Hyvinvointi

Iskikö väsymys taas töissä? Ota avuksi mikrotauko

Tiedätkö, mikä on mikrotauko? Yksinkertaistettuna se on lyhyt hetki, jonka aikana irrottaudutaan töistä esimerkiksi katselemalla ulos ikkunasta tai käymällä pienellä kävelyllä. Mikrotauot auttavat palautumaan työkuormituksesta ja saavat sinut voimaan paremmin.
7.8.2018 Teksti: Anniina Nirhamo Kuvat: iStock

Onko tapanasi juoda kahvit työpisteellä tai onko työpaikallasi niin kiire, ettei vessassa ehdi käydä?

Iskikö lounaan jälkeen sellainen väsymys, että silmien auki pitäminen tuntuu yhtä suurelta ponnistukselta kuin maratonin juokseminen?

Työaikaan kuuluvien lakisääteisten taukojen pitämisen tulisi olla itsestäänselvyys, mutta usein ne eivät pelkästään riitä työstä palautumiseen.

Ota silloin avuksi mikrotauot!

Työpäivän pelastaja

Mikrotauoilla tarkoitetaan lyhyitä, puolesta minuutista muutamaan minuuttiin kestäviä taukoja työpäivän aikana.

Mikrotauon voi pitää esimerkiksi katselemalla ulos ikkunasta, tekemällä pienen taukojumpan, käymällä lyhyellä kävelyllä tai pitämällä lyhyen mindfulness-hetken.

Tärkeintä on, että tauon aikana irrottautuu työstä ja siihen liittyvistä ajatuksista.

Tauon olisi hyvä tuoda mahdollisimman paljon vastapainoa työlle. Esimerkiksi asiakaspalvelutyötä tekevä saattaa haluta tauolla rauhoittua itsekseen, kun taas yksin tietokoneen edessä istuva vaihtaa mielellään kuulumisia työkaverin kanssa.

Tärkeintä on muistaa se, että pieni mikrotauko tekee hyvää sekä keholle että mielelle, mutta myös työteholle.

Säännöllinen mikrotauko on palvelus myös perheellesi. Kun työkuormitus ei ole liian suuri, jaksat myös iltaisin.

Näistä syistä sinunkin kannattaa kokeilla mikrotaukoja:

1. Aivot toimivat paremmin

Työpäivän aikana pysyy huomattavasti virkeämpänä, jos antaa aivoilleen välillä luvan levätä. Käytännössä työnteko sujuu silloin paremmin, eikä ajatus takkua niin pahasti.

Levänneenä olet myös luovempi, keskittymiskykysi on parempi ja päätöksenteko helpompaa.

2. Jaksat myös iltaisin

Illat ja viikonloput ovat lyhyitä aikoja työkuormituksesta palautumiseen ja lomia on harvoin.

Siksi palautumisesta on tärkeää huolehtia jo työpäivän aikana.

Konkreettinen hyöty työpäivien aikaisista mikrotauoista on se, että jaksat paremmin harrastaa ja tehdä kotitöitä myös arkisin, kun kaikki kuormitus ei ole kertynyt illalla purettavaksi.

3. Viihdyt paremmin töissä

Mitä paremmin työkuormituksesta palautuu, sitä myönteisemmin työhönsä suhtautuu.

Ja kun viihdyt töissä, saat myös paremmin aikaan, opit uutta ja töihin on ennen kaikkea mukavampi mennä.

4. Ennaltaehkäiset uupumista

Pitkäaikainen, liiallinen työkuormitus ei ole leikin asia, vaan seuraukset voivat olla vakavia.

Kun huolehdit palautumisesta pitkin päivää säännöllisesti, teet itsellesi suuren palveluksen: mikrotauot voivat nimittäin ennaltaehkäistä työssä uupumista ja loppuunpalamista.

5. Ruumis kiittää

Staattinen työasento ja liiallinen istuminen aiheuttavat monenlaisia vaivoja, kuten selkä- ja hartiakipuja, kireitä lonkankoukistajia sekä erilaisia kolotuksia.

Istumatyöläisen tulisikin nousta vähintään kerran tunnissa ylös, liikkua kevyesti ja venytellä kankeita raajoja.

6. Pysyt terveempänä

Liiallinen istuminen on tutkimusten mukaan yhteydessä paitsi kakkostyypin diabetekseen, mutta myös sydän- ja verisuonitauteihin sekä ennenaikaiseen kuolleisuuteen.

Istu siis vähemmän ja pysy terveempänä!

Lähteet: Proliitto, Akavalainen, Yrittäjä-lehti, Jyu.fi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Suosittelemme