Venyttely on hyvä aamurutiini.
Venyttely on hyvä aamurutiini.
Hyvinvointi

Aina kaaos aamuisin? 10 kohdan aamurutiini helpottaa arkeasi

Aamurutiini voi tehdä arjestasi parempaa.
Teksti: Hilppa Alanko Kuvat: Colourbox

Aamu on loistavaa aikaa virittäytyä henkisesti ja fyysisesti tulevaan päivään. Lue, millainen aamurutiini aloittaa parhaan mahdollisen päivän.

1. Aamurutiini: Herää hyvissä ajoin

Jos aamut tuntuvat kaoottisilta, syy on usein liian myöhään herääminen. Jotta on mahdollista herätä hyvin levänneenä aikaisin, iltaisin on luonnollisesti pidettävä huolta siitä, että ei mene nukkumaan liian myöhään.

Jos haluat aikaistaa heräämistäsi kivuttomasti, herää viikon ajan 10 minuuttia aikaisemmin kuin normaalisti, seuraavalla viikolla taas 10 minuuttia aikaisemmin kuin edellisellä viikolla ja niin edelleen seuraavan 6–9 viikon ajan.

Lue myös: Stressivapaa vyöhyke: Miten herätä aikaisin aamulla?

2. Juo vettä

Hyvien yöunien jälkeen olet ollut kauan juomatta, joten nukkumisen jälkeen saatat kaivata enemmän vettä kuin arvaatkaan. Kumoa siis kurkustasi heti aamulla lasillinen. Aamurutiini, jonka myötä autat kehoasi heräämään luonnollisesti.

Lue myös: Vesi on elintärkeä ravinne

3. Meditoi

Oletko aamulla stressaantunut ja kiukkuinen? Vietä hetki meditoiden. Se vähentää stressiä ja antaa päivälle hyvän, rauhallisen alun. Sano itsellesi muutama kannustava ajatus (olen ystävällinen, näen hyvää ihmisissä, teen nopeita päätöksiä…), ne antavat päivääsi energiaa.

Lue myös: Life coach palveluksessasi: Ole itsesi paras ystävä

4. Venyttele ja liiku

Keho joutuu monesti taipumaan päivän aikana moneen, joten aloita päivä venyttelemällä minuutti tai pari. Näin valmistelet kroppaasi tulevaan päivään. Lisäksi olisi hyvä saada itsensä reippaasti liikkeelle.

Jos aamulenkkiin tai joogasessioon ei ole aikaa, tee lyhyt aamujumppa kotona. Jo viidessä minuutissa ehtii tehdä avaavan pikkujumpan.

Lue myös: Laiturijumppa – Katso Martina Aitolehden jumppaohjeet mökille!

5. Virkistävä aamurutiini: Mene kylmään suihkuun

Kylmä suihku heti aamusta saattaa kuulostaa ikävältä ajatukselta, mutta avantouinnin tavoin se virkistää, parantaa verenkiertoa ja vahvistaa vastustuskykyä. Ota tämä virkistävä aamurutiini kokeiluun.

Lue myös: Uinti – Pulahda veteen

6. Syö hyvä aamiainen

Aamiainen on päivän tärkein ateria, sen tietää meistä jokainen, joten siihen kannattaa panostaa. Aamiaisella kannattaa kiinnittää huomiota proteiinien saantiin, jotta pysyy pitkään kylläisenä.

Lue myös: Aamiainen haltuun – Terveellinen aamupala viidelle eri ruokavaliolle

7. Tarkista sähköpostisi

Aamuisin kannattaa tarkistaa sähköposti, mutta ainoastaan tarkistaakseen, onko suuria muutoksia päivään tullut. Keskity sähköposteja silmäillessä isoon kuvaan ja päivän suunnitelmien luomiseen, älä ala vastailla jokaiseen viestiin systemaattisesti.

Lue myös: Työskentele tehokkaammin – 8 käytännön vinkkiä

8. Suunnittele päiväsi

Listaa päivän aikana tehtävät asiat ja tarkista, mitä tapaamisia olet päivälle sopinut. Mieti, mitkä ovat päivän tärkeimmät tehtävät ja tee ne ensimmäiseksi. Mieti myös, kuinka kauan sovittujen asioiden tekeminen kestää ja aikatauluta tekeminen. Näin et tule sopineeksi päivääsi liikaa ohjelmaa. Tämä aamurutiini myös lievittää stressiä.

Lue myös: Aikavarkaat kuriin

9. Vietä aikaa läheistesi kanssa

Muista, että kanssasi asuvat läheisesi aloittavat päivänsä kanssasi. He saattavat kaivata muutamaa kannustavaa sanaa tai vain läsnäoloasi ja huomiotasi.

Keskity siis läheisiisi äläkä esimerkiksi Facebookin pläräämiseen. Yhdessä läheisten kanssa nautittava aamiainen on loistava tilaisuus aloittaa hyvä päivä.

Lue myös: Osaatko olla onnellinen? Viisi ohjetta onnellisempaan elämään

10. Toista sama aamurutiini joka aamu

Kun sama aamurutiini toistetaan päivittäin, se alkaa sujua automaattisesti. Näin rutiinien tekemiseen ei kulu turhaa energiaa, ja ennen kaoottisiin aamuihin kulunut energia jää käytettäväksi mieluisiin tekemisiin.

Lue myös: Pieni hetki, iso ilo – Poimi Kylli Kukkin ja muiden joogaohjaajien voimanlähteet!

 

Lähteet: Annapolis Athletic Club, Becoming Minimalist, Forbes, Lifehack, Marc and Angel Hack Life, Medium

Juttua on päivitetty 7.2.2022.

X