Hyvinvointi

Heikko yleiskunto – Apua apteekista

Teksti: Anna.fi

Vitamiinikuuri on paikallaan, kun puhti on poissa ja flunssa tarttuu tavallista herkemmin.

Vitamiinilisä ei korvaa kunnon ravitsemusta.

Varsinainen vitamiininpuute on suomalaisilla harvinaista. Monipuolisesti syövä, lautasmallia noudattava saa ruuasta tarvittavan määrän vitamiineja. Painonpudottajat ja aktiivikuntoilijat voivat tarvita vitamiinilisää, samoin ruuanlaitosta helposti laistavat vanhukset. Satunnaisesta vitamiinikuurista ei ole haittaa kenellekään, mutta kannattaa muistaa, että vitamiinilisä ei korvaa kunnon ravitsemusta.

Lisää puhtia saa parhaiten monivitamiinivalmisteesta. Osa valmisteita sisältää A-vitamiinia, ja ne, jotka eivät sisällä sopivat myös odottaville äideille. Varmista tuoteselosteesta, että valmisteessa on D-vitamiinia. D-vitamiinia syntyy iholla auringonvalossa. Kesällä kerätyt D-vitamiinivarastot riittävät loka-marraskuulle, jolloin niitä on hyvä alkaa täydentää ja jatkaa D-vitamiinilisän nauttimista maaliskuun loppuun. Tarvittavan määrän D-vitamiinia saat syömällä kalaa kolme kertaa viikossa. Pikkulapset ja vähän ulkoilevat vanhukset tarvitsevat D-vitamiinilisää ympäri vuoden.

Yksi monivitamiinivalmiste riittää. Vitamiinien liikasyöminen ei hyödytä, vaan se kasvattaa yliannostuksen vaaraa. Vesiliukoisten B- ja C-vitamiinien pieni ylimäärä ei haittaa, sillä se poistuu virtsan mukana. Moni nappaa B-vitamiinilisän, kun kiire ja työstressi vaivaavat.

Flunssan ensioireisiin kannattaa kokeilla 500–1000 milligrammaa C-vitamiinia. Se saattaa lyhentää flunssan kestoa ja uusien tutkimusten mukaan jopa estää sen puhkeamista – etenkin jos C-vitamiinin saanti on ollut vähäistä tai fyysinen rasitus suurta.

Lisäksi hivenaineita

Jos maitotuotteet eivät maistu tai sovi, kalsiumin voi ottaa purkista. Toisin kuin ennen rautaa ei enää määrätä automaattisesti lääkkeeksi väsymykseen. Sitä syödään vasta, jos verikokeet osoittavat raudanpuutteen. Magnesium on kuntoilijalle tarpeen, jos elimistöstä poistuu hien mukana runsaasti suoloja. Suonenveto johtuu monesti magnesiumin tai natriumin puutteesta. Jälkimmäinen voi vaivata hyvin suolatonta ruokavaliota noudattavaa liikkujaa. Suuria annoksia hivenaineita ja vitamiineja ei tule käyttää säännöllisesti, vaan lyhyinä kuureina.

Vitamiini- ja hivenainelisiä on sekä tabletteina että veteen liukenevina poretabletteina, lapsille on myös purutabletteja. Porejuomat sisältävät natriumia, ja ne eivät sovi verenpainepotilaille. Ne saattavat pitkään käytettyinä aiheuttaa hampaiden kiillevaurioita. Porejuoman nauttimisen jälkeen suu kannattaa huuhdella vedellä.

Mainitse apteekissa ja lääkärin vastaanotolla käytössäsi olevista vitamiineista ja ravintolisistä, sillä ne saattavat yhteiskäytössä vähentää lääkkeen tehoa.

Asiantuntijana farmaseutti, ravitsemuskoordinaattori Terhi Grönroos, Yliopiston Apteekki, Helsinki.

Teksti: Virve Järvinen

Lue myös

Suosittelemme