssaan rakkaudesta, älä riippuvuudesta.
  20.  Kuuntele itseäsi, älä ulkopuolelta tulevia olettamuksia ja vaatimuksia.
  21.  Muista kuunnella itsesi lisäksi myös rakastasi ja lapsiasi.
  22.  Älä vertaa nykyaikaa menneeseen maailmaan. Ihmiset olivat ennenkin aivan yhtä itsekkäitä kuin nykyäänkin.
  23.  Älä heti tyrmää rakkaasi rohkeaa ehdotusta. Hänellä on voinut kestää pitkään ennen kuin hän on uskaltanut sanoa sen.
  24.  Parisuhteen tärkein arvo ja koossapitävä voima on vapaus.
  25.  Rakkauden korvaaminen omistamisella johtaa yksinäisyyteen liian suurissa huoneissa, laatikkoviinin seurassa.
  26.  Ihmisessä on virhe, älä vaadi liikoja, vaatimisen sijaan anna armo.
  27.  Älä sido häntä itseesi, sido mielummin sängynpäätyyn, jos hän sitä haluaa.
  28.  Sanovat, että elämä on lyhyt. Ei ole, sillä se on aivan tarpeeksi pitkä tehdä asioita, joita haluaa tehdä, kunhan vain alkaa tehdä.
  29.  Sinun ei tarvitse jakaa kaikkea hänen kanssaan. Te olette kaksi ihmistä. Jakakaa rakkaus, se riittää.
  30.  On ihan sallittua sanoa ääneen, että te ette ole toisillenne.
  31.  On välttämätöntä sanoa lähes päivittäin jotain hämmentävän kaunista, jos olette toisillenne.
  32.  Anna hänelle tilaa olla toisinaan ärsyttävä ja huonolla tuulella.
  33.  Kiitä rakastasi, jos hän uskaltaa kertoa tehneensä jotain väärää.
  34.  Muistakaa, että elämä ei loppujen lopuksi ole kovin vakava asia.
  35.  Ottakaa pankkilainan sijaan toisenne mahdollisimman usein.
  36.  Älkää keksikö tekosyitä toistenne ja rakkautenne laiminlyömiseen.
  37.  Pukeutukaa toistenne alusvaatteisiin, no pakko ei ole, mutta se on yllättävän hauskaa.
  38.  Unohtakaa tuo edellinen.
  39.  Kuten sanoin, rakkauskaan ei saa olla haudanvakavaa.
  40.  Ismo Alangon sanoin jälleen kerran: ”Vittu eletään, vielä kun ehditään.”

Lue myös

X