Kun ei jaksa edes rakastaa – Tunne-elämän burnout uuvuttaa ja turruttaa

Oletko alkanut vältellä sosiaalisia tilanteita? Eivätkö aiemmin iloa tuottaneet asiat oikein enää tunnu miltään? Tunnetko itsesi merkityksettömäksi? Saatat kärsiä emotionaalisesta loppuunpalamisesta.

Merkityksettömyyden tunne voi kertoa tunne-elämän loppuunpalamisesta.
Kun ei jaksa edes rakastaa – Tunne-elämän burnout uuvuttaa ja turruttaa

Oletko alkanut vältellä sosiaalisia tilanteita? Eivätkö aiemmin iloa tuottaneet asiat oikein enää tunnu miltään? Tunnetko itsesi merkityksettömäksi? Saatat kärsiä emotionaalisesta loppuunpalamisesta.

Tunne-elämän uupumuksesta on tullut aikamme vitsaus. Muiden asettamat odotukset, työhön liittyvät paineet ja epävarmat elämäntilanteet saattavat aiheuttaa loppuunpalamista, jolla ei välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa, että töitä olisi tehty liikaa.

Mikäli tunnet jatkuvasti hortoilevasi elämässäsi eteenpäin kuin zombi, on muutoksen aika.

Mutta mistä tunne-elämän burnoutissa oikeastaan on kysymys?

Oireina jatkuvaa väsymystä ja ystävien välttelyä

Kun ihminen on emotionaalisesti uupunut, hän on käyttänyt psyykkiset voimavaransa lähes loppuun. Tilannetta voidaan verrata fyysisten voimavarojen ehtymiseen. Kun töitä tehdään liian pitkään tai urheillaan liian kovaa, fyysisen jaksamisen rajat ylittyvät ja ihminen väsyy. Fyysistä väsymystä vain voi olla helpompi käsitellä kuin henkistä uupumusta.

Emotionaalista burnoutia kuvaa ehkä parhaiten suomen kielen sana turtumus. Asiat, jotka ovat ennen saaneet innostumaan, eivät enää tunnu miltään. Myös jatkuva väsymys, motivaation puute ja hankaluus nauttia elämästä kertovat siitä, että jokin on pielessä.

Tunne-elämän burnoutin oireita ovat lisäksi:

  • keskittymisvaikeudet
  • tappiomieliala
  • arkisten tehtävien laiminlyönti
  • liikunnan määrän vähentyminen
  • merkityksettömyyden kokemus

Hälytyskellojen pitäisi soida myös silloin, jos muiden ihmisten seura on yhtäkkiä alkanut tuntua ylivoimaiselta. Kun olo on turtunut, jopa rakkauden ja empatian tunteista voi tulla asioita, joihin ei vain riitä voimia.

Tutkijoiden mukaan henkinen uupumus johtuu usein kolmesta asiasta.

Normit, trendit ja epäselvät odotukset kuormittavat

Henkisen uupumuksen aiheuttajat on tapana jakaa kolmeen luokkaan.

Ensinnäkin ihminen voi itse ajaa itsensä burnoutin partaalle. Joillakuilla on taipumus sukeltaa pää edellä uuvuttaviin ja stressaaviin tilanteisiin, ja asettaa itselleen kohtuuttomia tavoitteita.

Toinen merkittävä syy uupumukseen ovat ulkoiset paineet. Tiukat deadlinet, erilaisten odotusten lunastaminen ja jatkuva huolehtiminen kuormittavat hermoja. Myös asiat, joiden pitäisi tuottaa iloa, saattavat aiheuttaa joillekin paineita. Esimerkiksi matkustelusta on tullut länsimaisessa yhteiskunnassa lähestulkoon normi, jota täytyy noudattaa. Jos mahdollisuuksia reissaamiseen ei ole, ihminen voi uuvuttaa itsensä kamppaillessaan odotusten kanssa.

Kolmas syy emotionaaliseen burnoutiin on usein se, että ihminen tuntee menettäneensä oman päätäntävaltansa. Jos työpaikallaan ei koskaan pääse kertomaan omia mielipiteitään tai ehdotuksiaan, oma olo saattaa alkaa tuntua merkityksettömältä. Myös epäselvyys työrooleissa ja tavoitteissa voi johtaa uupumukseen. Korkeakaan palkka ei korvaa sitä, jos oma työpanos tuntuu täysin turhalta ja arvottomalta.

Torju tunne-elämän burnout

Kun emotionaalisen uupumuksensa on tunnistanut, se on mahdollista karkottaa. Tunnevarastojen täydentämisessä auttavat ainakin seuraavat asiat.

1. Lisää liikuntaa

Aloita elämänkipinän etsiminen ja energiavarastojen kartuttaminen lisäämällä arkeesi säännöllistä liikuntaa. Liikunta vapauttaa endorfiineja ja antaa onnistumisen tunteita.

Harrasta liikuntaa, joka tuottaa sinulle eniten mielihyvää. Jos juokseminen ei ole oma juttusi, lähde kävelylenkille tai joogaa.

2. Selvitä, mikä saa sinut innostumaan

Kun ihminen on uupunut, hänen elämänpalonsa on napsahtanut off-asentoon. On siis löydettävä keino kytkeä se taas päälle.

Maailmasta löytyy varmasti asioita, jotka tuottavat sinulle iloa. Aloita uusi harrastus, vaihda hetkeksi maisemaa tai etsi inspiraatiota luonnosta. Ennen kuin huomaatkaan, alat luultavasti jälleen innostua elämästäsi.

3. Löydä työstäsi merkitystä

Ihmiset tavoittelevat turhan usein elämässään tyhjiä päämääriä: rahaa, suosiota ja sosiaalista hyväksyntää. Tunnetko tekeväsi merkityksellistä työtä vai oletko valinnut työn vain sillä perusteella, että se näyttää ansioluettelossasi hienolta? Jos suoritat työtäsi kuin robotti, et saa työstäsi aitoja palkintoja: onnistumisen ja merkityksellisyyden tunteita.

Keskustele tilanteestasi esimerkiksi työpsykologin kanssa tai juttele esimiehesti kanssa tavoitteistasi. Jos työ on suurin syy uupumukseesi, työpaikan vaihtaminen voi olla hyvä ratkaisu.

4. Opettele itsevarmuutta ja jämäkkyyttä

Älä anna muiden painostaa sinua. Jos kannat jatkuvasti harteillasi muiden asettamia odotuksia tai paineita, uupumus on väistämätöntä. Älä myöskään aseta itsellesi vaatimuksia, jotka ovat kohtuuttomia ja vievät jaksamisesi äärirajoille.

Opettele sanomaan ajoissa ei ja arvostamaan omia rajojasi, jotta voimavarasi eivät pääse ehtymään.

5. Rentoudu, lepää ja vapaudu

Anna itsellesi lupa hellittää ja olla välittämättä muiden odotuksista. Rentoudu, lepää ja nuku riittävästi. Jos olet uuvuttanut itsesi kokonaan, sairausloma voi tulla tarpeeseen.

Kun uupumuksesi on helpottunut, yritä päästää irti menneestä ja siitä, mikä sinut on uuvuttanut. Katso positiivisin silmin tulevaan ja ala elää elämää, joka tekee juuri sinut onnelliseksi.

Lähteet: Bright Side, Nicholas FergusonPsych CentralThe Fusion Model

Lue myös:

Käytä energiavarojasi oikein – Tasapainoa elämään plussa-menetelmällä

”Tämän burnout minulle opetti” – Juhani Tamminen, Lorenz Backman ja Sanna Mämmi kertovat

Täydellisyyden tavoittelu voi tehdä onnettomaksi – opi olemaan armollinen itsellesi

Tilaa Annan uutiskirje

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *