Havaintoja parisuhteesta

Munattomuus on mitattavissa korvien välistä, ei jalkojen välistä

Teksti:
Havaintoja parisuhteesta

@Salla Seeslahti

Munattomuus on jännä termi. Jos puramme sen täysin konkreettiseksi, niin sehän miehellä tarkoittaa sitä, että riisuessaan itsensä alasti huomaisi, että mitä helvettiä, miksi jalkojen välissä ei ole kuin pelkkä tyhjä kohta? Sellainen sama tyhjä kohta, joka löytyy julkisesti muita munattomaksi solvaavien ihmisten sivistyksestä.

Pohdin tätä siksi, koska haluan oppia tuntemaan itseäni. Ei ole kerta eikä edes kaksi, kun olen kuullut blogin kautta olevani munaton mies ja ilman sen kummempaa retostelua kerrottakoon, että kyllä minulla jalkojen välissä heiluu jotain muuta kuin tyhjä kohta.

Illan hämärässä aloin pohtia muna-asioita ja ennen kaikkea munattomuus asioita. Ehkäpä termi ei liitykään tuohon kaikkien tuntemaan huvivälineeseen, vaan selkärankaan. Toisin sanoen munattomuus voisikin olla merkki selkärankaisuudesta eikä mistään miehisen machoasteen mittaavasta testosteronipitoisesta asenteesta. Jälkimmäisessä listassa en perinteisessä mielessä ihan sinne kärkisijoille pääsisikään.

Enkä ole satavarma siitäkään, että olenko mitalisijoilla kiinni, jos selkärankaisuudesta kisaillaan, sillä varmasti olen elämäni aikana tehnyt asioita aavistuksen selkärangattomalla tavalla, mutta arvelen sen tunnustamisesta olevan hyötyä selkärankaisuuspisteitä jaettaessa.

Minulle munattomuus näyttäytyy asenteessa. Munattomuus on pelkoa ja pahimmillaan oman pelon kautta käyttäytymisellään maailmaa rumentavaa toimintaa. Esimerkiksi poliitikko, joka kutsuu naispuolista ministeriä termillä saatanan lehmä, on munaton mies. Munaton mies on myös toisen seksuaalista suuntautumista, pukeutumista, persoonaa tai ylipäätään mitään toisen henkilökohtaista piirrettä tai ominaisuutta arvosteleva mies. Munattomuus näkyy kaiken itselle tuntemattoman pelkona. Koska helpompaa on hyökätä sellaista päin kuin ottaa selvää ja munaton mies valitsee aina ensimmäisen vaihtoehdon.

Kun taas selkärankainen ihminen antaa kaikkien kukkien kukkia. Paitsi kukkien, jonka juuret ovat jossain rasismin ja misogynian mullissa. Suvaitsevaisuus ei tarkoita sitä, että suvaitsee ihmiset, jotka polkevat toisten ihmisen ihmisoikeuksia. He ovat niin sanottuja äärimunattomia persoonia ja sellaista vastaan pitääkin taistella.

Olen tullut loppuolettamaan, että toisia ihmisiä munattomiksi kutsuvilla on itsellään pahoja ongelmia munallisuutensa kanssa. Sillä miksi tasapainoisen ihmisen pitäisi hyökätä toista ihmistä kohti, jos hän edustaa hänelle jotain kummallista tapaa osoittaa esimerkiksi miehuutta. Ikään kuin olisi olemassa yksi ainoa olettama ja mittari miehuudelle. Sinun kuuluu nostaa tietty määrä penkistä rautaa ja omata tarpeeksi uuden auton. Niin minulle selitti itseään alfaurokseksi kutsuva mies. Ensinnäkin jos pitää itse kutsua itseään alfaurokseksi, niin on hyvin kaukana siitä.

Tuo kaikki on vain merkki siitä, että oma miehuus on puserrettu niin ahtaaseen raamiin, että kaikki sen ulkopuolella oleva koetaan uhkaksi ja ahtaaseen miehuuteen kuuluu, että sitä vastaan on sitten hyökättävä, jotta itse säilyttäisi yksinoikeutensa miehuuden määritelmään. Siinä ahtaassa tilassa on niin ahdasta olla, että oma ahdistus pitää huutaa kovaa maailmalle. Käykää lukemassa esimerkiksi mikä tahansa keskusteluketju, joka kertoo korkeushyppääjä Jere Nyströmistä.

Tuollaisessa ympäristössä munattomuus rehottaa valtoimenaan. Eikä siitä pidä vain ja ainoastaan yksilöä syyttää, sillä osa meistä on kasvatettu aivan liian ahtaaseen karsinaan. Ja aina kun ihminen kasvaa tynnyrissä, niin tynnyristä on vaikea nousta pois. Kaikki eivät jaksa ja jäävät tynnyrin pohjalle halveksimaan itselle erilaisia tapoja olla ihminen. Munattomuuden siemen kylvetään siten jo lapsuuden ahdasmielisyydessä. Siinä ei siiten auta, vaikka jalkojen välissä heiluisi metrin mittainen huvikeppi, jos korvien välissä ei humisen kuin keväinen tuuli ja sydämen sivistyksen kohdalla on tyhjä aukko.

No niin, tämä munaihminen lähtee tekemään nyt aamupalamunakkaan. Alkoi nimittäin tehdä munaa mieli.

X