Hohdokasta kotoilua

Moni siivoaa pelkissä kalsareissa - 15 faktaa suomalaisten siivoustavoista

Tuore siivoustutkimus paljastaa mielenkiintoisia ja hauskoja faktoja suomalaisten siivoustottumuksista.

Tuore siivoustutkimus paljastaa mielenkiintoisia ja hauskoja faktoja suomalaisten siivoustottumuksista.

1. Suomalaiskodeissa aloitteen siivoukseen tekee lähes aina nainen. Hän myös päättää, kuinka usein siivotaan.

2. Sekä naiset ja miehet katsovat osallistuvansa siivoamiseen yhtä paljon, mutta kumpikin kokee puolison panoksen omaa panosta pienemmäksi. Pääsääntöinen siivoaja on kuitenkin sekä naisten että miesten mielestä nainen.

3. Lapsiperheissä 75 % lapsista osallistuu siivoamiseen. Palkattua siivoojaa käyttää noin 10 % vastaajista.

4. Suomalaiskotien suosituin siivousväline on imuri. Etenkin miehet kokevat sen lempivälineekseen (68 %). Naiset tarttuvat lähes yhtä mielellään sekä imuriin (40 %) että siivousrättiin (39%).

5. Naisten top-3 siivoustehtävät ovat pölyjen pyyhkiminen, silittäminen ja lakanoiden vaihto – ja miesten viemärien putsaus, mattojen tamppaus ja imurointi. Suuri osa vastaajista ei kuitenkaan halua erotella erikseen miesten ja naisten töitä.

6. Suurin osa vastaajista (28 %) vaihtaa keittiörätin vain kerran kuukaudessa, 10 % vastaajista vain muutaman kerran vuodessa. Myös tiskiharjan suhteen ollaan säästeliäitä. Suurin osa vastaajista (34 %) vaihtaa tiskiharjan vain muutaman kerran vuodessa – lähes samalla tahdilla vaihdetaan vessaharjaa (39 %).

7. Lattioita vahataan harvoin – 60 % vastaajista ei vahaa lattioita koskaan.

8. Lakanat vaihdetaan suomalaiskodeissa yleensä joka toinen viikko (55 %).

9. Siivoukseen liittyy asioita, joista ei mielellään mainita muille. Vastaajat mainitsevat esimerkiksi siivoavansa rumissa vaatteissa, tunkevansa vieraiden tullessa tavaroita vaatekaappeihin – tai käyttävänsä tiskirättiä tai -harjaa salaa myös lattian siivoamiseen.

10. Miehistä 3 % siivoaa alasti ja 13 % pelkät kalsarit päällä – naisista 20 % pitää erityisiä siivousvaatteita ja 4 % siivoaa alushosusillaan.

11. Suomalaiset valitsevat siivoustuotteen ensisijaisesti luotettavan ja tutun tuotemerkin mukaan (78 %). Hinta tai tarjous vaikuttaa ostopäätökseen yli puolta harvemmin. Tuotevalinnan kriteereinä pidetään myös ekologisuutta ja hyviä käyttökokemuksia.

12. Tutkimuksessa esiin tulleita suosittuja tuotemerkkejä olivat esimerkiksi Mr Muscle (viemärinavaaja), WC-kukka ja WC-Duck (WC:n raikastin), Swipe (pyykinpesuaine) sekä Tolu, Kiilto ja Ajax (lattianpesuaine).

13. Puhtaasta kodista nautiskellaan esimerkiksi herkuilla, rentoutumalla, oluella, kukilla tai saunomalla.

14. Vastaajista 66 % on sitä mieltä, että parisuhde voi paljon tai jonkin verran paremmin, kun kummatkin puolisot osallistuvat säännöllisesti siivoukseen.

15. Siivous johtaa tutkimuksen mukaan joskus pusuun (22 %), riitaan (13 %), yhteiseen illalliseen (13 %) tai seksiin (10 %) – yleensä ei kuitenkaan mihinkään (46 %).

Siivoussalat julki – lue parhaat palat avoimista vastauksista

Mieluisin siivousväline?

”robotti-imuri”
”vessaharja”
”vaimo”
”iso roskalava pihalla”

Pahin siivousmokasi?

”Entinen mieheni onnistui kaatamaan vaalealle sohvalle ruokaa. Annoin puhelimessa ohjeen käyttää huonekalujen puhdistusainetta. Hän valitsi siivouskaapista kloriitin. Lika lähti, mutta niin lähti istuintyynystä värikin.”

”Ikkunaa pestessään puolisoni astui jakkaralta suoraan vesiämpäriin.”

Parasta tai pahinta siivoamisessa?

”Siivotessa voi jutella mukavia ja nauraa, mutta tarvittaessa myös käydä läpi hankalia asioita ja vaikka riidellä. Pienessä kiukussa siivoaminen lisää tehokkuuttakin.”

”Ylimääräisiä suukkoja satelee siivouksen lomassa, kun pörräämme ympäri taloa.”

”Vaimon siivoaminen on sitä, että kaikki tavarat runnotaan jo ennestään täynnä ja sekaisin oleviin kaappeihin.”

”Jos mies siivoaa, hän on hanakka heittämään pois minulle tärkeitä asioita, joten häntä pitää vahtia.”

Mitä siivoamisesta on seurannut?

”Korkeintaan riitelyä siivouksen aikana.”

”Kun on siivottu, on ihanaa vain olla ja vaikka katsoa yhdessä hyvä elokuva.”

Suuri Siivoustutkimus toteutettiin Transmerin ja Otavamedian toimesta. Tutkimus tehtiin Otavamedian paneelille, jossa kartoitettiin laajasti suomalaisten mielipiteitä ja käsityksiä siivoamisesta. Tutkimukseen vastasi yli 2 000 panelistia.

Kilpailu on päättynyt!

Vastaamalla kysymykseen voit voittaa 50 euron arvoisen siivoussetin. Kilpailu päättyy 14.3.2018. Vastanneiden nimi- ja osoitetietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksiin henkilötietolain mukaisesti. Lisätietoja Otavamedia Oy:n rekisteriselosteesta.

Hohdokasta kotoilua - kaikille jotka rakastavat kotiansa. Tämän sivuston sisällöstä vastaa Transmeri. Transmeri on suomalainen perheyritys, jolla on pitkät perinteet onnistuneiden tuotelanseerauksien ja merkittävien markkina-asemien luomisessa

X