Itsetuntemus

Irti tylsistä rutiineista! Näin löydät itsestäsi aivan uusia puolia

Oletko suorittaja tai tuntuvatko päiväsi liian rutiininomaisilta? Ahkeroitko koko ajan, mutta et silti pysty hallitsemaan tekemisiäsi? Kokosimme yhteen neljä keinoa, joiden avulla pääset irti rutiineista, löydät iloa työhösi ja opit tuntemaan itsesi entistä paremmin.
Teksti: Sanna Wirtavuori Kuvat: iStock

Tunnetko tekeväsi koko ajan parhaasi, mutta silti asiat tuppaavat jäämään kesken ja virheitä ja epäonnistumisia tapahtuu vaikka yrittäisit kuinka?

Lohduttavia uutisia: omaa keskeneräisyyden sietokykyään voi kehittää. Kokeile esimerkiksi improvisointia. Sen avulla oppii suhtautumaan joustavasti jatkuvaan ja väistämättömään muutokseen.

Näiden neljän askeleen ja harjoituksen avulla löydät itsestäsi aivan uusia puolia:

1. Mene kohti epämukavuusaluetta, niin luottamus elämään kasvaa

Ajattele esimerkiksi ensimmäistä päivää nykyisessä työpaikassasi. Saatat huomata, että nykyinen mukavuusalue on itse asiassa entinen epämukavuusalueesi!

Muistele mukavia asioita, joita sinulle on tapahtunut, ja mieti, teitkö ne vapaa-ehtoisesti tai ilman jännitystä. Yleensä parhaat kokemukset ovat jotain uutta ja tavallisuudesta poikkeavaa – kuten vaikka kuutamouinti tai uuden koodausjärjestelmän oppiminen.

Välillä asioita kannattaa tehdä toisella tavalla kuin aikaisemmin. Jo pienet askeleet pois omalta mukavuusalueelta palkitsevat: mene eri reittiä töihin, sano haasteelliselle tehtävälle joo tai ratkaise tuttu homma hiukan eri tavalla.

Ota riskejä ja haasteita, sillä vain epämukavuusalueella voi oppia. Kun saa selviytymiskokemuksia, luottamus elämään kasvaa ja hyvinvointi lisääntyy.

2. Hyväksy, älä tyrmää

Opettele kuuntelemaan toisten ideoita huolellisesti. Älä tyrmää mitään suoralta kädeltä  tuo ei oo musta hyvä -periaatteella. Ole aidosti läsnä ja opettele sanomaan joo, ja…

Voit jatkaa lausetta esimerkiksi kertomalla, mikä ehdotuksessa on hyvää tai esittämällä jatkokysymyksen tai pohtimalla miten itse etenisit siitä.

HUOM! On tärkeää, että et sano joo, mutta…

3. Älä pelkää virheitä

Vanhan itämaisen viisauden mukaan vasta jälkeenpäin voi sanoa, oliko tapahtunut onni vai onnettomuus. Kannattaa tarkkailla omia epäonnistumisilta näyttäviä tekemisiä ja miettiä, miksi niin kävi ja oliko niissä jopa jotain hyvää.

On virheitä,  joiden seuraamukset ovat todella ikäviä. Mutta myös niitä, joiden kautta voi tapahtua jotain todella miellyttävää.  Samoin on virheitä, joilla voi olla paljon merkitystä tai toisaalta sellaisia, jotka ovat niin mitättömiä, ettei niitä kannata edes pohtia.

Vanha sanonta pitää paikkansa: Jos yrität olla fiksu, et ole ja jos et yritä olla, olet. Se että tulee sinuiksi epäonnistumisten kanssa, avaa oven rauhallisuuteen ja vapauteen. Epäonnistumisten kautta voi oppia asioita, joista ei muuten tietäisi mitään.

4. Älä valita, vaan ala valita ja toimi

Mieti esimerkiksi kolme asiaa, joiden tekemistä olet lykännyt pidemmän aikaa. Listaa ne sitten tärkeysjärjestykseen ja ajattele, mitä voisit tehdä ykkösasian edistämiseksi ja toteutua ajatuksesi heti. Kun teet ikävimmät asiat ensin, olo on heti kepeämpi.

Älä ota elämää liian vakavasti, vaan suhtaudu omiin ja toisten tekemisiin kannustavasti ja kuittaa pienet virheet lämpimällä huumorilla. Opi nauramaan itsellesi ja kehittele epäonnistumisistasi jälkeen päin hauskoja tarinoita.

Muista, että pohjimmiltaan me ihmiset olemme aika samanlaisia: välillä me onnistumme, välillä menee pahemman kerran pieleen.

Lähde: Pia Koponen: Lupa mokata – Improvisointi arjessa -kirja

Lue myös:

Tavoitellaanko onnellisuutta jo liikaa

Uskalla epäonnistua

X