7 helppoa ja lempeää uudenvuodenlupausta
Hyvinvointi

7 helppoa ja lempeää uudenvuodenlupausta – Nämä muutokset parantavat elämänlaatuasi oikeasti

Aloitatko joka vuosi elämäntaparemontin, mutta väsyt itse luomiisi tiukkoihin sääntöihin jo parissa kuukaudessa? Hyvinvointivalmentaja Marja Milistver paljastaa seitsemän lempeää uudenvuodenlupausta, joita jaksat noudattaa ja jotka lisäävät hyvinvointiasi.
Teksti: Janica Brander Kuvat: 123RF

Vuoden alussa moni päättää laihduttaa, lopettaa tupakoinnin ja edetä uralla. Kieltoihin perustuvat, riittämättömyyden tunteesta kumpuavat tavoitteet voivat kuitenkin uuvuttaa nopeasti. Jos lupauksen toteuttaminen ei onnistu, seurauksena on entistäkin epäonnistuneempi olo.

Hyvinvointikouluttaja Marja Milistver ei usko rajoituksiin ja itsensä piiskaamiseen vaan sallivuuteen. Milistver rohkaisee kokeilemaan seitsemää lempeää uudenvuodenlupausta, jotka parantavat varmasti sekä henkistä että fyysistä hyvinvointia.

1. Aloita aamusi voimauttavalla rituaalilla

Aamu on otollista aikaa hyvinvointia tukevien rutiinien luomiselle, koska tahdonvoimamme on tällöin korkeimmillaan. Kun aloitat päiväsi yhdellä pienellä hyvällä valinnalla, uusien hyvien valintojen tekeminen on helpompaa koko loppupäivän ajan. Aamurituaalisi voi olla mitä tahansa, mikä saa sinut hyvälle mielelle. Järjestä vaikkapa parin minuutin meditointi- tai tanssihetki, nauti ravinteikas smoothie tai maistele rauhassa hyvää teetä.

Valmistele aamiainen tai valitse tanssimusiikki jo illalla, jotta rituaali on helppo toteuttaa aamulla. Harkitse tavallisen herätyskellon tai sarastusvalon käyttämistä kännykän hälytyksen sijaan. Näin työasiat ja sähköpostit eivät täytä mieltäsi heti herättyäsi ja voit keskittyä rituaaliin rauhassa.

Lue myös: Aina kiire aamuisin? Nämä 10 aamurutiinia helpottavat arkeasi

2. Keskity vain yhteen asiaan kerrallaan

Kiire ja kaoottisuus syntyvät siitä, että yritämme tehdä kaikkea yhtä aikaa. Pahimmillaan töiden kahmiminen johtaa siihen, että uuvut etkä silti saa mitään valmiiksi. Älä yritä tehostaa arkeasi haalimalla lisää vastuuta, vaan opettele priorisoimaan ajankäyttöäsi. Listaa joka päivä 13 tärkeää tehtävää, jotka haluat saada hoidettua. Tee nämä asiat keskittyneesti, äläkä tarkista koko ajan Facebookia tai sähköpostia.

Jos annat vallan ulkoisille ärsykkeille ja reagoit jokaiseen pyyntöön, joita päivän aikana satelee, sinä et hallitse olosuhteita, vaan ne hallitsevat sinua. Jokaisen on päätettävä tärkeysjärjestyksestään ja vedettävä rajansa itse. Kukaan muu ei sitä puolestasi tee.

Lue myös: Työskentele tehokkaammin – 8 käytännön vinkkiä

3. Tee joka päivä yksi asia, josta nautit

Kirjoita lista kymmenestä asiasta, joista nautit. Nämä voivat olla pieniä ja helposti toteutettavia asioita, kuten lukeminen, kokkailu ja kävelylenkki luonnossa. Kiinnitä lista näkyvälle paikalle, esimerkiksi jääkaapin oveen. Yritä tehdä joka päivä listalta ainakin yksi asia, josta saat iloa.

Mukavien asioiden listasta on hyötyä etenkin hektisinä päivinä, joina aikaa ei tunnu riittävän itselle. Lista myös muistuttaa konkreettisesti arjen pienistä iloista, joille herkästi sokeutuu.

Lue myös: Pieni hetki, iso ilo – Poimi Kylli Kukkin ja muiden joogaohjaajien voimanlähteet

4. Kirjoita päivittäin ylös asiat, jotka ovat hyvin

On yleistä keskittyä asioihin, joita itseltä puuttuu. Tällainen ajattelu saa sinut kuitenkin tuntemaan riittämättömyyttä ja tyytymättömyyttä. Vaikka elämässä olisi puutteita ja vaikeuksia, kannattaa opetella keskittymään asioihin, jotka ovat hyvin, ja olla hyvästä kiitollisia.

Kiitollisuutta voi harjoitella kirjoittamalla päivittäin ylös kolme asiaa, jotka ovat hyvin. Onnen aiheiden kirjaamisesta voi tehdä osan aamurituaalia. Jos huolet häiritsevät untasi, kirjoita hyvät asiat muistiin ennen nukkumaanmenoa ja keskity ajattelemaan niitä.

Lue myös: Näin hyödynnät positiivista ajattelua työpaikalla – 10 vinkkiä

5. Lisää ruokavalioosi hyviä aineksia

Herkkulakko ei ole paras tapa viilata ruokavaliotaan terveellisemmäksi. Kieltäytyminen johtaa usein siihen, että mietit herkkuja entistä kiivaammin, tuskastut dieettiin ja sorrut. Kehoaan tulisi rakastaa ja miettiä, mitä kaikkea sille voi antaa, jotta lopputuloksena olisi hyvä olo.

Älä aloita tänä vuonna dieettiä, joka perustuu tiettyjen ruoka-aineiden välttelyyn. Lisää sen sijaan ruokavalioosi pikkuhiljaa hyvää tekeviä ruoka-aineita, kuten kasviksia, marjoja, hedelmiä ja pähkinöitä. Kun syöt enemmän ravinteikasta ruokaa, et jaksa napsia herkkuja entiseen malliin eivätkä ne välttämättä maistu enää yhtä hyviltä.

Lue myös: Fleksaus eli osa-aikainen kasvisruokavalio villitsee maailmalla

6. Hengitä joka päivä kaksi minuuttia keskittyneesti

Syvä hengitys rauhoittaa kehon ja levottomat ajatukset. Sinun ei tarvitse tehdä pitkiä rentoutusharjoituksia erityisessä meditointitilassa, vaan kaksi minuuttia päivässä riittää. Hengitä kaksi sekuntia sisään ja neljä sekuntia ulos. Voit tehdä harjoituksen missä tahansa. Kirjoita työpöydällesi lappu, joka muistuttaa hengitystauosta, ja pidä paussi, kun alat kuormittua.

Keskittynyt hengitys palauttaa ajatukset menneen ja tulevan murehtimisesta tähän hetkeen ja muistuttaa siitä, että olemme elossa. Näiden asioiden oivaltaminen kehollisen harjoituksen kautta vähentää stressiä ja parantaa keskittymiskykyä.

Lue myös: Stressiä, paniikkihäiriö, masennusta – Rebirthing-hengitys auttaa moneen ongelmaan

7. Älä kiusaa itseäsi jatkuvalla analysoinnilla

Moni keskittyy herkästi negatiivisiin asioihin, koska uhkien havaitseminen auttoi esi-isiämme selviytymään hengissä. Jatkuva varuillaan oleminen on kuitenkin nykypäivänä tarpeetonta. Lisäksi uhkakuvia on tarjolla niin paljon, että murehtimiseen voi käyttää loputtomasti aikaa.

Ahdistuksen hallintaa voi harjoitella kysymällä itseltään, onko mielessä myllertävä ikävä ajatus totta. Ajatuksiinsa ei myöskään kannata suhtautua liian vakavasti. Jos päähäsi pulpahtaa ahdistava asia, totea, että mielessäni on nyt tällainen ajatus. Älä jää analysoimaan oloasi loputtomasti, vaan keskitä huomiosi johonkin muuhun. Vanhan sanonnan mukaan kaikkia kutituksia ei tarvitse raapia, eikä jokaiseen mielenliikahdukseen kannata takertua.

Lue myös: Stressi haltuun mindfulnessin avulla

X