Hyvinvointi

Aliravitsemus ja liikunta

Teksti: Anna.fi

Aliravitsemus ja liikunta aiheuttavat vakavia riskejä terveydelle ja hyvinvoinnille.

Olen 22-vuotias nainen. Painan 40 kg, pituuteni on 167 cm. Sairastin pari vuotta sitten anoreksiaa. Nostin painoni 48 kiloon, mutta ahkera ulkoilu ja stressi laskivat painon taas alas.

Syön neljä kertaa päivässä, myös yhden lämpimän aterian. Liikun salilla ja jumpissa yhteensä 15 tuntia viikossa. Pidän yhden lepopäivän. Onko alipainoisen järkevää kuntoilla, jos syö silti hyvin? Mitä riskejä tässä voi olla?

– Alipainoinen

Ravitsemusterapeutin vastaus

Painoindeksisi (BMI = paino / pituus x pituus ) on vain 14,3, mikä vastaa vaikeaa aliravitsemusta! 48 kilon painossakin painoindeksisi on ollut vain 17,2, mikä vastaa keskivaikeaa aliravitsemusta. Liikut erittäin runsaasti, vaikka pidätkin lepopäivän viikoittain. Ellet rajoita liikunnan määrää, saat tuskin painoasi nousemaan.

Kun paino on normaaleissa lukemissa (BMI 18-25), terveellisiin elämäntapoihin kuuluu kohtuullisesti liikuntaa. Noin alhaisella painolla runsas liikunta on terveydelle haitallista! Aliravitsemus ja liikunta aiheuttavat vakavia riskejä terveydelle ja hyvinvoinnille.

Kun ravintoa on riittämättömästi elimistön tarpeisiin nähden ja liikutaan paljon, elimistö ”syö” omia lihaksia. Muun muassa sydänlihaksen massa pienenee, lihaskunto heikkenee eikä elimistö palaudu suoritusten välillä. Aliravitsemus aiheuttaa hormonitoiminnan häiriöitä ja lisää luukadon riskiä. Jos vaurioita on jo syntynyt, luustoa kuormittava liikunta ei vahvistakaan luustoa, vaan edistää sen haurastumista.

Oletko saanut anoreksiaasi asianmukaista hoitoa? Tilanteesi on erittäin huolestuttava. Mielestäni sinun pitää hakeutua hoitoon terveysaseman, työterveyshuollon tai opiskelijaterveydenhuollon kautta.

Merja Larjosto, Laillistettu ravitsemusterapeutti

X