Hyvinvointi

Hyväkarppaus – Suosi hyvälaatuisia hiilihydraatteja

Teksti: Anna.fi

Hyväkarppaus on yksi karppauksen alalaji, jossa hiilihydraattien syöntiä rajoitetaan, mutta niitä ei karsita kokonaan pois ruokavaliosta. Hyväkarppaaja suosii niin sanottuja hyviä ja hitaita hiilihydraatteja, kuten täysjyväviljoja. Huonot, eli nopeat hiilihydraatit jätetään kuitenkin kokonaan pois. Nopeita hiilihydraatteja ovat muun muassa kaikki kuoritut valkoiset viljatuotteet, sokeri, peruna ja maissi.

Hyvä vs. huono

Valkoiset vehnäjauhot, riisi, pasta, murot, karkit, sokerit, peruna ja maissi ovat huonoja hiilihydraatteja hyväkarppauksen näkökulmasta, sillä niissä on hyvin vähän tai ei lainkaan ravinteita. Ne hajoavat ruoansulatuksessa ja siksi vereen vapautuu nopeasti glukoosia (eli verensokeri nousee nopeasti), mutta koska ne sisältävät lähinnä tyhjää energiaa se myös laskee nopeasti takaisin alas – ja taas on nälkä. Verensokerin heilahdellessa jatkuvasti olo on voimaton ja väsähtänyt. 

Hyvät hiilihydraatit, kuten tumma riisi, kasvikset, täysjyväpasta ja leipä nostavat veren sokeriarvoja hitaasti, jolloin nälkä pysyy pitkään loitolla ja verensokeri pitkään tasaisena. Hitaat hiilihydraatit sisältävät myös runsaasti kuituja ja ravintoaineita.

Miksi kuituja tulisi suosia?

Kuidut ovat kasvisten, palkokasvien, marjojen, hedelmien ja jalostamattoman viljan sisältämiä osia, jotka eivät sula ruoansulatuksessa. Ne eivät siis imeydy lainkaan elimistöön eivätkä vaikuta myöskään insuliinin eritykseen.

Ei pidä silti luulla, että ne olisivat täysin turhia osia ravinnossa, päinvastoin. Kuiduilla on tärkeä osa ruoansulatuksessa, sillä niiden sisältämän ligniinin, selluloosan, pektiinin ja liima-aineen ansiosta ulostemassa kulkee suolessa jouhevasti. Näin ollen suoli toimii säännöllisesti. Ummetuksen syynä onkin usein juuri kuituköyhä ravinto.

Kuidut rajoittavat myös rasvojen imeytymistä ja vähentävät siten verisuonten kalkkeutumisen vaaraa. Vatsalääkärit ovat sitä mieltä, että tietyillä kuiduilla on kyky suojata paksusuolta muun muassa syövältä.

Hyväkarpin ruokavalioon kuuluu:

  • Liha, kala, kypsytetyt juustot, kananmunat, kasviöljyt ja voi 
  • Marjat, juurekset ja makeuttamattomat maitotuotteet
  • Maito, täysjyväviljatuotteet, hapatettu ruisleipä, hiutalepuuro, tumma pasta ja riisi, banaani ja rypäleet sekä pavut ja linssit

Hyväkarpin tulee välttää:

  • Valkoisia vehnäjauhoja sekä valkoista riisiä ja pastaa
  • Sokeroituja muroja ja myslejä 
  • Karkkeja ja valkoista sokeria
  • Perunaa ja maissia
X