Havaintoja parisuhteesta
40 selkokielistä ohjetta parisuhteen koossapitämiseksi osa 2

- Lakkaa ajattelemasta, että parisuhde on sinun pelastajasi.
- Puolisosi ei ole ensisijainen vastuullinen sinun hyvinvoinnistasi.
- Marraskuun hämärä ilta on täydellinen ilta viettää kynttilänvalossa, punaviiniä juoden paikassa, jossa on vain sinä ja hän.
- Anna hänen mennä muidenkin ihmisten kanssa ilman, että hänen tarvitsee kokea siitä syyllisyyttä.
- Jää hänen seuraan, vaikka sinut olisi kutsuttu toisaalle.
- Suudelma ei ole nopea hipaisu huulille, vaan suudelman aikana pitää ehtiä laulamaan mielessään Dingon Sinä ja minä -biisi. Sen kesto on vähän alle neljä minuuttia.
- Yhdyntä on vain yksi osa seksiä, ei edes välttämätön.
- Älkää antako syksyn mennä ohi vain maisemana asuntonne ikkunoista. Sama koskee koko elämää.
- Kun lapsesi pyytää sinua pelaamaan peliä kanssasi, niin pistä helvetti se puhelimesi pois.
- Kun rakkaasi haluaa sanoa sinulle jotain, niin pistä helvetti se puhelimesi pois.
- Jokainen ihminen tykkää siitä, kun siirtää sormenpäillään hänen hiuksensa korvan taakse. Jos hiukset eivät ole niin pitkiä, niin sinulla on mielikuvitus sitä varten annettu, että käytät sitä.
- Me tulemme eläväksi vain toisen ihmisen katseesta.
- Jos sinulle ei ole muuta sanottavaa kuin nälviminen ja kritisointi, niin ole hiljaa.
- Älä käännä selkääsi, käännä sen sijaan puolisosi sinua kohti ja näytä hänelle hänen arvonsa sinun silmissäsi.
- Muista, että hän on vapaaehtoisesti sinun kanssasi.
- Parisuhteen arvo ei ole mitattavissa sen pituudessa, vaan leveydessä.
- Jokaisesta parisuhdekriisistä voi selvitä, jos haluaa jatkaa hänen kanssaan parisuhdetta.
- Ei ole olemassa liian köykäisiä syitä eroamiselle. Jokainen kokemus on subjektiivinen kokemus. Kukaan muu ei voi arvottaa toisen kokemusta omien kokemustensa perusteella.
- Ole hänen kanssaan rakkaudesta, älä riippuvuudesta.
- Kuuntele itseäsi, älä ulkopuolelta tulevia olettamuksia ja vaatimuksia.
- Muista kuunnella itsesi lisäksi myös rakastasi ja lapsiasi.
- Älä vertaa nykyaikaa menneeseen maailmaan. Ihmiset olivat ennenkin aivan yhtä itsekkäitä kuin nykyäänkin.
- Älä heti tyrmää rakkaasi rohkeaa ehdotusta. Hänellä on voinut kestää pitkään ennen kuin hän on uskaltanut sanoa sen.
- Parisuhteen tärkein arvo ja koossapitävä voima on vapaus.
- Rakkauden korvaaminen omistamisella johtaa yksinäisyyteen liian suurissa huoneissa, laatikkoviinin seurassa.
- Ihmisessä on virhe, älä vaadi liikoja, vaatimisen sijaan anna armo.
- Älä sido häntä itseesi, sido mielummin sängynpäätyyn, jos hän sitä haluaa.
- Sanovat, että elämä on lyhyt. Ei ole, sillä se on aivan tarpeeksi pitkä tehdä asioita, joita haluaa tehdä, kunhan vain alkaa tehdä.
- Sinun ei tarvitse jakaa kaikkea hänen kanssaan. Te olette kaksi ihmistä. Jakakaa rakkaus, se riittää.
- On ihan sallittua sanoa ääneen, että te ette ole toisillenne.
- On välttämätöntä sanoa lähes päivittäin jotain hämmentävän kaunista, jos olette toisillenne.
- Anna hänelle tilaa olla toisinaan ärsyttävä ja huonolla tuulella.
- Kiitä rakastasi, jos hän uskaltaa kertoa tehneensä jotain väärää.
- Muistakaa, että elämä ei loppujen lopuksi ole kovin vakava asia.
- Ottakaa pankkilainan sijaan toisenne mahdollisimman usein.
- Älkää keksikö tekosyitä toistenne ja rakkautenne laiminlyömiseen.
- Pukeutukaa toistenne alusvaatteisiin, no pakko ei ole, mutta se on yllättävän hauskaa.
- Unohtakaa tuo edellinen.
- Kuten sanoin, rakkauskaan ei saa olla haudanvakavaa.
- Ismo Alangon sanoin jälleen kerran: ”Vittu eletään, vielä kun ehditään.”
Kommentit