Näistä merkeistä tiedät, vaikuttavatko tunteet syömiseesi
Tunnesyöjä hakee syömisestä parempaa oloa esimerkiksi stressaantuneena.
Itsetuntemus

7 merkkiä, jotka kertovat, vaikuttavatko tunteet syömiseesi

Yllättääkö nälkä sinut ykskaks? Syötkö itsesi kuin huomaamatta aina ähkyyn? Palkitsetko ja lohdutatko itseäsi ruoalla? Saatat olla tunnesyöjä.
Teksti: Hilppa Wuokko Kuvat: iStock

Herkkuja iloon ja suruun! Herkuttelu silloin tällöin on täysin normaalia, mutta jatkuva mässäily ja ruoan ajatteleminen saattavat kieliä tunnesyömisestä.

Olet todennäköisesti tunnesyöjä, jos tunnistat itsessäsi tällaisia piirteitä:

1. Syöt vaikka sinulla ei oikeasti ole nälkä

Himoitsetko rasvaisia herkkuja, mutta niitä vaille jäädessäsi et söisi terveellistä salaattia? Jos himoitset epäterveellisiä herkkuja mutta et niiden puutteessa söisi terveellistä ruokaa, sinulla ei oikeasti ole nälkä, vaan syöt vain mielihyvän takia.

2. Nälkä yllättää sinut ykskaks

Fyysinen nälkä kasvaa vähitellen. Tunnesyöjän näläntunne saattaa yllättää aivan yhtäkkiä, sillä kyse ei ole fyysisestä vaan tunteista johtuvasta nälästä.

3. Sinun on vaikea lopettaa syömistä

Voi myös olla, että pelkäät jääväsi jostain paitsi, jos lopetat syömisen. Saatat esimerkiksi ajatella, että et saa mummon leipomia pullia heti uudestaan, joten sinun on pakko ottaa vielä yksi.

4. Syöt iloon ja lohduttaaksesi itseäsi

Syötkö niin iloon, stressiin, tylsyyteen kuin ahdistukseenkin? Tunnesyöpöt palkitsevat ja lohduttavat itseään ruoalla.

5. Tunnet syömisestä syyllisyyttä

Syömisestä seuraava mielihyvä on lyhytaikaista. Tunnesyöpöttelystä seuraa usein armoton ruokamorkkis.

6. Et halua muiden tietävän, mitä syöt

Koska poet usein ruokamorkkista eli et osaa kontrolloida syömistäsi, alat hävetä herkutteluasi. Siksi et halua muiden tietävän, mitä oikeasti syöt.

7. Sinulla on vaikeuksia pudottaa painoa

Monet tunnesyöjät eivät ole sinut kehonsa kanssa. Tunnesyöjillä on usein paino-ongelmia ja vaikeuksia painonpudotuksessa.

Tajusitko olevasi tunnesyöjä? Näin tunnesyömisestä pääsee eroon.

Lähteet: HuffPost, My Body Tutor, Personal Excellence, Thrive Global

Lue myös:

Tunnesyöminen saa jo riittää

Tunnesyömisen 7 syytä – Tämän takia sorrumme liialliseen herkutteluun

Testaa, oletko tunnesyöppö

X